Mistä näitä luottotietonsa menettäneitä tulee? En tunne YHTÄÄN ja ollaan kavereitten kanssa ihmetelty, keitä he ovat.
Jos ottaa lainaa, se on maksettava takaisin. Jos ei ole rahaa maksaa takaisin, ei ota lainaa. Vyöhön voi tehdä yhden reiän lisää. Näin yksinkertaista on maksuhäiriömerkinnän välttäminen. Miksi sitä ei kaikki ymmärrä?
M44, vakaa talous
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin pikavippejä ja pienlainoja rauhottaakseni aikuisen tyttäreni elämää. Maksoin hänen puolesta vuokria, sakkoja, h...velkoja vuosikausia. Aina toivoin että tyttäreni tulisi järkiinsä ja lopettaisi sekoilemisen. Stoppi tuli kun tyttö joutui vankilaan. 5v olen maksanut joka tilistä 1/3 ulosottoon menneitä velkoja. Vielä vuosi jäljellä.
Äiti 51v.
Siis pystytkö maksamaan kaikki velat pois ensi vuonna vai mitä tarkoitat, että on vuosi vielä jäljellä? Onko 6 vuotta joku raja jollekin? Eihän sen niin pidä mennä, kyllä velanantajalla pitää olla oikeus periä velkaa kuolemaan asti.
AP
Siis 5 vuotta olen maksanut joka kuukausi tilistä 1/3 ulosotoon velkoja. Ensi vuoden marraskuussa pitäis olla viimeinen kerta. Seuraan Suomi.fi ulosoton sivultani miten ulosottomies kohdistaa rahani. Alussa tuntui että suurin osa meni korkoihin ja muihin maksuihin mutta sitten lainat lyhenivät vauhdilla. Monta lainaa olen jo maksanut kokonaan ja kohta loputkin.
Äiti 55v.
hipheihurraa kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu, työskentelen arvostetussa ammatissa, vanhempani ovat hyväosaisia ja myös korkeakoulutettuja, en käytä mitään päihteitä enkä ole ikinä käyttänytkään, minulla ei ole mitään diagnosoitua mielenterveysongelmaa, asun omistusasunnossa, pukeudun ja sisustan tyylikkäästi, minun ja mieheni yhteenlasketut bruttotulot on kuukaudessa miltei 6000e, kuulun kirkkoon, harrastan mm. vapaaehtoistyötä muiden ihmisten hyväksi ja kukaan ei ikinä uskoisi, että...
minulla on ulosotossa n. 20 000e velkaa ja luottotiedot kuralla. Miksi? Koska elämässäni tapahtui vuosia sitten samanaikaisesti monta isoa mullistusta: raskaus, syvä masennus, avioero ja yrityksen lopettaminen. Empaattinen ihminen voi kuvitella, että elämä veti maton alta ihan täysin. Ei ollut voimia hakea apua, en uskaltanut kertoa asiasta kenellekään. Ajattelin vain sitä, että millä tavoin uskaltaisin päättää oman elämäni, etten olisi kenenkään haitoilla enää. Pahimmillaan velkaa oli 50 000e, mutta isäni maksoi ison osan pois. Minulla ei ole mitään muistikuvia tuosta vuodesta, joka on ehdottomasti ollut elämäni synkin. Enää minua ei hävetä tuo asia tippaakaan, koska velkani eivät kerro minusta ihmisenä yhtään mitään. Ne kertovat vain siitä, että olen joskus ollut pinteessä. Ja Luojan kiitos, olen läheisteni avulla päässyt elämässä eteenpäin. Velat eivät ahdista, siitä ne pienentyvät hiljalleen, kun palkasta ulosmitataan säännöllisesti. Ei siinä sen kummempaa!
Sinun kuukausituloillasi tuo 20 000 on äkkiä maksettu.
Mä tunnen montakin luottotietonsa menettänyttä. Mun luottotietojen menetyksestä ei tiedä kuin puoliso ja viranomaiset yms.
Oottelen velkojen vanhentumista ja teen vähän töitä. Firmasta jäi velkaa sellainen määrä, että ei kannata edes yrittää maksaa. Konkurssia en kuitenkaan ole tehnyt. Väärä yritysmuoto, kun en tajunnut sellaisellakin olevan merkitystä. Moni pääsee samasta tilanteesta kuivin jaloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä tuttavani tragedia: työttömyys ja sairastaminen. toki sairastaminen on Suomessa hlapaa verrattuna Usaan, mutta joutui silti maksamaan sairaamaksuja, lääkkeitä ( jotka eivät kaikki olleet Kela-korvattavia), poliklinikkamaksuja, fysioterapiamaksuja yms.
Pitäisi nähdä, miten hänen muu rahojen käyttö on tapahtunut. Onko ostettu kaljaa ja tupakkaa, käyty terassilla jne.? Valitettavasti näissä on monesti oma syy takana.
APEi kukaan luottotietojaan kaljan ja tupakan takia menetä 🤦 Meitä on jo yli puoli miljoonaa ja lisää tulee koko ajan ja ihan jokaisesta yhteiskuntaluokasta.
Kyllä tiedän monia päihteiden ja tai peliriippuvuuden (usein kummatkin) takia ovat eläneet yli varojensa ja sen johdosta luottotiedot menneet. Sitä vippiä ja muuta luottoo kun niin helposti saa ja tyrkytetään oikein. Jotkut ottaa tarkoituksella niin paljon velkaa kun irti saa eikä ole tarkoitus maksaa koskaan takaisin. Ei muuta kuin velkajärjestelyyn ja saa velat anteeksi. Töihin ei ole tarkoituskaan mennä.
En mäkään tuntenut ennen kuin tapasin mieheni... Ei tule yhteistä kotia ikinä. Viimeaikoina jatkuvaa henkistä väkivaltaa, koska en enää lainaa hänelle. Hänellä suuremmat tulot kuin minulla.
Tunnen yhden, hänellä on mt ongelma + löyhä moraali. Vaikea tuntea sympatiaa häntä kohtaan kun hän ei välitä pätkän vertaa veloistaan eikä ole kiinnostunut selvittämään niitä.
Hei Äiti 55v!
Minulla samanlainen tilanne, ensi kuussa maksan viimeisen erän ulosottoon. Jotenki niin helpottunut ja onnellinen olotila. Ulosoton rinnalla olen maksanut itselleni asuntoa ja siitä olen ylpeä. Paljon ylitöitä olen tehnyt ja tinkinyt kaikesta, mutta saimpahan velat maksettua per...kele :D
Vierailija kirjoitti:
Ainoat ihmiset, jotka tiesivät/tietävät omasta luottotiedottomuudestani, o(li)vat aikuinen lapseni, kaksi parasta ystävääni ja nykyinen puolisoni. Ei yksikään muu. Ei työkaverit (kaksi eri työpaikkaa), ei esimiehet, ei naapurit, ei muut ystävät/tuttavat tai sukulaiset.
Oikeastiko kuvittelet, että se näkyy päällepäin?
Tämä. Kukaan tuttuni ei tietääkseni tiedä (elleivät ole jostain ihmeen kaupalla saaneet tietää) ettei minulla ollut ennen tätä vuotta luottotietoja seitsemään vuoteen.
On se jännä, miten meitä on niin moneen junaan. Itse mielenterveyskuntoutujana,yksinhuoltajana ja pitkäaikaistyöttömänä,nuoruudessa liiankin villiä eloa viettäneenä, olen silti AINA pitänyt huolta siitä, että ainahan on maksettava eikös juu mitä tässä maailmassa velkaantuu.. Luottotiedot kunnossa,ei edes yhtä pikkuriikkistä maksuhäiriömerkintää ja rahaa saan äkillisiä muutaman satasen menoja varten myös pidettyä syrjässä. Ihme porukkaa(lukuunottamatta heitä,joiden velkaantuminen on esim.äkillisen sairastumisen seurausta).
Vierailija kirjoitti:
Aihe on sellainen, ettei sillä retostella julkisesti. Niiden kavereidesi joukossakin voi olla luottotietonsa menettäneitä tai ainakin sellaisia, ettei omaa taloutta ole mitoitettu järkevällä tavalla. Eivät he niistä sinulle kerro.
Näinpä juuri. Minun läheiselläni on mennyt luottotiedot roolipelaamisen takia. Hän on eläkeikää lähestyvä, hyvässä virassa oleva herttainen ja vakaan oloinen rouvasihminen, josta ei varmasti kukaan tuttu asiaa arvaa eikä hän sitä häpeissään kellekään kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihe on sellainen, ettei sillä retostella julkisesti. Niiden kavereidesi joukossakin voi olla luottotietonsa menettäneitä tai ainakin sellaisia, ettei omaa taloutta ole mitoitettu järkevällä tavalla. Eivät he niistä sinulle kerro.
Näinpä juuri. Minun läheiselläni on mennyt luottotiedot roolipelaamisen takia. Hän on eläkeikää lähestyvä, hyvässä virassa oleva herttainen ja vakaan oloinen rouvasihminen, josta ei varmasti kukaan tuttu asiaa arvaa eikä hän sitä häpeissään kellekään kerro.
Roolipelaaminen = rahapelaaminen
Lapsuuden traumat, hirvittävä kaltoinkohtelu, hakkaaminen ja seksuaalinen väkivalta.
Siitä seurannut vaikea mt -ongelma, jonka vuoksi kaikki kumuloitui....
Hyvä ammatti on takataskussa, mutta ison osan ajasta olen ollut pahasti työkyvytön. Työ on nyt, olen maksanut noin 12 000 eurosta yli 9000.
Jokainen päivä on todella raskas ja meidän kolhuja saaneiden pilkkaaminen sattuu todella.
Miksi tarvitsee olla noin ylimielinen? Jos itse vältyt maksuhäiriömerkinnältä niin tarkoittaako se että kukaan ei voisi sitä saada?
Itse sain merkinnän luottotietoihini kun otin veloilleni järjestelylainan, maksuhäiriömerkintä tuli siis siitä. Nyt merkintä on poistunut, merkinnän poistumisesta on 4 vuotta. Merkintä vaikutti elämääni yllättävän vähän. Vuokra-asunnon sain koska merkintä ei johtunut maksamattomista vuokrista. Minulle myönnettiin jopa opintolainaa tuona aikana.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään tuntenut ennen kuin tapasin mieheni... Ei tule yhteistä kotia ikinä. Viimeaikoina jatkuvaa henkistä väkivaltaa, koska en enää lainaa hänelle. Hänellä suuremmat tulot kuin minulla.
On vain yksi vastaus. Jätä mies, koska pummiminen ja painostus.
Itsekäskuspääoot kirjoitti:
Ap on ymmärtämätön kusipää niinkuin sen kaveritkin, teitä on paljon jotka kohtelette meitä luottotiedottomia pahemmin kuin raiskaajaa tai murhaajaa,, en rupea tollaselle erittelemään elämän tilannettani joka johti siihen et luottotiedot meni, tollasilla kun ei ole sympatiaa
T, itsemurha ajatuksista kärsinyt
Sitä mä en ymmärrä teissä asianne sössineissä, että miksi pitää yrittää olla normaalien ihmisten kanssa? Ihan älytöntä, että moni kaltaisesi kuvittelee kelpaavansa esim parisuhteeseen. Pari suhdetta olen lopettanut tapailuvaiheessa, kun on tullut ilmi luottotietojen menetys. Pohjasakalla on tapana vetää lähipiirinsä myös pohjalle. Ihan ymmärrettävää, ettei teidän kanssa haluta olla tekemisissä ja normaalit suhtautuu nihkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyden ongelmat monesti syynä. Siinä ei paljon auta vaikka järjellä tilanteensa ymmärtäisi. Jotkut ovat saattaneet taata sukulaisen/tuttavan lainoja ja joutua itse maksumieheksi. Syitä on varmasti niin monta kuin on ihmisiä ja elämäntilanteitakin.
Monessa tapauksessa on paljon järkevämpää päästää velka ulosottoon jos ei pysty eristä suoriutumaan. Elämä ei lopu siihen, eikä ihmisarvo häviä olemasta. Korot ovat pikavipeissä niin järkyttävät, että velka vähenee todella hitaasti vaikka sitä tunnollisesti maksaisikin.
Hienoa, että sinulla talousasiat ovat järjestyksessä. Se ei silti tee sinusta muita parempaa ihmistä.
Kyllä, mutta ei ne halvat ole UO-maksutkaan. Niiden takia velka ei lyhene.
Merkittävä osa ulosottomiesten palkasta tulee perimis- eli tulospalkkioista. Palkan määräytyminen on pitkään närästänyt monia velallisia
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/05/25/ulosottomiesten-tulospalkkaust…
Ulosottomiesten tulospalkkio voi pahimmillaan johtaa velallisen aseman huononemiseen.
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/paastaanko-ulosottomiesten-tulospa…
Ulosottomaksut
https://oikeus.fi/ulosotto/fi/index/ulosotto/ulosottomaksut.html
Parilla kaverilla on maksuhäiriömerkintä ja toinen on ulosotossa. Molemmissa tapauksissa syynä on ollut täysin tolkuton rahankäyttö tulotasoon nähden.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinani palkanlaskijana. En tietenkään saanut kertoa kenellä oli ulosotossa palkkoja. Ne ulosotossa olevat olivat ihan kunnollisia, töissäkäyviä, usein perheellisiä ihmisiä. Monet todella mukavia ja hyviä töissään. Ammatti-ihmisiä ja asiantuntijoita.
Kukaan ei olisi nähnyt tätä asiaa niin sanotusti päältäpäin.
Jotkut halusivat kertoa miksi olivat joutuneet siihen, jotkut eivät.
Kaikkien kanssa olin ystävällinen enkä millään tavoin ajatellut tai näyttänyt, että olisivat jotenkin huonompia ihmisiä.
Myös toivoin, että saisivat maksettua jossain vaiheessa, että helpottaisi.
Aikaa on jo liki kymmenen vuotta, voin vain kuvitella miten paljon tällä hetkellä ulosotto on lisääntynyt.
Tämän takia tein voudin kanssa maksusopimuksen. Ettei edes palkanlaskija tietäisi ulosotosta. Se hävetti niin paljon. Velkaa oli 20 000 euroa ja se on maksettu jo vuosia sitten ja luototkin olen saanut takaisin.
Omalla kohdallani masennus, työttömyys ja alkoholiongelma aiheutti sen, että pikavippien määrä nousi. Otin lisää velkaa, että sain edelliset maksettua. Sitten jäi jo päivähoitomaksut maksamatta, samoin kuin luottokortti hoitamatta, sieltä oli jo kaikki mahdollinen käytetty. Vuokratkin jäivät enkä pystynyt maksamaan. Onneksi mies oli töissä koko ajan mutta elettiin melko lailla kädestä suuhun kun työttömyyskorvaus meni vuokran takaisinmaksuun ja mies maksoi kuluvan kuukauden vuokran.
Manioissani Ilmoittauduin eri kursseille joita en jaksanut käydä enkä maksaa.
Hirveätä aikaa, kaikki kärsivät. Minä erityisesti mutta lapset myös ja tunnen jatkuvaa syyllisyyttä lasten lapsuuden pilaamisesta.
Eivät tiedä talousvaikeuksista eivätkä tule tietämäänkään. Eikä kukaan kaverini eivätkä vanhempani tiedä asiasta. Koska se hävettää.
Tiedän useamman, jolla on mennyt luottotiedot ja vielä enemmän läheltä piti tilanteita.
Syitä on monia.
Itselläni esimerkiksi tukien nosto johti siihen, että en ole pelkkällä vuokralla enää oikeutettu toimeentulotukeen, mikä taas tarkoittaa sitä, että apteekin maksusitoumus ei ole voimassa. Lääkkeet pitää maksaa itse ja hakea toimeentulotukea vasta sen jälkeen. Alkuvuodesta myöskään omavastuu ei ole täyttynyt, joten kun lääkkeet maksetaan itse, kyse on huomattavista summista. Yksi väärä päätös Kelassa voi tarkoittaa, että ihmiseltä puuttuu kymmeniä tai satoja euroja budjetista siihen asti kunnes asia korjataan. Ja sen asian korjaaminen ei välttämättä tapahdu päivässä, viikossa tai edes kuukaudessa tai yhdellä tai kahdella kerralla.
Itse olen hyvin onnekas siinä, että minulla on ihmisiä, joilta voin lainata rahaa hätätilanteessa, mutta Suomessa on myös useita ihmisiä, joilla ei ole yhtään ketään, joka voisi lainata heille rahaa. Silloin kuvioon tulevat pikavipit jne.