Uusi omakotitalo, kaksi hienoa autoa, vene... Millä rahalla?
Ajoin yhtenä päivänä erään uuden järvenrannalla sijaitsevan asuinalueen läpi ja hämmästyin kuinka upeita isoja moderja omakotitaloja oli rakennettu ranta täyteen. Jokaisessa talossa oli kaksi autoa pihassa (tyyliin Audi ja Bemari) ja laiturilla vene tai ainakin pari suppilautaa :) Matkaa kaupungin keskustaan vain puolisen tuntia. Katsoin Etuovesta hintatsoa näille palatseille ja puolen millin pintaan näytivät olevan.
Jäin miettimään, että millaisilla tuloilla (ja menoilla) tällaiseen elämäntyyliin pääsee käsiksi? Ei meillä mieheni kanssa ainakaan olisi varaa, vaikka olemme molemmat jo urallamme edenneitä lapsettomia asiantuntijoita.
Onko palstalla ketään, joka asuisi näin ja voisi avata taloudenpitoaan?
Kommentit (128)
Sellaisille 8k+ ansioille ei ole erityisen vaikeaa päästä jos tekee oikeat uravalinnat ja etenee. Jos taloudessa on vaikka myyntipäällikkö ja juristi niin talouden yhteenlasketut tulot on hyvin mahdollisesti 200k. Siihen alle perintöä tai onnistuneita asuntokauppoja ja tuollainen elintaso ei ole mitenkään epärealistinen. Tunnen useamman juristin itsekin ja jo alkupalkat voi alkaa vitosella. Pari ylennystä ja palkat on kuusinumeroisia.
Monella myös auto tulee työnpuolesta sen sijaan että ostettaisiin itse käteisellä.
Tienasin provisiotyöllä semmosen 40000 / 50000 euroa/vuosi 20/25 vuotta sitten. Silloin se oli hyvä palkka. En ole yliylikouluja käynyt. Provikka systeemi ajettiin alas koska tienasimme enemmän kuin talon päällikkö, sitä suomalaista kateutta. Tuotin pääyhtiölle työmyyntinä pyöreät 15-20 tonnia kk eli vuodessa jopa 1/4 miljoonan. Siihen vielä voitto katteet mitä tavaraa myyntiin
hyviä aikoja oli
Vierailija kirjoitti:
Sellaisille 8k+ ansioille ei ole erityisen vaikeaa päästä jos tekee oikeat uravalinnat ja etenee. Jos taloudessa on vaikka myyntipäällikkö ja juristi niin talouden yhteenlasketut tulot on hyvin mahdollisesti 200k. Siihen alle perintöä tai onnistuneita asuntokauppoja ja tuollainen elintaso ei ole mitenkään epärealistinen. Tunnen useamman juristin itsekin ja jo alkupalkat voi alkaa vitosella. Pari ylennystä ja palkat on kuusinumeroisia.
Monella myös auto tulee työnpuolesta sen sijaan että ostettaisiin itse käteisellä.
No ei ihme, erään porukan piti ottaa lakimies, puhelimitse sovittiin kertakäynti, käytiin esiteltiin asia, maksatti 5000 euron laskun, ja mitään ei tehnyt. Porukka säikähti kallista hintaa, ja juttua ei lähdetty käsittelemään. Mitään rahaa ei palautettu. En ihmettele että tienaavat hyvin kun laskutus on 5000 euroa/1h
Varakas keskiluokka pystyy ostamaan näitä otsikossa mainittuja järvenrantavilloja. He ovat joko yrittäjiä, myyntityössä tai asiantuntijoita. Tekevät töitä aivoillaan ja luovat sen lisäarvon kaikkeen työhön, siitä maksetaan.
Tällä palstalla vain suorittava työ koetaan oikeaksi työksi. Kaikilla pitäisi olla jokin käytännön taito, oli se sitten hitsari, leipuri, siivooja tai prosessityöntekijä, joiden työn sitten kuvitellaan pitävän Suomen pyörät pyörimässä. Näin ei ole ollut enää vuosikymmeniin.
Nykyään erittäin paljon esitetään varakasta velaksi, etenkin pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään erittäin paljon esitetään varakasta velaksi, etenkin pääkaupunkiseudulla.
Ehkäpä mutta lainaa saa vain hyvillä tuloilla
No ei tuo nyt niin ihmeelliseltä kuulosta. Minulla on yksin asuntolainaa melkein 250k e ja muita lainoja melkein 50k e vielä siihen päälle. Olen 35-vuotias, asiantuntijatyössä ja diplomi-insinööri kuolutukseltani. En pidä itseäni mitenkään erityisen menestyneenä tai rikkaana vaan ihan tavan kansalaisena. Lähipiirini koostuu vastaavanlaisessa tilanteessa olevista. Kyllähän monella minun ikäisellä ja vielä vaikka 10-20 vuotta vanhemmallakin tuo kaikki on osin lainalla rahoitettu, mutta eipä se mikään ongelma ole.
Tämä. Monet boomerit keräävät itsekkäästi omaisuutta, ettei seuraavan sukupolven tarvitsisi aloittaa ihan nollasta. On se niin katkeroittavaa...