Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten viitsitte pitää autoa? Valtava kuluerä

Vierailija
30.06.2020 |

Ajokortti maksaa, bensa maksaa, auton ostaminen, vakuutukset sekä katsastuskulut ja remontit!
Mieluiten maksan 5 euroa esim. Hki- Tre välistä bussilla jossa saan istua ja levätä.
Kulut hiukan eri tasoa kuin auton jonka kulut ovat tonneja vuodessa.
Esim. veljentyttärellä tuli autoon yli 500 euron remontti.
Lisäksi ihmisiä vammautuu ja kuolee liikenteessä vähän väliä.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen koronaa käytin sekä julkista liikennettä että omaa autoa. Nyt vain omaa autoa. Oma auto antaa mahdollisuuden mennä milloin vain minne vain. En aio autosta luopua, vaikka tulisi millaiset ruuhkamaksut. Sitten tingin vain jostain muusta.

Julkisia uskaltaudun käyttämään varmaan taas jossain vaiheessa myös. 

Vierailija
42/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaahan se, mutta totesin pienen henkisen taistelun jälkeen haluavani maksaa elämänlaadun paranemisesta. Ilman autoa työmatkoihin menisi yli 2h päivässä, mikä on pidemmän päälle aika raskasta kun jo itse työkin on raskasta (olen sosiaalialalla). Auttaa todella paljon työstä palautumisessa kun pääsee nopeammin kotiin päivän päätteeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa kunnollinen auto, niin ei tarvitse koko ajan olla korjailemassa.

Ja kun auto on velaton ja kuluttaa vähän, niin ei ne ylläpitokustannukset nyt niin isot ole. Kun ei kolaroi, vakuutusmaksutkin pienenee koko ajan kun bonukset kasvaa.

Tarvitsen auton työreissuille ja harrastukseni vuoksi. Tykkään myös siitä, ettei tarvitse harrastusporukassa olla koko ajan ruinaamassa muilta kyytiä kuin joku pikkuskidi.

Joten siksi viitsin pitää autoa.

- Toyota-kuski, N45

Vierailija
44/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilu maksaa toki, mutta arvostan vapaa-aikaani sen verran, että ennemmin menen omalla autolla nopeasti perille, kuin haahuilen julkisella liikenteellä. Asumme Tampereella, mutta pelkästään juna-asemalle siirtymiseen pitää varata noin 45 minuuttia. Siinä ajassa ajaa jo melko pitkälle. Ja autolla pääsee suoraan pihaan kulkematta taksitolpan kautta.

Vierailija
45/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ylläpidän autoani sillä rahalla, mitä menisi neljään kuukausilippuun. Nyt syksyksi täytyy pojalle hankkia kuukausilippu, mutta en silti luovu autosta. Se säästää niin paljon aikaa ja ylipäätään mahdollistaa asioita, joten maksaisin sen, vaikka siihen menisi tuplaten se mitä julkisiin.

Kaikkein mieluiten kuljen toki polkupyörällä, mutta rahallisesti kannattavaksi omasta autosta luopumista en saa.

46/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh mikä rölli😁

Tuolla perusteella kannattaa tappaa itsensä heti kun syntyy, koska eläminen maksaa! :l

Auto hankitaan tietenkin töiden takia, julkiset ei kulje ovelta ovelle, ja yöllä vieläkin nihkeemmin...

Näin yksinkertasia immeisiä oikeesti olemassa jotka ei tajuu elämää Helsingin ja Tampereen ulkopuolella???

Vierailija
47/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti käydä työreissulla Tampereelta Salossa. Autolla matka oli melko tarkkaan kaksi tuntia suuntaansa. Junalla tai bussilla matka kestäisi vähintään kolmetuntia ja siihen vielä siirtymiset päälle. Ja hintaa tulisi vähintään 60€.

AP:n kannattaisi miettiä muitakin vaihtoehtoja kuin Onnibussin linjakartta.

Vierailija
48/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tätä kevättä tuli silloin tällöin harmiteltua autoon meneviä euroja. Vaan nytpä tiedän että autosta en luovu koskaan - ennemmin vaikka asunnosta! Se vapauden tunne, kun voi liikkua paikasta toiseen, tai ajella muuten vain, joutumatta tekemisiin/kosketuksiin kenenkään kanssa. Ahdistaa ajatuskin että pitäisi istua julkisissa "vaippanaamojen" kanssa 😣

Vierailija
49/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin sinkku, minulla ei ollut autoa. Puolisollani on aina ollut auto, koska hän tarvitsee sitä työssä mm. tavaroiden kuljettamiseen, ja asiakaskäynneille. Nytkin on työreissussa omalla autollaa, koska hänen autonmsa oli ainut, jossa tavaratila oli riittävän iso, jotta kaikki tarvittavat tavarat mahtuivat kyytiin. Nykyisin hänellä on myös harrastus, johon liittyvät välineet ovat niin painavia ja tilaa vieviä, ettei niiden kuskaaminen harrastuspaikoille onnistuisi julkisilla kulkuneuvoilla.

Pitkään pärjäsimme perheenä yhdellä autolla, mutta nyt minulla on tarve liikkua epäsovinnaisiin aikoihin, jolloin julkinen liikenne ei toimi, ja vaatetuksessa, joka ei sovellu polkupyöräilyyn (määränpäässä ei mahdollisuutta käydä suihkussa eikä vaihtaa vaatteita).

Vierailija
50/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran ajattelin mennä vaeltamaan Rukalle ja katsoin sitten että miten pääsen siitä edelleen Kuusamosta Kemijärvelle, no en ainakaan julkisilla missään järkevässä ajassa. Kun mennään kehäkolmosen ulkopuolelle, niin se julkisen liikenteen toimitus alkaa olla vähän niin ja näin tai ei yhtään mitenkään.

Me vuokrattiin auto Rovaniemen asemalta. Eikä edes maksanut paljon.

Vierailija
51/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekanakin, kaikilla ei ole taloudellisesti niin tiukkaa, että kaikesta pitää miettiä, olisiko mahdollista selvitä halvemmalla.

Toiseksi, Suomessa on valtavasti paikkakuntia, joissa ei ole julkista liikennettä ollenkaan. Tai menee esim. bussi aamulla lähikaupunkiin ja iltapäivällä takaisin.

Kolmanneksi, vapaus.

Todella monella paikkakunnilla bussilla pääsee liikkumaan käytännössä vain koululaisten aikataulujen mukaan.

Täällä meidän paikkakunnalla pääsee muulloinkin, mutta kaikki liikenne kulkee kaupungin keskustan kautta, poikittaisliikennettä ei ole. Jos haluan alueelta A töihin alueelle D, todellakin ajan mieluummin omalla autolla sen alle puoli tuntia suoraan kuin ensin 45 minuuttia bussilla keskustaan ja sitten toiset 45 minuuttia kilometrin päähän työpaikasta.

Eikä riitä, että pitää mennä keskustan kautta, vaan keskustassa pitää vaihtaa bussia. Jos aikataulut täsmää huonosti tai se ensimmäinen bussi on sopivasti myöhässä, siellä keskustassa voi joutua odottamaan bussia jopa puoli tuntia.

Vierailija
52/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, autoni on juuri korjaamolla ja nyt mietin että millä ihmeellä kuljen mansikkatilalle poimimaan mansikoita, saati milla kuljetan ne kotiin! 

Vierailija
53/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli auto 12 vuotta sitten, jotta pääsin kulkemaan töissä. Julkisia käyttäessä olisi päivässä mennyt 3h matkoihin (odotteluajat mukana). Nyttemmin minulla on auto, jotta pääsen kulkemaan mökillä. Normaali arki hoituu kävellen, pyöräillen ja bussilla, koska minulla on käytössä hyvä julkinen liikenne. 

Vierailija
54/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi hyväpalkkainen, mutta laitoin nyt auton pois. Aika harvoin sitä tuli kuitenkin käytettyä ja tarvittaessa voin käyttää taksia tai vuokra-autoa. 

Vierailija
55/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran ajattelin mennä vaeltamaan Rukalle ja katsoin sitten että miten pääsen siitä edelleen Kuusamosta Kemijärvelle, no en ainakaan julkisilla missään järkevässä ajassa. Kun mennään kehäkolmosen ulkopuolelle, niin se julkisen liikenteen toimitus alkaa olla vähän niin ja näin tai ei yhtään mitenkään.

Me vuokrattiin auto Rovaniemen asemalta. Eikä edes maksanut paljon.

Silloin pitää olla ajokortti (jonka hintaa tuossa kauhisteltiin) ja myös sen verran ajokokemusta, että uskaltaa vuokra-autolla körötellä => joskus omistanut auton...

Vierailija
56/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten viitsii kulkea bussilla jos autollakin pääsee. Toki kulkisin jos ei olisi varaa autoon. En viitsi käyttää tuntia 10 km työmatkaani  (yksi vaihto ja kävelyä alussa, vaihdossa ja perillä) kun autolla menee alle puoli tuntia. 

MInä pääsen taas bussilla nopeammin töihin kuin autolla. Bussi huristaa bussikaistaa, mutta autolla jää ruuhkiin. 

Vierailija
57/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, se kulkemisen vapaus. Jos päähän pälkähtää lähteä yhtäkkiä jonnekin, ei onnistu ilman autoa.

Jalaton? Pyörätön? Vailla julkisia kulkuneuvoja?

Taitaa tulla kaupunkilaiselle yllätyksenä että maaseudulla on pitkät välimatkat, ja EI, en halua hikiseen neukkukuutioon asumaan. 

Vierailija
58/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulkemisen vapaus: sen ymmärtää vain jos on vaikkapa auto ja siitä luopuu. Eipä tule lähdettyä enää spontaanisti yhtään mihinkään. Kulkeminen on sen jälkeen aina vaivalloista.

Minua taas harmittaa, etten tajunnut luopua autosta aiemmin. Ei ole kulkeminen tullut yhtään vaivalloiseksi. 

Vierailija
59/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä voin. Teen töitä, saan siitä palkkaa ja käytän palkkani asioihin joita tarvitsen tai haluan. Auto kuuluu molempiin.

Vierailija
60/112 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten viitsii kulkea bussilla jos autollakin pääsee. Toki kulkisin jos ei olisi varaa autoon. En viitsi käyttää tuntia 10 km työmatkaani  (yksi vaihto ja kävelyä alussa, vaihdossa ja perillä) kun autolla menee alle puoli tuntia. 

MInä pääsen taas bussilla nopeammin töihin kuin autolla. Bussi huristaa bussikaistaa, mutta autolla jää ruuhkiin. 

Eli asut pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi Turussa Bussikaistoja lienee jotain 3km, eli siitä ei pitkälle huristella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi