Iltatähti vai ei? Nyt 10 vastausta ja
Sit mä päätän. Olen nyt vuoden jahkannut, enkä pysty päättämään. Miehelle ok , jos haluan mutta yhtä ok jos en. Isommat koululaisia , kolme , lähes 7v ikäero tulis nuorimpaan ja 17v vanhimpaan. Kannattaako aloittaa alusta?
Kommentit (29)
Älä kysy tuollaista asiaa täällä. Itse se on sinun päätettävä ilman, että kukaan siihen päätökseen vaikuttaa, paitsi miehesi tietysti.
Kannattaa :) Varmasti harmittelet sitten, kun ei enää lapsia voi saada, että et tehnytkään vaikka halusit!
t. neljättä odottava :)
Forget! Et jaksa valvoa enää, etkä ottaa vastaa murrosiän haasteita lähellä eläkeikää.
Ehdottomasti kyllä, mikään ei ole niin ihanaa kuin omat lapset !! <3
Jos IHAN OIKEASTI (eikä vain vauvakuumeisten oikeesti) jaksat koko setin vielä kerran siis 0-18 v, on lapsen oikeus että vanhemmat innostuvat hänen elämänsä eri vaiheista. Moni iltatähti kiroaa sitä iltatähteyttään kun vanhat vanhemmat vaan odottaa vauvan aikuistumista ja kaikki elämänvaiheet koulun aloitukset jne. on jo niin nähty isosisarusten kohdalla, ettei mutsi jaksa tulla edes kevätjuhlaan. Ja muistat myös sen, että sitten se on taas sen 5 v pikkulapsijuttuja, jolloin ei helposti voi tehdä mitään isompienkaan lasten kanssa, taaperoa ei voi ottaa mukaan paikkoihin joihin isommat haluaisivat lomalla mennä. Myös rahaa menisi nykyistä enemmän jne.
Kyllähän se yksi uusi vauva on kuin luokalleen jäis.
Harvempi katuu tekemisiään, mutta useampi tekemättä jättämistä. Joten jos siltä tuntuu, siitä vaan :-) -> Vanhemmiten valvominen voi tehdä tiukempaa, mutta toisaalta osannet suhtautua siihen niin, että ei tätä montaa vuotta kestä ihan tälläisenä. Toki kannattaa ajatella, oletko vielä valmis yöunien, vessarauhan, ruokarauhan tms. menettämiseen.
Ihanaa! Mikään ei ole parempaa! T:44 v, 2,5v Iltatähden äiti. Muut 19,13 ja 10v
Joo viestejä oli enemmän:) kiitos... Ehkä mä nyt rohkaistun ja sit musta tulee mummoäiti, jos se raskautuminen nyt tässä iässä enää edes onnistuu... Ja mä olen 37v. Viimeiset hetket käsillä. Olis kyllä niin ihanaa olla kotonakin 3 vuotta , siinä sais isommatkin erilailla aikaa ja aina olis ruoka ja äiti kotona odottamassa:) raha kyllä hieman huolettaa lähinnä harratusten takia ja se että miten kaikille riittää aikaa yksilöllisesti, mutta nyt mä en enää jahkaa. Tervetuloa vauva!!! Kiitos kommenteista. Lisääkin saa lähettää jos haluutte vielä kannustaa tai estää
Minä sain iltatähden 42vuotiaana, ikäeroa esikoiseen 21v. Iltatähden kanssa rauhallista, ei odota kiireellä eri kehitysvaiheita eli sellaiset paineet täysin poissa. Kaikki vaan tapahtuu omalla painollaan ja omalla ajallaan. Ei minkäänlaista suorittamista ja lapsesta osaa vaan nauttia rauhassa. Ainut mikä on muuttunut vuosien varrella on kilpavarustelu sekä äitiyden vaatimukset. Sääliksi oikein käy nuoria vanhempia joilta vaaditaan kovat materiahankinnat jotta "kelpaa"äidiksi jne.
Yövalvominen voi olla vanhana raskasta, joten siihen kannattaa varautua ja hoitaa asiat niin, että molemmilla pidempiä yöunia vuorollaan, isällä ja äidillä.
Itse olin huolissani näin vanhana jaksamisesta mutta kaikki on ollutkin paljon helpompaa kuin ajattelin.
LApset eivät koskaan "kannata" eli kyse on siitä, mitä oikeasti haluatte.
Itse olen saanut nuorimmaiset lapseni kun olin 41 ja 43.
En ole koskaan katunut ja iltatähteäkin yhä yritetään.
Mä en enää varmaan tekis, tässä jo mietitään miehen kanssa muutenkin, että jääkö nyt lapset 3 vai vieläkö sitten yhden tekis vanhempana, mutta kuitenkin edelleen alle 30v. Se olis sit se meijän "iltatähti".
Mieti nyt asiaa kuitenkin, jaksathan varmasti yövalvomiset yms.? Ja tuo ikä voi jo tehdä sen, että sulle tulee kaksoset :) Meillä on kaksoset ja olen onnellinen, että olen vielä näin nuori, jaksaa paahtaa koko päivän lyhyilläkin yöunilla, vanhempana ei varmaan enää onnistuis ainakaan itselläni. Ihmisethän on kuitenkin erilaisia, ainahan voit kokeilla tuota yöheräämistä laittamalla kellon soimaan parin tunnin välein ;)
Samaa täällä pohditaan. Ikää 37, mutta kaks ensimmäistä vielä 1 ja 3. Hirveän kauaa ei voi enää odottaa ja olen aina halunnut kolme, mutta jaksaminen mietityttää ... Jos nää nyt sais kuitenkin samaan syssyyn olisi kaikki pikkulapsia samaan aikaan ja se olis kerralla ohi ja sitten myöhemmin kaikki samassa iässä tekemässä suht samoja asioita. Tukiverkottomuus ja raha/työasiat kyllä mietityttää.
Sulle sanon että tee vaan jos jaksaminen riittää! Selvästi kuulen sun viestistä että sen vauvan haluat. :) Ja sulle se olisi varmaan ihan rauhallista kun toiset on jo niin plajon isompia. Ehkä jopa auttaisi hoidossa. :) Ei kukaan yleensä vauvoja kadu, mutta katuu kyllä jos ei tehnyt sitä mitä haluaa ja kohta sitä vaihtoehtoa ei enää ole.
Kerro sitten mitä olet päättänyt. :)
Minulla ikää 40v. ja odotan toista lastani. Tarkoin harkittua ja tekemällä tehtyä. Jos uskallusta löytyy, niin totta kai.
Iltatähti jos tekee sen kun ikä alkaa kolmosella? Haloo... Ensisynnyttäjät ovat nykyään n. 35-vuotiaita.
Ota huomioon miten aikuiset lapsesi suhtautuvat kun yhtäkkiä tuleekin vauva. Riittääkö teistä vanhemmiksi samaan aikaan myös opiskelijoille ja teineille? Jääkö teiltä isovanhemmuus väliin oman vauvan takia... tai lapsenlapsilta mummola kokematta kun siellä riehuu joku huomionkipeä iltatähtiteini...
Edelliselle. Päinvastoin iltatähtiteinille on varmasti ihana saada sisarusten lapsia, joihin voi purkaa helliä tunteita, joita ei muille voi näyttää eikä purkaa.
Ihmisillä on aivan ihmeelliset mielikuvat teineistä ja lapsista ja koko elämästä. Näkee, että lapsista ollaan vieraannuttu, eikä niitä osata pitää osana elämää, vaan niitä pidetään 18 vuotisena projektina.
Aloittajalle: Ilman muuta kannattaa lapsi hankkia, jos vain yhtään siltä tuntuu. Eikä edes 60- ole nyky aikana mikään vanhus. Elinikä odotukset on kasvanut ja terveydenhuolto parantunut. Minusta vasta yli 75 alkaa olla kunnon mummoikä.
MInkä ikäinen itse olet? Entä miehesi?