Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa

Vierailija
30.06.2020 |

Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.

Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.

Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.

Kommentit (1330)

Vierailija
1241/1330 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keiju_ kirjoitti:

Kodin puhtaana pitämisen ensimmäinen askel on luopua turhasta tavarasta.

Tavarapaljoudesta luopuminen voi olla monelle vaikeaa. Myy tai lahjoita vaikka yksi sinulle turha tavara viikossa.

Kun esim. lapsen polkupyörä on jäänyt pieneksi, ota valokuva ja laita pyörä myyntiin tori.fi tai Facebookin nettikirppikseen.

Lahjoittakaa pieneksi jääneet ja tarpeettomat vaatteet Hope ry:lle tai UFF:lle.

Käy kaappi kerrallaan läpi, mitä tarvitset ja mikä on turhaa.

Itse olen värjännyt valkoisia pyyhkeitä mustalla pesukonevärillä ja nyt on wc:ssä tyylikkään mustia käsipyyhkeitä.

Tarvitko edelleen cd-levyjä ja dvd-elokuvia jos sinulla on Netflix ja Spotify käytössä?

Tarvitko oikeasti kaikkia kirjahyllyssäsi olevia kirjoja kun kirjasto on paikkakunnalladi?

Kannustan kanssaSiivoojia lahjoittamaan ja myymään tarpeetonta...

Tosi hyviä vinkkejä. Miten kun ukko haluaa säilyttää vitt kaikki omistamansa dvd:t, kirjat, vanhat lehdet ja cd:t joita kattoo kerran kymmenessä vuodessa. Mä luovun omista cd-levyistä ym noista. Laitanko mäkeen ukon tavarat salaa, jos kysyy niin sanon vaan että ne katosivat tai varas vei ne varmaan? ap

CD- ja DVD-levyt kannattaa ottaa pois kansistaan ja säilyttää sellaisissa "kantolaukuissa", joihin mahtuu paljon levyjä kukin omaan lokeroonsa. Mulla on 4 kpl Clas Ohlsonilta ostettuja Exibel-merkkisiä CD/DVD -laukkuja, joihin mahtuu hyvin mun reilu 100 DVD- ja Blue Ray-elokuvaa. Yhteen laukkuun mahtuu siis 32 levyä ja sellainen maksaa näemmä 6,99€. Ennen meni hyllymetrin verran tilaa niiden säilytykseen, nyt on kaikki säilytyslaukuissa lipaston laatikossa.

Vierailija
1242/1330 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilasin sellaisia cd laatikoita, johon saa about 50 levyä yhteen. Sopi paremmin hyllyyn kuin kansio. Säästin myös kannet sellaiseksi vihkoksi päälle, niin löytää selaamatta oikean levyn, levyillä on joskus huonot merkinnät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/1330 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haaveilen siististä kodista, mutta täällä asuu viisi lastakin. Se on monen mielestä hyväksyttävä syy, ettei voi olla koko ajan siistiä, mutta toisaalta tiedän kyllä toisen 5-lapsisen perheen, jossa on aina todella siistiä. Tai en ole varma, onko ihan poikkeuksetta, mutta olen käynyt siellä monta kertaa kutsuttuna, ja kerran yllättäen toimittamassa erästä asiaa, ja kyllä siellä silloinkin oli yhtä täydellistä.

Mutta ainakin meillä kyllä ne lapset vain vaikuttavat. Ja ulkopuolelta on vähän kehnompi tulla neuvomaan, miten lapset pitäisi kasvattaa siisteyteen, kun lapsia on tosi erilaisia! Meillä on pari, jotka pienestä taaperosta asti ovat panneet tavarat paikoilleen, kengät rinnakkain ja huvikseen järjestelleet lelujansa siisteihin riveihin. Sitten on pari, joille aina saa muistutella että tavarat paikoilleen, eivätkä ne ikinä opi sitä automaattisesti tekemään. Kaapinovet jäävät auki, takit lentävät lattioille, huoneiden lattioilla ties mitä.

Jos jossain perheessä sattuu olemaan vain noita järjestelmällisiä lapsia, tuntuukin varmaan siltä, että helppohan lapsi on opettaa siistiksi, ja kyllä MINÄ olen opettanut. Jos taas on vain pyörremyrskyversioita, ei varmaan voi käsittää, kuinka kukaan voi pitää lapsitaloa siistinä muuten kuin puunaamalla raivoisasti koko ajan.

