Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi omakotitalo, kaksi hienoa autoa, vene... Millä rahalla?

Vierailija
30.06.2020 |

Ajoin yhtenä päivänä erään uuden järvenrannalla sijaitsevan asuinalueen läpi ja hämmästyin kuinka upeita isoja moderja omakotitaloja oli rakennettu ranta täyteen. Jokaisessa talossa oli kaksi autoa pihassa (tyyliin Audi ja Bemari) ja laiturilla vene tai ainakin pari suppilautaa :) Matkaa kaupungin keskustaan vain puolisen tuntia. Katsoin Etuovesta hintatsoa näille palatseille ja puolen millin pintaan näytivät olevan.

Jäin miettimään, että millaisilla tuloilla (ja menoilla) tällaiseen elämäntyyliin pääsee käsiksi? Ei meillä mieheni kanssa ainakaan olisi varaa, vaikka olemme molemmat jo urallamme edenneitä lapsettomia asiantuntijoita.

Onko palstalla ketään, joka asuisi näin ja voisi avata taloudenpitoaan?

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla saatua rahaa. Siis näitä että vanhemmat on jo kersan syntyessä alkaneet keräyä sille osakkeita, varakkaat isovanhemmat antaneet jokaisena merkkipäivänä tonnin tai enemmänkin per naama ja vanhemmat vastanneet kaikista kuluista jolloin esim. kesätyörahat on kaikki aikanaan saatu säästöön kuten myös rahat opintojen aikaisista duuneista eikä tietty ole ollut tarvetta auto- tai opintolainoihin.

Vakavarainen suku/vanhemmat on mahtava etu, Suomen verotuksella palkkatyöstä on tosi vaikea saada 3000-4000/kk käteen joten sellainen sosiaalinen kiipiminen että lukisi lääkäriksi ja alkaisi rikkaaksi ei onnistu, 4000-6000eur/kk brutto on 2000-3000eur netto jne ja tuollaisilla summilla ei luksustaloja ja -autoja ostella edes maalla.

Joillain etuna taas ihan raaka työ ja suvun osaaminen. Tiedän kyllä että alle 3000/kk bruttotuloillakin on rakennettu näitä +200m2 kivilinnoja, taustalla on joku iskän firma jonka kautta ilmaiset/lähes ilmaiset materiaalit ja siellä työmaalla on olleet isät ja apet ja serkut jne.

Vastasin tähän jo aiemmin. Ihan noin paha verotus Suomessa ei sentään ole. Vähitellen isompaan siirtymällä on ollut mahdollista ihan 4000-6000e bruttotuloilla ilman saatua rahaa.

Vierailija
42/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne suurimmat tulot ja omaisuudet tehdään aina bisnesmaailmassa.

Mutta se vaatiikin sitten rankkaa duunia, ei rahaa ansaita virkamiiesten työajoilla

eli 8 - 16.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole koskaan rikastunut, siis rikastunut valtion hommissa.

Se on työtä, joka ei tuota taloudellista voittoa. Niissä hommissa ei saada bonuksia eikä tulospalkkioita..

Valtion hommat syövät eli kuluttavatveronmaksajien varoja, sillä hehän ne maksavat julkisen talouden palkat.

Valitettavasti noita julkisia virkoja ja toimia on kuitenkin oltava, koska ne ovat lakisääteisiä.

Joku pieni valtion virkamies ja - nainen, voi vain uneksia merenranta huviloista sun muista.

Esimerkiks yliopiston opettajat on töissä valtiolla. Sanoisitko niistäkin, että valitettavasti täytyy semmosiakin olla?

Vierailija
44/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso aina pajonko firma on tuottanut voittoa. Se on samalla se liikahinta minkä yrittäjän tuotteesta on maksettu.

Vierailija
45/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä vähän kadehdin niitä valtion virkamiehiä, joilla on palkka yli 6000 euroa, koska yksityisellä noihin tuloihin pääseminen tarkoittaa tuulisia pestejä. Valtion virkamiehellä taas on virka hamaan eläkkeelle jäämiseen asti, jos nyt ei merkittävää virkavirhettä tee.

Vierailija
46/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla saatua rahaa. Siis näitä että vanhemmat on jo kersan syntyessä alkaneet keräyä sille osakkeita, varakkaat isovanhemmat antaneet jokaisena merkkipäivänä tonnin tai enemmänkin per naama ja vanhemmat vastanneet kaikista kuluista jolloin esim. kesätyörahat on kaikki aikanaan saatu säästöön kuten myös rahat opintojen aikaisista duuneista eikä tietty ole ollut tarvetta auto- tai opintolainoihin.

Vakavarainen suku/vanhemmat on mahtava etu, Suomen verotuksella palkkatyöstä on tosi vaikea saada 3000-4000/kk käteen joten sellainen sosiaalinen kiipiminen että lukisi lääkäriksi ja alkaisi rikkaaksi ei onnistu, 4000-6000eur/kk brutto on 2000-3000eur netto jne ja tuollaisilla summilla ei luksustaloja ja -autoja ostella edes maalla.

Nyt vähän liioittelet Suomen verotusta. Minulla on 5500 euron bruttotuloilla netto 3500 euroa kuukaudessa.

Olen itse aloittanut tyhjästä ja opiskellut DI:ksi. En minä rikkaaksi ole päässyt, mutta omistan kuitenkin puolet velattomasta omakotitalosta hyvällä alueella pk-seudulla. Tilillä ja sijoituksissa on kuusinumeroinen summa, jolla saisi ihan kivan auton ja veneen, jos katsoisin niitä tarvitsevani.

Kaikki tämä on ihan palkkatuloista säästettyä ilman perintöjä tai vanhempien taloudellista apua.

Vierailija
47/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä vähän kadehdin niitä valtion virkamiehiä, joilla on palkka yli 6000 euroa, koska yksityisellä noihin tuloihin pääseminen tarkoittaa tuulisia pestejä. Valtion virkamiehellä taas on virka hamaan eläkkeelle jäämiseen asti, jos nyt ei merkittävää virkavirhettä tee.

Oletko koskaan miettinyt, paljonko tuollaisia virkamiehiä on? Puhumattakaan, paljonko tuollaisiin paikkoihin on tunkua? Paljonkohan nuo lääkärit, juristit sun muut saisivat yksityisellä?

Ps. Moni huippuvirka on nykyisin määräaikainen.

Vierailija
48/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monilla korkeakoulutetuilla pariskunnilla on varaa tuohon ihan omilla rahoilla. Meidän tuttavapiirissä on paljon 4000 - 10 000 eur / kk / nuppi tienaavia. Jos ei elä kauhean tuhlailevaa elämää niin säästöön jää hyvin vuosien mittaan.

Esim. me ollaan 45-vuotiaita, mies DI ja itse tohtori. Molempin bruttotulot noin 5000 eur/kk. Nettotulot 6800. Kun asunto on jo maksettu, säästöön jää yli 2000 eur joka kuukausi.

Vierailija
49/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, monesti ne audit ja bemut on 10ke romuja. Harvalla on kaksi 100ke:n autoa pihassa.

Mun vaimo on just tollanen. Kertoo tohkeissaan että nyt on N.N. rahoissaan ja ostanu komeen Bemarin. No sitten kun näen auton niin se on sellanen Saksasta uitettu kymmeniseb vuotta vanha perus 520d jolla on rullattu lähemmäs 300 tuhatta kilsaa. Kun totean että ton auton arvo on puolet meidän Skodan arvosta niin vaimo tuhahtaa...

Vierailija
50/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta jälleen kerran huomaa, että parisuhde on hyvä apu vaurastumiseen. Nimim. Yli 80000 euroa vuodessa tienaava sinkkuäiti velkaisesta paritalokolmiosta

Vierailija
51/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä jutut.

T: Se pikkukaupungin keskustassa asusteleva retkeilijänautiskelija

Vierailija
52/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta jälleen kerran huomaa, että parisuhde on hyvä apu vaurastumiseen. Nimim. Yli 80000 euroa vuodessa tienaava sinkkuäiti velkaisesta paritalokolmiosta

Tietysti. Keskimäärin puoliso saa Tilastokeskuksen mukaan saman elintason 60%:n nettotuloilla. Sinkku kuluttaa yhden yksilön ja puoliso 0,6. Lapset iästä riippuen 0,3-0,5.

Vierailija
53/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin johtotason hommat on usein määräaikaisia. Itse olen virkamies kolmen tonnin palkalla, mutta hyvällä tuurilla saa pitää työpaikan eläkeikään asti.

Vierailija
54/128 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei meillä mieheni kanssa ainakaan olisi varaa, vaikka olemme molemmat jo urallamme edenneitä lapsettomia asiantuntijoita"

Tuo nyt ei kerro mitään, sillä nykyään tituuleerataan nimikkeellä asiantuntija sellaistakin ihmistä, joka vielä aiemmin tunnettiin nimellä atk-tukihenkilö.

Vierailija
55/128 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli miehen kanssa 4v sitten tulot yhteensä 90 000e ja 330 000e saimme lainaa, laitoimme pohjakassaksi 20 000e, jonka saimme voittoa edellisestä talosta (talon myyntihinta siis 350 000e). On Volvot pihassa ja vene laiturissa, koska tulot ovat kasvaneet siitä vielä hiukan. Olisivat pankista enemmänkin lainaa tarjonneet, mutta ei tarvittu. Toisaalta myöskään emme säästä paljoa per kk, käärinliinoissa kun ei ole taskuja :)

Onko teillä lapsia? Mietin, että lainanlyhennyssumma on varmaan melkoinen.

Meillä tulot yli 100 000 ja kaksi lasta, velkaa otettiin 175 000 yli 10 v. sitten, lyhennetty n 1000e per kk, toinen tonni menee okt-kuluihin ja vakuutuksiin ja asumisen kuluihin.

Kaikki lomailut olisi jäissä, jos lainanlyhennyserä olisi isompi.

Myös se, että onko nykyistä duunia pitkään estää lisälainan ottamisen eli mökki ja vene ostamatta.

Tulot olleet hyvät 25 vuotta, saldo vain okt.

Vierailija
56/128 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monilla korkeakoulutetuilla pariskunnilla on varaa tuohon ihan omilla rahoilla. Meidän tuttavapiirissä on paljon 4000 - 10 000 eur / kk / nuppi tienaavia. Jos ei elä kauhean tuhlailevaa elämää niin säästöön jää hyvin vuosien mittaan.

Esim. me ollaan 45-vuotiaita, mies DI ja itse tohtori. Molempin bruttotulot noin 5000 eur/kk. Nettotulot 6800. Kun asunto on jo maksettu, säästöön jää yli 2000 eur joka kuukausi.

Mainitset, kun asunto on maksettu. Ap:n kertomassa skenaariossa okt järvenrannalla, 2 autoa, mökki ja suplaudat on sinun ja minun ikäisillä ihmisillä. Palkkatuloilla jo keski-iässä koko setti on vaikea saada, veikkaan perintöä tai etukäteen saatua perintöä.

Vierailija
57/128 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vähän liioittelet Suomen verotusta. Minulla on 5500 euron bruttotuloilla netto 3500 euroa kuukaudessa.

Olen itse aloittanut tyhjästä ja opiskellut DI:ksi. En minä rikkaaksi ole päässyt, mutta omistan kuitenkin puolet velattomasta omakotitalosta hyvällä alueella pk-seudulla. Tilillä ja sijoituksissa on kuusinumeroinen summa, jolla saisi ihan kivan auton ja veneen, jos katsoisin niitä tarvitsevani.

Kaikki tämä on ihan palkkatuloista säästettyä ilman perintöjä tai vanhempien taloudellista apua.

Mahtavaa, että olet pystynyt säästämään noin paljon rahaa. Onko sinulla lapsia? Lasten myötä meillä säästäminen jäänyt satasiin kuussa.

Vierailija
58/128 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita varakkaita ihmisiä olemassa, niin syntymärikkaita kuin itse varallisuutensa luoneitakin. Jos kohtalaisen hyviin tuloihin vielä yhdistetään rohkea lainanottotyyli, niin kyllä elämiselleen on mahdollista rakentaa komeatkin puitteet. 

Vierailija
59/128 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bitcoineilla on vähän tullut ja asuntokaupoilla, ja onhan sitä kaikenlaista.

Vierailija
60/128 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso aina pajonko firma on tuottanut voittoa. Se on samalla se liikahinta minkä yrittäjän tuotteesta on maksettu.

Meinaatko että yritys ei saisi tehdä voittoa? Siinä tapauksessa täällä ei olisi yhtään yksityisomisteista yritystä. Tilanne olisi samankaltainen kuin neuvostoliitossa.