TE-toimisto on täysi vitsi. Miten sinua on kyykytetty?
Aloitetaan vaikka siitä että sinne ei saa yhteyttä. Soitat puhelin"palveluun". Nauhoite kertoo että jonotus on maksullinen. Puolen tunnin kuluttua yhteys katkaistaan, koska "jonotustasi ei voida enää jatkaa". Maksu meni, mitään ei tapahdu.
En edes aloita "kätevästä nettipalvelusta". Miten niillä TE:n ressukoilla voi olla kaikki niin vaikeaa? Verottajakin saa oman palvelunsa toimimaan selkeästi ja hyvin, samoin moni muu. TE- toimisto vaan lähettelee kapulakieleisiä sössötyksiä ihmisille. En tiedä että KUKAAN olisi sen kautta työllistynyt. Voitaisko vaan lopettaa koko mammutti?
Kommentit (385)
Vierailija kirjoitti:
Kävin alkuvuodesta tapaamassa ohjaajaa minulle etukäteen ilmoitetulla ajalla, kun nyt ilmeisesti on epidemian jälkeen toiminta normalisoitumassa. Mukava ja rauhallinen ohjaaja ja olin todella tyytyväinen, kun hän kertoi lähettävänsä tekstiviestillä tiedon sitten kun hän varaa puhelinajan minulle soittamista varten. Ei siis tarvitse arvailla, milloin soittaja on joku huijari ulkomailta tai nauhoitus, vaan tietää etukäteen koska hän soittaa kolmen kuukauden välein, koska sitä ennen tulee tekstiviesti. Todella hyvä parannus aiempaan.
Mutta. Sovimme samalla, että olen kiinnostunut yhden palvelun käyttämisestä (joku projekti jossa annetaan ohjausta) ja hän sanoi pariinkin kertaan, ettei tämä ole sitovaa vaan voin itse harkita, haluanko osallistua siihen projektiin. Hän kertoi että sieltä ohjaaja soittaa kertoakseen lisää ja tiesin odottaa jo heti seuraavana päivänä puhelua. Puhelimeni menee kuitenkin silloin tällöin epäkuntoon niin että se vaihtaa itsestään soittoäänen värinähälytykselle ja muuttaa samalla äänenvoimakkuuden minimiin. Juuri silloin oli tullut tuo vika puhelimeen, enkä siksi huomannut ensimmäistä puhelua, vaikka odotin sitä. Arvelin sitten ohjaajan soittavan uudestaan kun hänelle sopii. Niin hän soittikin yllättäen talvilomaviikolla keskellä viikkoa ja sillä kertaa en ehtinyt heti vastaamaan, vaan soitin pari minuuttia myöhemmin takaisin. No tämä "täysin vapaaehtoisen" projektin ohjaaja NAUROI pilkallisesti samalla kun kertoi olleensa juuri kirjoittamassa "raporttia ohjaajallesi, ettei sinua tavoita puhelimella". Kun yritin selittää puhelimeni ongelmista, hän keskeytti todella törkeästi. Eli jumalauta minua huijattiin luulemaan, että koko projektista puhelimitse kyseleminen ja siihen osallistuminen olisi täysin vapaaehtoista eikä millään tavalla sitovaa, mutta kun en kahteen puheluun heti vastannut, siitä olisi tehty raportti ohjaajalle, ettei minua tavoiteta puhelimella! Montahan kuukautta olisi tullut karenssia, ellen olisi ehtinyt soittamaan takaisin parissa minuutissa.
Tuo on niiden taktiikka. Esittävät aluksi mukavaa, mutta valehtelevat ja manipuloivat. Asia selviää viimeistään silloin kun olet eri mieltä jostain. Sen jälkeen naamiot pudotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Auringonkultaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terveyskeskuslääkäri ja TE-toimisto kyykyttää ainakin julkista terveydenhuoltoa armotta. Vaativat jatkuvasti lääkärinlausuntoja asiakkaidensa terveydentilasta, sillä eivät usko asiakkaidensa puheista mitään ilman lääkärin lappua. Nykyään ovat vielä tiukentaneet linjaa niin, että muutaman lauseen lausunto kuten Asiakas ei kykene terveydentilansa vuoksi tekemään fyysisesti raskasta työtä, johon kuuluisi esim. kumartelua tai taakkojen nostelua. ei enää kelpaa heille. Jokaisesta vaativat kattavan B-lausunnon, jossa on kuvattu koko terveydentila ja työkykyarvio. Näitä pyytävät myös vaikka asiakas olisi omasta mielestäänkin täysin työkykyinen, sairausloman tai kuntoutuksen tarve on toki erikseen. Ja lääkärin on pyynnöstä pakko kirjoittaa lausunto, johon tuhraantuu 1-3 h työaikaa. Näitä voi olla useampikin päivässä. Ei tarvitse ihmetellä miksei lääkäriaikoja saa.
TE- toimisto on lääkäreiden yläpuolella. TE- toimistoon täytyy ilmoitella sairauslomallakin, mitä minä en voinut ymmärtää. Sairausloma loppui ja sain selvityspyynnön jota taas käsitellään kuukauden. Nyt jo ansiosidonnaisen maksu myöhässä 16pv. Olen ymmärtänyt, että sairauslomalla keskitytään itsensä parantamiseen eikä TE- toimiston kanssa lässyttämiseen. Mielestäni turha laitos voisivat hekin mennä oikeisiin töihin. Toinen asia: En pidä siitä, että TE- toimisto on säilönyt koko työhistoriani, työvoimapoliittinen lausunnot ym. vuodesta 1994 eli 28 vuotta. ( Katsokaapa omilta sivuiltanne) ylhäältä KAIKKI ASIOINTI sieltä Työttömyysturva tiedot. Kaikki TE- toimistossa työskentelevät voivat lukea sieltä vuosikymmenten tiedot sinusta. Milloinkahan palvelu hakkeroidaan. Onko tarkoituksen mukaista säilyttää tietoja 28 vuotta ?!
Sairauslomalla ei kannata olla TE-toimiston asiakas. Se pn työvoimatoimisto. Ihmisilöe, jotka haluaa työllistyä. Jos olet sairas, etkä pysty tekemään työtä, älä ainakaan työkkäriin mene!
Pakko mennä, koska muuten ei välttämättä saa mitään rahaa. Kyllä, moni sairas joutuu olemaan työmarkkinatuella ja ravaamaan kuulusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne kyllä minua ole kyykyttäneet kun olen älynnyt että niiden kanssa pitää toimia vaan viralliselta pohjalta. Viimeksi kun soittelivat erehdyin jo puhumaan jostain omasta vapaa-ajan opiskelusta johon te-virkailija tietysti heti keksi sanoa että kaikesta opiskelusta pitäisi sopia te-toimiston kanssa. En siis ilmeisesti saisi edes viikonloppuisin opiskella vaikkapa jotain uutta kieltä omatoimisesti ilman että ilmoitan te-toimistolle.
Noh, onneksi asia ei tälla kertaa mennyt tuon pidemmälle mutta jatkossa taas muistan etten sano heille yhtään enempää kuin sen ehdottoman minimin jolla saadaan byrokraatit tyydytetyksi.
Kun ilmoittauduit työttömäksi sait tehtäväksi 2 vko sisällä tutustua työttömän oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Jos laitoit rastin ruutuun "tehtävä tehty", niin sinun kyllä pitäisi tietää, että opinnoista tulee ilmoittaa te-toimistolle. Miksi se siis olis sinulle yllätys?
Ymmärrän toki että kaikesta virallisesta opiskelusta pitää ilmoittaa. Mutta ei helvetti saanko enää edes lukea lehteä tai katsoa uutisia kun sieltä saatan oppia yhteiskunnasta jne.? Eikös tuo työttömän oikeuksien ja velvollisuuksienkin lukeminen ole opiskelua? :D
Noh, kuten todettua byrokraattien kanssa tosiaan pääsee helpoimmalla kun ei sano asioihin yhtään mitään. Mitä enemmän puhuu sitä enemmän siitä on haittaa.
Minkä ihmeen takia kukaan edes puhuu mistään vapaa-ajan puuhasteluista työkkärin kanssa?
Aina kun joku on yliystävällinen, alan epäillä jotain. Jotkut yrittävät sillä saada tahtoaan läpi. Ja totta, kun asia paljastuu ja naamiot riisutaan henkilöltä, alkaa totuuden selvittäminen. Minullakin on samanlainen kokemus työvpimavirkailijasta.
Jep. Eikä taida olla ihan laillista. Ovat oikeutettuja saamaan palvelujen tuottamiseksi välttämättömät ja oleelliset tiedot. Miksi ei siis riitä lausunto henkilö x on työkykyinen/työkyvytön/ei sovellu työhön y, vaan pitää saada penkoa kaikki?