Mistä näitä luottotietonsa menettäneitä tulee? En tunne YHTÄÄN ja ollaan kavereitten kanssa ihmetelty, keitä he ovat.
Jos ottaa lainaa, se on maksettava takaisin. Jos ei ole rahaa maksaa takaisin, ei ota lainaa. Vyöhön voi tehdä yhden reiän lisää. Näin yksinkertaista on maksuhäiriömerkinnän välttäminen. Miksi sitä ei kaikki ymmärrä?
M44, vakaa talous
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyden ongelmat monesti syynä. Siinä ei paljon auta vaikka järjellä tilanteensa ymmärtäisi. Jotkut ovat saattaneet taata sukulaisen/tuttavan lainoja ja joutua itse maksumieheksi. Syitä on varmasti niin monta kuin on ihmisiä ja elämäntilanteitakin.
Monessa tapauksessa on paljon järkevämpää päästää velka ulosottoon jos ei pysty eristä suoriutumaan. Elämä ei lopu siihen, eikä ihmisarvo häviä olemasta. Korot ovat pikavipeissä niin järkyttävät, että velka vähenee todella hitaasti vaikka sitä tunnollisesti maksaisikin.
Hienoa, että sinulla talousasiat ovat järjestyksessä. Se ei silti tee sinusta muita parempaa ihmistä.
UO kulut ovat myös jäkyttävät.
Viivästyskorot ja erilaiset maksut voivat kasvattaa yksittäistä ulosottovelkaa niin, että se ei maksusuorituksista huolimatta pienene ollenkaan. Valtakunnanvouti Juhani Toukola arvioi, että korkojen ja maksujen osuus koko ulosottovelasta on noin kolmekymmentä prosenttia.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/05/25/ulosottomiesten-tulospalkkaust…
Tämä.
Kauheeta lukea näitä tarinoita. Hirveää, että vaikeuksien päälle ihmiset vielä häpeävät niin paljon. Kaikki tekevät mokia elämässään, kuka millaisia. Jotkut rahan kanssa. Pakko ne velat on kuitenkin maksaa, isojen korkojen kanssa, niin onhan siinä rangaistusta tarpeeksi, miksi vielä kaataa hirveä häpeätaakka sen päälle. Ja pikavipit ovat kyllä niin syvältä, ihan törkeää koronkiskontaa, niitä ei olisi koskaan pitänyt sallia. Se on lainsäätäjien suuri häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta lukea näitä tarinoita. Hirveää, että vaikeuksien päälle ihmiset vielä häpeävät niin paljon. Kaikki tekevät mokia elämässään, kuka millaisia. Jotkut rahan kanssa. Pakko ne velat on kuitenkin maksaa, isojen korkojen kanssa, niin onhan siinä rangaistusta tarpeeksi, miksi vielä kaataa hirveä häpeätaakka sen päälle. Ja pikavipit ovat kyllä niin syvältä, ihan törkeää koronkiskontaa, niitä ei olisi koskaan pitänyt sallia. Se on lainsäätäjien suuri häpeä.
Yhtään pikavippiä en ole ottanut. Yli kymmenen vuotta ollut luottotiedoton ja ulosotossa. Tänä aikana en ole yhtään uutta velkaa tehnyt, mutta kärsin enemmän kui rikolliset. Ei voi muuttaa, ei vaihtaa pankkia, vakuutuksia, puhelinliittymää jne.
Eniten ärsyttää, että syyttömät lapset tässä eniten kärsii. Summa jolla pitäisi elää on hävyttömän pieni. Mulle käy mitä olen ostanut aiemmin, mutta lapset kasvaa. Tarvisivat kaikkea kokoajan, mutta ei ole rahaa uo vie kaiken.
Ap on toivottavasti trolli, koska käy vähän sääliksi noin yksinkertaista ihmistä. 12-vuotias kummilapsenikin kykenee moniulotteisempaan ajatteluun.
En ymmärrä tuota vastuunotosta hokemista. Suurin osa velkaantuneista nimenomaan ottaa vastuun tilanteestaan ja pyrkii maksamaan velkansa pois. Ja se maksetaan muuten niin isojen perintäkulujen, korkojen ja käsittelykulujen kera, että sitä ei uskokaan ennen kuin itse vastaavaan tilanteeseen joutuu.
Minulla meni luottotiedot 24-vuotiaana. Silloinen avopuoliso jätti yhteisen asunnon vuokria maksamatta minulta salaa ja kun asia selvisi minulle, hän juoksi pakoon. Kaikki kaatui siis minun niskaani. En olisi ikinä uskonut, että kaikin puolin kunnollisen ja kunniallisen oloinen akateemisesti koulutettu mies tekee noin, mutta niin vaan ihmiset pääsevät joskus yllättämään. Sain rästivuokrille sovittua maksusuunnitelman, mutta sitten meni vielä työtkin alta. Valitettavasti tein elämäni suurimman virheen ja turvauduin ottamaan vippiä ja kulutusluottoa kyetäkseni maksamaan kuukausittaiset menoni sekä vuokrarästit. Kun työtilanne ei parantunutkaan vähään aikaan, en enää kyennyt maksamaan vippejä ja luottoja takaisin. Sain velkaneuvonnasta ohjeistuksen päästää velat ulosottoon.
Muutamia vuosia myöhemmin velat oli maksettu. Koko aikana kukaan ei tiennyt tilanteestani (paitsi viranomaiset ja palkanlaskenta). Ei näistä asioista huudella. Omasta tuttavapiiristä löytyy yksi henkilö, joka on avoimesti kertonut velkaantumisestaan. Kukaan muu ei ole myöntänyt mitään, vaikka varmasti on muitakin, joilla on joskus ollut luottotiedot mustana.
Vierailija kirjoitti:
Hei Äiti 55v!
Minulla samanlainen tilanne, ensi kuussa maksan viimeisen erän ulosottoon. Jotenki niin helpottunut ja onnellinen olotila. Ulosoton rinnalla olen maksanut itselleni asuntoa ja siitä olen ylpeä. Paljon ylitöitä olen tehnyt ja tinkinyt kaikesta, mutta saimpahan velat maksettua per...kele :D
Eilen meni viimeinen erä ulosottoon. Nyt on kaikki velat sinne taputeltu. Aloin jo miettiin että mitä ihmettä teen niillä rahoilla jotka jäävät mulle "ylimääräiseeksi" ensi kuun tilistä. Tottunut vuosikaudet tinkimään kaikessa, vaikea muuttaa ajatteluaan hetkessä. Olen niin onnellinen että itsekseni naureskenlen. Ja minä olen juuri niitä joista kukaan ei olisi uskonut päällepäin kuinka pahasti olin sotkenut raha-asiat. Ulosotto oli viimeinen niitti ja pelastus. Voimia kaikille jotka näiden ikävien asioiden kanssa kamppailevat.
Ulosotossa olevalla on vakava päihdeongelma ja vuosikymmeniä jatkunut yli varojensa eläminen. Omat, puolison ja iäkkään äidin rahat menivät kuin Kankkulan kaivoon. Iäkkään äidin eläkkeet ja pankkitilillä olevat varat käytettiin kaljaan, viinaan, tupakkaan, Veikkauksen peleihin ja omiin laskuihin ja velkoihin. Kurjinta on, että epärehellinen, rikollinen ihminen kulutti elämiseen ja velkoihin rehellisen, iäkkään äitinsä rahoja. Samalla meni myyntiin maatila ja kaikki kiinteä omaisuus. Lisäksi välit rehellisiin sukulaisiin menivät poikki. Ulosottovelka ja rahasotkut ovat täysin itse aiheutettuja.
Tapahtuipa covid-19 aikana
Yrityksen myynti sakkasi.
Jouduin ottamaan 38 000 euroa lainaa.
Lyhennän sitä nyt 600 eur kuussa 4 vuotta.
Työpaikka EHKÄ SÄILYI..mutta ei lomaa 4 vuoteen.
velkaannuinko kevytmielisesti?
oisinpa edes ostanut merkkilaukkuja ja perseillyt kanarialla..
miten voi ihminen olla TYHMÄ
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka EHKÄ SÄILYI..mutta ei lomaa 4 vuoteen.velkaannuinko kevytmielisesti?
Kauheeta lukea näitä tarinoita. Hirveää, että vaikeuksien päälle ihmiset vielä häpeävät niin paljon. Kaikki tekevät mokia elämässään, kuka millaisia. Jotkut rahan kanssa. Pakko ne velat on kuitenkin maksaa, isojen korkojen kanssa, niin onhan siinä rangaistusta tarpeeksi, miksi vielä kaataa hirveä häpeätaakka sen päälle. Ja lainat ovat kyllä niin syvältä, ihan törkeää , niitä ei olisi koskaan pitänyt sallia. Se on lainsäätäjien suuri häpeä.
Vierailija kirjoitti:
minulla on ulosotossa n. 20 000e velkaa ja luottotiedot kuralla. Miksi? Koska elämässäni tapahtui vuosia sitten samanaikaisesti monta isoa mullistusta: raskaus, syvä masennus, avioero ja yrityksen lopettaminen.
Vierailija kirjoitti:
Oma velkani syntyi kymmenisen vuotta sitten kun yritystoimintani kaatui ja siitä jäi maksettavaksi sekä laina, että laskuja joita en pystynyt maksamaan tulojen lakattua. Nyt laina on melkein maksettu ja velkaa on jäljellä kymppitonni ja makselen sitäkin kuukausittain. Luottotietoja ei ole ollut koko tänä aikana mutta yhtäkään oman elämiseni laskua en koskaan ole maksamatta jättänyt.
Niin. Näille kertomuksille on kaikille näköjään yhteistä, että EI KERROTA, MISTÄ VELAT TULIVAT. Mihin käytit velkarahat? Hävettääkö kertoa syy?
Ap
Itse ryyppäsin ja söin ja elin makeaa elämää. Oli opiskelija mastercardia ja muutamia pikavippejä. Pankki otti masterin pois väärinkäytösten vuoksi jolloin tuli 2000 euron lovi budjettiin ja kaikki pikavipit jäi maksamatta. Olin tuolloin työtön. Sitten sain töitä joilla maksoin ulosotot ja oikeuskulut pois. Nykyisin on luottotiedot. Menee nuoruuden hölmöilyn piikkiin.
UO kulut ovat myös jäkyttävät.
Viivästyskorot ja erilaiset maksut voivat kasvattaa yksittäistä ulosottovelkaa niin, että se ei maksusuorituksista huolimatta pienene ollenkaan. Valtakunnanvouti Juhani Toukola arvioi, että korkojen ja maksujen osuus koko ulosottovelasta on noin kolmekymmentä prosenttia.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/05/25/ulosottomiesten-tulospalkkaust…