Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (105)

Vierailija

Kukaan ei minusta, aktiivisesta, ahkerasta ja tunnollisesta ihmisestä uskoisi. Eikä asiasta tiedä kukaan muu kuin mieheni. Pidän huolta itsestäni, lapseni syövät hyvää ja ravitsevaa kotiruokaa, meillä kukaan ei polta eikä juo. Olemme hyvässä työssä ja opiskelleita keskiluokkaisia ihmisiä. Miksi luottotiedot menivät? Sitä voit AP ja muut kaltaisesi miettiä siellä omassa täydellisyyden kuplassanne. P.s ei ole mielenterveyden kanssa ongelmia ja kaikesta huolimatta elän onnellista ja tasapainoista elämää.

Itsekäskuspääoot

Ap on ymmärtämätön kusipää niinkuin sen kaveritkin, teitä on paljon jotka kohtelette meitä luottotiedottomia pahemmin kuin raiskaajaa tai murhaajaa,, en rupea tollaselle erittelemään elämän tilannettani joka johti siihen et luottotiedot meni, tollasilla kun ei ole sympatiaa

T, itsemurha ajatuksista kärsinyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
on sydämen sivistystä ymmärtää eri tilanteita ja yhteiskuntaluokkia, onko sinulla sitä?

On sydämen sivistystä ettei luokittele edes ihmisiä:)!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei minusta, aktiivisesta, ahkerasta ja tunnollisesta ihmisestä uskoisi. Eikä asiasta tiedä kukaan muu kuin mieheni. Pidän huolta itsestäni, lapseni syövät hyvää ja ravitsevaa kotiruokaa, meillä kukaan ei polta eikä juo. Olemme hyvässä työssä ja opiskelleita keskiluokkaisia ihmisiä. Miksi luottotiedot menivät? Sitä voit AP ja muut kaltaisesi miettiä siellä omassa täydellisyyden kuplassanne. P.s ei ole mielenterveyden kanssa ongelmia ja kaikesta huolimatta elän onnellista ja tasapainoista elämää.

Kierrät kuin kissa kuumaa puurolautasta! 😂 Selität kaikkea asian vierestä, kuinka hyvin asiat ovat jne, mutta et kerro, miksi sait maksuhäiriömerkinnän. Koskaan ne eivät syyttä tule. Mikä oli syy kohdallasi?
AP

Vierailija

Suomessa raha on edelleen tabu. Sen järkevää käyttöä ei osata neuvoa lapsille ilman järkyttävää tunteilua, ollaan joko pihejä tai suurentelijoita omille lapsillekin. Niin raskaana kulkee vieläkin kansamme kokema vuosisatojen köyhyys.

hipheihurraa

Olen korkeakoulutettu, työskentelen arvostetussa ammatissa, vanhempani ovat hyväosaisia ja myös korkeakoulutettuja, en käytä mitään päihteitä enkä ole ikinä käyttänytkään, minulla ei ole mitään diagnosoitua mielenterveysongelmaa, asun omistusasunnossa, pukeudun ja sisustan tyylikkäästi, minun ja mieheni yhteenlasketut bruttotulot on kuukaudessa miltei 6000e, kuulun kirkkoon, harrastan mm. vapaaehtoistyötä muiden ihmisten hyväksi ja kukaan ei ikinä uskoisi, että...

minulla on ulosotossa n. 20 000e velkaa ja luottotiedot kuralla. Miksi? Koska elämässäni tapahtui vuosia sitten samanaikaisesti monta isoa mullistusta: raskaus, syvä masennus, avioero ja yrityksen lopettaminen. Empaattinen ihminen voi kuvitella, että elämä veti maton alta ihan täysin. Ei ollut voimia hakea apua, en uskaltanut kertoa asiasta kenellekään. Ajattelin vain sitä, että millä tavoin uskaltaisin päättää oman elämäni, etten olisi kenenkään haitoilla enää. Pahimmillaan velkaa oli 50 000e, mutta isäni maksoi ison osan pois. Minulla ei ole mitään muistikuvia tuosta vuodesta, joka on ehdottomasti ollut elämäni synkin. Enää minua ei hävetä tuo asia tippaakaan, koska velkani eivät kerro minusta ihmisenä yhtään mitään. Ne kertovat vain siitä, että olen joskus ollut pinteessä. Ja Luojan kiitos, olen läheisteni avulla päässyt elämässä eteenpäin. Velat eivät ahdista, siitä ne pienentyvät hiljalleen, kun palkasta ulosmitataan säännöllisesti. Ei siinä sen kummempaa!

Vierailija

hipheihurraa kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu, työskentelen arvostetussa ammatissa, vanhempani ovat hyväosaisia ja myös korkeakoulutettuja, en käytä mitään päihteitä enkä ole ikinä käyttänytkään, minulla ei ole mitään diagnosoitua mielenterveysongelmaa, asun omistusasunnossa, pukeudun ja sisustan tyylikkäästi, minun ja mieheni yhteenlasketut bruttotulot on kuukaudessa miltei 6000e, kuulun kirkkoon, harrastan mm. vapaaehtoistyötä muiden ihmisten hyväksi ja kukaan ei ikinä uskoisi, että...

minulla on ulosotossa n. 20 000e velkaa ja luottotiedot kuralla. Miksi? Koska elämässäni tapahtui vuosia sitten samanaikaisesti monta isoa mullistusta: raskaus, syvä masennus, avioero ja yrityksen lopettaminen. Empaattinen ihminen voi kuvitella, että elämä veti maton alta ihan täysin. Ei ollut voimia hakea apua, en uskaltanut kertoa asiasta kenellekään. Ajattelin vain sitä, että millä tavoin uskaltaisin päättää oman elämäni, etten olisi kenenkään haitoilla enää. Pahimmillaan velkaa oli 50 000e, mutta isäni maksoi ison osan pois. Minulla ei ole mitään muistikuvia tuosta vuodesta, joka on ehdottomasti ollut elämäni synkin. Enää minua ei hävetä tuo asia tippaakaan, koska velkani eivät kerro minusta ihmisenä yhtään mitään. Ne kertovat vain siitä, että olen joskus ollut pinteessä. Ja Luojan kiitos, olen läheisteni avulla päässyt elämässä eteenpäin. Velat eivät ahdista, siitä ne pienentyvät hiljalleen, kun palkasta ulosmitataan säännöllisesti. Ei siinä sen kummempaa!

Niin. Näille kertomuksille on kaikille näköjään yhteistä, että EI KERROTA, MISTÄ VELAT TULIVAT. Mihin käytit velkarahat? Hävettääkö kertoa syy?
Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kierrät kuin kissa kuumaa puurolautasta! 😂 Selität kaikkea asian vierestä, kuinka hyvin asiat ovat jne, mutta et kerro, miksi sait maksuhäiriömerkinnän. Koskaan ne eivät syyttä tule. Mikä oli syy kohdallasi?
AP

Se syy ei kuulu sinulle eikä kenellekään muulle. 😘 Voin antaa pienen vinkin. Elämänlaatusi paranee huomattavasti kun lopetat muiden ihmisten asioiden urkkimisen ja keskityt omaan elämääsi. Ihanaa ja aurinkoista kesää sinulle!

Vierailija

Minä sairastuin vakavasti ja yritys meni sen seurauksena konkurssiin. En ole eläissäni ottanut pikavippejä, autonkin olen ostanut aina käteisellä. Ainoat henkkoht velkani ovat kohtuullinen asuntolaina (oma osuuteni ottaessa 90.000€, nyt vähemmän) ja opintolaina 2000€.
Yrityksen laskut kuitenkin menivät ulosottoon, koska olin 10kk täysin poissa pelistä ja sain 600€/kk sairaspäivärahaa. Sillä ei pystynyt kattamaan yrityksen kuluja ja omia kuluja.

En juo, en polta, en ole mielenterveysongelmainen, en ylivelkaantunut, enkä ole koskaan ollut työtön. Kaikkeni yritin, mutta lopputulos on silti tämä. Maksan velkaani kuukaudessa kaikella ylimääräisellä rahalla mitä vaan irti saan. Teen kahta työtä ja lisäksi yrittäjänä (ilman riskiä) laskutettavia hommia. Kuutisen vuotta vielä jäljellä.

Vierailija

Ihan sinisilmäisyyttäni, muiden auttamishalun ja mielenterveysongelmien takia olen velkaantunut ja menettänyt luottotietoni. Eli tyhmyyttäni.

Vierailija

Minulla meni nuorena luottotiedot. Lapsuus ja nuoruus oli aika ankeaa ja kun valmistuin ja muutin omilleni oli vapaana olo hienoa. Kaikkea piti saada ja näyttää että pärjään. Silloinkin sai helposti pikku lainoja. En varmaan tajunnut miten niiden takaisinmaksu kasautuu. Lopulta tilanne oli hirveä vaikka tuskin kukaan tiesi.
Vuosia palkasta meni iso osa ulosottoon muta lopultakin kaikki on hoidettu.
Siinä vuosien aikana vaan kärsi kaikki sosiaalinen elämäkin koska häpesin enkä uskaltanut sitoutua mihinkään. Toisaalta ei ollut rahaakaan mihinkään ylimääräiseen.

Ja aivan yliopistopohjalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No ei kukaan munkaan kaveri tiedä, ettei mulla ole luottotietoja. Olen 35-vuotias ja jo kaksi kertaa menettänyt ne. Toisella kerralla sain vielä 18 000 euroa ulosottoon, mutta ne sain juuri maksettua pois. Luottotiedot palautuvat loppuvuodesta.

Tekosyyni on hoitamaton ADHD. Diagnoosin jälkeen olen kiinnittänyt enemmän huomioita raha-asioiden hoitoon ja yritän välttää turhia ja mielestäni tarpeellisiakin ostoksia.

No mä voin kertoa, mistä ne tuli. En juo, polta, käytä huumeita, matkustele tai osta merkkilaukkuja. Opiskelin ja kävin osa-aikatöissä. Rahaa tuli n. 900 euroa kuukaudessa, josta vuokraan, bussilippuun ja laskuihin meni n. 600 euroa. En ole hyvä elämään köyhästi eli halusin kuitenkin syödä terveellisesti, mutta söin myös aika paljon karkkia. Karkkiin ja limuun meni ehkä noin 5 euroa per päivä, joka jättää muuhun ruokaan ja harrastuksiin myös 5 euroa per päivä. Olen kiinnostnut monista asioista ja halusin harrastaa, joten harrastuksiin meni rahaa. Lisäksi luin kirjoja ja jos en saanut haluamaani kirjaa kirjastosta, ostin sen. Lisäksi minulla oli kaikenlaisia nettibisnessideoita, joten ostin niihin liittyviä kursseja (ajattelin tienaavani rahat takaisin), mutta en koskaan saanut niitä valmiiksi.

Sain kokoaikaisen työn vasta pari vuotta sitten, joten elin vielä yli 30-vuotiaana opiskelijabudjetilla.

Vierailija

Tiedän muutaman, joille puoliso teki hirveät velat selän takana. Siellä oli tilailtu pitsaa, autonosia ja kaikkea kummallista ja laskut piilotettu. Eron koittaessa kaverille tuli yllätyksenä, kun vouti marssii pihamaalla. Oikeuteen ei kannattanut lähteä, koska olisi hävinnyt sen kuitenkin. 

Ei kaikki luottotiedottomat ole omaa syytään luottotiedottomia narkkeja tai alkoholisteja. 

hipheihurraa

Vierailija kirjoitti:
hipheihurraa kirjoitti:

Niin. Näille kertomuksille on kaikille näköjään yhteistä, että EI KERROTA, MISTÄ VELAT TULIVAT. Mihin käytit velkarahat? Hävettääkö kertoa syy?
Ap

Ei hävetä, se ei vaan mielestäni ole millään tavalla oleellista. Otin pikavippejä ja kulutusluottoja (niitä mitä saa nopeasti ja helposti, no questions asked) ihan vaan elämisen kustannuksiin. Asumiseen, ruokaan, päivähoitolaskuihin, sähkölaskuihin jne. Sen hetkiset menot olivat yksinkertaisesti suuremmat kuin tuloni. Ei siinäkään sen kummempaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat ja peliongelmat taitavat olla keskeisiä syitä. 

Yllättävän monella velka koostuu tk/sairaala-laskuista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tiedän muutaman, joille puoliso teki hirveät velat selän takana. Siellä oli tilailtu pitsaa, autonosia ja kaikkea kummallista ja laskut piilotettu. Eron koittaessa kaverille tuli yllätyksenä, kun vouti marssii pihamaalla. Oikeuteen ei kannattanut lähteä, koska olisi hävinnyt sen kuitenkin. 

Ei kaikki luottotiedottomat ole omaa syytään luottotiedottomia narkkeja tai alkoholisteja. 

Ei toisen henkilökohtaiset velat siirry kenellekään erotilanteessa. Uskomatonta skeidaa kirjoitat.
AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sairain tässä ketjussa on aloittaja joka ilmiselvästi trollaa.

On, mutta toisaalta muiden vastaajien puolesta hyvä ketju. Hyvä, että näistä asioista puhutaan. Raha-asioihin liittyy Suomessa niin paljon häpeää että niistä todella harvoin puhutaan normaalissa elämässä, ainakaan silloin jos niiden kanssa on vaikeuksia. Ja silti suurella osalla ihmisistä on. Puhuminen ja kokemusten jakaminen tekee hyvää.

Vierailija

Kaksisuuntainen mielialahäiriö. Maniassa tulee tehtyä typeryyksiä, kuten osteltua luotolle vähän mitä sattuu. Sitten sitä putoaa masennukseen, ei jaksa avata laskuja eikä oikeasti olekaan varaa hoitaa niitä maniassa hoidettuja velkoja.

Aika kauan meni saada oikea dg ja lääkitys siihen.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat