Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Vierailija kirjoitti:
Jöötipaska kiertää pytyssä. Sukua kahvipöydässä. Mitä tehdään? Neuvoja kiiruusti!
Jätä seuraavan wc-kävijän ongelmaksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tavara laitetaan paikoilleen heti, kun on sitä käyttänyt.
Hyvät ja toimivat säilytystilat.
Jokaiselle tavaralle oma paikka.
Esillä harkitusti tavaraa.
Kaapeissa säilytyksessä vain tarpeellinen. Turha pois kirppareille!
Keittiö siivotaan heti, kun siihen tulee käytettyjä astioita.
Imurointi kerran päivässä.
WC:n pesu useita kertoja viikossa. Pyyhkeet vaihdetaan kerran päivässä.
Pedin petaus heti aamusta.
Petivaatteet vaihdetaan kerran viikossa. Tunkkaiset petivaatteet lemuavat koko kotiin.
Siistit seinä- yms pinnat kodissa.
Kuulostaa ihan sille n meiningille!!
Kuka tommosessa haluu asuu???
Kuulostaa järkylle, työläälle ja stressaavalle😩
Keittiöpyyheiksi parhaat ovat vohvelipyyhkeet, minun mielestäni.
Huh huh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petivaatteet vaihdetaan kerran viikossa. Tunkkaiset petivaatteet lemuavat koko kotiin.
Tiedän monia koteja, joissa nuo asiat toteutuvat. On siellä niissä kyl aina siistiäkin, eikä asukkaat ole sen stressaantuneempia kuin muutkaan.
Huh huh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kait on paljon helpompaa ja vähemmän stressaavaa siivota esim. keittiöstä astiat heti käytön jälkeen koneeseen ja roiskeet ja sotkut pois heti kun ne tulevat, kuin alkaa kerran viikossa raivaamaan hirveää haisevaa tiskivuorta ja jynssäämään jankkiintunutta likaa pois. Molemmat tavat on tullut kokeiltua elämän varrella :D
Vierailija kirjoitti:
minäkin ihmettelen, miksi lakanat alkavat ajan kanssa haista kaapissa? Myös kotonani jossa on myös melamiinikaapit, ovat aina haisseet samalle, jos ovat kauan pinon alla. Eri talo, eri pesuaine, eri aikakauden lakanat ja koneet, tarkempi ja siistimpi emäntä siellä. Silti täsmälleen sama haju. Mistä se tulee?
Sama vika täällä, kaikissa lastulevy- ja melamiinikaapeissa ja lipastoissa. Oletan että kaapin materiaalista vain haihtuu jotain vuosikymmenen mikä tarttuu vaatteisiin.
Veivaa sen ukon ja kakarat helvettiin niin jo on siistiä. Eikä kukaan v ttuilemassa.
Huomenta! :)
Tänään jatkuu. Omien tarpeettomien myyntiä ja muutamien löytöjen bongausta tiedossa, pesukone laulaa ja keittiö aamusta siistitty. Mitään todella tarpeellista en enää kyllä laita eteenpäin ennenkuin uusi näköttää kotona. Sen verran opetti toi ruokaryhmä juttu. Aurinkoinen päivä tulossa. :) ap
Vierailija kirjoitti:
Huomenta! :)
Tänään jatkuu. Omien tarpeettomien myyntiä ja muutamien löytöjen bongausta tiedossa, pesukone laulaa ja keittiö aamusta siistitty. Mitään todella tarpeellista en enää kyllä laita eteenpäin ennenkuin uusi näköttää kotona. Sen verran opetti toi ruokaryhmä juttu. Aurinkoinen päivä tulossa. :) ap
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=asy0…
niinpä;-)
Kodin siisteyttä helpottaa, kun kaikki astiat saa laittaa koneeseen, ja kaikki vaatteet kuivaavat sileiksi henkarissa tai voi laittaa kuivausrumpuun.
Kuivausrumpu on ihan tosi hyvä kodinkone, ja säästää niiltä pyykkitelineiltä olkkarissa.
Olen elämän varrella ehtinyt pariinkin kertaan muuttaa yhteen ja erilleen. On raivattu parikin kuolinpesää. Lapsia on syntynyt ja asunnot vaihtuneet.
Se mitä olen oppinut: aluksi muuton tai uuden elämäntilanteen jälkeen kestää jonkin aikaa, tuntuu ettå koko ajan pitää ostaa/myydä/järjestää/raivata. Sitten asiat jotenkin loksahtaa kohdalleen ja tuntuu ettå nyt koti on valmis, riittävän hyvä.
Toki myöhemminkin tulee joskus hommattua jotain uutta mutta selvästi harvemmin, ihan satunnaisesti.
Erikseen ovat sitten ne maaniset sisustajat ja remontoijat jotka jatkuvasti vaihtavat huonekalujen paikkaa. Mutta siis normaali ihmisillä näin.
Mä olen huomannut myös, että kun oikea pöytä tms on löytynyt, sitä ei tarvitse vaihtaa kuin vasta sitten kun se on ihan loppuun kulunut.
Elämäntilanteet tietysti muuttuu, kun lelut ei enää hallitse huoneita, voi sisustaa paljon vapaammin. Levyt, pelit, elokuvat ja kirjat vaatii paljon säilytyskalusteita ja tilaa, ja jos siirtyy niissä sähköiseen, väljentyy koti valtavasti.
Tässä kodin uudistamisessa on sama mitä näköjään kodin siistinä pitämisessäkin: joutuu näkemään vaivaa, menee aikaa, joutuu liikkumaan muuallakin kuin sohvan ja jääkaapin välissä ja vain tekemällä tapahtuu.
Mä bongasin eilen illalla käytetyn valkoisen astiaston ja tänään sain haettua sen: 12hengelle syvät, matalat ja leipälautaset, koko setti 25e. Noi on niin hyvät, vain pari pientä reuna kolhuu kahdessa lautasessa. Ilmotus oli kesäkuulta, miten voi tollaset jäädä myymättä aiemmin?! Mä kävin myös ostaa käytettynä neljä kastehelmi jälkkäri kulhoo. Noi ne on ollu mun haaveet ja ukkokaan ei laittanu vastaan. Noita kastehelmi kuppeja suku saa tuoda ku ne aina miettii mitä meille vois tuoda. Eri pari mukeja mä säilytän vielä kunnes löydän samanlaisii ainaki 10.
Pennutkin on alkanu suunnittelee oman huoneensa laittoo, nekin kattelee innoissaan käytettyjä huonekaluja ja juttui. On kyllä kiva kun niillekin kelpaa käytetyt. Yhden setin oon ittekin jo saanu pois meiltä myytyy, melkein niillä rahoilla sain maksettuu noi lautaset ja kulhot. ap
Ap kiitos tästä ketjusta, jatka vain ja päivitä tilannettanne. Kuvatkin ois kivoja, mut ymmärrän että niitä et varmaan halua laittaa. Ja kaikki sai alkunsa siitä kun vierailit todella siistissä kodissa! Ja nyt koko Suomi siivoaa :)
Ap täällä. Voi että miten kiva lukee näitä teidän laittamia kommentteja ja huikeeta tää kiitosten määrä ketjun avaamisesta. <3 Mä päivitän kun ehdin, jaksan ja kerkeen, vielä kerkii ennen töiden alkuu. Nyt tosiaan koko Suomi siivoaa, jopa mä! Ukkokin vei astiansa tiski pöydälle asti eikä mussuta sipsejään taukoomatta sillä entisellä karseella sohvalla. Kirppis paikat on täynnä nyt älyttömän hyvää tavaraa. Toiselle turha, toiselle aarre.
Hauskoja ja ihan tarpeellisia noi jöötti kyselytkin ja vastaukset välissä. Toi on kyllä osa elämääki tollanen, että pökäle jää kylä reissulla pönttöön kellumaan. :) ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut omatekemiä ilmanraikastimia pitkin kotia: noin 3dl ruokasoodaa, vajaa 1/2dl imurointipuuteria ja päälle kuivattuja laventelinkukkia avonaiseen purkkiin. Keittiössä on ruokasooda+eteerisiä öljytippoja (appelsiini ja sitruuna). Tunkkaisuus vähentyy selvästi. Laventelinkukkia voi pienissä pussukoissa laittaa vaatekaappiin, mä ostin laventelinkukat luontaistuotekaupasta.
Mistä näitä voi ostaa? Esim noin suuri purkki ruokasoodaa
Tokmannilta maustehyllystä oikein isoja olisko 400g tai enemmän, muistaakseni lähellä rajamäen etikkapulloja.
Te joilla on kaikki pyyhkeet samanlaisia, missä kuivatatte kylpypyyhkeet käytön jälkeen (vai vaihdatteko joka kerta?) ja miten tunnistatte mikä pyyhe kenenkin? Meillä pyyhkeitä sekalainen seurakunta ja siltikin mies saattaa ottaa vahingossa mun pyyhkeen kun ne kuivuu missä sattuu... Ei oo oikein mitään järkevää kuivausratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on kaikki pyyhkeet samanlaisia, missä kuivatatte kylpypyyhkeet käytön jälkeen (vai vaihdatteko joka kerta?) ja miten tunnistatte mikä pyyhe kenenkin? Meillä pyyhkeitä sekalainen seurakunta ja siltikin mies saattaa ottaa vahingossa mun pyyhkeen kun ne kuivuu missä sattuu... Ei oo oikein mitään järkevää kuivausratkaisua.
Meillä kylppärin pyyhekoukkujen yläpuolella nimet. (viiden hengen perhe)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kylppärin pyyhekoukkujen yläpuolella nimet. (viiden hengen perhe)
Tietty siltikin pitää muistaa palauttaa oikeaan paikkaan kuivamisen jälkeen.
Housut kintuissa käyt jostain ekaksi sen sankon. No hehe. Käytä bidehanaa.