Jos on iso perhe, niin esim. murusia keittiöön ja hiekkaa kynnysmattoon tulee moninkertainen määrä! Tiskiä ja pyykkiä on koko ajan, vessaa pitää siivota useammin jne. Tokihan osallistujia on enemmän, mutta keltään lapselta ei voi odottaa aikuisen työpanosta, ja kun puolet porukasta vasta opettelee, niin siivoamiseen menee ”auttajien” kanssa pidempään kuin ilman heitä...

Meillä siis ei edelleenkään ole aina siistiä, mutta on jo siistimpää kuin joskus ennen. Olen oppinut muutamia hyviä kodinhoitoniksejä, esim. AV:n Tavarapaljous-ketjusta :) Tärkeintä on, että pitää tavaran määrän minimissä (niissä puitteissa kuin lapsiperheessä voi), niin ei ole niin paljon sellaista, mikä ylipäätään voisi jäädä lojumaan. Meiltä on vähennetty reippaalla kädellä leluja, kirjoja, pelejä, tekstiilejä, papereita, epämääräistä sälää (vaikka sitä voisikin ehkä joskus vielä tarvita!) eikä vaatteitakaan lopulta tarvitse niin paljoa kuin mitä niitä helposti kertyy.

Vierailija
1244/1330 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain ketjun innoittamana sain äsken siivottua (nuorimmaiseni avustuksella) keittiöstä kasan, mikä kertyy tiettyyn paikkaan.

Tulevina päivinä aion siistiä muita osia kodista. Tsemppiä kanssasiistijöille😊

Heh, mulla aina kertyi leipälaatikkoon kaikenlaista sekalaista pikkutavaraa! Ratkaisin lopulta asian luopumalla koko leipälaatikosta. Leipäpussit ovat nyt avoimessa korissa. Tosin sinnekin näköjään työnnän aina kynän, jota käytän keittiön tienoilla, mutta ei paha, jos ei muuta ole.

Vierailija
1245/1330 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aavistus, mikä on joidenkin siistien lapsiperheiden salaisuus. Tai ainakin yksi niistä. Heillä on monikäyttöisiä kalusteita, siis sellaisia joihin saa tavaraa sisään. Penkkejä, sohvia, raheja, sohvapöytiä. Ja paljon kauniita koreja, puulaatikoita ja arkkuja. Nimenomaan kauniita, joiden kelpaa tönöttää paraatipaikalla sisustusesineenä. Eli tarpeeksi säilytystilaa, joka on myös kaunista ja toimivaa.

Luultavasti asiaan kuuluu myös, että tavaraa ei ole liiaksi, vaan näihin säilytystiloihin päätyvät vain käytössä olevat arjen tavarat - ei niin, että siihen paraatipaikan koriin hillotaan vuosikausiksi tarpeetonta romua, jota ei sieltä koskaan liikautetakaan.

Vierailija
1246/1330 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aavistus, mikä on joidenkin siistien lapsiperheiden salaisuus. Tai ainakin yksi niistä. Heillä on monikäyttöisiä kalusteita, siis sellaisia joihin saa tavaraa sisään. Penkkejä, sohvia, raheja, sohvapöytiä. Ja paljon kauniita koreja, puulaatikoita ja arkkuja. Nimenomaan kauniita, joiden kelpaa tönöttää paraatipaikalla sisustusesineenä. Eli tarpeeksi säilytystilaa, joka on myös kaunista ja toimivaa.

Luultavasti asiaan kuuluu myös, että tavaraa ei ole liiaksi, vaan näihin säilytystiloihin päätyvät vain käytössä olevat arjen tavarat - ei niin, että siihen paraatipaikan koriin hillotaan vuosikausiksi tarpeetonta romua, jota ei sieltä koskaan liikautetakaan.

Joo kyllä se on tuo jälkimmäinen.

Pitäisi säilyttää pääasiassa vain tarpeellista tavaraa! Suurin osa haluaa omistaa myös vähän roinaa (ja jotkut omistavat tosi paljon), mutta sen pitäisi olla järkevästi säilöttynä. Valitettavasti roina marinoituu kaapissa ja käyttötavarat lainehtivat sitten ties missä, kun eivät mahdu kaappiin.

