Yksinhuoltajat, miten pitää huolta kunnosta?
Vinkkejä toivoisin teiltä. Miten pääsee pitämään omasta kunnostaan huolta, kun on pienet lapset, joita ei voi jättää yksin? Ei kuitenkaan enää vaunuikäisiä, mutta ei vielä niin isoja että voisivat kulkea itse kavereiden luo. Eli tarvitsisivat hoitopaikan, jos lähtisin vaikka lenkille, ja niitä hoitopaikkoja ei ole niin paljon että voisin esim kerran viikossa lenkkeillä yksin. Miten te muut olette tämän asian ratkaisseet? Olkkarin nurkassa jumppaaminen, cross-trainer, jotain muuta?
Kommentit (48)
Kahvakuulaan(ja muuhunkinjumppaan) löytyy paljon videoita youtubesta.
On vaikeaa. Mulla 8v, 4v ja 1v lapset. Isoin ja pienin menis jos hyvin mukana (isoin pyörällä, pienin rattaissa) mutta keskimmäinen ei reippaalla kävely/juoksulenkillä. Eli vaikeaa on. Kotonakaan harvoin on hetken rauhaa että pystyisi jumppaamaan, paitsi illalla kun lapset menneet nukkumaan mutta sitten ei enää jaksa. Mä välillä palkkaan hoitajan mutta onhan se aika kallista kun salireissuun kuitenkin menee matkoineen minimissä se 2h-2,5h niin maksaa sitten se yks käynti mll vahdille kun maksaa 20,50+sali+matkat. Eli aika kallista liikuntaa kotihoidontuella olevalle yh:lle. Kun lapset on isompia, on helpompi saada niitä kylään tm. Saleille joissa on lapsiparkki on aika riski lähteä yrittämään kolmen lapsen kanssa. Mulla on yks ihana ystävä joka on välillä lasten kaa ollu että pääsen liikkumaan mutta ei sitäkään kovin usein kehtaa pyytää.. Vaikeeta.
Steppilautaile ja tanssi, pelaa lasten kanssa jalkapalloa ja hippaa, etsi lapsille ohjattu harrastus ja käy lenkillä sinä aikana. Esim paini on halpa ja yleisurheilukerhotkin yleensä
Aika ihmeen saamatonta porukkaa jos ei voi ite liikkua samalla kun lapsi tekee siinä jotain, esim jos pyöräilee hitaasti niin ainakin mun oma tykkää kun välillä tönäisee lisävauhtia ja ite juoksee perässä. Mielikuvitus on rajana, älkää nyt vajotko itsesääliin.
Mä olen totaaliyh ja hyvin oon saanut itteni pidettyä kunnossa.
t. Sen 6v:n mami
ja ap, kuka siis on lapsesi kanssa kun olet töissä, ja hän pääsee koulusta? Eikö sama aikuinen voisi olla sen lenkin ajankin?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 20:51"]
ja ap, kuka siis on lapsesi kanssa kun olet töissä, ja hän pääsee koulusta? Eikö sama aikuinen voisi olla sen lenkin ajankin?
[/quote]
Lapsi on iltapäiväkerhossa, kunnes haen sen sieltä. Mutta ei koulun ip-kerhoa ole klo viittä pitempään.
Ehkä mullakin olis erilainen suhtautuminen ja rutiini tähän kaikkeen, jos olisin ollut pitempään lasten kanssa keskenään. Mutta ollaan vasta hiljattain erottu miehen kanssa (joka asuu kauempana, ei voi olla iltaisin viikolla lasten kanssa), joten on vielä vähän hakusessa kaikki käytännöt.
Työmatkat, menisikö pyörällä tai juosten?
Pyöräile tai kävele työmatkat. Rahaa säästyy samalla,
okei, ei ollut tarkoitus olla töykeä, ymmärrän että rutiinien haku vie aikansa. Kannattaa varmasti eka päästä tuosta ip-kerhosta eroon, sehän maksaakin? Niin sitten kun tottuu olee yksinään niin pärjäät paremmin. Onko hänellä millainen trauma jäänyt?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 18:00"]
minkä ihmeen ikäisiä nuo lapset on jos eivät voi tulla mukaan lenkille rattaissa, pulkassa tai pyörällä? Minkä ikäinen on vanhin?
mä nyt 6v:n yh ja ikinä ei ole ollut ongelmia liikkua lapsen takia, lapset tykkää ulkoilla. Ja uiminen on aika hyvä harrastus, ellei sulla kovin montaa vahdittavaa oo.
[/quote]
Ota huomioon, että lapsen tahtiin pyöräily, ulkoilu tms ei välttämättä ole aikuiselle kovinkaan hyödyllinen treeni.
[/quote]
AV-mammahan treenaa jo hölkätessään 10km tuntivauhtia naperon pyörän vierellä.
On kyllä avutonta porukkaa ja sääliksi käy lapset jotka eivät ulkoile päivittäin. Jos sataa kaatamalla vettä niin sitten uimahalliin, äiti-lapsi jumppaan tai vastaavaa. Ei ole ihme että nykypennut on niin hulluja kun aina nysvätään elektroniikan keskellä neljän seinän sisällä ja ulkoillaan kauppakeskuksissa. Niiden lasten kanssa voi jumpata ihan yhdessäkin siellä kotona. Jos siinä vahingossa oppisi äidin lisäksi jotain lapsikin.
Hiihtämään! Toki enää ei taida onnistua... Onko lumet jo sulanu siellä? Mutta sitten lenkille niin , että lapset pyörällä ja juokset tai kävelet.
mä olen viikko-viikko yh, eli lapset ovat minulla joka toinen viikko.
Kun ei ole lunta maassa, mä pyöräilen töihin ja päätin että se riittää. Tulee reilu 10 km per päivä, eli eipä juuri mitään. Nyt kun en pyöräile, mä jumppaan. Eli mulla on poltettuja levyjä ja mm on zumbaa, steppilautajumppaa, ihan tavallista aerobickiä jne. 45 min session vedän joka aamu kun lapset eivät ole mulla, joskus silloinkin kun ovat. Jos on töissä tosi rankkaa kun olen yksin, vedän yhden session ennen töihin menoa ja tokan töitten jälkeen ja voin vielä fillaroida sen 10 km.
Huvittavaa on, että ex mulle näitä levyjä on netistä napannut ja polttanut.
Rahasyistä, ei olisi ikinä varaa maksulliseen saliin.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 20:50"]
Aika ihmeen saamatonta porukkaa jos ei voi ite liikkua samalla kun lapsi tekee siinä jotain, esim jos pyöräilee hitaasti niin ainakin mun oma tykkää kun välillä tönäisee lisävauhtia ja ite juoksee perässä. Mielikuvitus on rajana, älkää nyt vajotko itsesääliin.
Mä olen totaaliyh ja hyvin oon saanut itteni pidettyä kunnossa.
Sä olet siis yhden lapsen äiti? Lienee hieman eri asia kun monta muksua matkassa.
t. Sen 6v:n mami
[/quote]
Mulla ratkaisu on hyötyliikunta. Eli olen tietoisesti valinnut asuinpaikan 4km päästä työpaikasta. Kuljen maaliskuu-loka/marraskuu välin pyörällä ja lumisen ajan kävellen toiseen suuntaan (aamuaikaiselle on sallinut itselleni bussilla kulkemisen:). Lapsen päiväkoti on kodin vieressä, joten hänen ei tarvitse tuulessa ja tuiskussa istua pyörän selässä. Lisäksi kuljen aina portaita, en käytä hissiä. Ja autottomana kannan ostokset käsissä kilometrin päästä kaupasta tai välillä pyörän kyydissä toki. Muutenkin menemme pyörällä joka paikkaan (mummola 2km, kirjasto 3km, uimahalli 3km), eli kilometrejä kertyy. Ja kyllähän tuo 18-kiloisen lapsen kyytiminen kasvattaa kuntoa.
En ole yh, mutta 3 lasta on. Tuli vaan mieleen että mahtuisivatko pienin pyörän vetokärryyn, isoin vois pyöräillä mukana. Vetäminen raskasta joten pienempikin vauhti tehokasta. Sitten on myös pyöriin sellaisia lisäliitteitä lapselle, että näyttää tandemilta, hakusanalla "folder tandem" löytää.
Työmatkaa on useampi kymmenen km, joten siihen ei valitettavasti mun vauhdillani pyöräily sovi. Avuton ehkä olen, kun haluan asiasta keskustella toisten samantapaisessa tilanteessa olevien. Ja lapset nysvää sisällä lähinnä legojen ja askartelujen kanssa. Mutta onhan se varmasti niinkin, että kun mulla on ollut voimat vähissä eron ym takia, niin on tullut välillä mentyä siitä mistä aita on matalin sen sijaan, että jaksaisin motivoida lapsia ulkoilemaan.
(Eikä mulla ole mitään ongelmaa maksaa ip-kerhoa, jos se nyt jotenkin johonkin liittyy.)
lapsenvahti kaksi kertaa viikossa, jos ei kerran rahasta ole pulaa? Sitten salille.
Mä oon ehkä rapakunnossa mutta saan juosta päämärkänä jo kolmevuotiaankin pyöräilyn vauhdissa vajaan tunnin lenkin. Tietysti ilmeisesti jokapuolella suomea ei vielä pyräikykausi oo käynnissä, mutta ei oo monesta viikosta enää kiinni. Pääkaupunkiseudulla on jo pari viikkoa voinu pyöräillä.
Kannattais käydä mahdollisimman paljon siellä uimahallissa että lapset oppis uimaan jolloin säki voisit uida.