Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa

Vierailija
30.06.2020 |

Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.

Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.

Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.

Kommentit (1330)

Vierailija
141/1330 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis aikaa kuluu vain 20-30min/päivä.

T: 140

Vierailija
142/1330 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuroottista jos pitää pyyhkeet vaihtaa joka päivä, tyynyt pestä kahden viikon välein myös sohvilta tai jääkaappia siivota joka viikko. Ymmärrän hotellissa mutta siis kotona!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1330 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan outo mutta ensimmäinen ajatukseni oli että kyseessä on perhe joka tekee perusteellisen siivouksen ennenkuin päästää ketään vieraita koskaan kotiinsa. Ehkä heidänkään kotinsa ei ole aina ihan niin puts plank kuin kuvittelet.

Vierailija
144/1330 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso talo, helppo pitää puhtaana. Talo pitää suunnitella ja rakentaa sellaisista materiaaleista, jotka helppo pitää puhtaana ja siistinä. Tilaratkaisut ratkaisee hyvin paljon, miten tilat likaantuvat. Hiekkaa ei kannata antaa kantautua sisään. Pihalaatoitus/asfaltti auttaa myös vähentämään lian ja siivottavan hiekan kantautumisen sisätiloihin. Viikkosiivoukseen menee aikaa n. tunti ja pari kertaa vuodessa 4-6h vähän laajempi pintojen puhdistus. Tavaroilla pitää olla selvät ja käytännölliset säilytys ja käyttöpaikat. Sekin asia vaikuttaa asunnon siistinä pysymiseen.

Vierailija
145/1330 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä iso omakotitalo, 3 lasta, koira ja aina siistiä. Salaisuus on tavaran määrä. Meillä on kaapeissa tilaa, siistit kaapit ja tietysti ne siivousrutiinit. Kun ei vain anna tulla sitä sotkua.

Joka vuosi 2 kertaa käyn vaatteet, harrastusvälineet yms varastoitavat läpi. Turhat lähtee kiertoon, osa roskiin. Tavaraa ei kerry kun niitä on hallittava määrä koko ajan.

Meillä ei tosin ole mikään sisustettu koti. Kaikki on mietitty että on erittäin helppo siivota ja helposti pestävissä kuten matot. Meillä on kuitenkin lämpöistä ja kodikasta, modernia ja vanhaa iloisesti sekaisin.

Joka päivä laitan (Kuten myös lapset) tavarat paikoilleen. Siivouspäivänä ei mene kuin pari tuntia kun lattiat on pesty, pölyt pyyhitty, vessat kuurattu jne.

Kaappitilaa ei ole yllinkyllin. Olen kuitenkin ottanut kaapin jossa esim koristeita ja kausitavaraa, montaa ei ole kerralla esillä. Tykkään että kodissa on olo että kaikki on juuri oikealla paikallaan, ei mitään liikaa muttei kuitenkaan liian tyhjää. Joka huoneessa on yksi mielenkiintoinen elementti kerrallaan.

Lasten huoneet on enemmän käytännöllisiä kuin sisustettu ja stailattu. Lasten huoneessa saa olla epäjärjestystä. Leikit on monesti kesken mutta ovat kuitenkin oppineet että joka ilta raivaavat huoneensa Ok kuntoon.

Meillä ei ole koskaan pyykkiruuhkaa, tiskiruuhkaa tai muutakaan kaaosta. Eikä nuo ajallisesti edes ihmeitä vie.

Jos havittelee aina siistiä kotia, on alettava perkaamaan turhia pois. Keksittävä kaappitilaa jos sitä ei ole ja opeteltava pitämään ne kunnossa jatkuvasti. Kun tavaran saa paikoilleen, sotkua ei ole eikä tule.

Ajallisesti käytän päivittäin vajaat puoli tuntia kodinhoitoon. Yleensä teen kaiken ruoanlaiton ohessa niin kaikki on kerralla valmista.

Noihin kaapin perkuisiin ei mene myöskään paljoa aikaa, nostan hävitettävät tavarat pusseissa varastoon ja kuvaan samalla, roskalavaryhmän kautta saan suurimman osan kiertoon, osa lähtee sukulaisten lapsille ja osan myyn torissa. Oma hommansa mutta ei siinä ajallisesti kauaa mene. Onhan se luxusta kun kaapissa on lapsille vain ne sopivat vaatteet. Ei niitä huteja, pieniä tai rikkinäisiä.

Teen myös paljon käsitöitä ja lapset on luovia puuhaamaan kaikkea. Näille on omat kaapit jossa tavarat fiksusti lajiteltu ja helposti otettavissa ja laitettavissa joten niidenkään ei tarvitse olla esillä.

Siisti koti ei vie aikaa vaan se sotku. Moni näyttää tässäkin ketjussa luulevan että tähän menisi aikaa eikä ehdi koska elämä. Minä harrastan paljon ja työviikot on 6 päiväisiä ja pitkiä. Illat olen urheilemassa tai teen käsitöitä, rakastan myös rehellistä laiskottelua :) siksi pidän kaiken kunnossa ettei koti syö aikaa.

Harmikseni en osaa rentoutua jos ympärillä on kaaos, siksi on pakko olla seesteinen tila ympärillä että voin olla luova ja rento.

Vierailija
146/1330 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tavara laitetaan paikoilleen heti, kun on sitä käyttänyt.

Hyvät ja toimivat säilytystilat.

Jokaiselle tavaralle oma paikka.

Esillä harkitusti tavaraa.

Kaapeissa säilytyksessä vain tarpeellinen. Turha pois kirppareille!

Keittiö siivotaan heti, kun siihen tulee käytettyjä astioita.

Imurointi kerran päivässä.

WC:n pesu useita kertoja viikossa. Pyyhkeet vaihdetaan kerran päivässä.

Pedin petaus heti aamusta.

Petivaatteet vaihdetaan kerran viikossa. Tunkkaiset petivaatteet lemuavat koko kotiin.

Siistit seinä- yms pinnat kodissa.

Hyvä listaus. Siitä puuttui vain tyynyjen, peittojen ja patjapussien pesu, kesäisin tyynyt joutuu pesemään parin viikon välein. Myös sohvatyynyt. Itse pesen lisäksi lattiat vähintään joka toinen päivä, koska meillä on koira.

Ei tyynyjä tarvitse pestä parin viikon välein, eikä pyyhkeitä joka päivä. Aivan tarpeetonta. Ihminen käy joka päivä kerran tai kaksi suihkussa ja pesee tätä useammin kätensä. Pyyhkeellä kuivataan pesun jälkeen ja sängyssä nukutaan puhtailla hiuksilla. 

Vierailija
147/1330 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo otsikosta tajusin,ettet ole käynyt ainakaan meillä.

Vierailija
148/1330 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutaan kahdestaan miehen kanssa, ei lemmikkejä.

Olen siisteydestä tarkka. Tavaroilla on oma paikka, turhaa rojua ei kerätä nurkkiin. Mies ei ole niin tarkka, alkuun meinasi tulla riitoja, mutta ostin sitten kolme kaunista kevyttä koria. Laitoin ne makuuhuoneeseen, olohuoneeseen ja pienemmän samanlaisen kylppäriin. Kerään niihin kaikki miehen tavarat, mitkä jättää lojumaan. En tiedä mihin ne kuuluu, tai niillä ei paikkaa olekaan, mies osaa etsiä korista jos jotain on hukassa, ei enää huutele "mihin olet laittanut sen ja sen tavaran". Helppo kerätä sinne koriin ja laittaa kansi kiinni. Pysyy yleisilme siistinä.

.

Entäpä, jos mies ei noudata tätä "tavaroilla on oma paikka"-periaatetta? Kävin vuosi sitten keittiön läpi, ja järjestin tavarat niin, että jokaisella on oma paikka. Niin mies työntää esim.keittiösakset vanhaan JA uuteen paikkaan. Joo, meillä on parit sakset, yhdellä parilla emme tule toimeen. Sitten hän kyselee missä on se ja se tavara, eli ei ole oppinut, että tavarat ovat olleet jo vuoden verran omilla paikoillaan.

Kyse on kuitenkin keski-ikäisestä miehestä, ei mikään dementikko. :)

Vierailija
149/1330 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee minimuutto. Huone kerrallaan. Pakkaat kaiken muuttolaatikkoihin, roskat roskiin ja kierratys kampeet kierratykseen. Peset kaikki kolot ja nurkat ja purat vain tarvittavat taksisin. On raskasta. Se on kuin muutto. Mutta onneksi huone kerrallaan.

Siita tulee sama fiilis kun muuton jalkeen kaikki on paikoillaan ja koti on siisti ja vihdoin valmis.

Toisekseen olitte kylassa. He osasivat odottaa teita ja siivosivat tietenkin.

Meilla on yleensa kaikki hyrskyn myrskyn. Leluja, kapalnjslkija, tohnaa jopa jarrujaljet pytyssa. Mutta vieraille koti on siisti. Ei polya ei tohnaa. Edes lapsi ei ota leluja esille odottaessa vieraita :0

Siivoan joka paiva, mutta ei elama ole pelkkaa siivousta ja neurootista tavaroiden kerailya. Otan rennosti kun taalla eletaan!

kapalnjslkija? Mikä toi on?

Käpälänjälki tietenkin, höpsö!

Vierailija
150/1330 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pidetään siistinä. Olen aina rakastanut järjestelmällisyyttä ja puhtautta. Minusta on ihana keksiä uusia puhdistusmenetelmiä ja olen tarkka tavaroista. Kun olen yksinäni kotona, niin koti on aina siisti. Kun mies on yksin kotona, niin myös siisti. Asuin aiemmin 15v. lasteni isän kanssa ja vaikka hän oli omalla tavallaan siisti, niin meillä oli aina jossain nurkassa vaatemytty, rojukasa, likainen ovenpieli, kengät sekaisin, pyyhe tuolilla tms. Koti pysyy siistinä, jos kaikki asukkaat vaalivat sitä. Kun joukossa on yksikin epäsiisti, niin se nyt vaan ei onnistu, ellet itse siivoa. Omalla tavalla olen kiitollinen, että otin lapset pieninä mukaan siivoukseen. Tein asiat mukavalla tavalla, vaikka siivous venyi ja saattoi tuoda muuta sotkua tullessaan. Lapset sai istua imurin päällä ja tiskata itsensä märäksi. Sotkua tuli toisesta päästä, mutta se, että siivouksen pystyi tekemään leikin varjolla. Nyt kun lapset asuvat omillaan niin on jotenkin mukava mennä heille kylään, kun heillä on siistiä. Niin paljon kuin exäkin jaksoi syytellä minua epäsiisteydestä, niin nyt vasta yhteiset tutut ovat nähneet, etten se sotkija ollutkaan minä.

Vierailija
151/1330 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti sielläkin talossa on sotkuista aina välillä, mutta haluavat talon olevan siisti kun vieraita saapuu.

Mutta kyllä oma tärkein vinkkini on se, ettei kerää turhaa romua! Surutta vaan kaikki ylimääräinen roskiin tai kierrätykseen. Ei mitään vanhoja sisustusesineitä nurkkiin pyörimään "jos niistä joskus taas innostuu" jne.

Vierailija
152/1330 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua pidetään siistinä. Olen aina rakastanut järjestelmällisyyttä ja puhtautta. Minusta on ihana keksiä uusia puhdistusmenetelmiä ja olen tarkka tavaroista. Kun olen yksinäni kotona, niin koti on aina siisti. Kun mies on yksin kotona, niin myös siisti. Asuin aiemmin 15v. lasteni isän kanssa ja vaikka hän oli omalla tavallaan siisti, niin meillä oli aina jossain nurkassa vaatemytty, rojukasa, likainen ovenpieli, kengät sekaisin, pyyhe tuolilla tms. Koti pysyy siistinä, jos kaikki asukkaat vaalivat sitä. Kun joukossa on yksikin epäsiisti, niin se nyt vaan ei onnistu, ellet itse siivoa. Omalla tavalla olen kiitollinen, että otin lapset pieninä mukaan siivoukseen. Tein asiat mukavalla tavalla, vaikka siivous venyi ja saattoi tuoda muuta sotkua tullessaan. Lapset sai istua imurin päällä ja tiskata itsensä märäksi. Sotkua tuli toisesta päästä, mutta se, että siivouksen pystyi tekemään leikin varjolla. Nyt kun lapset asuvat omillaan niin on jotenkin mukava mennä heille kylään, kun heillä on siistiä. Niin paljon kuin exäkin jaksoi syytellä minua epäsiisteydestä, niin nyt vasta yhteiset tutut ovat nähneet, etten se sotkija ollutkaan minä.

Sä olet oikeassa: "Kun joukossa on yksikin epäsiisti, niin se nyt vaan ei onnistu, ellet itse siivoa." Mä olen nyt illan siivoillut ja järkkäillyt makkaria ja sillä aikaa ukko on saanut melkoista sotkua aikaan keittiössä ja ruokapöydässä. Mä en tiedä mitä tässä oikein pitäisi tehdä, voi prr, miten mä saan tolkulliseksi tän systeemin??!! Ukko sanoo, että mikä sulle on NYT tullut, kun ei ennen ole tarvinnut niuhottaa siisteydestä vaan on SAANUT ottaa rennosti. Mä olen monet kerrat sanonut, että haluaisin että koti olisi kodikkaan siisti. ap

Vierailija
153/1330 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun suurin raivaustyö on tehty ja aika pitää paikat tip-top ylläpitosiivouksella, huomioi erityisesti siivouskaappi! Siivouskaappi kun on väljä ja hyvässä järjestyksessä, on päivittäiseen ja viikkosiivoukseen helpompi tarttua. Mun satavuotiaassa kerrostaloasunnossani oli siivouskaappi järkyttävän ahdas eikä sinne tahtonut mahtua siivoustarvikkeet kunnolla. Aivan raivostuttavaa kun jotain yritti ottaa, putoilivat tavarat ympäriltä. Tein kaappiin muutoksia ja heitin kaiken ylimääräisen pois. Nyt näen kaiken yhdellä silmäyksellä ja tarvittavat kamat on helppo ottaa käyttöön.

Vierailija
154/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään jatkan makkarin parissa, laitan ukon siivoamaan eiliset keittiöjälkensä enkä enää tee hänen puolestaan jälkiensä siivouksia kuten ennen. Jos hänellä on aikaa olla puhelimella, on yhtä lailla aikaa siivota keittiökin. Nyt on paljon laatikoita ja säkkejä varattuna, lähteviä riittää. Yritän innostaa ukon käymään myös vaatteensa läpi. Aurinkoista kesäpäivää! ap

Vierailija
155/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun suurin raivaustyö on tehty ja aika pitää paikat tip-top ylläpitosiivouksella, huomioi erityisesti siivouskaappi! Siivouskaappi kun on väljä ja hyvässä järjestyksessä, on päivittäiseen ja viikkosiivoukseen helpompi tarttua. Mun satavuotiaassa kerrostaloasunnossani oli siivouskaappi järkyttävän ahdas eikä sinne tahtonut mahtua siivoustarvikkeet kunnolla. Aivan raivostuttavaa kun jotain yritti ottaa, putoilivat tavarat ympäriltä. Tein kaappiin muutoksia ja heitin kaiken ylimääräisen pois. Nyt näen kaiken yhdellä silmäyksellä ja tarvittavat kamat on helppo ottaa käyttöön.

Todella hyvä idea. :) Kiitos! ap kiittää.

Vierailija
156/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten meillä melko siistiä, mutta kissat eivät ole oppineet keräämään lelujaan paikoilleen. Mielellään myös kiipeilevät eri paikoissa ja pudottelevat tavaroita. Kukkamaljakoista kukat ja hedelmävadista hedelmät heitellään lattioille. Ai niin, mutta tämähän on heidänkin kotinsa.

Vierailija
157/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan pois esillä olemasta KAIKKI sisustustavarat ja viherkasvit makkarista. Niitä on paljon! Joitakin on sellaisia, josta tykkään tosi paljon ja joista en halua vielä luopua. Laitan yhteen laatikkoon varastoon ne sisustusesineet, jotka haluan vielä pitää. Osa tavaroista kuuluu kaappiin tai lipastoon, ei esille ENÄÄ. Ehkä joskus otan esille noita säilytykseen meneviä tavaroita, kuten jouluksi tai keittiön pöydälle; esim yksi maljakko. Suurin osa makkarin kamasta lähtee suoraan pois kierrätykseen. Vaateläjä pesuun.

Taitaa olla uuden päiväpeitonkin osto edessä ja varmaankin muutama pellavanvärinen tai harmaa koristetyyny voisi tuoda kivaa tunnelmaa. Mitä sanotte? ap

Vierailija
158/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä suurin sotkija on ukko.

Jätä se karju.

Vierailija
159/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä otan pois esillä olemasta KAIKKI sisustustavarat ja viherkasvit makkarista. Niitä on paljon! Joitakin on sellaisia, josta tykkään tosi paljon ja joista en halua vielä luopua. Laitan yhteen laatikkoon varastoon ne sisustusesineet, jotka haluan vielä pitää. Osa tavaroista kuuluu kaappiin tai lipastoon, ei esille ENÄÄ. Ehkä joskus otan esille noita säilytykseen meneviä tavaroita, kuten jouluksi tai keittiön pöydälle; esim yksi maljakko. Suurin osa makkarin kamasta lähtee suoraan pois kierrätykseen. Vaateläjä pesuun.

Taitaa olla uuden päiväpeitonkin osto edessä ja varmaankin muutama pellavanvärinen tai harmaa koristetyyny voisi tuoda kivaa tunnelmaa. Mitä sanotte? ap

Sanoisin, että tavaran määrä ei vähene eikä ongelma poistu sillä, että rahtaat kotiin uutta tavaraa.

Vierailija
160/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että tavaran määrä ei vähene eikä ongelma poistu sillä, että rahtaat kotiin uutta tavaraa.

Vanha päiväpeittomme on karsea kuvioinen! Petivaatteet vuodelta 2005. Pyyhkeet eri paria, lahjaksi saatuja, pari aina kerrallaan. On ihan perusteltua hankia yhtäläiset. Päiväpeitto on kaikkea muuta kuin siisti! Sillä ei saa hyvää yleisilmettä aikaan, vaikka kääntäisi sen nurinpäin.

Vierailupaikassa oli muuten pelkistetty makkari ilmeeltään, mutta parisängyllä oli kaunis päiväpeitto ja neljä tyynyä päällä. Kaksi tyynyä vierekkäin ja sillain ne kaksi sitten päällekäin. Sillain näytti kyllä niin tosi hyvältä. Makkaritila jäisi ehkäpä armeijankolkoksi, jos ei laittaisi koristetyynyjä. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi