Miten viitsitte pitää autoa? Valtava kuluerä
Ajokortti maksaa, bensa maksaa, auton ostaminen, vakuutukset sekä katsastuskulut ja remontit!
Mieluiten maksan 5 euroa esim. Hki- Tre välistä bussilla jossa saan istua ja levätä.
Kulut hiukan eri tasoa kuin auton jonka kulut ovat tonneja vuodessa.
Esim. veljentyttärellä tuli autoon yli 500 euron remontti.
Lisäksi ihmisiä vammautuu ja kuolee liikenteessä vähän väliä.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, se kulkemisen vapaus. Jos päähän pälkähtää lähteä yhtäkkiä jonnekin, ei onnistu ilman autoa.
Jalaton? Pyörätön? Vailla julkisia kulkuneuvoja?
Unohdit vielä yhden: Rahaton? Taksillakin pääsee jos pakottava tarve.
No kun on pakko. Töihin ei pääse nopeasti bussilla. Kun on pienet lapset niin ei ole mahdollisuutta käyttää puolta päivää työmatkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi inhoan joukkoliikennevälineitä, joista tulee mieleen karjankuljetus.
Onpa inhottava ja ylimielinen ajattelutapa. Ei oikeasti ole tullut edes mieleen, että joku voi ajatella noin. Millä tavalla siitä tulee mieleen karjankuljetus? Ja oletko koskaan ajatellut julkisilla kulkemista ihan vaikka ympäristötekona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, se kulkemisen vapaus. Jos päähän pälkähtää lähteä yhtäkkiä jonnekin, ei onnistu ilman autoa.
Kiitos Bernerin täällä on todella vähän takseja saatavilla, odotukseen menee liikaa aikaa ja sitten ei ehkä tulekaan. Liian epävarma kulkuyhteys.
koen että ei se niin kallista ole..auto maksoi tonnin pari vuotta sitten, renkaat sain maksutta kun noita pyörii ihmisten nurkissa kun vanhemman yleisen auton hommaa, veroon menee parisataa vuodessa, ja katsastus ja korjaukset keskimäärin sellaisen 350 vuodessa. Bensa ostaa tankillisen 1-2 kk. välein, ja saa ajella autolla aina kun haluaa. vakuutus on muutaman kymppiä kuussa myös.
Sama aihe taas, blaa, blaa, blaa...
seuraavaksi onko ok-talo vai kerrostalo parempi?
Omillani maksan niin auton, moottoripyörän kuin veneen kulut, hittoakos se kelleen kuuluu. Ilmastoteot saa viherpiipertäjät survoa hanuriinsa, kyllä tää pallo minun eliniän kestää ja sen jälkeen on mulle ihan sama
Asutaan pikkukylässä pohjoisemmassa suomessa ja pakko olla 2 autoa.
Pääkaupunkiseudulla. Julkisilla menee työmatkoihin 1-1,5 tuntia, koska yhteydet ja vaihdot. Ei pääse suorinta tietä julkisilla ja on kaksi vaihtoa. Plus kävelyt ja odotukset pysäkeillä. Autolla 30 minuuttia eestaas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten viitsii kulkea bussilla jos autollakin pääsee. Toki kulkisin jos ei olisi varaa autoon. En viitsi käyttää tuntia 10 km työmatkaani (yksi vaihto ja kävelyä alussa, vaihdossa ja perillä) kun autolla menee alle puoli tuntia.
MInä pääsen taas bussilla nopeammin töihin kuin autolla. Bussi huristaa bussikaistaa, mutta autolla jää ruuhkiin.
Eli asut pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi Turussa Bussikaistoja lienee jotain 3km, eli siitä ei pitkälle huristella.
Minä olen tuo ketä alunperin lainattiin, eli pääsen autolla paljon nopeammin kuin bussilla. Asun Helsingin keskustassa, ei niitä bussikaistoja täälläkään joka puolella ole.
No et todellakaan ole ketä lainattiin alun perin vaan se olen minä. Miksi tuollaista valehtelet?
Niin sinä kirjoitit tämän vai:
En ymmärrä miten viitsii kulkea bussilla jos autollakin pääsee. Toki kulkisin jos ei olisi varaa autoon. En viitsi käyttää tuntia 10 km työmatkaani (yksi vaihto ja kävelyä alussa, vaihdossa ja perillä) kun autolla menee alle puoli tuntia.
MIKSI VALEHTELET? Minä kirjoitin tuon. Olet niin lapanen ettet edes tajua mikä tässä oli alkuperäinen teksti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman autoa pärjää varmaan jos asuu Helsingissä, reissaa lentäen, pääsee sukuloimaan junalla ja suurin osa suvusta ja ystävistä asuu lähiseudulla.
No kun ei välttämättä pärjää Helsingissäkään. Autolla työmatka 30-40 minuuttia, julkisilla 1-1,5 tuntia kolmella vaihdolla suuntaansa. Aika helppo valinta kulkea omalla autolla. Siihen päälle muun muassa harrastukset (tallimatkat ja koiran treenit') jotka ei hoidu julkisilla. Auto on vaan oltava.
Raivostuttaa ihmisten tietämättömyys ja ainainen heitto "jossain Helsingissä ei autoa tartte" kun ei yhtään tiedetä mistä puhutaan. Helsinki ja koko pääkaupunkiseutu on valtava alue jossa liikkuminen monessa tapauksessa todellakin vaatii sen auton.
No Helsingissä ei autoa tarvii!
Meillä on kaksi vaikka asutaan keskustassa. Sinä et ehkä tarvitsisi mutta me tarvitsemme.
Täällä ei kulje julkiset kun menen aamuyöstä neljään tai viiteen töihin. Työ, tuliko sanasta näppylöitä?
Työpaikka 50 kilometrin päässä, ei julkista liikennettä. Enkä halua muuttaa kaupunkiin vain siksi että voisin luopua autosta, rakastan asua korvessa, eikä lapsetkaan ole VIELÄ valittanut 😁 (teini-ikää odotellessa 😱)
En ole vielä keksinyt yhtäkään muuta tapaa päästä kulkemaan töihin.
Kauanko kestää pyöräillä 120km päivässä valaisematonta kapeaa maantietä säällä kuin säällä? Töissä pitää jaksaa tehdä fyysisesti raskasta työtä tehokkaasti. Ehdinkö hakea lapsen päiväkodista työpäivän jälkeen vai muutanko suosiolla työpaikan parkkipaikalle arkipäiviksi?
Liikkumisen vapaus ja mahdollisuus mennä oman aikataulun mukaan. Tällä viikolla menin Vihdin kautta Lohjalle ja samaa reittiä kotiin. Julkisilla olisi jäänyt tekemättä. Toisaalta normaalioloissa tulee ajettua kilometrikorvauksellista työajoa jokunen tuhat kilometriä vuodessa. Aiemmin minulla meni noin 1.5 tuntiä päivässä työmatkaan omalla autolla, kun julkisilla olisi mennyt yli kolme tuntia päivässä.
Mikä olisi hyväksyttävä tapa käyttää rahojani?
Arvostan aikaani. Käyn töissä 35 km päässä, ja bussilla työmatkoihin kuluisi 3h/pv, autolla 1h/pv. Luulen, että päiväkotikäinen lapsenikin arvostaa sitä että olen päiväkodilla klo 16:00 enkä 18:00, yksin kotona olevasta pikkukoululaisesta puhumattakaan.
Hyvin on "vihreä" propaganda uponnut.
Moni ei edes ymmärrä, miten rajattu köyhien ja vähän rikkaampienkin elämä oli ennen yksitysiautoilua. Se oman katsannon raja meni ihan oikeasti 10 kilometrin sisällä.
Lisäksi odotteluaika, siis ns. hävikkiaika minimalosoitui. Monella ihmisellä on nykyään päivässä 2 ylimääräistä tuntia omaa aikaa, koska julkisia ei tarvitse odotella eikä jokaista pidempää matkaa tarvitsesuunnitella pisteestä pisteeseen.
Ja sitten on talvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Bernerin täällä on todella vähän takseja saatavilla, odotukseen menee liikaa aikaa ja sitten ei ehkä tulekaan. Liian epävarma kulkuyhteys.
Jep. Itse en ole muutoksen jälkeen taksiin enää istunut. Enkä muuten laittaisi lapsianikaan taksiin.
Hyvin onnistui muutos, kun taksikuskit pistävät toisiaan turpaan kuin kehitysmaissa. Kiitos Berner et co!
Onni on asua työpaikan lähellä. Toimisto muuttaa ensi vuonna, mutta sama etäisyys onneksi säilyy. Ei ole mitään tarvetta omalle autolle. Vuokraan tarvittaessa ja taksillakin pääsee.
No Helsingissä ei autoa tarvii!