Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä näitä luottotietonsa menettäneitä tulee? En tunne YHTÄÄN ja ollaan kavereitten kanssa ihmetelty, keitä he ovat.

Vierailija
30.06.2020 |

Jos ottaa lainaa, se on maksettava takaisin. Jos ei ole rahaa maksaa takaisin, ei ota lainaa. Vyöhön voi tehdä yhden reiän lisää. Näin yksinkertaista on maksuhäiriömerkinnän välttäminen. Miksi sitä ei kaikki ymmärrä?

M44, vakaa talous

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei minusta, aktiivisesta, ahkerasta ja tunnollisesta ihmisestä uskoisi. Eikä asiasta tiedä kukaan muu kuin mieheni. Pidän huolta itsestäni, lapseni syövät hyvää ja ravitsevaa kotiruokaa, meillä kukaan ei polta eikä juo. Olemme hyvässä työssä ja opiskelleita keskiluokkaisia ihmisiä. Miksi luottotiedot menivät? Sitä voit AP ja muut kaltaisesi miettiä siellä omassa täydellisyyden kuplassanne. P.s ei ole mielenterveyden kanssa ongelmia ja kaikesta huolimatta elän onnellista ja tasapainoista elämää.

Kierrät kuin kissa kuumaa puurolautasta! 😂 Selität kaikkea asian vierestä, kuinka hyvin asiat ovat jne, mutta et kerro, miksi sait maksuhäiriömerkinnän. Koskaan ne eivät syyttä tule. Mikä oli syy kohdallasi?

AP

Se syy ei kuulu sinulle eikä kenellekään muulle. 😘 Voin antaa pienen vinkin. Elämänlaatusi paranee huomattavasti kun lopetat muiden ihmisten asioiden urkkimisen ja keskityt omaan elämääsi. Ihanaa ja aurinkoista kesää sinulle!

Eli jotain päivänvaloa kestämätöntä siellä oli syynä. Veikkaan, että merkintä ei jää kohdallasi ainoaksi, et selvästi ole valmis kohtaamaan todellisuutta.

AP

Vierailija
42/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kenenkään naamasta näy. Ainoastaan mieheni tietää että mulla ei ole luottotietoja ja olen menettänyt ne jo kahdesti. Enkä ole oppinut mitään. Käytän rahaa edelleenkin holtittomasti, ostan mitä huvittaa jne. Tienaan ihan kohtalaisesti ja vaikka uo:n menee rahaa joka kk, pärjätään kuitenkin ihan hyvin.

En vaan puhu kenellekään raha-asioistani enkä todellakaan ole ylpeä holtittomasta rahankäytöstäni.

Kotona ei opetettu rahankäyttöä, ei sitä kyllä ollutkaan ja kun pääsin nuorena töihin aloin ostelemaan kaikkea mistä jäi nuorena paitsi. Ostelin vaatteita sadoilla euroilla joka kk, kenkiä, puhelimia, mitä nyt huvitti. Otin luottokortteja, reissasin, ostin autoja ja moottoripyöriä.

Ei siltikään kotikasvatusta voi syyttää, olen jo yli 30 ja aikaa on ollut opetella järkevää rahankäyttöä, mutta ei. Kaksisuuntainen mielialahäiriö on diagnosoitu, mutta itse epäilen enemmän add:ta tai adhd:ta.

Meitä luottotiedottomia oikeasti on jokaisen lähipiirissä mutta ei niitä kukaan halua mainostaa. Ihan tavallinen työssäkäyvä perheenäiti minäkin olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taitaa aika iso osa olla muutenkin noita lasten kotien kasvatteja missä tuskin opetetaan yhtään mitään maailmasta ja peruskouluosaamisella kuuluisi muka olla valmis aikuisuuteen.

Tuskin ois tullu huonompi lopputulos jättämällä ns huonoon perheeseen. Ehkä lapsi kuolee mutta ainakin ei tarvitse olla köyhä. Ja vastaavasti oppii ehkä pummiksi kuten vanhemmat ja osaa toimia siinä järjestelmässä. Tau ehkä pääsee irti.

2 positiivista yksi huono.

Vrt lastenkoti jossa joko on pummina tai pääsee irti. Vain 50% mahdollisuus nousta.

Puuttuminen on siis turhaa.

Sinä vähättelet sitä, että peruskouluosaamisella pitäisi olla valmis aikuisuuteen. Oletko itse valmis? Kysyn siksi, että kirjoituksestasi päätellen et ole saanut käytyä peruskouluakaan. 

-lasten kotien kasvatteja 

-ois tullu

-ns

-ainakin ei tarvitse olla köyhä, 

jne. 

Kirjoituksesi vilisee virheitä. 

Vierailija
44/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen muutaman . Kumpikin ihan hyvässä työpaikassa. Tarve kuitenkin elää leveämmin mihin on varaa. En tarkoita edes mitään autojen ostelua vaan esim syödään ulkona, ostetaan pieniä lahjoja, saatetaan tarjota baarissa jotta tekee vaikutuksen. Mikäli joku pyytää ulos syömään ja tietää että ei ole varaa, lähtee kuitenkin. Ei osaa sanoa, että mennään esimerkiksi pelkästään kahville.

Vierailija
45/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuko AP hyvältä, kun saa tuntea ylemmyydentunnetta heikompiosaosia kohtaan? Elämässä voi tapahtua kaikenlaista huonon tuurin tai vaikkapa sairastumisen takia. Mieluummin kaveeraan luottotiedot menettäneen kuin empatiakyvyttömän tärkeilijän kanssa.

Vierailija
46/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuuko AP hyvältä, kun saa tuntea ylemmyydentunnetta heikompiosaosia kohtaan? Elämässä voi tapahtua kaikenlaista huonon tuurin tai vaikkapa sairastumisen takia. Mieluummin kaveeraan luottotiedot menettäneen kuin empatiakyvyttömän tärkeilijän kanssa.

Kaikenlaista ulkoista syytä yritetään keksiä OMASTA VASTUUTTOMASTA TOIMINNASTA aiheutuvalle tilalle. Ankea lapsuus, mielipuolius, ero, masennus, konkurssi jne. jne. Ei hyvät ystävät, ei. Tervehryminen lähtee siitä, että myöntää tosiasiat. ITSE otit lainat, ITSE jätit ne maksamatta, SIKSI sait merkinnän. Sinun ikioma syysi. Ota vastuu elämästäsi ja voit joskus ansaita arvostukseni. Nyt saat vain haaveilla siitä.

AP

Vierailija
47/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt vain on päättänyt ylemmyydentunnossaan , että kaljaan ja huumeisiin on pikavipit menneet,muita syitä ei ole. Ja todellakin tämä on sellainen stigma ja henkilökohtainen häpeä on niin suuri , että luuletko minun ikinä puhuvan tästä kenellekään. Vanhempani tietävät vain koska urkkivat luottotietoni aikoinaan. 

Oma velkani syntyi kymmenisen vuotta sitten kun yritystoimintani kaatui ja siitä jäi maksettavaksi sekä laina, että laskuja joita en pystynyt maksamaan tulojen lakattua. Nyt laina on melkein maksettu ja velkaa on jäljellä kymppitonni ja makselen sitäkin kuukausittain. Luottotietoja ei ole ollut koko tänä aikana mutta yhtäkään oman elämiseni laskua en koskaan ole maksamatta jättänyt.

Minua ei tippaakaan kiinnosta mitä sinunlaisesi kuvittelevat minusta vain sen faktan perusteella, ettei minulla ole luottotietoja, saan jo ihan tarpeekseni haittaa esim vuokrakotia etsiessä, opintolainan haussa jne. Mutta en edes halua tätä keskustelua käydä kuin näin anonyymisti.

Se, että tämä on jonain päivänä ohi ja historiaa, on kantanut minua kaikki nämä vuodet, jopa silloin alkuaikoina kun masennuin em. syistä vakavasti.

Vierailija
48/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivaikea masennus. En ajatellut tulevaisuutta. Shoppailu toi mielihyvää.

Ulosottovelka on maksettu.

Vierailija
49/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari, eikä kukaan uskoisi heitä luottotietonsa menettäneiksi ellei tietäisi. Toinen on perheenäiti, erittäin hyväpalkkaisessa työssä ja asuu omakotitalossa. Satojen tuhansien pelivelat. 

Vierailija
50/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.n piti sitten tulla pätemään tällä kun mitään muuta ylpeilemisen aihetta ei ole. Joku Esko harmaissa housuissaan, harmaat pehmeät kengät jalassaan ja ei seiso kun muija on niin rumakin.

Vierailija
51/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotonantajat hinnoittelee riskin + tuoton lainojen korkoihin. Ei kukaan oletakaan että kaikki maksaisivat velat takaisin. Jos näin kaikki tekisivät, olisi monissa lainoissa korko ihan järjettömän iso.

Vierailija
52/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla mtt-ongelmainen ja edunvalvoja hoitaa hänen laskunsa  niin ei tiedä raha-asioista mitään.

Vierailija
53/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa ne tutut sinulle tulee kehumaan että luottotiedot meni. Suurin osa salaa asian jopa läheisiltään.

Vierailija
54/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taitaa aika iso osa olla muutenkin noita lasten kotien kasvatteja missä tuskin opetetaan yhtään mitään maailmasta ja peruskouluosaamisella kuuluisi muka olla valmis aikuisuuteen.

Tuskin ois tullu huonompi lopputulos jättämällä ns huonoon perheeseen. Ehkä lapsi kuolee mutta ainakin ei tarvitse olla köyhä. Ja vastaavasti oppii ehkä pummiksi kuten vanhemmat ja osaa toimia siinä järjestelmässä. Tau ehkä pääsee irti.

2 positiivista yksi huono.

Vrt lastenkoti jossa joko on pummina tai pääsee irti. Vain 50% mahdollisuus nousta.

Puuttuminen on siis turhaa.

Kyllä nuo nuorisokodeista aikuistuvat lapset parempaa ohjausta ja talousneuvontaa saavat kuin moni ydinperheessä kasvanut. Itse vartuin ihan perheessä enkä mitään opastusta tai neuvoja vanhemmilta saanut muuta kuin että opintolaina on niin halpaa lainaa että sitä kannattaa ottaa niin paljon kuin saa, niin hekin aikoinaan tekivät.

Vierailija
55/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki luottotiedottomat ole omaa syytään luottotiedottomia narkkeja tai alkoholisteja. 

Ei ole ei, mutta lähinnä häiritsee se, jotta annetaan jotenkin ymmärtää että Suomen puolesta miljoonasta ylivelkaantuneesta on kaikki niitä, joilta on mennyt elässä "matto alta". Tätäkin ketjua selatessa on aika selvää, että on kiva käyttää sairastumista ja työttömyyttä keppihevosena, mutta pintaa raaputtaessa alkaa löytyä kulutusluottoja tai ylisuuria lainoja ts. juurisyy löytyy sieltä, että on haluttu elää leveämmin, kuin mihin on varaa.

Loppuviimein on aika simppeliä laskea tekemisilleen ja valinnoilleen turvamarginaaleja. Ja ei, nämäkään ei suojaa 100%:sti, koska joskus asiat oikeasti kasautuu jopa täysin odottamattomalla tavalla - ja näitä tapauksia näenkin, että heitä tulisi auttaa kaikin mahdollisin keinoin. Mutta se ei ole odottamatonta, että esim. toinen jää työttömäksi, kun toinen on raskaana, kun samalla velaksi ostettu 70 tonnin kiesi pyörii pihalla, vaikka perheen nettotulot on 2000e/kk. Jälkimmäinen on puhdasta typeryyttää, johon voi todeta vain, että "niin makaa, kuin petaa".

Vierailija
56/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma velkani syntyi kymmenisen vuotta sitten kun yritystoimintani kaatui ja siitä jäi maksettavaksi sekä laina, että laskuja joita en pystynyt maksamaan tulojen lakattua.

En ole ap, eikä asia sinällään minulle tai muillekaan kuulu. Mutta kun toit tämän esiin, niin pureudutaan hetki siihen, MIKSI yritystoimintasi kaatui. Istuit ahterillasi ja ihan yks-kaks lafka vain lakkasi toimimasta ja rysähti kanveesiin, niinkö? Vai oliko niin, että ongelmista oli merkkejä ilmassa jo pitkään ja olitko oikeasti itse ajan hermolla oman yrityksesi tilasta ts. tunnistit ongelmat ja pyrit tekemään asioille jotain?

En ole "syyttämässä", että olet ryssinyt firmasi kanssa, mutta olen vain tottunut siihen, että moni asia alkaa aueta ihan eri tavalla, kun kysyy itseltään kuusi kertaa miksi ja vastaa näihin itselleen rehellisesti. Esim. tässä tapauksessa juurisyy EI OLE se, että "yritys kaatui"...se on seurausta jostain.

Vierailija
57/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutusluottoja ja muita luottoja markkinoidaan erittäin aggressiivisesti koko ajan. Jos halutaan että ylivelkaantuminen loppuisi, pitäisi tähän markkinointiin pitäisi puuttua kovalla lainsäädännöllä. Tuo markkinointihan alkaa jossain vaiheessa vaikuttaa moniin lähes aivopesun tavoin. Mutta velkavivulla halutaan varmaan pitää yllä ihmiste kulutustasoa ja sehän pitää yllä myös työllisyyttä ja talouskasvua. Eli on varmaan osittain ihan harkittua, ettei haluta puuttua ihmisten ylivelkaantumiseen, vaikka jotkut viranomaistahotkin tästä tuntuvat välillä olevan huolestuneita.

Vierailija
58/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeidenkäyttö nuorena aikuisena syynä.

Vierailija
59/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma velkani syntyi kymmenisen vuotta sitten kun yritystoimintani kaatui ja siitä jäi maksettavaksi sekä laina, että laskuja joita en pystynyt maksamaan tulojen lakattua.