Jos on joku säilytysrahi, pitäisi siellä säilyttää esim. vieraspeitteitä, joita joskus jopa tarvitseekin. Eikä jotain omia peruskouluaikaisia koulutodistuksia yms. joita haluaa säilyttää. Niiden pitäisi olla yläkaapin takanurkassa, jonne ei pääse ilman tuolia, ja josta ei tavara siirry kuin muutettaessa. Sillä eihän nitä todistuksia tarvitse koskaan.

Vierailija
1247/1330 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa, taas ihan huippuideoita täällä, kiitos kaikille vinkkien jakajille ja kaikille muillekin muutenkin ketjuun osallistuneille! :)

Mä testasin tänään ruuanlaiton yhteydessä tasojen pyyhkimistä keittiöstä. Suihkepulloon tilkka astianpesuainetta plus vettä ja talouspaperilla pyyhintä. Oli nopee operaatio, vaikka ei mitenkään ekologinen toi talouspaperi. Mä oikeesti inhoon luuttuja ja noita vanhoja rättejä, joita meinasin ottaa siivoukseen mukaan. Niillä voi ehkä pyyhkiä lattioita, joskus sitten. Ei kai maailma kaadu, jos mä käytän joskus talouspaperii....

Äsken otin pölyt tv-tasolta vessapaperilla ja pesusuihkeella. Oli muuten nopeeta sekin. Ei menny taaskaan montaakaan sekuntia. Suurin haaste on ittensä liikkeelle laitto ja liika sohvan mukavuus johon jää löhöömään.

Koti on tällä hetkellä kaatopaikka. Ei enää kierrätyskeskus. Ihan älyttömän paljon laatikoita ja lähtevää joka nurkassa. Illalla sain lisää tohon lähtevien joukkoon ja huomenna kuskaan paljon johonkin. Tv-taso on karsee! Katselin jo Torista ja alta 40e olis yksi hyvännäköinen myynnissä.

Huomenna jatkuu. Hyvää yötä teille kanssasiivoojille! :) ap

Käytän keittiössä näitä https://www.tokmanni.fi/kuituliina-20-kpl-bio-6418400097089

Miten nää eroaa talouspaperista? Vai eivätkö nämä ole kertakäyttöisiä kuten talouspaperi?

Eivät ole, liina kestää kunnolla kastelua ja sen voi laittaa kuivumaan ja käyttää uudelleen. Se on tarkoitettu vaihdettavaksi joka päivä, mutta koska en puunaa tasoja kaiken aikaa, käytän jopa viikonkin samaa liinaa. Idea on siinä, että ei ole mitään vanhaa haisevaa pöpöpesää pyörimässä.

Eihän tavallinen tiskirättikään ole mikään haiseva pöpöpesä jos sen pistää pyykkiin ja vaihtaa puhtaan tilalle säännöllisesti. Meillä näin tehdään pari kertaa viikossa. Ne kuitenkin kestävät useita 60 asteen pesuja ennen kuin alkavat olla niin nuhjuja, että on aika pistää roskikseen.

Vierailija
1248/1330 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haaveilen siististä kodista, mutta täällä asuu viisi lastakin. Se on monen mielestä hyväksyttävä syy, ettei voi olla koko ajan siistiä, mutta toisaalta tiedän kyllä toisen 5-lapsisen perheen, jossa on aina todella siistiä.

Tuo on hyväksyttävä syy. On myös hyväksyttävää asua ihan yksin sotkuisessa kodissa. 

Kenenkään ei tarvitse elää kodissaan "hyväksynnän" mukaan, ellei ole kyse laittomuuksista tai siitä, että tavaraa on niin paljon, että lattia sortuu. Ainoa mikä merkitsee on se, miten itse kokee asian. Jos sotku ei haittaa, niin millään yleisellä hyväksynnällä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.  

Vierailija
1249/1330 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko neuvoja sisääntuleva tavaran estämiseksi? Ongelma ei ole vanhasta luopumisessa, vaan siinä, että ostan koko ajan uutta. On huono omatunto siitä, että osallistun tähän kulutusjuhlaan. Olen keskituloinen, eikä maku ole mitenkään kallis, pidän kauniista esineistä ja vaatteista. En oikeastaan juuri nyt tarvitse mitään, mutta kun menen kauppaan, aina tarttuu jotain mukaan. Esimerkkinä eilen ostin 2kpl pyyhkeitä ja olin laittamassa vanhempia siivousräteiksi, kun tajusi, että vanhimmatkin pyyhkeet on alle kaksi vuotta vanhoja! Todellakaan ole mitenkään huonossa kunnossa, uudet on vaan nyt nätimmät. Ostan koko ajan lisää ja laitan edellisiä toimivia pois. En koe, että olisi kyse pakonomaisesta ostamisesta, jos en mitään kivaa näe, en osta ja välillä on viikkojakin, kun en osta. Mutta kaupat on vain täynnä niin kauniita esineitä ja jotenkin aina kivempia, kuin ne mitä jo on.

Vierailija
1250/1330 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko neuvoja sisääntuleva tavaran estämiseksi? Ongelma ei ole vanhasta luopumisessa, vaan siinä, että ostan koko ajan uutta. On huono omatunto siitä, että osallistun tähän kulutusjuhlaan. Olen keskituloinen, eikä maku ole mitenkään kallis, pidän kauniista esineistä ja vaatteista. En oikeastaan juuri nyt tarvitse mitään, mutta kun menen kauppaan, aina tarttuu jotain mukaan. Esimerkkinä eilen ostin 2kpl pyyhkeitä ja olin laittamassa vanhempia siivousräteiksi, kun tajusi, että vanhimmatkin pyyhkeet on alle kaksi vuotta vanhoja! Todellakaan ole mitenkään huonossa kunnossa, uudet on vaan nyt nätimmät. Ostan koko ajan lisää ja laitan edellisiä toimivia pois. En koe, että olisi kyse pakonomaisesta ostamisesta, jos en mitään kivaa näe, en osta ja välillä on viikkojakin, kun en osta. Mutta kaupat on vain täynnä niin kauniita esineitä ja jotenkin aina kivempia, kuin ne mitä jo on.

Vaatteiden kohdalla asia on itselleni helppo: En osta mitään uutta, ennen kuin olen pistänyt jotain pois. Nimenomaan korostus sillä, että ENSIN pitää jotain laittaa pois. Vaatteet liittyvät itselläni ainakin siihen, että mikä vaate tuottaa minulle iloa.

Sen sijaan mainitsemasi pyyhkeet ovat vähän hankalempi asia. Eivät pyyhkeet tuota minulle iloa, olivat ne sitten uusia tai 2 vuotta vanhoja!

Minulla on hirveästi pyyhkeitä kotona, joista suurin osa on äidiltäni peritty, eli niihin liittyy siis tunnesiteitä, mutta ei välttämättä ilon tunnetta. Jokaiseen tilanteeseen tarvitaan vähän erilainen pyyhe, ja lisäksi vieraita varten.

Silloin kun käyn kuntoilemassa, rannalla tai matkustan, tarvitsen mahdollisimman ohuen pyyhkeen. Eilen löysin tarjouksessa Hamam-pyyhkeen. En olisi ostanut sitä, jos se ei ollut tarjouksessa, mutta uskoisin, että se on parempi kuin vanha pyyhkeeni. 

Pyyhkeistä pääsen kyllä itse helposti eroon kuluttamalla niitä. Etenkin laittamalla kuivuriin niitä, joka kuluttaa enemmän kuin tavallinen käyttö. 

Joulukuussa käyn pyyhkeet läpi oikein suurennuslasilla ja vien HESYYN ne, jotka eivät enää näytä tarpeeksi siisteiltä.

Vierailija
1251/1330 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitähän tässä on puoli ketjua keskusteltu. Noin se ap:kin teki, oli kuvitteellinen tai ei.

Mahtaa kotonasi muuten olla aikamoinen kirppusirkus, kun ostat kerralla 2 kpl pyyhkeitä. Ehkä sun pitäisi pistää kaikki pyyhkeet pois ja ostaa tilalle puoli tusinaa kylpy- ja käsipyyhkeitä, kaikki samaa settiä. Tyylikkäänä mutta neutraalina. Ja sitten vaan jatkossa ohittaa pyyhe- ja muut hyllyt kaupassa.

Meillä tuota samaa tekee meidän molempien äidit. Tuovat jatkuvasti jotain yksittäistä tavaraa ja kun yrittää nätisti sanoa, että ei me tarvita hei pyyhkeitä, tulee aina napakasti puolustus "voitte heittää huonompia pois!!"

