Tuttava huomautti laatikossa olevien aterimien järjestyksestä
Eräs ystävä autteli keittiössä minua ja sanoi, että aterimet on laatikossa väärässä järjestyksessä. Pitäisi kuulemma olla vasemmalta haarukat, veitset ja lusikat. Kertoi, että muistisääntö on haa-vei-lu. Koskaan ennen en ole kuullutkaan tällaisesta. Pitääkö täällä kuinka moni aterimia kyseisessä järjestyksessä? Miksi?
Kommentit (90)
Minullakin on aina ollut "vahingossa" haa-vei-lu -järjestys. En muista, että sitä olisi meille köksässä opetettu 70-luvun lopulla.
No mutta, onhan siitä se hyöty, että jos vaikka ystävä - kuten ap:n tapauksessa - auttelee keittiössä, tulee kaikki samoille paikoilleen ikään kuin automaattisesti.
Kuten joku jo totesi, ammattikeittiöissä sillä varmasti on oikeastikin väliä. Tästä tulikin mieleeni ruokakaupan kassojen riita, kun joku vasenkätinen oli laittanut kassaan rahat päinvastaiseen järjestykseen kuin yleensä kuuluu tehdä.
Mikä on tuttavasi ongelma, että:
1. Kiinnittää asiaan huomiota
2. Vaivautuu huomauttamaan asiasta
3. Olettaa että on ok huomauttaa asiasta
Mielestäni tämä on kiinnostavampi kysymys. Onko hänellä joku kontrollifriikkeys yhdistettynä huonoihin sosiaalisiin taitoihin vai oliko teillä vain tylsää vai oliko joku onneton yritys small-talkiksi?
Meillä ne ovat tuossa järjestyksessä ja taitaa myös olla esim. vanhemmillani. En ole kuitenkaan tiennyt, että tuo on jokin "juttu", tai että ne pitäisi olla tietyssä järjestyksessä.
Meilläkin on järjestetty haaveilu. Helppo muistaa ja muutoinkin kätevää, kun haarukat ja veitset ovat vierekkäin. Kuulin tuon muistisäännön myöhemmin.
Itse pidän myös tuollain haa-vei-lu, mutta en kyllä huomioi muiden järjestyksiä .. Ainakin vanhemmilla ne on miten sattuu ja kyllä aina löydän sieltä mitä tarvitsen. Tuo haa-vei-lu on ihan tavan vuoksi itselläni. Kuulin sen kerran jostain ja se jäi sitten käyttöön.
Mulla on haa-lu-vei. Enpä ole ajatellut tuota ongelmaksi koskaan...
Tällaisetkin asiat tuottaa kitkaa ihmisten välille mikä todistaa että keskivertoälykkyys on jossain siinä 85 paikkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös yksi ystävä asiasta kerran huomautti, omani kun ovat vasemmalta oikealle järjestyksessä lusikat-haarukat-veitset. Totesin, ettei ole minun vikani, että hän pitää omia aterimiaan epäloogisessa järjestyksessä. Oli sen jälkeen hiljaa. On silti vielä ystävä.
Ha, minulla on samassa järjestyksessä kuin sinulla. Voisin hyvin kuvitella, että yksi tuttavani huomauttaisi siitä, hänen äitinsä oli tarjoilija.
Koulussani ei ollut lainkaan kotitaloutta.
Laittaisin ihan väkisinkin sikinsokin, ei kannata olla laumasielu.
no mitä sitte ku mulla kaikki samassa laatikossa ?
myös pikkulusikat.
Meillä vei-haa-lu. En voisi kuvitella toista järjestystä.
Onko sillä järjestyksellä mitään väliä?
Vierailija kirjoitti:
Koulun kotitaloustunnilla kuulemma opetettiin tytöille oikea järjestys. Onko se tuo haa-vei-lu? Poikana minulla ei ollut kotitaloutta ja siksi kysyn, kun kuulin jossain vaiheessa asiasta mutta en tiedä järjestystä. Minusta olisi hauska järjestää asiat standardin mukaan.
Kuinka vanha oikein olet? Kyllä 70-luvun koulussa pojat olivat yhtä lailla mukana kotitaloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun kotitaloustunnilla kuulemma opetettiin tytöille oikea järjestys. Onko se tuo haa-vei-lu? Poikana minulla ei ollut kotitaloutta ja siksi kysyn, kun kuulin jossain vaiheessa asiasta mutta en tiedä järjestystä. Minusta olisi hauska järjestää asiat standardin mukaan.
Kuinka vanha oikein olet? Kyllä 70-luvun koulussa pojat olivat yhtä lailla mukana kotitaloudessa.
Olisikohan se tullut peruskoulu-uudistuksen myötä, ja sehän tuli eri alueilla eri aikaan. Isäni (s. 58) ei ole käynyt köksää lainkaan. Kävi keskikoulun poikalyseossa. Ei noista ajoista vielä niin kovin kauaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on haa-lu-vei. Enpä ole ajatellut tuota ongelmaksi koskaan...
Itse ajattelen että haarukoiden ja veitsien on loogista olla vierekkäin, koska niitä usein käytetään yhdessä. Muuten ei ole väliä. Ja jos tuo järjestys ei sinua haittaa, niin enpä kyllä todellakaan tulisi huomauttelemaan, että sulla on epäloogisesti aterimet.
Mullakin vahingossa haa-vei- lu.
Olen perustellut sen sillä, että keskellä olevia veitsiä käytetään sekä haarukoiden että lusikoiden kanssa.
Oikealla lusikoiden vieressä on isompi kolo, johon menee lusikoiden kaltaiset kauhat ja lastat.
Kävin katsomassa. Mulla on vei-haa-lu. Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa?