Yksinhuoltajat, miten pitää huolta kunnosta?
Vinkkejä toivoisin teiltä. Miten pääsee pitämään omasta kunnostaan huolta, kun on pienet lapset, joita ei voi jättää yksin? Ei kuitenkaan enää vaunuikäisiä, mutta ei vielä niin isoja että voisivat kulkea itse kavereiden luo. Eli tarvitsisivat hoitopaikan, jos lähtisin vaikka lenkille, ja niitä hoitopaikkoja ei ole niin paljon että voisin esim kerran viikossa lenkkeillä yksin. Miten te muut olette tämän asian ratkaisseet? Olkkarin nurkassa jumppaaminen, cross-trainer, jotain muuta?
Kommentit (48)
Olen totaali-yh ja kyllä mä osittain komppaan ap:ä.
Työssäkäyvänä aika on kortilla lapsen kanssa muutenkin enkä haluaisi viedä lapsiparkkiin pitkänpäiväkotipäivän jälkeen. Yhdessä siis tehdään paljon ja 5-vuotiaan kanssa pari viimesintä vuotta liikunta ei ole ollut kovin tehokasta. Pyöräilee, mutta pienellä pyörällä vielä aika hidasta ja liikenteen seassa harjoitellaan, niin parempikin ettei ihan kauheeta vauhtia mene. Uimaan harjoittelee eli ei käytetä siksi enää kellukkeita ja pitää vahtia jatkuvasti, koska ei vielä osaa uida tai sukeltaa. Kävelee, mutta vauhti ei äidille varsinaista kuntoilua. Jne.
Vaunulenkkien ajan pääsi tosiaan kunnolla kuntoilemaan. Nyt vain hyötyliikuntaa. Pyöräily töihin ja takaisin pidentää lapsen päiväkotipäivää, mutta välillä silti teen sen. Raput hissin sijaan ja meilläkin kauppakassit kannetaan kotiin ja muutenkin tulee edes jotain kävelyä päivittäin, kun ei ole autoa.
Ehkä kuitenkin jo pian pyöräilemme, kävelemme ja uimme yhdessä niin, että äidillekin tulee hiki. Kun harjoitellaan tuota tekemistä, tulee siitä tapa ja lapsikin ehkä jatkossakin nauttii yhdessä ulkoilusta!
Yksi vinkki vielä: lapset johonkin harrastukseen ja sen aikana juoksulenkki?
Sulla on ap nyt pari vuotta sellaista hankalampaa aikaa, mutta kyllä lapset kasvaa ja voit jättää tunniksi ne sitten keskenään, pääset lenkille. Mulla on 7 v, 11 v. ja 13 v., ja kun pari kesää sitten erosin, niin olihan se vähän vaikeaa saada elämä ojennukseen ja löytää aikaa liikunnalle. Lapsille on yleensä melko halpoja liikuntaharrastuksia, jos ei nyt ihan balettia tai jääkiekkoa aloita. Sen ajan, kun ne on harrastamassa, voi hyödyntää, varsinkin sen nuorimman kohdalla.
Koira pitää huolta, että liikun 5-10 km päivässä. Jumpat hoidan olkkarissa, muualla ei ole tilaa. Olen ruuvannut olkkarin pöydän alle pyörät, niin sen saa helposti tieltä. Nuorin kun oli pienempi, niin otin sen reppuselkään ja eteen syliin, kävelin ja kyykkäsin paikallani, siinä tulee hiki, tein punnerruksia, venytyksiä ja vatsajumppia, nilkkapainot on hyvät myös.
Mä sain kyllä hyvin liikuttua kahden pienen pojan totaali-yh:na. Lenkkeiltiin tosi paljon niin, että pojat pyöräili ja minä juoksin / kävelin mukana. Jonkun mielestä ehkä tollainen matalasykkeinen lenkki ei ole tarpeeksi tehokas, mutta ylläri: se juuri kohottaa kuntoa kaikista parhaiten, kun kesto ajallisesti on vaan riittävä.
Leikkipuistossa tein usein step-jumppaa askeltamalla puomin päälle, ja vetelin leukoja rekissä. Kotona jumppasin iltaisin telkkarin edessä. Uimahallissa yritin aina lasten altaan syvemmässä päässä tehdä edes jotain vesijumppaliikkeitä samalla, kun lapset uivat. Aika paljon saa kyllä tehtyä lastenkin kanssa, jos vaan haluaa.
Nythän puhutaan paljon siitä HIT-/HIIT-treenistä. Jos tarkoitus on vain pysyä fyysisesti kunnossa eikä ole mahdollista käyttää paljon aikaa urheiluun, niin kokeilisin sitä. Kuntopyörä tai vastaava olkkariin ja muutaman kerran viikossa polkee sillä "henkensä pitimiksi". Se on tietenkin eri asia kuin joku lenkillä käyminen tai tanssitunti, pääkopalle, mutta pitäisi kropan kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
ja ootko tosissas et pojat ei pärjäus kotona jos kävisit lenkillä yksinäs? Kyllähän tuo isompi sitä pienempää sen aikaa voi katsoa? Hyvin mä oon saanut uimahallissa urheiltua, ei siellä vedessä tarvii paikoillaan hengailla ja vahtaa. Mä ainakin työntelen muksua noissa patjoissa, liikutan muuten jalkoja jne. Ja tää mun 6v kyllä pärjää kun käyn kaupassa ja muuta, osaa käyttää puhelinta jos tulee joku hätä.
Oikeastiko joku jättää 8v ja 5v jopa tunniksi yksin?
Kahvakuulan voi ostaa kotiin. Youtube on pullollaan jumppavideoita. Jos isompi on vastuullinen ja pienempi ei ole mitenkään hätääntyvää sorttia, niin 30min riittää paremmin kuin hyvin johonkin HIIT-tyyppiseen juoksulenkkiin. Kotiin voi ostaa myös tangon ja painoja ja tehdä vaikka bodypumppia yms.
Miten yksinhuoltajuus liittyy asiaan? Meillä on taloudessa 2 aikuista ja yleensä harrastan liikuntaa kun toinen on pois kotoa, töissä tai kavereillaan..
Minun 8v on mielestäni vielä aivan liian pieni ottamaan vastuuta nuoremmasta sisaresta. Roskat voisin viedä mutta en edes kauppaan menisi. Yksin voi olla mutta ei vielä vahdiksi hänestä ole.
ihan aiheen ohi, mut kuinka moni muka jaksaa ja ehtii talvella ulkoilla arkena lasten kanssa joka päivä? kun tulee töistä klo 17, pitää ehtiä tehdä ruoka ja kotityöt ja saada lapsi nukumaan klo 20.