Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastavuoroisuuden puute. Kaikki te, jotka menette kyllä kutsusta illanistujaisiin, kahvitteleen, mökille...

Vierailija
30.06.2020 |

ja mihin tahansa teidät kutsutaankin, ettekä kuitenkaan vastavuoroisesti itse kutsu mihinkään, voisitteko kertoa, miksi?

Itselläni on tällaisia muutamia ystäviä, jotka tulevat kyllä aina kutsun saatuaan, ja joskus jopa itse kutsuvat itsensä, tai vihjailevat että haluaisivat tulla. Kuitenkaan he eivät koskaan kutsu "takaisin". Ymmärrän, että varsinkin nykyään on monia, jotka eivät koskaan halua kutsua kotiinsa, mutta miksei sitten vastavuoroisesti kutsuisi joskus edes johonkin ravintolaan, ja isännöisi siellä?

Ei vaan mahdu enään omaan päähän, mikä näitä ihmisiä vaivaa? Olen lähellä katkaista välit muutamaan ihmiseen, kun koen heidän hyväksikäyttävän itseäni.

Kommentit (567)

Vierailija
341/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas kiusallisia on nämä ihmiset, jotka järjestää vaikka mitä kissanristiäisiä ja sitten vingutaanmuita osallistumaan. Jos yrittää kieltäytyä kutsusta vingutaan lisää. En järjästä mitään vastavuoroisesti koska toivon näiden hössöttäjien joku päivä tajuavan antaa ihmisten olla rauhassa. Vinkvink.

Siis teeskentelet jonkun ystävää, vaikka oikeasti sinua ei kiinnosta pätkäkään olla tekemisissä? MIKÄ ON SINUN ONGELMASI?

Se etten tahtoisi uhrata aikaani kyläilyihin toisten luona . Vielä vähemmän haluan kuluttaa aikaa siihen, että kutsuisin muita kotiini. Minulla on elämässäni jo ihan tarpeeksi työtä ja aktiviteettia ja vähällä vapaa-ajallani haluan olla rauhassa kotona perheen kanssa.

Miten sitten ylläpidät ystävyyssuhteitasi vai onko sulla ainuttakaan ystävää? Eihän tässä ole kyse, että kutsuttaisiin jotain vieraita ihmisiä omaan kotiin vaan omia kavereita! 

Vierailija
342/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aivan uskomaton ketju tämä. Vaikka olen palstaan vuosien mittaan tottunut, niin en olisi uskonut.

Ap kun aivan perustellusti peräänkuulutti yleistä vastavuoroisuutta ja tasapainoa, niin itseään täynnä olevat käytöstavattomat juntit hyökkäävät joukolla kimppuun ja haukkuvat milloin lapselliseksi, milloin laskelmoivaksi. Kouraisiko omastatunnosta, kun pitää alkaa keksimään aivan älyttömiä "lasket varmaan jokaisen pikkuleivänkin, että menee tasan" -juttuja?

Kuvitteletteko ihan oikeasti, että "vastavuoroisuutta" on suvaita ilmestyä paikalle, kun joku näkee vaivaa ja kutsuu teidät luokseen? Siis niin kuin maailman pyörisi teidän napojenne ympärillä ja muut ihmiset anoisivat kyynel silmässä teiltä audienssia. Ja se mukananne tuoma lähihuoltamon alekorista napattu päiväysvanha pullapitko on jotain kultaa kalliimpaa?

Sitten vielä teeskennellään ystävää, kun oikeasti ei ole sen vertaa kanttia että sanoisi suoraan, jos se kutsuun vastaaminen ja paikalle tuleminen on niin hirveää vaivaa ja tuskaa? Älä tule, jos ei kiinnosta. Ei tuollaisia feikkaajia kukaan kaipaa.

Mun puolestani saatte kaikki epäsosiaaliset käytöstavattomat tollot vaikka hypätä järveen. Eiköhän ap:lla ystäviä riitä ihan tarpeeksi ilman teitä kivirekiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tykkää kutsua ihmisiä meille, enkä järjestää mitään erityisiä kekkereitä kenellekään. Jos joku kutsuu minut heille, niin joskus otan kutsun vastaan, vien yleensä mennessäni jotain syötävää/juotavaa. Useimmiten kieltäydyn kohteliaasti, koska suurin osa ihmisistä on pitkästyttäviä, enkä jaksa heitä koko iltaa.

On myös hyväksyttävä se, että toiset tykkäävät kutsua ihmisiä luokseen ja toiset eivät. Mikä tässä nyt on niin hankalaa taas. Vai kutsuuko osa ihmisistä ystäviä luokseen vain sen vuoksi, että toinen on sitten tavallaan myös pakotettu vastavuoroisesti kutsumaan hänet luokseen. Erikoista ystävyyttä. Siinähän tämä ensimmäinen kutsuja määrittelee toisen puolesta, mitä hänen pitää tehdä.

Teillä monilla on nyt sama ongelma ystävien ja miesten kanssa: haluatte itse määritellä suhteen laadun ja sisällön, mitä toisen pitää teille tehdä ja minkälainen olla. Tämä on hyvin itsekästä, koska ette kuitenkaan itse mukaudu toisen toiveisiin lainkaan. 

Itse karistan hyvin nopeasti tämän tyyppiset ihmiset elämästäni pois. En jaksa kenenkään vaatimuksia ja painostusta. Tai roikkumista.

Miksei se toinen osapuoli sitten ehdota koskaan itse mitään sellaista tekemistä, joka olisi enemmän hänen makuunsa? Miksi ap:n tai jonkun kutsujan pitäisi arvailla ja lukea rivien välistä, että mitähän tämä kaveri nyt haluaa? Tästähän tässä on kyse! Tullaan kyllä, kutsuja järjestää, mutta itse ei koskaan ehdoteta tai järkätä mitään. On ihan ok, etei halua kutsua toisia kotiinsa, mutta sitten jotain muuta. 

Vierailija
344/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun perusteella voi vetää johtopääöksen, että suurin osa (kommentoijista), ovat itse surkeita ystäviä, ja heillä ei voi olla kovin syviä ja molempiin suuntiin toimivia ystävyyssuhteita. 

Ajatus, että ystävän luona vierailu "ei voi sisältää mitään taka-ajatusta", "ystävyys ei vaadi vastavuoroisuutta", "menen kutsuille vaikka en todellakaan haluaisi mennä" kertovat, että nämä ihmiset eivät kunnioita kutsuvien ystäviensä vaivannäköä ystävyyden eteen, eivätkä ole valmiit näkemään itse mitään vaivaa. Epäsosiaalisuutta ja huonoa käytöstä on paljon. Kumma ettei nämä epäsosiaaliset / huonostikäyttäytyvät pysty olemaan rehellisiä. Säälittävää.

No, mielestäni vierailuissa ei pitäisi olla mitään taka-ajatuksia, eikä ystäviltä pitäisi odottaa minkäänlaista teennäistä vastakutsua, ja menen kutsuille koska haluan olla kohtelias ja kunnioittava (vaikken välttämättä ehkä haluaisi mennä). Tämä on jotenkin huonoa käytöstä siis?

Mitenkä ystävien välinen tasapuolisuus ajatuksella "vuoroin vieraissa", olisi mitenkään teennäistä, tai että se edes olisi taka-ajatus?? Eikä ystävät nimenomaan halua olla toistensa kanssa tekemisissä? Sinun mielestäsi se on teennäistä. Lievästi sanottuna kieroutunut ajatus ystävyydestä.

Ystäviä voi olla monella tapaa. Itseäni ei kiinnosta tällainen ystävyys, jossa pitää teennäisesti antaa omena omenasta eikä päärynä kelpaa, kuten joku osuvasti sanoi.. Lisäksi ihmettelen sitä, että miksi nämä ihmiset kutsuvat toisia kylään, mikäli eivät halua vieraita ja osoittaa vieraanvaraisuutta. Tämä tehdään vain, jotta saadaan se vastakutsu? Itselleni on opetettu, että kutsusta on epäkohteliasta kieltäytyä, mikäli ei ole oikeaa estettä. Miten mielissään nämä kutsujat olisi, mikäli kaikki pelkästä kohteliaisuudesta tähän pelleilyyn osallistujat eivät tulisi? Arvaanpa, että siitäkin valitettaisiin.

Vierailija
345/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas kiusallisia on nämä ihmiset, jotka järjestää vaikka mitä kissanristiäisiä ja sitten vingutaanmuita osallistumaan. Jos yrittää kieltäytyä kutsusta vingutaan lisää. En järjästä mitään vastavuoroisesti koska toivon näiden hössöttäjien joku päivä tajuavan antaa ihmisten olla rauhassa. Vinkvink.

Siis teeskentelet jonkun ystävää, vaikka oikeasti sinua ei kiinnosta pätkäkään olla tekemisissä? MIKÄ ON SINUN ONGELMASI?

En ole tuo ensimmäisen kommentin kirjoittaja, mutta ihanko oikeasti täällä nämä kutsujen järjestäjät haluaa, että heille sanotaan päin naamaa että ei kiinnosta? Sehän se vasta epäkohteliasta olisi. Kyllä suomalaiseen kulttuuriin kuuluu se, että kukaan ei menetä kasvojaan. Umpirehellisyydellä on paikkansa ja aikansa, se ei ole kuitenkaan tällaisessa tilanteessa kovin kohteliasta, hyviin tapoihin kuuluvaa tai edes järkevää. Itsellä ei ole ikinä tullut mieleen että pitäisin kirjaa onko minut kutsuttu vastavuoroisesti kyläilemään. Ap vaikuttaa aika rasittavalta tyypiltä.

Täällä on jo sanottu, ettei tuollaisia ystäviä esittäviä teeskentelijöitä kukaan kaipaa elämäänsä. Ja jos ei ole selkärankaa sanoa asiaa suoraan (sen voi tosiaan sanoa myös asiallisesti ja siten, ettei kukaan "menetä kasvojaan") niin vaikka siten yksinkertaisesti poistat ko. henkilön yhteystiedoistasi ja lopetat vastaamisen.

Vierailija
346/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun perusteella voi vetää johtopääöksen, että suurin osa (kommentoijista), ovat itse surkeita ystäviä, ja heillä ei voi olla kovin syviä ja molempiin suuntiin toimivia ystävyyssuhteita. 

Ajatus, että ystävän luona vierailu "ei voi sisältää mitään taka-ajatusta", "ystävyys ei vaadi vastavuoroisuutta", "menen kutsuille vaikka en todellakaan haluaisi mennä" kertovat, että nämä ihmiset eivät kunnioita kutsuvien ystäviensä vaivannäköä ystävyyden eteen, eivätkä ole valmiit näkemään itse mitään vaivaa. Epäsosiaalisuutta ja huonoa käytöstä on paljon. Kumma ettei nämä epäsosiaaliset / huonostikäyttäytyvät pysty olemaan rehellisiä. Säälittävää.

No, mielestäni vierailuissa ei pitäisi olla mitään taka-ajatuksia, eikä ystäviltä pitäisi odottaa minkäänlaista teennäistä vastakutsua, ja menen kutsuille koska haluan olla kohtelias ja kunnioittava (vaikken välttämättä ehkä haluaisi mennä). Tämä on jotenkin huonoa käytöstä siis?

Mitenkä ystävien välinen tasapuolisuus ajatuksella "vuoroin vieraissa", olisi mitenkään teennäistä, tai että se edes olisi taka-ajatus?? Eikä ystävät nimenomaan halua olla toistensa kanssa tekemisissä? Sinun mielestäsi se on teennäistä. Lievästi sanottuna kieroutunut ajatus ystävyydestä.

Ystäviä voi olla monella tapaa. Itseäni ei kiinnosta tällainen ystävyys, jossa pitää teennäisesti antaa omena omenasta eikä päärynä kelpaa, kuten joku osuvasti sanoi.. Lisäksi ihmettelen sitä, että miksi nämä ihmiset kutsuvat toisia kylään, mikäli eivät halua vieraita ja osoittaa vieraanvaraisuutta. Tämä tehdään vain, jotta saadaan se vastakutsu? Itselleni on opetettu, että kutsusta on epäkohteliasta kieltäytyä, mikäli ei ole oikeaa estettä. Miten mielissään nämä kutsujat olisi, mikäli kaikki pelkästä kohteliaisuudesta tähän pelleilyyn osallistujat eivät tulisi? Arvaanpa, että siitäkin valitettaisiin.

On opetettu, että kutsusta on epäkohteliasta kieltäytä, mutta on sitten ihan ok puhua paskaa toisen selän takana, esittää ystävää ja muikistella toisen kotona vaikka ei kiinnostaisi pätkän vertaa olla tekemisissä? Mielenkiintoisen kasvatuksen olet kyllä saanut...

Vierailija
347/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aivan uskomaton ketju tämä. Vaikka olen palstaan vuosien mittaan tottunut, niin en olisi uskonut.

Ap kun aivan perustellusti peräänkuulutti yleistä vastavuoroisuutta ja tasapainoa, niin itseään täynnä olevat käytöstavattomat juntit hyökkäävät joukolla kimppuun ja haukkuvat milloin lapselliseksi, milloin laskelmoivaksi. Kouraisiko omastatunnosta, kun pitää alkaa keksimään aivan älyttömiä "lasket varmaan jokaisen pikkuleivänkin, että menee tasan" -juttuja?

Kuvitteletteko ihan oikeasti, että "vastavuoroisuutta" on suvaita ilmestyä paikalle, kun joku näkee vaivaa ja kutsuu teidät luokseen? Siis niin kuin maailman pyörisi teidän napojenne ympärillä ja muut ihmiset anoisivat kyynel silmässä teiltä audienssia. Ja se mukananne tuoma lähihuoltamon alekorista napattu päiväysvanha pullapitko on jotain kultaa kalliimpaa?

Sitten vielä teeskennellään ystävää, kun oikeasti ei ole sen vertaa kanttia että sanoisi suoraan, jos se kutsuun vastaaminen ja paikalle tuleminen on niin hirveää vaivaa ja tuskaa? Älä tule, jos ei kiinnosta. Ei tuollaisia feikkaajia kukaan kaipaa.

Mun puolestani saatte kaikki epäsosiaaliset käytöstavattomat tollot vaikka hypätä järveen. Eiköhän ap:lla ystäviä riitä ihan tarpeeksi ilman teitä kivirekiä.

Mä ainakin vastasin että miksi en kutsu. Viime kesänä kaverini soitti minulle että tule käymään illalla, toinenkin tuttumme tulee. Menin sinne, otettiin pari siideriä ja grillattiin. Klo23 lähti toinen vieraista kotiin, koska emäntä alkoi olemaan aika humalassa. Jäin itse vielä hetkeksi kun minulla oli juoma keksen. Kun jäimme kahden, tämä illan emäntä alkoi somettamaan, ja naureskelemaan jonkun minujlle tuntemattoman kaverinsa viesteille, joita soperteli minulle. Ilmoitin lähteväni nyt kun väsyttää.

Seuraavana päivänä tämä kaveri soitti että oli mukavaa, että ehkä ensi kerralla minun luonani.

Sanoin että ilman muuta. Tuon jälkeen olen monta kertaa pyytänyt, viimeksi pari viikkoa sitten, mutta joo katsellaan, tai ei sovi, tai sori, unohdin. En ihan oikeasti viitsi enempää enää. 

On useita muitakin kavereita jotka eivät tule vaikka kuinka kutsun, tai eivät kutsu minua ikinä mihinkään, eikä kyse ole siitä etten menisi, tai etteivät he kutsuisi muita. Se nyt vain on semmoista. Taitaa jokaisella olla ne omat syynsä. Meillä käy minun ja mieheni yhteinen kaveri saunomassa ehkä kerran kahdessa kuussa. Hänen kanssaan on tosi välitöntä ja helppoa. Käymme myös molempien mökeillä kerran talveen ja kerran kesään. Minullekin vastavuoroisuus on ystävyydessä tärkeää, mutta silä tavalla että minä kuuntelen murheet jos vastaavasti minun murheita kuunnellaan, ja minä soittelen ja viestittelen jos kaverikin niin tekee. Lopetan kyllä yhteydenpidon mikäli olen ainoa joka sitä yrittää ylläpitää.

T:340

Vierailija
348/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OCD. On aika ylitsepääsemätöntä kutsua ihmisiä omaan kotiin. Harmittaa ja tiedän että on epäkohteliasta olla kutsumatta. Välillä mietinkin milloin joku katkaisee välit, kun en itse kotiini kutsu ketään. Vien kyllä aina jotain mennessäni illanistujaisiin, tarkoitukseni ei ole lokkeilla

Ymmärrän, eikä se kotiin kutsuminen sinänsä olekkaan se juttu. Mutta mikset kutsu heitä joskus vaikka ravintolaan, ja tarjoa siellä? Oman kokemukseni mukaan ystävyys ei pysy tasapainossa, jos toiset ovat aina "ohjaksissa" isäntinä, ja toiset aina vieraan ominaisuudessa. 

Ap

tarjoa kavereille ravintolassa? Valitettavasti en ole miljonääri, raha on ajoittain todella tiukassa. En taas toisaalta oleta että kukaan tarjoaa minulle. Olen introvertti, ahdistun kutsuista enkä aina kehtaa kieltäytyä. Omaan kotiin kutsumiseen on iso kynnys, en ole taitava ruuanlaittaja enkä pitojen pitäjä, ne stressaavat minua suuresti, ihan jo lasten syntymäpäiväkahvit ovat vaikeita. Jos kerron tämän sinulle suoraan niin mitä vastaat ystävävänäni?

Vierailija
349/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tulen kun kutsutaan, koska ajattelen sen olevan kohteliasta.

Jos kuitenkin, hyvä kutsuja, sinun ainoa motiivisi kutsua minut on saada minulta kutsu, niin poista minut kutsulistaltasi. Syyt miksi en kutsu väkeä kotiini eivät kuulu sinulle vaan ovat syvästi henkilökohtaisia.

Älä lähetä minulle kutsua jonkun ihmeellisen pelin säännöillä, joihin ilmeisesti sinun mielestäsi kuuluu saada minulta kutsu. Jos et osaa kutsua pelaamatta pelejä, niin älä kutsu ollenkaan.

Ei ole minun vikani, jos minulle lähettämäsi kutsun motiivi oli joku peli, eikä vain ja yksinkertaisesti vilpitön halu kutsua minut luoksesi.

Vierailija
350/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules ap, kyllä me tunnistamme sinut tästäkin kirjoituksesta.

Sinä nimenomaan kaipaat feikkailua ja saapumista illallisjuhliisi, koska et hyväksy kieltävää vastausta kutsutuilta. Kärtät niin pitkään, että armosta saavutaan paikalle.

Vain ystävätön ihminen laskee, kenen vuoro on seuraavaksi tarjota.

Vierailija
351/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tulen kun kutsutaan, koska ajattelen sen olevan kohteliasta.

Jos kuitenkin, hyvä kutsuja, sinun ainoa motiivisi kutsua minut on saada minulta kutsu, niin poista minut kutsulistaltasi. Syyt miksi en kutsu väkeä kotiini eivät kuulu sinulle vaan ovat syvästi henkilökohtaisia.

Älä lähetä minulle kutsua jonkun ihmeellisen pelin säännöillä, joihin ilmeisesti sinun mielestäsi kuuluu saada minulta kutsu. Jos et osaa kutsua pelaamatta pelejä, niin älä kutsu ollenkaan.

Ei ole minun vikani, jos minulle lähettämäsi kutsun motiivi oli joku peli, eikä vain ja yksinkertaisesti vilpitön halu kutsua minut luoksesi.

Meinpä tämä nyt yksinkertaiseksi kutsu - vastakutus vänkäämiseksi. Jos et halua kutsua kavereita juuri kotiisi, niin ok, älä kutsu. Mutta jotain vastavuoroisuuden osoittamista! Vaikka sitten itse ehdottamalla jotain tapaamista, tekemistä, järjestämällä piknikin uimarannalla jne.

Vierailija
352/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan!

Miksi ihmeessä "kutsuilla" tai vieraisilla käynti olisi joku syvimmän ja vastavuoroisimman ystävyyden muoto? Kyllä minulle ainakin vastavuoroisuus ystävyydessä on vastavuoroista kuuntelemista, tukemista, auttamista, puolella olemista, ei paakkelsien tarjoamista kodissani - ja siinäkään ei tasetta lasketa koko ajan.

Tuo AP:n muoto on lähinnä seurapiirin ja tuttavuuksien ylläpitämistä .

Kaikkien ystävyydet ei perustu kriiseihin tai ongelmiin. Kaikkien ihmisten ystävyyssuhteissa ei ole koko ajan sellaista draamaa esillä, joka vaatisi erityistä "kuuntelemista,tukemista, auttamista ja puolella olemista." 

Jos ja kun ihmiset ovat tasapainoisia (ja ehkä onnekkaitakin) aikuisia, on ystävyys pääosin mukavaa yhdessä vietettyä aikaa, ja silloin yhteisestä ajasta voidaan nauttia myös esim hyvän ruuan ja juoman merkeissä. Ja juuri silloin korostuu myös tämä tässäkin ketjussa peräänkuulutettu vastavuoroisuus.

Kyllä. Ja tasapainoiset aikuiset eivät myöskään merkkaile muistiin kuka kutsui kenetkin ja milloin. Kanssakäyminen tapahtuu luontevasti.

Niin, ja se ei todellakaan ole luontevaa kanssakäymistä, että 20 tapaamista putkeen tapahtuvat vain toisen osapuolen valmiissa pöydässä.

Jos tämä on toiselle ongelma, ehkä kannattaisi lopettaa se kutsuminen?

Vierailija
353/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules ap, kyllä me tunnistamme sinut tästäkin kirjoituksesta.

Sinä nimenomaan kaipaat feikkailua ja saapumista illallisjuhliisi, koska et hyväksy kieltävää vastausta kutsutuilta. Kärtät niin pitkään, että armosta saavutaan paikalle.

Vain ystävätön ihminen laskee, kenen vuoro on seuraavaksi tarjota.

Aloitus ei ollut edes kovin pitkä, mutta siitä huolimatta ei jakseta lukea otsikko pidemmälle...

Vierailija
354/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki Pinko: Kiitos päivän huumorihetkestä, en ollut koskaan kuullut tai lukenut sanontaa "kaljupääkahveja" 😆

Vierailija
355/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan!

Miksi ihmeessä "kutsuilla" tai vieraisilla käynti olisi joku syvimmän ja vastavuoroisimman ystävyyden muoto? Kyllä minulle ainakin vastavuoroisuus ystävyydessä on vastavuoroista kuuntelemista, tukemista, auttamista, puolella olemista, ei paakkelsien tarjoamista kodissani - ja siinäkään ei tasetta lasketa koko ajan.

Kaikkien ystävyydet ei perustu kriiseihin tai ongelmiin. Kaikkien ihmisten ystävyyssuhteissa ei ole koko ajan sellaista draamaa esillä, joka vaatisi erityistä "kuuntelemista,tukemista, auttamista ja puolella olemista." 

Jos ja kun ihmiset ovat tasapainoisia (ja ehkä onnekkaitakin) aikuisia, on ystävyys pääosin mukavaa yhdessä vietettyä aikaa, ja silloin yhteisestä ajasta voidaan nauttia myös esim hyvän ruuan ja juoman merkeissä. Ja juuri silloin korostuu myös tämä tässäkin ketjussa peräänkuulutettu vastavuoroisuus.

Kyllä. Ja tasapainoiset aikuiset eivät myöskään merkkaile muistiin kuka kutsui kenetkin ja milloin. Kanssakäyminen tapahtuu luontevasti.

Niin, ja se ei todellakaan ole luontevaa kanssakäymistä, että 20 tapaamista putkeen tapahtuvat vain toisen osapuolen valmiissa pöydässä.

Jos tämä on toiselle ongelma, ehkä kannattaisi lopettaa se kutsuminen?

Eli tästäkö siis on kyse? Kutsuttava vain esittää ystävää, eikä kehtaa sanoa suoraan, ettei välittäisi olla toisen kanssa tekemisissä?

Vierailija
356/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan!

Haha, minulle tuli heti mieleen Hyacinth tuosta ap:n aloituksesta.

Vierailija
357/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et oikeasti halua kaveerat näiden ns kavereidesi kanssa, ja olet selkärangaton sanomaan ei vaikka haluaisit. Kertoo aika paljon sinusta. Teet kaikille palveluksen, kun seuraavan kerran löydät jostain kanttia kieltäytyä. Ne jotka tietäisivät todelliset ajatuksesi, eivät satavarmasti jää kaipaamaan seuraasi.

Ap

Ap koettaisit ymmärtää että ihmisiä on erilaisia. Ymmärrän toisaalta pointtisi aloituksessa ja minuakin on ärsyttänyt se etteivät jotkut kaverini ole pyytäneet minua kotiinsa kyläilemään. En ole koskaan nähnyt edes yhden kaverin kotia. Lopulta päädyin siihen, että siihen on jokin hyvä syy miksei halua tavata siellä.

Näemme sitten aina joko minun luonani tai lähdemme lenkille, kahville tms.

Olen myös introvertti luonteeltani, joten minulle on kiusallista jos joku jatkuvasti kerjää kyläilemään tai illanistujaisiin. Aluksi saatan vastata vain tyyliin: ” kiitos kutsusta” mutta kun kutsuja alkaa tulla useammin samalta henkilöltä, ja minulla ei vain energia riitä hänen hippaloihin niin sanon sen suoraan mutta kohteliaasti.

Haluan kyllä kaveereta mutta on välillä vaikea sanoa, että jaksamiseni on rajallista! On esim. Mukava nähdä jossain puistossa ja saatan vaikuttaa puheliaalta tyypiltä, jonka kanssa olisi kiva hengata enemmänkin, mutta minun jaksamiseni on todellisuudessa erittain rajallista.

Jotkut ymmärtävät mutta eivät kaikki.

Vierailija
358/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha tiedän ihmisen joka oikeasti piti kissanristiäiset, hänellä on 4 kissaa, omistaa elämänsä niille enemmän kuin ihmisille ja lähipiirilleen ja oli tullut uusi kissa taloon, hän piti juhlat missä kerrottiin tämä uuden kissan nimi.

Ei siinä, tarjolla oli kahvia ja juustokakkua ja tunnelma oikeasti hyvä, oli meitä 12 ihmistä saapunut paikalle kuitenkin, ja kissan nimeksi tuli Tauno :) terkkuja tutuille! :D

Vierailija
359/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep! Ekan kerran on vetänyt joku ketju sanattomaksi.

Vierailija
360/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ADHD ja masennus, kämpässä ihan hirveä kaaos, en myöskään osaa organisoida yhtään mitään. Onneksi on elämässä vielä ihmisiä jotka toistuvasti pyytävät johonkin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme