Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Puhdistusaineet kauniisiin pulloihin oli ne sit vessassa tai keittiössä jne. Tarvitsee vain yhden selkeän tarran joka sanoo mitä pullossa on.
Täällä on jo mainittu monta hyvää juttua mutta lisään vielä yhden: packing cubes. Ne ovat siis pienehköjä pakkauksia, joihin vaatteet tai muut tavarat pakataan matkalaukkuun. Ei tarvitse penkoa koko matkalaukkua nurin löytääkseen jotain. Samaa voi käyttää kotona. Alusvaatteet ja sukat pysyvät näpäkästi omissa pakkauksissaan esim. koon mukaan. Etenkin lapsiperheissä selkeä systeemi. Pakkauksia on erikokoisia, -muotoisia ja -värisiä ja lapsikin oppii helposti täyttämään oman pakkauksensa pyykin kuivuttua. Ja kun lähtee matkalle, nappaa vain pakkauksen mukaansa.
Yleiseen siisteyteen vaikuttaa tosiaan se, että tavaraa ei ole liikaa ja värimaailma on jokseenkin yhtenäinen. Myös lattia vaikuttaa tosi paljon. Kaunis parketti riittää sellaisenaan ja luo eheän tunnelman.
Vierailija kirjoitti:
Kiireinen täti kirjoitti:
Mutta millä ajalla siivoatte? 8-10 tuntia töihin, nukkuminen, pyykkihuolto, ruokahuolto, harrastukset kellä on, eihän aikaa ole? Ilman harrastuksiakaan.
Klo 23-24 joka vrk pesen lattiat ja imuroin. Pinnat kiiltää aina. Tervetuloa milloin vaan.
Huh mitä turhuutta. Mun kotona imuroi robotti pari kertaa viikossa ja lattiat pesen jouluksi ja juhannukseksi (jos jotain läikkyy, pyyhitään se pois). On ihan siistiä. Enpä voi turhempaa työtä keksiä kuin jatkuva siivous ja kiillotus. Ei meistä kukaan kuolinvuoteella tuollaista muistele onnellisena.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jo mainittu monta hyvää juttua mutta lisään vielä yhden: packing cubes. Ne ovat siis pienehköjä pakkauksia, joihin vaatteet tai muut tavarat pakataan matkalaukkuun. Ei tarvitse penkoa koko matkalaukkua nurin löytääkseen jotain. Samaa voi käyttää kotona. Alusvaatteet ja sukat pysyvät näpäkästi omissa pakkauksissaan esim. koon mukaan. Etenkin lapsiperheissä selkeä systeemi. Pakkauksia on erikokoisia, -muotoisia ja -värisiä ja lapsikin oppii helposti täyttämään oman pakkauksensa pyykin kuivuttua. Ja kun lähtee matkalle, nappaa vain pakkauksen mukaansa.
Yleiseen siisteyteen vaikuttaa tosiaan se, että tavaraa ei ole liikaa ja värimaailma on jokseenkin yhtenäinen. Myös lattia vaikuttaa tosi paljon. Kaunis parketti riittää sellaisenaan ja luo eheän tunnelman.
Packing cubes, googlasin sen. Noi ovat varmasti kätevät matkalaukun pakkaamiseen mutta miten ne toimivat kotona? Mä saisin hermoromahduksen jos aina sukkia tai kalsareita ottaessa pitäisi ottaa pussukka käteen ja vetää vetoketju auki... Ei ehkä mulle sopiva juttu. Mulla on kevyitä Ikean avoimia "laatikoita" kaapin hyllyillä joissa on lajiteltuna liivit, pikkarit ja sukat.
Vierailija kirjoitti:
Kuten monesti mainittu, turha tavara kannattaa karsia pois. Käyn yleensä 1-2 krt vuodessa kaappeja läpi ja myyn tai lahjoitan tavarat eteenpäin. Kolmen lapsen kanssa tavaraa kertyy ja jää pieneksi paljon...
Eteisessä meillä jokainen laittaa heti kengät ja takit oikeille paikoilleen, kenkiä ei jätetä lattialle lojumaan.
Toinen hyvä vinkki mielestäni on ”romulaatikko”. Meillä on keittiössä yksi vetolaatikko, johon menee laskut, ylimääräiset avaimet, kolikot, liput ja laput jne. Niin eivät loju tasojen päällä.
Itse viihdyn siistissä kodissa, mielikin on jaksavampi ja pirteämpi. 🙂
Kun joka päivä hieman siivoaa ja siistii paikkoja on koti helppo ja nopea pitää puhtaana. Jos kaaos pääsee syntymään, siivoamiseen menee monta tuntia ja se tuntuu raskaalle. Kyllä meillä joskus näin pääsee käymään, siksi sitä koitan vältellä.
Nyt on opittu kyllä kantapään kautta just tämä "jos kaaos pääsee syntymään, siivoamiseen menee monta tuntia". Sama on muuten tässä tavaroiden raivaamisessa! Olen kyllä ihan väsynyt tämän päivän siivouksista ja raivauksista, on mennyt koko päivä. Nyt grilli tulille ja sitten jalat kohti taivasta. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä otan pois esillä olemasta KAIKKI sisustustavarat ja viherkasvit makkarista. Niitä on paljon! Joitakin on sellaisia, josta tykkään tosi paljon ja joista en halua vielä luopua. Laitan yhteen laatikkoon varastoon ne sisustusesineet, jotka haluan vielä pitää. Osa tavaroista kuuluu kaappiin tai lipastoon, ei esille ENÄÄ. Ehkä joskus otan esille noita säilytykseen meneviä tavaroita, kuten jouluksi tai keittiön pöydälle; esim yksi maljakko. Suurin osa makkarin kamasta lähtee suoraan pois kierrätykseen. Vaateläjä pesuun.
Taitaa olla uuden päiväpeitonkin osto edessä ja varmaankin muutama pellavanvärinen tai harmaa koristetyyny voisi tuoda kivaa tunnelmaa. Mitä sanotte? ap
Sanoisin, että tavaran määrä ei vähene eikä ongelma poistu sillä, että rahtaat kotiin uutta tavaraa.
Vanha päiväpeittomme on karsea kuvioinen! Petivaatteet vuodelta 2005. Pyyhkeet eri paria, lahjaksi saatuja, pari aina kerrallaan. On ihan perusteltua hankia yhtäläiset. Päiväpeitto on kaikkea muuta kuin siisti! Sillä ei saa hyvää yleisilmettä aikaan, vaikka kääntäisi sen nurinpäin.
Vierailupaikassa oli muuten pelkistetty makkari ilmeeltään, mutta parisängyllä oli kaunis päiväpeitto ja neljä tyynyä päällä. Kaksi tyynyä vierekkäin ja sillain ne kaksi sitten päällekäin. Sillain näytti kyllä niin tosi hyvältä. Makkaritila jäisi ehkäpä armeijankolkoksi, jos ei laittaisi koristetyynyjä. ap
Sinä toki teet päätökset oman kotisi suhteen, ei siinä mitään. :) Ehkä kuitenkin mietin, toisivatko ne makkarista pois heivatut viherkasvit sekä muutama tarkoin harkittu sisustus/käyttöesine enemmän kotoisuutta ja häätäisivät kolkkoutta paremmin kuin persoonattomat koristetyynyt (joilla on vieläpä taipumusta päätyä lattialle hujan hajan yms, jos kaikki talouden jäsenet eivät ole sitoutuneet niitä pitämään tietyillä paikoilla).
Teen samankaltaisesti kuin vierailupaikassakin oli. On upea! Mä en todellakaan halua noita enää esille mitä meillä oli. Makkarin sisustustavaroista muutama maljakko jää taloon, ja pari muuta tavaraa vaan. ap
Vierailija kirjoitti:
Ekologisuuden kannalta hillitsisin myös ryntäystä ostaa heti uutta tavaraa (pyyhkeitä, tyynyjä, päiväpeittoja jne.) vanhan tilalle. Ehkä ensin voisi karsia, siivota ja järjestellä ja katsoa miten pitkälle sillä jo pääsee viihtyvyydessä ja sitten vasta tehdä harkiten muutoksia sisustukseen...
Mun mielenrauhan nimissä hankin uudet. Noi entiset mitkä meillä on, on karmeet, noi vanhat. Niillä ei kyllä saa tehtyä siistin näköistä eikä siistiä. Kyllä niillä on ihan hyvät käyttövuodet takana jo. Osa 80-luvulta. Suurin osa 90-luvun lopulta. ap
Sinkkuna helppo pitää koti siistinä. Vieraat tykkää varsinkin siitä et leluja ei oo missään. Helppoa kun ei ole lapsia.
Siis onko ap käynyt luvatta kodissani.. 😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskekaapa aika mitä tähän jatkuvaan siivoukseen ja järjestelyyn kulutatte ja miettikää mitä hauskempaa voisitte senkin aikaa tehdä.
Hauskempaa on ja onnellista, kun koti on järjestyksessä. Sekainen mieli = sekainen koti.
Tämä. Itse harrastan pop-psykologiaa ja on eräs erittäin tärkeä luonteenpiirre, joka takaa hyvän elämän. Se piirre on tunnollisuus.
Tunnolliset ihmiset ovat siistejä, pitävät tavarat järjestyksessä, ovat ajoissa, maksavat laskut ajallaan. Tunnollinen ihminen on luotettava, harkitseva, velvollisuudentuntoinen ja omaa hyvät elämänhallintataidot. Tunnolliset ihmiset myös syövät muita terveellisemmin.
Tunnollisuus suojaa mm. masennukselta ja tunnolliset ihmiset ovat tutkimuksissa keskimääräistä onnellisempia. Tunnolliset ihmiset selviävät elämän kriiseistä nopeammin kuin muut. Tunnolliset ihmiset pärjäävät myös työelämässä muita paremmin ja ovat usein menestyjiä. Tunnollisen äärimmäinen vastakohta on elämänsä rempsalleen päästävä elämäntapa-rikollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ohjeita se välittäjä antoi? Jäi kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan oltu aina enemmän tai vähemmän sottaisia, nurkissa kasoja milloin mitäkin, tiskikone jatkuvasti kierroksen jäljessä ym.
Nyt tuli kuitenkin asunnon myynti eteen ja ”pakosta” ja välittäjän ohjeilla raivattiin systemaattisesti kaikki huoneet läpi. Kamaa lähti sekä kierrätykseen että roskiin, mutta myös vuokrattiin ylimääräinen kellarikomero. Ja kas kummaa, tätä asuntoa ei ollut tunnistaa. Parasta kaikessa oli, että jokaiselle perheenjäsenelle tuntui syttyvän lamppu, että ”täähän on paitsi hienoa, myös meillä mahdollista”. Tästä koetetaan pitää kiinni uudessakin kodissa!
Yleensä noi ohjeet on sellaisia, että nk krääsä ja turha otetaan pois, eli selkiytetään tilat. Siivotaan hyvin, että tulee puhdasta ja raikasta, varsinkin wc-tilat. Ikkunat myös pestään. Ei ole niitä sotkuläjiä eikä elämisen jälkiä missään. Otetaan pois nk henkilökohtainen materiaali kuten valokuvat. Siistitään pintoja, maalataan jos on tarvetta. Laitetaan puhtaat pyyhkeet. Asetellaan kauniisti maljakkoon kukat, asetellaan kynttilät, koristetyynyt, viltti. Pedit tietenkin petataan.
Eikö nämä asiat ole itsestäänselviä?
Onko kukaan innostunut mun mukana raivaamaan, järkkäilemään ja siivoamaan sekä sisustamaan?
Huomenna minulla jatkuu. Tässä helposti uuvahtaa, pitää kyllä rentoilla välillä ja nauttia kesästäkin. Huomasin myöskin, että ruokaa kannattaa tehdä etukäteen, niin ei katkea raivaamistyö kesken hyvän fiiliksen ainakaan ruuanlaiton takia. ap
Vierailija kirjoitti:
Mä otan pois esillä olemasta KAIKKI sisustustavarat ja viherkasvit makkarista. Niitä on paljon! Joitakin on sellaisia, josta tykkään tosi paljon ja joista en halua vielä luopua. Laitan yhteen laatikkoon varastoon ne sisustusesineet, jotka haluan vielä pitää. Osa tavaroista kuuluu kaappiin tai lipastoon, ei esille ENÄÄ. Ehkä joskus otan esille noita säilytykseen meneviä tavaroita, kuten jouluksi tai keittiön pöydälle; esim yksi maljakko. Suurin osa makkarin kamasta lähtee suoraan pois kierrätykseen. Vaateläjä pesuun.
Taitaa olla uuden päiväpeitonkin osto edessä ja varmaankin muutama pellavanvärinen tai harmaa koristetyyny voisi tuoda kivaa tunnelmaa. Mitä sanotte? ap
Sellainenkin voisi olla aika kiva sisustuselementti jos kokoat/järjestelet viherkasvit asunnon yhteen, valoisaan nurkkaan. Käytä aikaa asetteluun ja käytä eri tasoja.
Hieno idea ap, vertaistukea järjestelyyn. Mullakin alkoi juuri loma, aion raivata turhaa tavaraa huomenna urakalla.
Jos ei jaksa myydä tavaraa eikä pysty heittää roskiin, lahjoittaa facessa tai torissa. Ihmiset hakee.
Todella hyviä ohjeita ja ideoita täällä. Kiitos kaikille. :) ap
Tuli mieleen veljeni koti Porissa, se on kuin hotelli. Kaikki kiiltää ja on viimeisen päälle. Toinen siskoni kertoi kun oli nähnyt kuvia.
Mä aion käydä läpi kotia niin pitkälle kuin vaan jaksan. Menkööt loma tähän. Ajattelin että pidän välipäiviäkin, jolloin teen jotain retkiä lähimatkailupaikkoihin, kun ei oikein pääse pitkällekään pakoon (heh) matkailemaan nyt. Tää on mahdollisuus!
Varastot kodissamme on myös kaameassa kunnossa: roinaa ja ryönää ainakin kymmeneltä vuodelta. Ne on ajatuksissa käydä myös läpi, mut mä selvittelen ensin näkyvät tilat. Mitään ei mene varastoon ellei ole 100%:sti mieleinen tavara.
Tulkaa mukaan, jokainen omien voimavarojensa mukana. Kysykää ohjeita täällä, jaetaan vertaistukea. Pidetään tää ketju positivisena, jossa voi ja uskaltaa kertoo kokemuksia ja kysyä ohjeita. ap
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen veljeni koti Porissa, se on kuin hotelli. Kaikki kiiltää ja on viimeisen päälle. Toinen siskoni kertoi kun oli nähnyt kuvia.
Wau :O
Kuten monesti mainittu, turha tavara kannattaa karsia pois. Käyn yleensä 1-2 krt vuodessa kaappeja läpi ja myyn tai lahjoitan tavarat eteenpäin. Kolmen lapsen kanssa tavaraa kertyy ja jää pieneksi paljon...
Eteisessä meillä jokainen laittaa heti kengät ja takit oikeille paikoilleen, kenkiä ei jätetä lattialle lojumaan.
Toinen hyvä vinkki mielestäni on ”romulaatikko”. Meillä on keittiössä yksi vetolaatikko, johon menee laskut, ylimääräiset avaimet, kolikot, liput ja laput jne. Niin eivät loju tasojen päällä.
Itse viihdyn siistissä kodissa, mielikin on jaksavampi ja pirteämpi. 🙂
Kun joka päivä hieman siivoaa ja siistii paikkoja on koti helppo ja nopea pitää puhtaana. Jos kaaos pääsee syntymään, siivoamiseen menee monta tuntia ja se tuntuu raskaalle. Kyllä meillä joskus näin pääsee käymään, siksi sitä koitan vältellä.