TE-toimisto on täysi vitsi. Miten sinua on kyykytetty?
Aloitetaan vaikka siitä että sinne ei saa yhteyttä. Soitat puhelin"palveluun". Nauhoite kertoo että jonotus on maksullinen. Puolen tunnin kuluttua yhteys katkaistaan, koska "jonotustasi ei voida enää jatkaa". Maksu meni, mitään ei tapahdu.
En edes aloita "kätevästä nettipalvelusta". Miten niillä TE:n ressukoilla voi olla kaikki niin vaikeaa? Verottajakin saa oman palvelunsa toimimaan selkeästi ja hyvin, samoin moni muu. TE- toimisto vaan lähettelee kapulakieleisiä sössötyksiä ihmisille. En tiedä että KUKAAN olisi sen kautta työllistynyt. Voitaisko vaan lopettaa koko mammutti?
Kommentit (370)
Mikä on te-toimiston merkitys? Suomen lainsäädännössä työttömälle on annettu oikeus anoa työttömysskorvausta koska ei ole saanut työtä valtion sössittyä työllistymismahdollisuudet. Kyseisen toimiston harakat tekevät ja valvovat päätöksiä kelle työttömälle voidaan työttömyyskorvausta antaa. Kupataan hakijasta kaikki olemassa oleva tieto ja vitkutellaan ja vanutellaan. Te-toimisto on vain sen vuoksi että saadaan karsittua mahdollisimman moni pois työttömyyskorvauksen anojista, täysin kyseenalainen konttori jonka päätökset pitäisi ottaa luupin alle. Päätöksissä ei ajatella ihmistä vaan omaa persettä.
Tampereella ei ollut mitään kuulutusta, että TE-toimisto suljetaan. Työntekijät vaan jättivät monta ihmistä tyhjän tiskin eteen jonoon ja koettivat liueta paikalta vähin äänin.
Turussa en ole havainnut kummempaa mutta minut laitettiin erääseen ”uravalmennukseen,” jossa ”uravalmentajani” oli erittäin alentuva ja antoi välillä piikitteleviä kommentteja. Mainospuheissa väittivät, että heillä on yrityskontakteja, koskaan ei vinkannut mistään kontakteistaan minulle, menee kai pärstäkertoimen mukaan.
Tuntuu myös väärälle, että joutuu selittämään uravalmentajalle terveyteen liittyviä asioita. He kun kirjaavat mielellään TE-toimiston suunnitelmaan, että ei ole terveydellistä seikkaa miksi ei voisi työllistyä ja sitten pitää korjata, jos ei ole ihan terve ja voi tulla jotain eteen myöhemmin. Ja myös pientä painostusta, että he saisivat laittaa jonkun lisäkoodin työnhakuun, vaikka se ala ei yhtään kiinnostaisi.
Kaikin mahdollisin tavoin:( pahin oli varmaan yksi kepulaisvirkailija...Just tota terveystietojen tivaamista alentuvasti ja epäilevästi vieläpä(et tuskin olet edes oikeasti sairas) Aina alentuvaa ja syyllistävää kohtelua, mut eihän köyhä ja työtön eli täysin ihmisarvoton muunlaista kohtelua ainakaan Suomessa ikinä ja mistään keneltäkään saa paitsi toki jossain juhla/vaalipuheissa!
Vierailija kirjoitti:
Kansallisiin maataloustukiin kuuluvat myös maatalousyrittäjien alennetut eläkemaksut. Maatalousyrittäjät maksavat alempaa eläkemaksua kuin kaikkien muiden alojen yrittäjät. Muut veronmaksajat maksavat alennetuista maksuista muodostuvan vajeen. Koska alennus koskee vain ja ainoastaan maatalousyrittäjiä, on selvää, että kyseessä on maataloustuki, vaikka maksuperuste on tavallisesta maataloustuesta poikkeava.
Maataloustuet eivät myöskään alenna ruoan hintaa. EU:ssa ruoan hinta määräytyy koko EU:n tuotannon ja kysynnän mukaan. Suomessa hinta ei laske markkinahinnan alapuolelle, koska silloin suomalaiset maataloustuottajat myisivät tuotantonsa muihin EU-maihin paremmalla hinnalla.
Et tiedä, mistä puhut.
Suomessa esim. viljan tuottajahinta on keskimäärin 30€/tonni alempi kuin Saksassa.
Joskus ero on suurempikin.
Mutta tukivuodatuksesi on off topic, poistoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on aikaa neljännesvuosisata. Sain osoituksen työpaikkaan, jossa ei oltu kuultukaan avoimesta työpaikasta. Tämä oli vielä julkisen puolen työpaikka.
MIkä on mahdotonta, koska työhönosoitukset tehtiin vain järjestelmässä oleviin työpaikkoihin, muihin ei edes voinut tehdä. Kiva huijausyritys.
Olen myös saanut työhönosoituksen pankkiin, jossa oli toki ollut avoin työpaikka, tosin yli puoli vuotta aiemmin, kun osoitus minulle tuli. Paikkaan oli luonnollisesti jo valittu työntekijä. Jostain syystä eivät halunneet enää haastatteluun, mutta se olin minä, joka joutui perustelemaan työvoimatoimistolle ( silloin taisi olla instanssi sen niminen), miksi en saanut kutsua haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin kuntakokeiluun ja nyht tipahti postiluukusta työllisyyskoulutustarjous, eli pakko hakea koulutukseen karenssin uhalla. Pakkohaku koskee alle 25 vuotiata, mutta olen 40. Onko muilla tullut tällaisia? Onko laillista edes?
Saako/voiko joku yksittäinen virkamies päättää työttömän ammatinvalinnasta? Mielivaltaisesti karenssin uhalla tehdä yhdestä siistijän, toisesta kirvesmiehen tai hitsarin? Eikö tuossa astuta jo perustuslaillisen oikeuden ylitse, kansalaisella kun on oikeus päättää oma ammattinsa?
Itsellä kävi tällainen. Firma potki takavuosina koko kehitysosaston pihalle. Kun menin sitten pakolliseen TE-keskuksen haastatteluun niin 200-kiloinen superläski tekniikasta ymmärtämätön naisihminen kertoi, ettei tietotekniikan diplomi-insinööri saa töitä. Tähän en kommentoinut mitään vaan silmät ymmyrkäisinä kuuntelin mitä täti höpöttää. Kävi mielessä, että miten noin lihava ihminen pystyy edes istumaan tuolilla saatika tekemään mitään töitä.
Itse löydetty uusi työpaikka löytyi nopeasti ja palkka nousi kolmessa vuodessa korkeammaksi kuin vanhassa duunissa vaikka alussa joutui hieman pudottamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Myös paljon niitäkin joilla mitään nettiä ja mummopuhelin prepaid liittymällä ja asiat menee jo hiukan vaikeaksi?
Ihan rehellisesti, nykyaikana jos haluaa elää ilman nettiä mummopuhelimen varassa, niin aika moni asia on vaikeaa.
Ei mitenkään. Olin useita vuosia työttömänä. TE-toimisto ei varsinaisesti auttanut minua saamaan työpaikkaa, mutta ei se myöskään kyykyttänyt.
TE-toimiston ”asiantuntijat” eivät tittelistään huolimatta tiedä mitään. Ainakaan silloin kun kysyt heiltä. Jälkikäteen kun päätökset on tehty ja asiat käsitelty saat sitten kuulla että niin olisit sä voinut tehdä vaikka näin.
Ylipäätään säännöt muuttuvat koko ajan pelatessa. TE-toimiston hyväksi, tietysti.
Kannattaa muuten soittaa ruotsinkieliseen puhelimeen, sieltä vastataan. Vähän ovat näreissään sitten kun et kuulukaan bättre folkeen, mutta saatpa jonkun kiinni.
Te-toimistosta sain (olen nainen) te-harjoittelupaikka tarjouksen raksalle ja toinen oli tiskauskurssi. Että silleen, tuskin virkailijat edes vaivautuvat lukemaan kuka on nainen ja kuka mies, että suoraan vaan raksalle kaikkea kantamaan ja taloja korjaamaan/rakentamaan, tai tiskauskurssille. Minulla ei ole mitään raksa-alan koulutusta eikä ruuanlaitto/tiskaus, kotitaloustunneilla numeroni oli 6-7. Kiva kun tarjotaan "sopivia" työpaikkoja ja harjoittelupaikkoja! mitäköhän miehille tarjoavat, varmaan hoitajan kursseja. Ihmettelen myös tarvitseeko tiskaamiseen oikein koulutuksen/kurssin? tiskaan kyllä omat astiani käsin, mutta näin korona-aikana ajatus suuren ravintolan lautasten tiskaamisesta ei tunnu terveelliseltä edes ajatuksena. Jonkunhan ne pitää tietysti tiskata ettei likaisista lautasista aterioita tarjota, mutta mitäpä jos tiskaamistyötä suositeltaisiin keittiöalan ihmisille tai ma-keskuksen uusille tulokkaille. Tiskauskurssi korona-aikana tuntuu alentavalta.
Karpolla on asiaa vuodelta 2004 "Työkkärin hulluista päivistä". Ensin ihmiset sanovat, ettei työkkäristä mitään työtä saa ja sitten esitellään siihen aikaan 17-vuotias nuori, jolle työkkäri teki aivan absurdeja työtarjouksia. "Kymmeniä" hänen isänsä mukaan. Lukee tuolla videolla joitakin niistä.
"Suomalaiset kertovat kokemuksistaan työnvälityksestä. Hannu Karpo selvittää työttömyystoimistolta miksi he tarjoavat ihmisille heidän koulutusta- ja osaamistasoa vastaamantonta työtä. Jutussa esitellään 17- vuotias nuori, joka on peruskoulun ja suppean jalkinekorjaajan perustutkinnon suoritettuaan työvoimatoimiston mielestä potentiaalinen hoitamaan mitä ihmeellisimpiä työtehtäviä."
Minua ei ole kyykytetty. Päinvastoin yritetty auttaa. Kaveri, joka ei noudata määräaikoja joutuu selvittelemään asioita jatkuvasti ja maksatus katkeaa usein. Hän haukkuu tetoimistoa ja virkailijaa, vaikka itse hän on katkot aiheuttanut.
Kellään ei ole ongelmaa, jos tekee ne helpot tehtävät ajoissa ja merkkaa ne siellä netissä tehdyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komensivat cv:n tekokurssille, ja kun se cv valmistui ja laitettiin verkkoon, tuli työtarjous samana päivänä. Vuokrafirmasta, mutta mikäs siinä. Vuoroja riitti mukavasti. Sitten kun sitä oli pari vuotta tehty, tarjottiin vakituista paikkaa.
Täällä samoin. Ensin kolmella eri vuokrafirmalla satunnaisia työtunteja vuoden verran ja sain vakipaikan.
Mä sain työtarjouksia ihan itse tehdyllä cv:llä + nettihakemuksella, ilman että kukaan neuvoi. Ajattelin, että mitä itse haluaisin jos olisin työnantaja. Nykyinen työ on saatu sillä. Minäkin kävin sen kurssin, mutta siellä ne neuvot olivat 80-luvulta, ei toimi tänä päivänä. En käyttänyt niistä neuvoista yhtään mitään.
Ei ole kyykytetty mitenkään, vajaan vuoden olen ollut asiakkaana. Työnhakuja täytyy tehdä kuukaudessa 2kpl, muuhun ei velvoiteta. Silloin tällöin on käyntejä toimistolla tai sieltä soitetaan. En koe tätä mitenkään hankalaksi, mutta toisaalta ei siitä oikein mitään hyötyäkään ole ollut, työttömyystuen saamisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston asiantuntijat eivät tittelistään huolimatta tiedä mitään. Ainakaan silloin kun kysyt heiltä. Jälkikäteen kun päätökset on tehty ja asiat käsitelty saat sitten kuulla että niin olisit sä voinut tehdä vaikka näin.
Ylipäätään säännöt muuttuvat koko ajan pelatessa. TE-toimiston hyväksi, tietysti.
Kannattaa muuten soittaa ruotsinkieliseen puhelimeen, sieltä vastataan. Vähän ovat näreissään sitten kun et kuulukaan bättre folkeen, mutta saatpa jonkun kiinni.
Minullakin on 80-luvulta kokemuksia työkkärin asiantuntijoista. Sain ajan neuvontaan, koska halusin ulkomaille opiskelemaan. Innokkaana abiturienttina valmistauduin keskusteluun ottamalla selvää eurooppalaisten maiden kielivaatimuksista suomalaisille opiskelijoille (aika ennen EU:ta ja erasmuksia, huom!), lukukausimaksuista ja opintotukimahdollisuuksista. Soittelin suurlähetystöt läpi, ja tilasin valmiita esitteitä. Minua neuvottiin eteenpäin.
Posket innosta hehkuen menin sitten sovittuun aikaan työkkäriin ulkomaanasioiden asiantuntijalle kuulemaan lisää. Pettymys oli suuri, kun kymmenessä minutissa minulle annettiin lista suurlähetystöistä ja kehotettiin soittamaan niihin. Sain vastattua takaisin, että olen kyllä jo soittanut. Virkailija päätti tapaamisen sanomalla, että enempää hän ei voi tehdä.
Nuoresta iästäni johtuen olin kyllä hämmentynyt enkä pystynyt käsittelemään tällaista selkärangattomuutta ja vetelehtimistä mitenkään. No, lähdin sitten ulkomaille, ensin opiskelemaan, sitten töihin. Takaisin en ole muuttanut, työkkäreiden palveluita en myöskään ole tarvinnut.
KELA lähetti minulle kirjeen, jossa ilmoitettiin, että työttömyyskorvauksen maksu loppuu. Menin paniikkiin ja soitin vastuuvirkailijalleni ja pyysin tapaamista. Virkailija sanoi, että yleensä hän ei tällaisiin pyyntöihin suostu, mutta että, jos osoittaisin nöyryyttä, niin ehkäpä tämän kerran.
Menin tapaamisen sovittuna ajankohtana ja sanoin vastuuvirkailijalle: "Antakaa anteeksi, haluan sittenkin osallistua kuntouttavaan työtoimintaan".
Virkailija mietti pitkään, sanoi sitten: "Olen päättänyt antaa sinulle karenssin lisäksi muutaman muun mahdollisuuden, ja asetti pöydälle kolme esinettä: löylykauha, perunasurvin ja viestikapula. Hän sanoi: "Voit valita näistä kolmesta pöydällä olevasta esineestä yhden. Tai sitten karenssin, jos mikään näistä vaihtoehdoista ei miellytä.
Hän käski myös minun vetää housut alas, mennä polvilleen lattialle ja kumartua eteenpäin. Tein työtä käskettyä, sillä nyt ei ollut varaa ottaa karenssia, kun oli paljon laskuja maksettavana.
Kun olin housut kintussa kontallaan lattialla, vastuuvirkailija kysyi: "Minkä esineen valitset? Päädyin valitsemaan löylykauhan. Virkailija kuvasi videolle, kun työnsin löylykauhan peräaukkooni. Myöhemmin hän lähetti videon kaikille työkavereilleen sähköpostin liitteenä ja he saivat hyvät naurut.
Työvoimatoimiston toiminta ei ole laillista. Oikeudet jotka kuuluu muulle väestölle ei kuulu työvoimatoimiston asiakkaille. Esimerkiksi terveystiedot joudut pakolla luovuttamaan, salassapitovelvollisuus ei koske työkkärin asiakkaita. Muuta väestöä koskee. Tätä asiaa olen joutunut tietosuojavaltuutetun kanssa käsittelemään. En pysty käsittämään tälläistä vallankäyttöä mitä tehdään asiakkaille. Moni asia ei kestä edes tarkastelua miten toimitaan. Kukaan eo valvo sen toimintaa.