Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä viisikymppinen voisi vielä alkaa opiskella?

Vierailija
15.04.2013 |

Työttömäksi jouduin ja työkkäristä ehdottivat opiskelua ja ammatinvaihtoa?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sairaanhoitajaäiti aloitti 49-vuotiaana suorittamaan KTM-tutkintoa väsyttyään iänikuiseen vuorotyöhön ja kehnoon palkkaukseen, rykäisi tutkinnon vajaassa kolmessa vuodessa kasaan, jäi yliopistolle töihin yhteen projektiin, alkoi tehdä väitöskirjaa ja väittelee puolen vuoden päästä kauppatieteiden tohtoriksi 56-vuotiaana. Kun on fokus kunnolla siinä mitä tekee, siinä ei kauaa nokka tuhise ja mun äiti on aina ollut aikaansaapa nainen! Olen tosi ylpeä hänestä.

Vierailija
22/46 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppisenä kyllä voisi jo opiskella ihan mitä lystää. Työuraa niin vähän jäljellä, ettei varmaan paljoakaan nappaisi, jos ei saisikaan töitä siltä alalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:23"]

Mun sairaanhoitajaäiti aloitti 49-vuotiaana suorittamaan KTM-tutkintoa väsyttyään iänikuiseen vuorotyöhön ja kehnoon palkkaukseen, rykäisi tutkinnon vajaassa kolmessa vuodessa kasaan, jäi yliopistolle töihin yhteen projektiin, alkoi tehdä väitöskirjaa ja väittelee puolen vuoden päästä kauppatieteiden tohtoriksi 56-vuotiaana. Kun on fokus kunnolla siinä mitä tekee, siinä ei kauaa nokka tuhise ja mun äiti on aina ollut aikaansaapa nainen! Olen tosi ylpeä hänestä.

[/quote]

kiva. töitäkin varmaan hirveenä tiedossa.. no jos hyvin käy niin ainahan voi yrittää roikkua yo:n projekteissa löysässä ja kupata vähän veronmaksajaa..

toki vastasit hyvin aloittajalle, että opiskella voi ja kannattaa sitä sitten jatkaa eläkkeelle asti. suomessa kun se ei mitään maksa.

Vierailija
24/46 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 17:08"]

Ja taas on sitten yksi paikka nuorilta poissa.

[/quote]

Ymmärtäisin tämän kommentin paremmin jos ap olisi huvikseen suunnittelemassa opiskeluja. Täss kohdassa tämä kommentti kuulostaa siltä kuin 56-vuotiaalla ei olisi enää ihmisarvoa. Valitettavasti tuonkin ikäisen on kuitenkin elätettävä itsensä jollain.

Vierailija
25/46 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi, nuorella ihmisellä on aikaa. Jos hän nyt pääseekin aloittamaan opiskelunsa vuotta myöhemmin kun joku vanhempi "vei" paikan, niin ei sillä ole mitään merkitystä.

Vierailija
26/46 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 06:20"]

Sitäpaitsi, nuorella ihmisellä on aikaa. Jos hän nyt pääseekin aloittamaan opiskelunsa vuotta myöhemmin kun joku vanhempi "vei" paikan, niin ei sillä ole mitään merkitystä.

[/quote]

Käy koulunsa kunnolla, niin ei ole ongelmia. Omakin poika on ihan keskitasoinen, mutta sai 2,5 kertaa paremmat pisteet kuin mitä alimmat hyväksytyt oli eli pääsi reilusti sisään tekniikan alalle ammattikorkeaan vuosi sitten. Kuten sanottu, kaikki paikat eivät edes täyty, muutenhan ei olisi täydennyshakuja.

Miten työkkäri suhtautuu nykyään avoimeen yliopistoon? Ennenhän meni päivärahat, vaikka suoritti niitä iltaisin eli niitä ei voinut työttömänä käydä. Syökö se nykyään päivärahakertymää tai sallitaanko sitä? jos olisin työtön, menisin sitä kautta. Ei veisi paikkaa keltään, koska suorittamalla avoimessa kursseja voi jossain vaiheessa vaan hypätä suorittamaan tutkintoa ja sitten menee vain kun tilaa keskeyttämisten takia tulee. 

Te, joiden mielestä vain nuoret saavat opiskella, mitä keski-ikäisten pitää sitten tehdä työttömäksi jäätyään? Eläkkeellekään ei terve pääse. Pysyä kortistossa siihen asti? Muistakaa olla omista vanhemmistanne samaa mieltä, että hekin vievät nuorilta paikat, jos ovat töissä. Jos kuvittelette, että opiskelette yhden ammatin ja opiskelut on siinä, hyvää tulevaisuutta. Nykymaailmassa on opittava lisää koko ajan eikä työnantajista monikaan kouluta niin paljon kuin olisi tarpeen. Ne, jotka eivät tee itse mitään ovat usein osaamisessa jälkeenjääneitä. Huonoja kouluttamaan ovat mm. valtio ja pienet yksityisfirmat - lukuunottamatta jotain yksittäisiä poikkeuksia.

Vierailija
27/46 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne opiskelupaikat ole varattu tietyn ikäisille joten ei kukaan opiskelemaan päässyt vie kenenkään toisen paikkaa. Se on hänen oma paikkansa.

Vierailija
28/46 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiva. töitäkin varmaan hirveenä tiedossa.. no jos hyvin käy niin ainahan voi yrittää roikkua yo:n projekteissa löysässä ja kupata vähän veronmaksajaa..

toki vastasit hyvin aloittajalle, että opiskella voi ja kannattaa sitä sitten jatkaa eläkkeelle asti. suomessa kun se ei mitään maksa.

Taidat olla hieman kateellinen?

Vierailija
29/46 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

I ditt fall kunde finska vara ett bra ämne att studera.

Vierailija
30/46 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla hieman kateellinen?

Eri, mutta miksi kateuskortti? Onhan laajasti tiedossa, että korkeasti koulutetut yliopistolla työskentelevät eivät palkoillaan loista. Tietenkin jos nyt koulutuksellaan keksii vaikka ryhtyä yrittäjäksi, niin taivas on rajana.

Vierailija
31/46 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppisenä kyllä voisi jo opiskella ihan mitä lystää. Työuraa niin vähän jäljellä, ettei varmaan paljoakaan nappaisi, jos ei saisikaan töitä siltä alalta.

Vähän? 20 vuotta.... eli opiskelu ja työnteko ei kannata jos on alle puolet työiästä jäljellä. Ok, laitan ylös tämän vinkin.

Vierailija
32/46 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen filosofiaa, yhteiskuntatieteitä tai jotain perushumanistista tutkintoa. Opiskella voi vuosia, kirjat ovat sinänsä mielenkiintoisia ja saat luvalla pitää baskeria ja ylenkatsoa tavallisia kuolevaisia. Sitten kun et saa työtä, voi aina syyttää yhteiskuntaa.

Vierailija
33/46 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansanopistossa arkun tekokurssi

Ei huono idea. Moni haluaisi halvan, yksinkertaisen arkun etenkin polttohautausta ajatellen. Tuosta voisi luoda bisneksen.

Isäni ruumis meni suoraan sairaalasta krematorioon, ja sitä varten piti ostaa kallis arkku. Halvin, mutta silti kallis.

Jos joku olisi myynyt vaikka jätelaudasta tehtyä arkkua ja se olisi ollut edullisin, olisi varmasti ostettu sellainen.

Vierailija
34/46 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I ditt fall kunde finska vara ett bra ämne att studera.

I ditt fall också.

Vierailija
35/46 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä tässä yhteiskunnassa on kouluttaa ihmisiä, joilla on jo toinen jalka haudassa kun samanaikaisesti jää yhteishaussa rannalle ruikuttamaan reippaita ja jaksavia nuoria. Nuoret ensin!

Parhaat valitaan, huonoimmat jää rannalle.

Vierailija
36/46 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele mitä haluat. Opiskele mikä kiinnostaa. 

Muita kriteereitä ei tarvitse. Tuossa iässä harva koulutus parantaa työtilannetta vaan joudut silti hakijoiden jonon hännille ikäsi takia. 

Vierailija
37/46 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mitä tahansa, kun nykyään ei kai mihinkään koulutukseen ole yläikärajaa. Tai ehkä ei kannata balettitanssijaksi tai muuhun sellaiseen ammattiin yrittää, jossa eläkeikä on tavallista alaisempi.

Oikeustieteellisessä on muuten huomattavan paljon varttuneempiakin opiskelijoita.

Vierailija
38/46 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se paljon fiksumpaa kupata veronmaksajia projektityöntekijänä yliopistolla kuin työttömänä tai jossain kuntouttavassa työtoiminnassa.

Vierailija
39/46 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse täytän 50 tänä vuonna ja hain erääseen mielenkiintoiseen maisteriohjelmaan. Kandi pohjalla.

Vierailija
40/46 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä