Miten viitsitte pitää autoa? Valtava kuluerä
Ajokortti maksaa, bensa maksaa, auton ostaminen, vakuutukset sekä katsastuskulut ja remontit!
Mieluiten maksan 5 euroa esim. Hki- Tre välistä bussilla jossa saan istua ja levätä.
Kulut hiukan eri tasoa kuin auton jonka kulut ovat tonneja vuodessa.
Esim. veljentyttärellä tuli autoon yli 500 euron remontti.
Lisäksi ihmisiä vammautuu ja kuolee liikenteessä vähän väliä.
Kommentit (112)
En asu Helsingissä eikä työpaikkani sijaitse Tampereella.
En jaksa kohdata muita ihmisiä, omassa autossa saa olla rauhassa. Bussissa, junassa jne. olet kuin elukka karjavaunussa, koskaan tiedä mihin tilanteeseen niissä joutuu. Kyllä tästä kannattaa hieman jopa maksaa :)
Vierailija kirjoitti:
Voi, se kulkemisen vapaus. Jos päähän pälkähtää lähteä yhtäkkiä jonnekin, ei onnistu ilman autoa.
Jalaton? Pyörätön? Vailla julkisia kulkuneuvoja?
Miksi ihmeessä menisin istumaan Helsinki Tampere välille bussiin, kun minulla ei ole kumpaakaan mitään asiaa?!? Millään tasolla tkäyttökelpoista julkista liikennettä on käytännössä vain suurissa kaupungeissa ja niiden välillä.
Jos tarvii kulkea Pöytyältä Mynämäelle, niin kyllä se vaan oma auto alkaa olla ainoa vaihtoehto ja tämäkin on kuitenkin periaatteessa "ruuhkasuomea".
Hyväpalkkainen työ, ei rahasta pulaa, joten se ei erityisemmin kiinnosta onko vähän kallista. Nautin valtavasti autoilusta itsestään myös ja sen tuomasta vapaudesta lähteä ex tempore minne vaan, tuoda vähän isompia ostoksiakin kotiin helposti jne. Lisäksi inhoan joukkoliikennevälineitä, joista tulee mieleen karjankuljetus. Viruksetkin mukavasti leviää.
Autoa ei ole, mutta haaveissa kyllä, koska julkinen liikenne pääosin surkeaa.
Ei vain ole varaa pitää.
Houkuttaa liikkumisen vapaus. Voi mennä miten tykkää.
Juuri olin matkalla ja piti kulkea kahdella junalla sekä yhdellä bussilla, että pääsin perille.
En luopuisi autostani vaikka maksettaisiin.
Korjaan itse autoni jos vikoja esiintyy, vain osat maksavat. Pelkkä liikennevakuutus 400e vuodessa ja vero 200e vuodessa, bensaa menee töissä käydessä 80e kk enintään, nyt kun olen lomalla ei juuri mitään. Jokainen laittaa rahansa mihin tahtoo. Minulle oma auto on yksi henkireijistäni. En todellakaan halua olla tuijotettavana yleisissä lähmäisissä kulkuvälineissä. Talvella se vasta hirveää onkin jäädyttää varpaita ja naamaa odotellen niitä, kokemusta on 30 vuotiaaksi asti. Auto säästää myös aikaa ja saan lähteä milloin haluan. Työpaikalleni ei edes mene busseja vaikka asun pk seudulla, tuusulassa työpaikka ja asun itse vantaalla.
Olin kauan ilman autoa ja suosittelen kävelyä, pyöräilyä, sähköpolkupyöräilyä, hiihtoa, lumikenkäilyä, julkista liikennettä ja taksia mieluummin kuin yksityisautoilua.
Koronan tultua autoilu on silti ollut pelastus ja onneksi meitä on perhe, että ei yksin tarvitse autolla liikkua! Julkinen liikenne ei nyt sovi.
Kerran ajattelin mennä vaeltamaan Rukalle ja katsoin sitten että miten pääsen siitä edelleen Kuusamosta Kemijärvelle, no en ainakaan julkisilla missään järkevässä ajassa. Kun mennään kehäkolmosen ulkopuolelle, niin se julkisen liikenteen toimitus alkaa olla vähän niin ja näin tai ei yhtään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, se kulkemisen vapaus. Jos päähän pälkähtää lähteä yhtäkkiä jonnekin, ei onnistu ilman autoa.
Jalaton? Pyörätön? Vailla julkisia kulkuneuvoja?
Oletkos vähän...? Ei kaikki asu keskellä kaupunkia. Sitäpaitsi linja-autoa käyttäessä joutuu soputtamaan menonsa aikatauluihin ja aikaa vieviin vaihtoihin.
Koska se on minulle välttämätön. Hyvin usein nämä aloittaja kaltaiset ovat kuitenkin vinkumassa ja kerjäämässä jatkuvasti kyytiä sinne ja tänne... "kun ei muuten pääse ja pitäis tavaroita kuljettaa...."
Kaikki muu tuntuu tuhlaamiselta paitsi auton ostaminen.
En ymmärrä miten viitsii kulkea bussilla jos autollakin pääsee. Toki kulkisin jos ei olisi varaa autoon. En viitsi käyttää tuntia 10 km työmatkaani (yksi vaihto ja kävelyä alussa, vaihdossa ja perillä) kun autolla menee alle puoli tuntia.
Mulla työn vuoksi myös kotikäyntejä (just tuli torstaille) ja käyn ratsastamassa useamman kerran viikossa. Menisi monta tuntia noihin viikossa edestakaisin. Kotikäynnit voin laskuttaa firman puitteissa ajomatkoineen.
Myöskään ei rahasta sellainen pula, etteikö autokustannuksista hoituisi. Ei sen auton kallis tarvi olla. Helmikuun lopulla ostin käteisellä Kia Rion 21.000 - vanha auto = 19.500. Riittää mulle hyvin.
F
Mikä Suomessa ei maksais? Autossa on vaan se ongelma että humalassa sitä ei saa käyttää. Mut onneks ne itseajavat autot on kohta tulossa :)
Minulla ei ole ajokorttia vaan kuljen julkisilla (asun pk-seudulla) ja totta hemmetissä luovun julkisten käytöstä heti kun mahdollista!
Inhoan sitä, että matkanteko kestää ja kestää, pitää istua epämukavasti tuntemattoman vieressä ja altistaa itsensä koronalle, influenssalle, norolle ja ties mille. Ja nuorena naisena turvallisuuskin huolettaa.
Ketuttaa myös se, että kaikki menot pitää suunnitella sen mukaan että miten se ainoa tunnin välein kulkeva bussi sattuu menemään. Ruuhka-aikaan se kulkee jopa kahdesti tunnissa, mutta liikkumaan pitäisi päästä myös iltaisin, keskellä päivää ja viikonloppuisin.
Vanhemmiten olen alkanut pitämään autoilusta. Nyt kun alla on vielä uusi ajopeli jolla on nautinto ajaa, niin ajankin sitten paljon enemmän kuin ennen. Koronan takia vältän lisäksi käyttämästä julkisia toistaiseksi.