Ei meillä ole yhtään huonoa pyyhettä. :(

Vierailija
1252/1330 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1h+kk+kissa kirjoitti:

The Joy kirjoitti:

Itse asun yksin neljän elukan kanssa, joten meillä on tiptop siistiä vain heti siivouksen jälkeen, kun ei ole yhtäkään karvaa ehditty heittää ilmoille, jos silloinkaan siis... Sitähän sanotaan, että koti saa olla sen näköinen, että siellä asutaankin. Kun vieraita tiedossa, niin siivoan aina mahdollisimman puhtaaksi ja raikkaaksi kodin. Muulloin ei oo niin justiin.

Niin siis en nyt vastannut kyllä yhtään kysymykseesi, mutta halusin jakaa ajatuksia tästä. :)

Mun mielestä on vain kivaa, että kaikki osallistuu! Itse muutin kuukausi sitten yksiöön kissan kanssa ja tuntuu ettei MITÄÄN ole vielä valmiina. Toisaalta vikat tavaratkin hain vasta eilen varastosta pois, joten taas on pieni kämppä pullollaan pahvilaatikoita...

En edellisestä asunnosta pois muuttaessani ehtinyt mitenkään ajatuksen kanssa karsimaan tavaraa, vaikka paljon jo siinäkin vaiheessa karsin. Nyt on sitten edessä loppunäytös karsimisessa ja tämän yksiön sisustaminen oikeaksi kodiksi. Olen saanut jo valtavasti inspiraatiota tästä ketjusta ja janoan lisää! :D

Ei nyt liity karsimiseen, mutta siivousvinkki millä pölyjen pyyhkimisestä tulee kivaa ja helppoa - osta pölymiekka.

Vierailija
1253/1330 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostolakko. Pian huomaat, että pärjäät hyvin ilman uusia tavaroita ja rahaa säästyy.

Vierailija
1254/1330 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitähän tässä on puoli ketjua keskusteltu. Noin se ap:kin teki, oli kuvitteellinen tai ei.

Mahtaa kotonasi muuten olla aikamoinen kirppusirkus, kun ostat kerralla 2 kpl pyyhkeitä. Ehkä sun pitäisi pistää kaikki pyyhkeet pois ja ostaa tilalle puoli tusinaa kylpy- ja käsipyyhkeitä, kaikki samaa settiä. Tyylikkäänä mutta neutraalina. Ja sitten vaan jatkossa ohittaa pyyhe- ja muut hyllyt kaupassa.

Meillä tuota samaa tekee meidän molempien äidit. Tuovat jatkuvasti jotain yksittäistä tavaraa ja kun yrittää nätisti sanoa, että ei me tarvita hei pyyhkeitä, tulee aina napakasti puolustus "voitte heittää huonompia pois!!"

Ei meillä ole yhtään huonoa pyyhettä. :(

Kyllä ne pyyhkeet yhteen sopisivat, jos mahtuisivat kaappiin :D Minulla on aika selkeä tyyli ja harvoin tulee ostettua sellaista mikä ei sovi minun kotiin.

Nyt sitten ostolakko, niin kuin joku ehdotti. Pitää varmaan tilata ruoka netistä ainakin pari kertaa tai mennä alepaan, ettei päädy sinne sittarin tavaraosastolle tai eksy johonkin sisustuskauppaan kauppakeskuksessa. Ahdistaa jo valmiiksi, ehkä tää on ihan hyvä idea.

Vierailija
1255/1330 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7. WC pytty harjataan 2 päivän välein ja lavuaari aina käytön jälkeen.

Käyttäjä34334 kirjoitti:

Me ollaan sovittu, että jokainen jättää puhtaan lavuaarin ja vessanpöntön jälkeensä. Ihan helppoa on pyyhkäistä mm.hammastahnat pois.

Voisitteko jakaa vinkkejä tähän lavuaarin puhtaanapitoon liittyen, tunnen olevani melko uusavuton siinä. Meille varmaan sopisi tuo lavuaarin päivittäin peseminen, (vielä parempi, että jokaisen käytön jälkeen pestäisiin se!) mutta millä pesuaineella ja välineellä te pesette sen?

Mulla on huono tilanne vessassa siinä mielessä, että ei ole järkevää säilytyspaikkaa esim. lavuaariharjalle. Umpikaappeja on, mutta miten siellä voi säilyttää kosteaa (tiski)harjaa? Olenko ihan tyhmä tässä, kun en tajua? Aina kun alan siistimään vessaa, joudun hakemaan tarvikkeet muualta.

Vierailija
1256/1330 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennän vielä tuota ylle kirjoittamaani viestiä, että tottakai älyän, miten lavuaari pestään, vaikka viestini antoi ehkä väärän kuvan. MUTTA, olisiko hyvä olla jotain liinoja siellä wc:n kaapissa, jolla pyyhkii sen altaan ja vie heti pesuun sen, vai tiskiharja siellä jossain (kaapissa homehtumassa), vinkkejä kiitos.

Vierailija
1257/1330 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvennän vielä tuota ylle kirjoittamaani viestiä, että tottakai älyän, miten lavuaari pestään, vaikka viestini antoi ehkä väärän kuvan. MUTTA, olisiko hyvä olla jotain liinoja siellä wc:n kaapissa, jolla pyyhkii sen altaan ja vie heti pesuun sen, vai tiskiharja siellä jossain (kaapissa homehtumassa), vinkkejä kiitos.

Mulla on kylppärissa laatikko, jossa säilytän siivousliinoja, suihkutettavaa puhdistusainetta ja kumihanskoja. Kloriitti on ainoa mikä on siivouskomerossa, kun en mahdu tuonne laatikkoon. Siinä voi helposti pyyhkäistä lavuaari ja pyttyäkin, kun haluaa. Sitten joko jätän sen liinan siihen kylppärin kuivumaan tai laitan pesuun, jos en muista koska pesty. Sitten kun kuiva, niin takaisin laatikkoon. Mulla on siniset liinat aina kylppäreitä varten, niin ei mene sekaisin. Pyttyä siis pyyhin usein ihan wc paperilla tai sitten on lakanariepuja myös muutama siinä kylppärissa, jotka saa suoraa roskiin. Toisessa vessassa on samanlainen kori, jotta siivoaminen olisi helpompaa. Samoin saunassa oma.

Vierailija
1258/1330 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten saatte pesuaineet mahtumaan vessan allaskaappiin? Meillä on siellä kaikki hiussuihkeet, rasvat, hammasharjat ja tahnat, piilolinssinesteet, ponnarit ja klipsit jne. Pesuaineet on sitten kaapin päällä eli näyttää kauhealta"

Mieti nyt ihan ensin, miksi sulla on kaikkea monikossa? Mihin tarvitset montaa erilaista suihketta, erilaisia rasvoja ja tahnoja? Käytä yksi purkki kerrallaan. Eikä niitä pesuaineitakaan useaa purkkia tarvitse. Jotain harvemmin käytettävää tehopesuainetta voi ihan hyvin säilyttää siivouskaapissa.

Tähän lisäksi sellainen vinkki, että pesuaineita ei tarvitse säilyttää niiden alkuperäispakkauksessa. Mulla on pyykinpesupulveri Ikeasta ostetussa tiiviölasipurkissa ja pyykinpesuneste sekä pyykkietikka Clas Ohlsonilta ostetuissa litran vetoisissa lasipulloissa. Kaikissa on itse tehty nätti etiketti kyljessä. Kylppärisuihkeen olen kaatanut valkoiseen nättiin suihkepulloon. Kaikki nämä tuotteet ovat korissa pesukoneen päällä. Mun mielestä näyttää ihan sievältä.

Kylppärin allaskaapissa on sitten sellainen Ikeasta ostettu pieni laatikosto, jossa on hiuslenksut, pinnit, siteet, tamponit ja muuta pikkusälää. Lisäksi siellä allaskaapissa on vessapaperia kannellisessa laatikossa, hiustenkuivain ja mitä nyt jotain ylimääräisiä shampoita yms mulla sattuu olemaan. Peilikaapissa on sitten melkein kaikki kosmetiikka, eli meikit, naamarasvat, kasvoputsari, kasvovesi, muotovaahto, hiuslakka, vartalovoide yms. Jalka- ja käsivoide ovat yöpöydän laatikossa, koska laitan niitä aina just ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
1259/1330 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wc ja kylppäri tuoksuu nyt niin ihanan puhtaille ja ovat kyllä puhtaita. Mä ostan vielä uuden nätin neste saippupullon lavuaarin nurkalle. Satsaan pari euroo. Eiks tolla meidän edellisellä pesu saippualla voi pestä vaikka pönttöö? ap

Voithan ostaa jonkun kauniin, lasisen pumppupullon, jonka voi täyttää aina uudestaan ja aluksi laittaa siihen ne vanhan saippuan jämät?

Toi lasinen ois kaunis, samoin keraaminenkin mutta mä veikkaan että hajois meillä eka käänteessä. ap

Nykyään saa nestesaippuaa ihan tyylikkäissä muovipulloissakin vaikka ihan Prismasta. Nekin voi pestä ja täyttää uudestaan kun sisältö loppuu. Mulla on pari sievää muovipulloa, toinen kirkas ja toinen sellainen ruskea läpikuultava, joita vuorottelen kylppärissä saippuapulloina. Nestesaippuan ostan nykyisin melkein aina sellaisessa isossa täyttöpussissa.

Vierailija
1260/1330 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kans yksi vessanpytty aika epätoivoisessa kunnossa. Musta harpic? Onko muita vinkkejä?

Mä nyt kerron, miten mä sen tein. Olen kyllä saanut pyyhkeitä tästä, joten omalla vastuulla ja maalaisjärjellä sitten. Vessanpönttöni oli sekä edellisen asukkaan, että minun omilta jäljiltäni aivan hirveässä kunnossa. En tarkoita irtolikaa, vaan jotain suorastaan pöntön pohjalle kivettynyttä ainesta johon sitten tarttui kaikki kiinni ja se oli aivan värjäytynyt kammottavaksi. No niin:

Ensinnäkin, käytä lämmintä vettä käsisuihkusta. Monet putsaavat pöntön vain sen omalla kylmällä vedellä. Tämä tietysti toimii ihan hyvin ylläpitosiivouksessa, mutta kun kyse on epätoivoisesta pinttymästä, ensin lämmin ja asteittain niin kuuma vesi kuin hanasta tulee. Pese ensin kunnon jäykällä tiskiharjalla irtoava lika kaikkialta millä tahansa pesuaineella. Vessaharja on tähän hommaan aivan liian heppoinen.

Tämän jälkeen tilanne minulla oli hieman parempi, joskin yhä hirveä. Mietin, mikä on kotitalouden kovin myrkky! No, sehän on konetiskiaine.

Ensin sitten käsisuihkulla niin kuumaa vettä kuin tulee. Tätä veden juoksutusta pitää jatkaa niin, että sen pöntön maljaan jäävä vesi on kuumaa. Sitten sinne konetiskiainetta. Minulla ei ollut kuin tabletteja, voi olla, että nestemäinen olisi ollut parempi. Jätin koetiskiaineen likoamaan pönttöön ja lirutin vielä varovasti vedenkeittimellä kiehauttamani veden sinne pönttöön. Tee tämä hiljalleen, ettei pesuliuos valu viemäriin.

Anna vaikuttaa niin kauan kunnes vesi on jäähtynyt. Sitten vain sillä jämäkällä tiskiharjalla jynssäät. Pese, pese ja pese pesimisestä päästyäsi. Toista käsittely. Käytä myös muoviharjan "talttapäätä" kivettymien rapsutteluun. Toista vielä uudestaan. Niin monta kertaa kuin tarve vaatii. Pese oikeasti voimalla. Mikään pelkkä liottelu, harjalla hieraisu ja huuhtelu ei auta. Suojaa silmät.

Oikeasti, näin sain aivan karmaisevassa kunnossa olevan pöntön hohtavan puhtaaksi. Se kimaltelee. Eikä mitään vahinkoa sille tapahtunut. Nyt se pysyy loistavan puhtaana ihan kevyellä ylläpitosiivouksella. Pinta ei kärsinyt, eikä lika tartu.

Kun olen tämän kertonut, olen tosiaan saanut moitteita. Mukamas pinta kärsii, tai pönttö voi haljeta kuumasta vedestä. Kerron nämä varoitukseksi, vaikka minun tapauksessani käsittely onnistui ilman mitään vaurioita.

Tuttavani sai yhden pöntön halki kaadettuaan sinne kuumaa keittoa. Eli EN suosittele.

Kuumalla vedellä suihkuttaen pöntön reunoja pitkin olen siivonnut 28 vuotta. Yksikään pönttö ei ole haljennut. Luulenpa, että ystäväsi on ronskisti kopistellut keittoa.

Sama täällä. No, en kyllä muista kiehuvaa vettä pönttöön kaataneeni, mutta kyllä niin kuumaa kuin hanasta tulee. Aina olen järkeillyt, että kun lavuaarikin kestää kuumaa vettä, niin miksei pönttö kestäisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan