Tuttava huomautti laatikossa olevien aterimien järjestyksestä
Eräs ystävä autteli keittiössä minua ja sanoi, että aterimet on laatikossa väärässä järjestyksessä. Pitäisi kuulemma olla vasemmalta haarukat, veitset ja lusikat. Kertoi, että muistisääntö on haa-vei-lu. Koskaan ennen en ole kuullutkaan tällaisesta. Pitääkö täällä kuinka moni aterimia kyseisessä järjestyksessä? Miksi?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Tuttava on ihan oikeassa. Ja syy on että silla tavalla ne laitetaan esille kutsuissa.
Teki tosin sen virheen että koetti sivistää.
Mitä väliä missä järjestyksessä ne on laatikossa jos kuitenkin osaa kattaa pöytää sivistyneesti? Tsiisus mitä nipottelua..
Taidan itse asiassa tästä lähtien pistää aterimet sekaisin, etteivät ole edes omissa lokeroissaan ja pikkulusikat ripottelen siihen päälle.
Kattaussäännön mukaan myös laatikossa. Vai laitatko veitsen lautasen vasemmalle puolelle?
Olen syntynyt 80-luvun alussa, enkä ole ikinä mistään haaveilu-systeemistä kuullutkaan.
Meitä on edelleen yläasteaikainen porukka, joka pitää yhteyttä, joten oli pakko tämän keskustelun innoittamana kysyä whatsapp-ryhmässä, että muistaako kukaan että kotitaloustunnilla olisi tällaista opetettu. Vastaus oli kaikilta ei, eli koulussa ei ainakaan opetettu, pari muisti kuulleensa jossain muussa yhteydessä.
Ja oma järjestykseni on luveihaa.
Vierailija kirjoitti:
Kattaussäännön mukaan myös laatikossa. Vai laitatko veitsen lautasen vasemmalle puolelle?
Mitä väliä missä järjestyksessä ne laatikossa on, jos kattaukseen laittaa oikein?
Vierailija kirjoitti:
No en kata, mutta voivathan ne silti olla laatikossa ihan miten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Taidan itse asiassa tästä lähtien pistää aterimet sekaisin, etteivät ole edes omissa lokeroissaan ja pikkulusikat ripottelen siihen päälle.
Sama juttu, pääasia että auktoriteettiuskoisia laumasieluja ärsyttää.
Maailmassa on muutenkin jo niin paljon sääntöjä ja määräyksiä, miksi ihmeessä jonkun pitäisi vielä sanella miten päin aterimet ovat?
Mun pää räjähtäis jos näkisin sun aterinlaatikon. Haarukka, tuo aterimien kuningas on aina ensimmäisenä. Haarukan viereen kuuluu tietenkin veitsi, joten se on toisena. Jäljelle jää sitten viimeisenä se lusikka.
Pikkulusikka-ruokalusikka-haarukka-veitsi on minulla äidiltä opittu järjestys, ja se on jäänyt.
En tarvitse mitään muistisääntöä laittaakseni pestyt aterimet oikeaan laariin. Ihmettelen, että joku tarvitsee.
Oikea järjestys on hai-sta-pil-lu
Kyllä käytän samaa järjestystä ja samaa muistisääntöä. Mulle tulee aina hyvä mieli kun laitan puhtaat aterimet laatikkoon, saatan jopa ääneen sanoa haa..veil...lu kun asettelen ne tossa järkässä :D
Kuulostaa vähän pölhöltä kirjoitettuna, mutta tuo on yksi pikkujuttu muiden joukossa, joka piristää arkisia askareita.
Mulla on haaveilu. Tosin sattumalta, mutta tiedän tuon ohjeen.
Ei kai sillä väliä miten ovat. Tosin jos kaikki yhdessä kasassa sekaisin niin hankalampaa etsiä.
Ehkä tuttavasi vain halusi leikillään ottaa puheeksi tuon haaveilun, että muistatko sinä vielä.
Saattaisin itse heittona sanoa ystävälleni, että hei, sulla on väärä järjestys, senhän pitää olla haa-vei-lu. Etkö muista. En tosissani tarkoittaisi, että ystävän pitäisi järjestystä muuttaa.
Äänensävystä voi jotain päätellä onko toinen tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on haaveilu. Tosin sattumalta, mutta tiedän tuon ohjeen.
Ei kai sillä väliä miten ovat. Tosin jos kaikki yhdessä kasassa sekaisin niin hankalampaa etsiä.
Ehkä tuttavasi vain halusi leikillään ottaa puheeksi tuon haaveilun, että muistatko sinä vielä.
Saattaisin itse heittona sanoa ystävälleni, että hei, sulla on väärä järjestys, senhän pitää olla haa-vei-lu. Etkö muista. En tosissani tarkoittaisi, että ystävän pitäisi järjestystä muuttaa.
Äänensävystä voi jotain päätellä onko toinen tosissaan.
Epäsystemaattisen ex-vaimon kanssa oli vaihtelua. Hän nakkeli aterimet milloin mihinkin järjestykseen. Se oli ongelma, koska vaatii joka kerta hetken tietoista miettimistä ja huomiota löytää oikea kapine.
Järjestyksellä on sikäli elämässä merkitystä, että kun se pysyy samana, niin siihen tottuu ja se helpottaa elämää. Lusikan voi poimia täysin sokkona, olipa kuinka kiire tahansa. Ei tarvitse alkaa puhista harmia pöydän ääressä ja palata takaisin laatikolle vaihtamaan.
Kun viimein sain vallan hallita kotiympäristöäni ihan itse, niin piti valikoida järjestys. Muistin tuon haaveilu-muistisäännön ja valitsin sen. Ei sillä tietenkään muuta väliä ole, kunhan itsellä pysyy vaan systeemi samana.
No minun ystäväni oli pöyristynyt kun minulla on pikkulusikat ja leikkelehaarukat samassa lokerossa. Mitä ihmettä se kenelläkään kuuluu, missä järjestyksessä muiden aterimia pidetään?
apuuva mulla ei ole kuin lusikka haarukka yhdistelmä armeijasta pöllitty miten sen oikein järjestän pitää mennä nuppi tarkastukseen. tämähän on vakavampi ongelma kuin korona konsanaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä missä järjestyksessä ne laatikossa on, jos kattaukseen laittaa oikein?
Vaimoni ihmetteli samaa, mutta ex vaimo kertoi, että näin uusi vaimo tai palvelusväki ei hämmenny jos kaikilla on sama tyyli
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole moisesta kuullut. :D Itselläni järjestys on veitset-haarukat-sekalaiset ja lusikat on näiden alla vaakatasossa.
Se on opetettu köksätunneilla, menee kattauksen mukaan: haarukka vasemmalle jne. logistista.
Ei, vaan vasemmalla haarukat, oikealla veitset (kuten pöydässä) ja niiden keskellä lusikat.
Haa-lu-vei
Lusikan kuuluu olla keskellä, kun se on kattauksessa lautasen yläpuolella (keskellä). Näin mulle selitettiin, kun kaveri kauhisteli meidän aterinlaatikkoa.
Asuin 80-luvulla Turussa ja siellä oli yhtenä kesänä Turun Sanomien yleisönosassa viikkoja vellonut keskustelu missä järjestyksessä ruokailuvälineet tulee olla veneen keittiössä.