Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa

Vierailija
30.06.2020 |

Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.

Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.

Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.

Kommentit (1330)

Vierailija
201/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koti on kaikkea muuta kuin kiiltävä hotelli. Sitä kohti ;) ap

Vierailija
202/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan taivuttelemaan ukkoa remonttihommiin. Jos se ei suostu, alan tekemään itte. Kyllä se siinä vaiheessa hätiin tulee, kun alan roiskimaan ikkunoita päin maalilla. :D ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te, jotka pesette lattianne viikoittain, kerkeätte tehdä sen? Ja miten muuten kaikki olette niin nopeita?

Silloin harvoin, kun pesen lattian, imuroin maton, rullaan sen ja vien mattotelineelle. Sitä ennen on pitänyt pyyhkiä mattoteline esim. siitepölystä ja linnunpaskasta. Sitten imuroin lattian. Sitten konttaan lattialistat, hirveä musta pöly, on koristelusta ja uria, vaikkei olisikaan koristelusta vähintään listan päällys olisi täynnä pölyä.

Sitten moppaan tai luutuan kontillaan joka sentin. Huonekaluja pitää tietty siirrellä sekä imurointi- että luutuamisvaiheessa. Olen huomannut että melkein nopeammin luutuaa kontillern kuin kaikki moppisysteemien asetteluajat jne.

(Silloin kun teen vain pikaimurointia, en isompia huonekaluja siirtele.)

Sitten hakea matto sisään ja pois luutuamisvedet ja kaikki vermeet.

Jos joskus tuolleen innostun lattioita arkena, työpäivän jälkeen, siivoamaan niin se on huone per ilta eli puolessatoista viikossa koko talo, jos kaikki huoneet yhteen putkeen. Tosin näin laskien tulee jo viikonloppu väliin, sitten kerkeää enemmän.

Mutta miten joku esim tunnissa 'pesee koko talon lattiat'? Moppaatteko aina vain mattojen välistä?

Vierailija
204/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt suomalaisten siivoustottumuksia, jo kouluaikana kaverin kodissa käydessä silmät avautui: talossa oli sottaisia tahraisia mattoja, myös eläinten tahrimia mattoja rappusissa ruskeilla tahroilla. Kodin ei tarvitse olla loistavan puhdas, mutta eikö olisi helpompaa ottaa pois ne p*skan pinttämät matot? etenkin jos on lemmikki/lapsiperhe saattaa matot kuraantua ja sotkeentua nopeasti, sitten sellaisia koteja esitellään tutuille ja sukulaisille. Helpoin siivouskonsti olisi edes poistaa likaiset matot lattioilta, onko tämä jotain inspiraatiota itänaapurista että pakko olla matot. Sitten suomalaiset vielä naureskelevat ulkomailla hotellissa (sun muissa) kokolattiamatoille, mutta heti kotona on mentävä ostamaan 10 mattoa lattioille (kotiin ja mökkiin) jotka on pian kultamussukan/kultalemmikin tahraamia. Outoa.

Vierailija
205/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin maton piiskaaminen siellä mattotelineellä ja takas kantaminen, nuo työvaiheet unohtui kirjoittaa!

Vierailija
206/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koristelusta = koristelista!

Vierailija
207/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noin nopea kirjoitti:

Miten te, jotka pesette lattianne viikoittain, kerkeätte tehdä sen? Ja miten muuten kaikki olette niin nopeita?

Silloin harvoin, kun pesen lattian, imuroin maton, rullaan sen ja vien mattotelineelle. Sitä ennen on pitänyt pyyhkiä mattoteline esim. siitepölystä ja linnunpaskasta. Sitten imuroin lattian. Sitten konttaan lattialistat, hirveä musta pöly, on koristelusta ja uria, vaikkei olisikaan koristelusta vähintään listan päällys olisi täynnä pölyä.

Sitten moppaan tai luutuan kontillaan joka sentin. Huonekaluja pitää tietty siirrellä sekä imurointi- että luutuamisvaiheessa. Olen huomannut että melkein nopeammin luutuaa kontillern kuin kaikki moppisysteemien asetteluajat jne.

Jos joskus tuolleen innostun lattioita arkena, työpäivän jälkeen, siivoamaan niin se on huone per ilta eli puolessatoista viikossa koko talo, jos kaikki huoneet yhteen putkeen. Tosin näin laskien tulee jo viikonloppu väliin, sitten kerkeää enemmän.

Mutta miten joku esim tunnissa 'pesee koko talon lattiat'? Moppaatteko aina vain mattojen välistä?

Mä moppaan mopilla ja varmaankin aika suurpiirteiseksi jää, koska en kierrä joka senttimetriä kontilleen. Kontilleen ollaan makuukamarin puolella.

Vierailija
208/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskekaapa aika mitä tähän jatkuvaan siivoukseen ja järjestelyyn kulutatte ja miettikää mitä hauskempaa voisitte senkin aikaa tehdä.

Hauskempaa on ja onnellista, kun koti on järjestyksessä. Sekainen mieli = sekainen koti.

Tämä. Itse harrastan pop-psykologiaa ja on eräs erittäin tärkeä luonteenpiirre, joka takaa hyvän elämän. Se piirre on tunnollisuus.

Tunnolliset ihmiset ovat siistejä, pitävät tavarat järjestyksessä, ovat ajoissa, maksavat laskut ajallaan. Tunnollinen ihminen on luotettava, harkitseva, velvollisuudentuntoinen ja omaa hyvät elämänhallintataidot. Tunnolliset ihmiset myös syövät muita terveellisemmin.

Tunnollisuus suojaa mm. masennukselta ja tunnolliset ihmiset ovat tutkimuksissa keskimääräistä onnellisempia. Tunnolliset ihmiset selviävät elämän kriiseistä nopeammin kuin muut. Tunnolliset ihmiset pärjäävät myös työelämässä muita paremmin ja ovat usein menestyjiä. Tunnollisen äärimmäinen vastakohta on elämänsä rempsalleen päästävä elämäntapa-rikollinen.

No nyt lähti kyllä vähän laukalle... en edes jaksa alkaa kommentoimaan mitä kaikkea mainitsit tuossa edellä, mitä ei ole kyllä tutkimuksin osoitettu liittyvän big five tunnollisuuden piirteeseen

T. Psykologi

Vierailija
209/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mä tein makuuhuoneelle ja tuulikaapille samalla lailla. Mä kyllästyin siihen romuun ja nuhjuisuuteen ja eriparisuuteen. Makuuhuoneesta yhtenä viikonloppuna kannoin kaikki pihalle, ja maalasin kaikki seinät uuden nätin väriseksi. Ostin uuden verhotangon ja Jyskistä uudet verhot. Nyt on muuten hyviä alennusmyyntejä. Ostin Tokmannilta alepäiväpeiton ja cittarista viidellä eurolla koristetyynynpäälliset. Niihin laitoin sisätyynyt vanhoista tyynyistä.

Kannoin takaisin vain ne tavarat jotka halusin sinne, muut vietiin varastoon, kirppikselle ja lahjoitin. Minullakin oli osa tavaraa 90-luvulta saatu ilmaiseksi. Ajattelin että voin hyvällä omalla tunnolla ostaa joskus jotain ihan itselleni.

Siitä tuli ihana! Ihan kuin sisustuslehdessä.

Sängyn päälle haluan jonkun ihanan taulun, mutta maltan nyt odottaa ja etsiä, kun tiedän että kannattaa.

Mattoakin olen etsiskellyt, siinä oli pakko joustaa ja laittaa yksi valkoinen sillä välillä. Muuta en kelpuuttanut kuitenkaan.

Vierailija
210/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En noin nopea kirjoitti:

Mä moppaan mopilla ja varmaankin aika suurpiirteiseksi jää, koska en kierrä joka senttimetriä kontilleen. Kontilleen ollaan makuukamarin puolella.

Jo kerkisi tännekin ketjuun löytää joku kaksimieleinen jo tiensä. Miten noi löytääkin!

Vierailija
211/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ketju. Kerron vielä muutaman konstin mitä itse noudatan. Jokaisella tavaralla pitää olla oma paikka, mutta kannattaa olla myös joku lipaston laatikko tms, minne voi heittää sellaisen tavaran mille ei juuri sillä hetkellä löydä paikkaa. Kunhan vain silloin tällöin sitten käy läpi ne tavarat ja keksii niille paikat.

Vessan tasot minäkin pyyhkäisen usein vain ohimennessäni vessan kaapissa olevilla valmiilla yleispuhdistusliinoilla. Samalla tulee heti tyhjennettyä tasot, ettei tavaraa ehdi kertyä. Myös lattianpyyhintään käytän valmiita kostutettuja liinoja.

Lattialla meillä ei säilytetä mitään muuta kuin huonekaluja, ja mattoja tietysti, joten aina jos huomaa jonkun tavaran lattialla tai joku pussi tms on jätetty jonnekin lojumaan, niin se korjataan heti pois.

Ja sohvatyynyn välissä meillä säilytetään sellaista tavaraa mitä sohvalla usein tarvii, esim. huulirasva, käsirasva, nenäliinapaketti. Muuten ne olisi aina jossain näkyvillä, niin keksin niille säilytyspaikan koristetyynyn takana sohvan kulmassa, niin olohuone on nyt aina siistin näköinen. :D

Olen kasvanut erittäin sotkuisessa hamstraajien kodissa, joten kaikki siivousrutiinit on pitänyt itse aikuisena opetella, mutta nyt puhdas ja siisti koti on parasta ja olen oppinut rakastamaan järjestelyä ja siivoamista. Myös lapset osaa siivota omat jälkensä ja pitää omat huoneensa siistinä.

Vierailija
212/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap mä tein makuuhuoneelle ja tuulikaapille samalla lailla. Mä kyllästyin siihen romuun ja nuhjuisuuteen ja eriparisuuteen. Makuuhuoneesta yhtenä viikonloppuna kannoin kaikki pihalle, ja maalasin kaikki seinät uuden nätin väriseksi. Ostin uuden verhotangon ja Jyskistä uudet verhot. Nyt on muuten hyviä alennusmyyntejä. Ostin Tokmannilta alepäiväpeiton ja cittarista viidellä eurolla koristetyynynpäälliset. Niihin laitoin sisätyynyt vanhoista tyynyistä.

Kannoin takaisin vain ne tavarat jotka halusin sinne, muut vietiin varastoon, kirppikselle ja lahjoitin. Minullakin oli osa tavaraa 90-luvulta saatu ilmaiseksi. Ajattelin että voin hyvällä omalla tunnolla ostaa joskus jotain ihan itselleni.

Siitä tuli ihana! Ihan kuin sisustuslehdessä.

Sängyn päälle haluan jonkun ihanan taulun, mutta maltan nyt odottaa ja etsiä, kun tiedän että kannattaa.

Mattoakin olen etsiskellyt, siinä oli pakko joustaa ja laittaa yksi valkoinen sillä välillä. Muuta en kelpuuttanut kuitenkaan.

Hienoa, sä olet ollut tosi ahkera ja tosi taitava. :) Ihan mieletöntä, että huoneesta tuli kuin sisustuslehdessä WOW. Pitääkin käydä tsekkaamassa Tokmannilta löytyisikö sieltä päiväpeitto ja ne koristetyynyt, tai sitten Cittarista. Mun ei kai paljoa tarttee ostaa enää onneksi, koska tein jo useita tilauksia, osa tuotteista oli alennettuna. Siistiytyy ainakin tekstiilipuoli tosi paljon noilla mitä olen jo tilannut. ap

Vierailija
213/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne apinamieliset kestä bakteereita? Ihminen on aina ottanut moninaisia osumia ja lähtenyt täältä aikaisin. Ihan turha elämää on rakentaa vanhuuteen, elämä ei ole mitään.

Vierailija
214/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noin nopea kirjoitti:

Minulla siivous väheni kun muutin rintamamiestalosta uuteen taloon, jossa oli uudet siistit laminaatit. Ei tarvinnut enää peitellä rumaa lattiaa matoilla, eikä laudan rakoja imuroida. Kun on vain vähän mattoja, on helpompi. Lisäksi oli isommat huoneet, eivät olleet täynnä huonekaluja joita piti siirrellä. Ja oli kunnon kiinteät kaapit ilman jalkoja, ei tarvinnut imuroida niiden alta. Kiinteisiin kaappeihin mahtui tavarat, ei tarvinnut olla koria ja hyllykköä ja tavarakasoja.

Lisäksi hankkiuduin eroon paljosta tavarasta, siivoamisesta tuli valtavan paljon helpompaa.

Plus sinulla voi tietysti olla isompi talo kuin monella täällä.

Vierailija
215/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noin nopea kirjoitti:

Eihän ne lattiat mattojen alta likaannu viikossa. Meillä pyyhitään paljaat lattiapinnat kerran viikossa, kulkukäytävät, ne kohdat laminaatista missä näkyy varpaidenjäljet ja ruokapöydän alta(ei mattoa), enkä siirtele huonekaluja, joten se on ihan vain kymmenen minuutin homma.

Vierailija
216/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä eletään niuhottamatta ja rennosti, en jaksa jokaisen heittelehtivän tavaran ja paperiläjän perään ruikuttaa.

Niuhottamattomuus + rentous ja siisteys eivät ole toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Jos kukaan ei sotke, pysyy koti siistinä. Ei siihen mitään ruikutusta tarvita.

Jaa, mutta onkin upea voima ja taito olla sotkematta. Kuinka se saavutetaan? Meillä on vain sitä sitä "itken ja siivoan" puurtamista, kunnes tulee väsy ja pitää lopettaa kesken kaiken.

Vierailija
217/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietiskelin nyt sellaista, että kunhan etenen tämän siivousurakkani kanssa, niin sitten paljastuu vielä enemmän mitä kotiimme tarvitaan, ehkä joitakin mattoja ja joitakin verhoja. Aion katsella Tori:sta ja kirppareilta. Päiväpeittoa ja niitä koristetyynyjäkin voisi katsella noista. Pyyhkeet mä halusin ostaa uutena.

Kiitos vinkeistä kaikille! Mä olen tosi kiitollinen teille kaikille vinkkien ja ohjeiden jakajille sekä tsemppaajille ja kokemuksien jakajille. <3 ap

Vierailija
218/1330 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä suurin sotkija on ukko.

Sama meillä. ap

Niin täälläkin. Miten maailmassa hän ei tiedä missä se roskis on 😳. Olen joskus kasannut roskiin menevät hänen eteensä lattialle ja jättänyt siihen. Päällimmäiseksi banaaninkuoret ja sen semmoset. Höh, sanoo hän.

Vierailija
219/1330 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvaa uusiessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että ottaa tarpeeksi korkeilla jaloilla. Imurin suutin mahtuu alle, eikä tarvitse siirtää koko sohvaa.

Vierailija
220/1330 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tajusin juuri, että on meillä ollut kyllä levoton ja sotkuinen tunnelma aiemmin kodissamme. Sekainen värimaailma ja todella liian täysi, kun koti on ollut täynnä sisustusesinettä, kirjavaa, paljon erilaisia kuvioita. Kuvioita joka paikassa. Sekaisin vanhaa tekstiiliä, marketin tekstiilejä, Anttilan kulta-aikojen tekstiilejä, ja Marimekkoa, Vallilaa, Pentikiä, itse tehtyä, kaikkea mahdollista. Noita kaikkee esillä! Sekä bling blingiä ja retroa, kaikkea!

Nyt makkari on jo paljon seesteisempi, vaikka tuo ryönäinen päiväpeitto vielä siinä onkin. Taidankin lähteä tutkimaan Toria, ja jos ei löydy sieltä niin sit mä kyllä lähden kiertelemään kirppareita josko löytäisin tilalle paremman päiväpeiton, tai jonkun ale-päiväpeiton Tokmannilta tai Jyskistä jos löytäis. Tavoitteena harmaa, valkoinen tai beige peitto, jonka pitää olla yksivärinen tai mahdollisimman hillitty. Samalla reissulla saan vietyä jo osan tavaroista pois. Aurinkoista päivää kaikille kanssaraivaajille ja seuraajille! ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi