Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä näitä luottotietonsa menettäneitä tulee? En tunne YHTÄÄN ja ollaan kavereitten kanssa ihmetelty, keitä he ovat.

Vierailija
30.06.2020 |

Jos ottaa lainaa, se on maksettava takaisin. Jos ei ole rahaa maksaa takaisin, ei ota lainaa. Vyöhön voi tehdä yhden reiän lisää. Näin yksinkertaista on maksuhäiriömerkinnän välttäminen. Miksi sitä ei kaikki ymmärrä?

M44, vakaa talous

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma velkani syntyi kymmenisen vuotta sitten kun yritystoimintani kaatui ja siitä jäi maksettavaksi sekä laina, että laskuja joita en pystynyt maksamaan tulojen lakattua.

En ole ap, eikä asia sinällään minulle tai muillekaan kuulu. Mutta kun toit tämän esiin, niin pureudutaan hetki siihen, MIKSI yritystoimintasi kaatui. Istuit ahterillasi ja ihan yks-kaks lafka vain lakkasi toimimasta ja rysähti kanveesiin, niinkö? Vai oliko niin, että ongelmista oli merkkejä ilmassa jo pitkään ja olitko oikeasti itse ajan hermolla oman yrityksesi tilasta ts. tunnistit ongelmat ja pyrit tekemään asioille jotain?

En ole "syyttämässä", että olet ryssinyt firmasi kanssa, mutta olen vain tottunut siihen, että moni asia alkaa aueta ihan eri tavalla, kun kysyy itseltään kuusi kertaa miksi ja vastaa näihin itselleen rehellisesti. Esim. tässä tapauksessa juurisyy EI OLE se, että "yritys kaatui"...se on seurausta jostain.

Kun kerran kysyit niin voinhan minä kohteliaasti vastatakin. Olin nuori ja optimistinen ja ennen perustamista tein kaiken maailman tulosanalyysejä sun muita joita pidettiin pankissa ja TE-toimistossa uskottavina ja positiivisina ja kaikki näyttivät minulle vihreää valoa. Usko kasvuun oli silloin kaikilla aloilla vielä hyvä. 

Tein kovasti töitä firman eteen ja vaikka alku on aina hidasta uskoin, että saisin firman kannattamaan. Kyllähän sitä ilmassa oli jo ensimmäisenä vuonna, että olin ollut arvioissani turhan positiivinen ja asiakkaat lupailivat paljon mutta toteuttivat vain murto-osan. Olin kuitenki ottanut perustamiseen lainaa joten en ollut valmis luovuttamaan vaikkakin näin jälkikäteen mietittynä jos olisin silloin vain poistunut ja ottanut loppulainan itselleni, olisin kenties päässyt vähemmällä..

Osana taustalla olivat lainani takaajat jotka ottivat itselleen "omistajan roolin" ja elkeet ja kyselivät jatkuvasti firman tuloksesta ja lainojen hoidosta.

Seuraavina vuosina ja varsinkin firman viimeisenä vuotena oli jo alusta asti selvää, että tuotto ei riittänyt kattamaan kuluja ja kivuliaita päätöksiä olisi tehtävä. Aloin olla suurissa vaikeuksissa maksaa tavarantoimittajille ja vaikka hankin maksuaikoja, juoksevat kulut eivät hävinneet minnekään ja laskut kasaantuivat. Kun en nähnyt enää keinoa selvitä, annoin laskujen mennä ulosottoon ja hain lainanmuutosta yrityslainasta henkilökohtaiseksi lainaksi.

Aivan hirveä häpeä epäonnistumisesta ja pettymys omaan kykyyn saada homma toimimaan sekä jatkuva paine takaajien puolelta laukaisi pahan masennuksen jonka tajusin vasta konkurssin jälkeen.

Olen vuosien saatossa oppinut antamaan itselleni anteeksi yltiöpäisen optimistisuuteni ja vaarantajuttomuuteni, sekä kyvyttömyyteni reagoida ja myöntää epäonnistuminen nopeammin. Tänä päivänä olisin viisaampi. Opin paljon itsestäni ja muista ihmisistä enkä enää luota saati lainaa rahaa. Jos sinulla heräsi vielä kysymyksiä, voin vastata mutta tunnistamisen estämiseksi en mene yksityiskohtiin.

Loistavaa, kerrankin kunnollinen vastaus ja josta löytyy ajatuksia juurisyystä, kiitos tästä!! Ja iso respekti yrittämisestä, vaikka et onnistunutkaan.

"se, joka kyseli, miksi yritystoiminta kaatui"

Vierailija
62/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain maksuhäiriömerkinnät,kun yksinasuvalla vuokra-asuminen tuettomana niin kallista. Kun vuokra nousee vuosittain 50 euroa,mutta palkka ei, niin tyhmyksissäni otin ensimmäisen pikavipin ja siitä se lähti. Siinä vaiheessa sitten vaikea muuttaa ja päästä jaloilleen . Yksin vuokralla asuvan asumiskustannukset aivan mielipuoliset. Lopulta ymmärsin päästää velat ulosottoon ja maksoin kaiken varmaan lopultaviisinkertaisena ihan sitten niin, että vaan syömiseen ja kaikkeen elämiseen niin ähän rahaa kuin vain suinkin mahdollista. Raskasta työtä tein kokoajan kunnes fyysisesti sairastuin. Nyt olen köyhä, mutta vapaa veloista. Älkää ottako sitä ensimmäistä pikavippiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaa yrittäjälle voi tulla jo siitä, että on liike/toimitila, mutta ei (enää) myyntiä/asiakkaita tai nämä eivät maksa. Liiketilojen vuokrat ovat kuitenkin kovia ja irtisanomisajat pitkiä, eikä monikaan yritystoiminta mahdollista vaikka 4-6 kk:n puskurirahan keräämistä. Tilatut tavarat ja palvelut on kuitenkin maksettava sopimusehtojen mukaan ja ellei maksa, velkoja, siis ketjun seuraava yritys on liemessä ja sitten sen maksukyvyttömyyden takia seuraava ja niin edelleen. Koronakriisi on tämän todella tuonut julkisuuteen, toisaalta aiemmin millään yrityksillä ei ollut mahdollisuutta saada mitään tukia/avustuksia, joten sitten on (entinen) yrittäjä ollut vuosia ulosotossa.

En yritä väittää, etteikö noita huonosti hoidettuja yrityksiäkin olisi, oma serkkupoikanikin piti vuosia kannattamatonta yritystä keräten yhä lisää velkaa, vaikka olisi saanut esimerkiksi liiketilansakin myytyä kohtuullisella hinnalla ja todennäköisesti vielä silloin nuorempana löytänyt palkkatöitäkin (yrittäjiä pidetään kuitenkin noin yleensä ahkerina ja työstään vastuullisina, mikä edistää työllistymistä), mutta ei, perusteettomalla toiveajattelulla yritti eteenpäin. Tämä ei ole kuitenkaan tavallista, kyllä yrittäjien maksuvaikeudet tulevat yleensä ihan muuten.

Vierailija
64/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin pikavippejä ja pienlainoja rauhottaakseni aikuisen tyttäreni elämää. Maksoin hänen puolesta vuokria, sakkoja, h...velkoja vuosikausia. Aina toivoin että tyttäreni tulisi järkiinsä ja lopettaisi sekoilemisen. Stoppi tuli kun tyttö joutui vankilaan. 5v olen maksanut joka tilistä 1/3 ulosottoon menneitä velkoja. Vielä vuosi jäljellä.

Äiti 51v.

Vierailija
65/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän arvostan luottotiedotonta ihmistä kuin aloittajaa. On todella ilkeä, tunteeton, omahyväinen, muka kaikkivoipa ja tyhmä jne. Jne.

Toivottavasti elämä vielä kouluttaa, on näemmä opetus vielä pahasti kesken.

Tai ei ole vielä edes alkanutakaan.

Vierailija
66/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen yhden, ja ihmettelen suuresti, miten on saanut sössittyä luottotietonsa. On työssä, josta tienaa 3000e/kk. On ihan normaali ihminen, ei edes juo eikä polta eikä käy baareissa. Mihin ihmeeseen ne rahat menee? Asuu pienessä asunnossa vuokralla. Ehkä on sitten joku peliongelma tms mistä ei tiedetä.

Vierailija
67/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin pikavippejä ja pienlainoja rauhottaakseni aikuisen tyttäreni elämää. Maksoin hänen puolesta vuokria, sakkoja, h...velkoja vuosikausia. Aina toivoin että tyttäreni tulisi järkiinsä ja lopettaisi sekoilemisen. Stoppi tuli kun tyttö joutui vankilaan. 5v olen maksanut joka tilistä 1/3 ulosottoon menneitä velkoja. Vielä vuosi jäljellä.

Äiti 51v.

Vaikka tarkoitus on hyvä, tuo lähinnä mahdollistaa sen sekoilun eikä auta siihen. 

Vierailija
68/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinani palkanlaskijana. En tietenkään saanut kertoa kenellä oli ulosotossa palkkoja. Ne ulosotossa olevat olivat ihan kunnollisia, töissäkäyviä, usein perheellisiä ihmisiä. Monet todella mukavia ja hyviä töissään. Ammatti-ihmisiä ja asiantuntijoita.

Kukaan ei olisi nähnyt tätä asiaa niin sanotusti päältäpäin.

Jotkut halusivat kertoa miksi olivat joutuneet siihen, jotkut eivät.

Kaikkien kanssa olin ystävällinen enkä millään tavoin ajatellut tai näyttänyt, että olisivat jotenkin huonompia ihmisiä.

Myös toivoin, että saisivat maksettua jossain vaiheessa, että helpottaisi.

Aikaa on jo liki kymmenen vuotta, voin vain kuvitella miten paljon tällä hetkellä ulosotto on lisääntynyt.

Vierailija
69/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti 51v.

Vaikka tarkoitus on hyvä, tuo lähinnä mahdollistaa sen sekoilun eikä auta siihen. 

Ihan samaa mieltä olen nyt jälkikäteen. Mutta silloin kun elin tuota elämää niin yritin vain jotenki selvitä kerrasta toiseen. Tiedän että aika pitkälle mahdollistin tyttäreni huumeiden käytön ja en ole siitä ylpeä. Kaikista kamalinta on kuitenki että en ole varma osaanko sanoa ei jos vielä joskus tulis tuollainen tilanne vastaan.

Äiti 51v.

Vierailija
70/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on persuja

Vierailija
71/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti 51v.

Olen eri, ja olet oikeastaan ihan oikeassa, mutta itse olen nyt sekoilujeni jälkeen todella kiitollinen äidilleni tuosta. Olen vihdoin töissä (pieni palkka, siivooja) mutta koska en sekoiluvuosinani menettänyt luottotietojani pystyn elämään ihan ok elämää tällä palkalla, kun ei mene se 1/3 ulosottoon. En tosin olis kehdannut äidiltä pyytää rahaa aikoinaan, jos se olisi vienyt hänet ulosottoon.

Vierailija
72/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti 51v.

Siis pystytkö maksamaan kaikki velat pois ensi vuonna vai mitä tarkoitat, että on vuosi vielä jäljellä? Onko 6 vuotta joku raja jollekin? Eihän sen niin pidä mennä, kyllä velanantajalla pitää olla oikeus periä velkaa kuolemaan asti.

AP

Vierailija
73/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta menivät luottotiedot nuoruudessani 1990-luvun laman pamahtaessa päälleni. Olin ottanut lainaa pankista kohtuullisen summan yrityksen pakollisia hankintoja varten. Pärjäsin yrityksessäni kohtalaisesti, lyhensin lainaa, kunnes lama karkotti ihmiset joka paikassa. Voisin verrata korona-ajan hallituksen rajoituksiin, ettei ketään näkynyt missään. Kukaan ei uskaltanut ostaa mitään.

Ensimmäinen reaktio on paniikki. Siihen aikaan yrittäjäneuvontaa ei ollut samalla tavalla kuin nyt. Liikemiestuttuni avustuksella myin yrityksestäni kaiken irtoavan pois, lopetin yritykseni ja jäin työttömäksi. Luottotietoni menivät, vaikka sovin uuden lainanmaksusuunnitelman ja isäni myös auttoi selviämään veloista ennakkoperinnöllä. Töitä ei saanut mistään, vaikka niitä kysyin ja mihin tahansa olin valmis saadakseni palkan.

Elin hyvin tiukalla budjetilla muutenkin, joten ap:n idea kiristää menoja on oikein hyvä neuvo ja auttaa kyllä luottotiedottomankin elämässä ja ennen sitäkin.

Vierailija
74/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni luottotiedot kun olin kolmekymppisenä avioerotilanteessa. Koska minä muutin pois asunnosta, mies pyysi jättämään pesukoneen hänelle. Pesukone oli otettu osamaksulla minun nimelle. Mies lupasi maksaa osamaksut.

No mies ei maksanut osamaksua ajoissa, ja sattui että ko. yritys oli menossa konkurssiin, joten maksu meni heti ulosottoon ja mun nimellä. Ennen kuin edes tiesin asiasta. Mieshän ei välittänyt kertoa mulle.

Luottotiedot meni multa muistaakseni kolmeksi vuodeksi. Siksi että olin luottanut liikaa mieheen, joka oli aina ollut luotettava. Ennen tätä.

Jätti se toki vuokratkin maksamatta eron jälkeen ja jouduin niistä käymään oikeudessa kun sopimuksessa oli munkin nimi. Onneksi pystyin osoittamaan että olin muuttanut pois kotoa ennen velan kertymistä.

Vierailija
75/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noista luottotietojen menettämisistä huudella. Itse en ole kertonut kenellekään ja aion odotella siihen asti että merkintä poistuu, kunnes alan katsoa uutta asuntoa ym. muutoksia elämään. Minkä takia kenelläkään olisi oikeus tästä tietää? Jos joku satunnainen kysyisi, niin valehtelisin, että tottakai on kunnossa, koska ei asia kuulu muuta kuin ehkä uudelle vuokranantajalle, pankille, vakuutusyhtiölle ym. joille nuo tiedot voi olla pakko luovuttaa.

Itsellä ei velan otto ollut syynä menetykseen, mutta enpä ala selittämään mikä oli tilanne. Veikkaan, että ap:n asenne heijastuu ulospäin siinä määrin, että hänelle tuskin kukaan mainitsee mistään asioista, joita saatettaisiin arvostella.

Vierailija
76/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai noista luottotietojen menettämisistä huudella. Itse en ole kertonut kenellekään ja aion odotella siihen asti että merkintä poistuu, kunnes alan katsoa uutta asuntoa ym. muutoksia elämään. Minkä takia kenelläkään olisi oikeus tästä tietää? Jos joku satunnainen kysyisi, niin valehtelisin, että tottakai on kunnossa, koska ei asia kuulu muuta kuin ehkä uudelle vuokranantajalle, pankille, vakuutusyhtiölle ym. joille nuo tiedot voi olla pakko luovuttaa.

Itsellä ei velan otto ollut syynä menetykseen, mutta enpä ala selittämään mikä oli tilanne. Veikkaan, että ap:n asenne heijastuu ulospäin siinä määrin, että hänelle tuskin kukaan mainitsee mistään asioista, joita saatettaisiin arvostella.

Eli pelivelkoja siis?

Ap

Vierailija
77/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti 51v.

Siis pystytkö maksamaan kaikki velat pois ensi vuonna vai mitä tarkoitat, että on vuosi vielä jäljellä? Onko 6 vuotta joku raja jollekin? Eihän sen niin pidä mennä, kyllä velanantajalla pitää olla oikeus periä velkaa kuolemaan asti.

AP

Olet ihan oikeassa ja perikunta seitsemänteen polveen asti vielä tilivelvollisiksi. Oppivatpahan olemaan.

Vierailija
78/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ap:lla on mielenterveyden ongelmia, kun ei ymmärrä asioita. Kavereiden kanssa ihmetellään mistä tyhmiä ihmisiä tulee, kun itse ei tunneta yhtään.

Vierailija
79/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisuusharha. Maksuhäiriö ei ole asia mitä mainostetaan ensimmäisenä tuttaville.

Vierailija
80/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuuko AP hyvältä, kun saa tuntea ylemmyydentunnetta heikompiosaosia kohtaan? Elämässä voi tapahtua kaikenlaista huonon tuurin tai vaikkapa sairastumisen takia. Mieluummin kaveeraan luottotiedot menettäneen kuin empatiakyvyttömän tärkeilijän kanssa.

Kaikenlaista ulkoista syytä yritetään keksiä OMASTA VASTUUTTOMASTA TOIMINNASTA aiheutuvalle tilalle. Ankea lapsuus, mielipuolius, ero, masennus, konkurssi jne. jne. Ei hyvät ystävät, ei. Tervehryminen lähtee siitä, että myöntää tosiasiat. ITSE otit lainat, ITSE jätit ne maksamatta, SIKSI sait merkinnän. Sinun ikioma syysi. Ota vastuu elämästäsi ja voit joskus ansaita arvostukseni. Nyt saat vain haaveilla siitä.

AP

Kyllä AP, kaikki täällä ketjussa haaveilevat juuri sinun arvostuksesta. :/ Pöljästä aloittajasta huolimatta aika hyvää keskustelua ketjussa on kuitenkin syntynyt, varmaan aikamoinen pettymys aloittajalle.