En ole ap, eikä asia sinällään minulle tai muillekaan kuulu. Mutta kun toit tämän esiin, niin pureudutaan hetki siihen, MIKSI yritystoimintasi kaatui. Istuit ahterillasi ja ihan yks-kaks lafka vain lakkasi toimimasta ja rysähti kanveesiin, niinkö? Vai oliko niin, että ongelmista oli merkkejä ilmassa jo pitkään ja olitko oikeasti itse ajan hermolla oman yrityksesi tilasta ts. tunnistit ongelmat ja pyrit tekemään asioille jotain?

En ole "syyttämässä", että olet ryssinyt firmasi kanssa, mutta olen vain tottunut siihen, että moni asia alkaa aueta ihan eri tavalla, kun kysyy itseltään kuusi kertaa miksi ja vastaa näihin itselleen rehellisesti. Esim. tässä tapauksessa juurisyy EI OLE se, että "yritys kaatui"...se on seurausta jostain.

Kun kerran kysyit niin voinhan minä kohteliaasti vastatakin. Olin nuori ja optimistinen ja ennen perustamista tein kaiken maailman tulosanalyysejä sun muita joita pidettiin pankissa ja TE-toimistossa uskottavina ja positiivisina ja kaikki näyttivät minulle vihreää valoa. Usko kasvuun oli silloin kaikilla aloilla vielä hyvä. 

Tein kovasti töitä firman eteen ja vaikka alku on aina hidasta uskoin, että saisin firman kannattamaan. Kyllähän sitä ilmassa oli jo ensimmäisenä vuonna, että olin ollut arvioissani turhan positiivinen ja asiakkaat lupailivat paljon mutta toteuttivat vain murto-osan. Olin kuitenki ottanut perustamiseen lainaa joten en ollut valmis luovuttamaan vaikkakin näin jälkikäteen mietittynä jos olisin silloin vain poistunut ja ottanut loppulainan itselleni, olisin kenties päässyt vähemmällä..

Osana taustalla olivat lainani takaajat jotka ottivat itselleen "omistajan roolin" ja elkeet ja kyselivät jatkuvasti firman tuloksesta ja lainojen hoidosta.

Seuraavina vuosina ja varsinkin firman viimeisenä vuotena oli jo alusta asti selvää, että tuotto ei riittänyt kattamaan kuluja ja kivuliaita päätöksiä olisi tehtävä. Aloin olla suurissa vaikeuksissa maksaa tavarantoimittajille ja vaikka hankin maksuaikoja, juoksevat kulut eivät hävinneet minnekään ja laskut kasaantuivat. Kun en nähnyt enää keinoa selvitä, annoin laskujen mennä ulosottoon ja hain lainanmuutosta yrityslainasta henkilökohtaiseksi lainaksi.

Aivan hirveä häpeä epäonnistumisesta ja pettymys omaan kykyyn saada homma toimimaan sekä jatkuva paine takaajien puolelta laukaisi pahan masennuksen jonka tajusin vasta konkurssin jälkeen.

Olen vuosien saatossa oppinut antamaan itselleni anteeksi yltiöpäisen optimistisuuteni ja vaarantajuttomuuteni, sekä kyvyttömyyteni reagoida ja myöntää epäonnistuminen nopeammin. Tänä päivänä olisin viisaampi. Opin paljon itsestäni ja muista ihmisistä enkä enää luota saati lainaa rahaa. Jos sinulla heräsi vielä kysymyksiä, voin vastata mutta tunnistamisen estämiseksi en mene yksityiskohtiin.

Vierailija
60/113 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaista ulkoista syytä yritetään keksiä OMASTA VASTUUTTOMASTA TOIMINNASTA aiheutuvalle tilalle. Ankea lapsuus, mielipuolius, ero, masennus, konkurssi jne. jne. Ei hyvät ystävät, ei. Tervehryminen lähtee siitä, että myöntää tosiasiat. ITSE otit lainat, ITSE jätit ne maksamatta, SIKSI sait merkinnän. Sinun ikioma syysi. Ota vastuu elämästäsi ja voit joskus ansaita arvostukseni. Nyt saat vain haaveilla siitä.

AP

En mä oikein usko, että kukaan täällä on vailla sun arvostustasi. Ihan ihme hiihtäjältä vaikutat, et kovin älykkäältä, etkä kyvykkäältä nähdä syy- ja seuraussuhteita. Ihan jokainen varmasti ymmärtää IHAN ITSE velkaantuneensa, mutta se, että jää rämpimään johonkin ei kyllä auta millään tavoin itsekasvussa.

T. Kaksisuuntainen, joka on ryssinyt elämänsä manioissaan.

Ps. Jos tuut mulle kitisee, niin sivistää itseäsi ensin lukemalla kaksisuuntaisesta ja maniasta.