Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tiski ei tule kirkkaaksi tiskikoneessa? On sameaa ja pisaran jälkiä.
Oletko kokeillut puhdistaa konetta välillä tehopuhdistusaineella? Entä putsannut roskasihdin?
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut omatekemiä ilmanraikastimia pitkin kotia: noin 3dl ruokasoodaa, vajaa 1/2dl imurointipuuteria ja päälle kuivattuja laventelinkukkia avonaiseen purkkiin. Keittiössä on ruokasooda+eteerisiä öljytippoja (appelsiini ja sitruuna). Tunkkaisuus vähentyy selvästi. Laventelinkukkia voi pienissä pussukoissa laittaa vaatekaappiin, mä ostin laventelinkukat luontaistuotekaupasta.
Mistä näitä voi ostaa? Esim noin suuri purkki ruokasoodaa
Pyykkietikan saa tehtyä itse, ei tarvitse ostaa kalliita pyykkietikoita: Ostaa perusetikkaa ja laittaa lorauksen joukkoon valmista kaupan pyykkietikkaa. Tulee paljon edullisemmaksi ja on miedompi tuoksultaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut omatekemiä ilmanraikastimia pitkin kotia: noin 3dl ruokasoodaa, vajaa 1/2dl imurointipuuteria ja päälle kuivattuja laventelinkukkia avonaiseen purkkiin. Keittiössä on ruokasooda+eteerisiä öljytippoja (appelsiini ja sitruuna). Tunkkaisuus vähentyy selvästi. Laventelinkukkia voi pienissä pussukoissa laittaa vaatekaappiin, mä ostin laventelinkukat luontaistuotekaupasta.
Greendeal verkkokauppa myy mm. 500g, 5kg:n ja 25:kg pakkauksia. Tuosta 5kg:sta riittää jo kivasti pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Greendeal verkkokauppa myy mm. 500g, 5kg:n ja 25:kg pakkauksia. Tuosta 5kg:sta riittää jo kivasti pitkäksi aikaa.
Sellaisia 900-1000g (merkistä riippuen) ruokasoodapurkkeja löytyy nykyään melkeinpä jokaisesta isommasta ruokakaupasta.
Patjansuojus kirjoitti:
Petauspatjan päällä kannattaa pitää patjansuojusta, joka on paksuudeltaan vain huovan luokkaa. Se kestää 60 asteen pesun ja patjat pysyvät raikkaina, kun esim. helleöinä patjansuojus imee hien. Suoja on kätevä pestä yhtä usein kuin lakanatkin. Itse en enää edes käytä aluslakanaa, vaan pesen patjansuojuksen usein ja ostin sellaisen, jossa on pinta, joka tuntuu kuumalla viileältä ja kylmässä lämpimältä.
Myös tyynyihin on saatavilla suojukset.
Tämä patjan suojus olisi hyvä. Olisiko sinulla antaa ihan vaikka linkkiä kyseiseen tuotteeseen?
Täällähän on kivaa keskustelua ja uusia hyviä vinkkejä. :)
Me käytiin ostamassa ukolle se grilli ja nyt se loistaa kuin hangon aurinko. :) Vesi kielellä se jo odottaa että pääsee syömään pihvejä. On tossa grillissä kasaamista, mutta eipähän oo sotkemassa nyt muualla.
Mä suunnittelin, että me otettais itsepalvelukirppispaikka viikoksi tai pariksi. Osan tavaroista mä ajattelin tarjota osto-ja myyntiliikkeeseen, eli noita vanhoja ja antiikkisia. Jotain ihan muutamii mä jätän meille, mutta en mä halua tätä meidän kotia minään museona enää pitää, siks pois lähtee nyt paljon. Noilla rahoilla mitä mahdollisesti tulis kirppikseltä, mä laittaisin yhtäläisiin uusiin astioihin ja joitain kattiloita ja pannuja vois uusia. Uus ruokaryhmä me ostetaan käytettynä, siinäki säästää paljon. Pitää vaan kyttäillä ruokaryhmä ilmoituksii välillä. ap
Sukua on tulossa kattoon meidän lattiaa ja tätä meidän tähän saakka uudistunutta kotia illalla. Vähän jäskättää mitä ne sanoo. Pitäskö niille grillata jotain ylläriä? Ehkä mä teen vaan pannarii niille. ap
Mulla on tummunutta hopeaa ja alpakkaa (mummon jäämistöä ja kirpparilöytöjä) millä ne saisi hellävaraisesti kiiltäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt ainakin, että roskapussit eivät jää lojumaan ulko-oven pieleen. (Tuollaisiakin näkee rivitalojen ulko-ovilla.)
Mä olin melkoisen järkyttynyt kun jostain luin (ei sentään tässä ketjussa), että ihmiset jättävät roskapussin parvekkeelleen. Miten iso vaiva se on viedä ulos roskiin suoraan.
Joillakin ihmisillä voi olla liikuntaesteitä iän ja sairauden takia. He eivät pysty viemään roskia turvallisesti, vaan joutuvat odottamaan, että joku läheinen tai muu henkilö tulee käymään ja viemään roskat. Pitkillä vientiväleillä roskat alkavat haista sisällä.
Muitakin syitä voi tietysti olla.
Vierailija kirjoitti:
Induktioliesi
Millä saatte ne sateenkaaren värit eli rasvan pois ?
En tarkoita mitään läikkiä tms. vaan olet pyyhkinyt lieden niin tietyssä valossa ja kulmassa näkee todella selvästi ettei se puhdas ole.
Itse ole todennut ikkunanpesuaineen + mikrokuidun parhaaksi, toi pesuaine ei välttämättä ole se suositeltavin , toisaalta se pintahan on lasia.
Olen aina kyllä tiennyt , että roiskuu kun rapataan , mutta vasta tämä liesi näytti todella kuinka h *lvetisti.
Luin lehdestä ammattikokin vinkin:
induktiotason pyyhintä käytön jälkeen kahdesti kostealla rätillä, jossa on myös astianpesuainetta. Sen jälkeen kuivaus ja kiillotus esim. pellavaisella astianpesupyyhkeellä. Toimii ainakin meillä. Liesi on parisen vuotta vanha.
Huomenta kanssasiivoojille! :)
Ette voi uskoo, oli sukulaisilla eilen ilmeet, kun näkivät meidän muuttuneen kodin, ei ne meinanneet uskoo silmiään! Kyl ne kehui paljon! :) Sanoivat miten upee muutos me ollaan tehty nyt jo ja miten kovasti me ollaan aherrettu. Mä sain siirrettyä kaikki noi laatikot ja säkit yhteen paikkaan, niin täällä ei näytä enää ihan niin kamalalta kaaokselta. Sitä ne ihmetteli miten me ollaan osattu tehdä kaikki tää ja miks me luovuttiin nyt jo ruokaryhmästä, mutta onneks on tossa vielä pieni laminaattikasa niin osa sai syödä ja istuu sen päällä. Syötiin pannarii ja vieraiden tuomaa jäätelöö ja karkkeja. Mä kerroin että täältä av:lta mä olen kaikki vinkit saanut ja tein sisustus kansion ja oon seurannut sitä vierailu kodin sisustusta.
Mä vilkaisin nopeesti illalla ilmoituksia ja olis yks annetaan ruokapöytä, josta on kylläkin jo tehty varaus. Se ilmoitus on edelleen ja jo useempi viikko sitten laitettu, mutta mä taidan kysyy sitä vielä. Sillain kans suunniteltiin jos vaikka löytyiskin erikseen pöytä ja erikseen tuolit. Noita roinia mun pitää tarkemmin myös jaotella, mikä lähtis mihinkin. Kuuma päivä tulossa, pitää varata paljon juotavaa ja jos rentoutuis tänään välillä jonkun kivan kirjan kaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi tiski ei tule kirkkaaksi tiskikoneessa? On sameaa ja pisaran jälkiä.
Konetiskiaineissa on eroja. Ainakin Fairy Platinum on tosi hyvää.
Onko kenelläkään kokemuksia Saaren Taika siivoussaippuasta tai Candle Light Storyn siivoussaippuasta? Ne ovat ymmärtääkseni molemmat kotimaisia ja kai ekologisiakin.
Pennut suunnitteli tossa aamupalalla, että ne ottais oman kirppispöydän viikoksi omille vanhoille leluille, vaatteille ja tavaroille ja saisivat sit toivottavasti rahaa. Se annetaan pöytä ilmoittaja ei ole vielä vastannu. ap
Heissan!
Suurkiitos sulle ap ja kaikille muille kans!
Teidän ja heh, parin reissulla nähdyn ihanan kodin innostamana sainpa minäkin eilen siivousinnon päälle! Tuhisin, hikoilin ja kuurasin päivän ja sitten illalla uimaan. Sama homma jatkuu tänään, sitten saa riittää toistaiseksi. Suuren raivauksen jätän syksyyn, siinä saa kestää aikansa, sillä läpikäytävät tavarat on komerossa ja vintillä.
Mutta asuintilat saan jo tänään raikkaiksi, ja täällä on jo nyt niin paljon rauhoittavampaa, viihtyisää olla. Hermot ei enää kiristy ryjäläjistä ja pölystä yms.
Mutta oikeesti, kiitän teitä tosissani. Ensin vain surkeena sotkussa seurasin tätä ketjua pari viikkoa sohvanperältä ajatellen että voi kunpa minäkin jaksaisin, miten ihmeessä he sen tekevät? Ja eilen aivan yhtäkkiä asia ratkes: tartun toimeen NYT!
Siivousinto tarttui, sillä se teidän kauttanne yhtäkkiä näyttikin mahdolliselta! Ja niinhän se olikin, eikä mitään supersankarillisia ponnistuksia vaativaa. Kiitos, siskot ja veljet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tavara laitetaan paikoilleen heti, kun on sitä käyttänyt.
Hyvät ja toimivat säilytystilat.
Jokaiselle tavaralle oma paikka.
Esillä harkitusti tavaraa.
Kaapeissa säilytyksessä vain tarpeellinen. Turha pois kirppareille!
Keittiö siivotaan heti, kun siihen tulee käytettyjä astioita.
Imurointi kerran päivässä.
WC:n pesu useita kertoja viikossa. Pyyhkeet vaihdetaan kerran päivässä.
Pedin petaus heti aamusta.
Petivaatteet vaihdetaan kerran viikossa. Tunkkaiset petivaatteet lemuavat koko kotiin.
Siistit seinä- yms pinnat kodissa.
Hyvä listaus. Siitä puuttui vain tyynyjen, peittojen ja patjapussien pesu, kesäisin tyynyt joutuu pesemään parin viikon välein. Myös sohvatyynyt. Itse pesen lisäksi lattiat vähintään joka toinen päivä, koska meillä on koira.
Hieno listaus, ja erinomaiset kommentit lisäksi. Helposti pestävät tekstiilit ja jotka mielellään siliävätkin vielä lähes ajatuksen voimasta auttavat kummasti.
Itse on kyllä päivittäin imuroi, vaan 3 x viikossa. Samalla silti, josko haluaisi perheessä jossa myös lemmikkieläimiä, ylläpitää siisteyden tasolla sisustuslehti koko ajan niin tuonhan se vaatisi..
Vierailija kirjoitti:
Heissan!
Suurkiitos sulle ap ja kaikille muille kans!
Teidän ja heh, parin reissulla nähdyn ihanan kodin innostamana sainpa minäkin eilen siivousinnon päälle! Tuhisin, hikoilin ja kuurasin päivän ja sitten illalla uimaan. Sama homma jatkuu tänään, sitten saa riittää toistaiseksi. Suuren raivauksen jätän syksyyn, siinä saa kestää aikansa, sillä läpikäytävät tavarat on komerossa ja vintillä.
Mutta asuintilat saan jo tänään raikkaiksi, ja täällä on jo nyt niin paljon rauhoittavampaa, viihtyisää olla. Hermot ei enää kiristy ryjäläjistä ja pölystä yms.
Mutta oikeesti, kiitän teitä tosissani. Ensin vain surkeena sotkussa seurasin tätä ketjua pari viikkoa sohvanperältä ajatellen että voi kunpa minäkin jaksaisin, miten ihmeessä he sen tekevät? Ja eilen aivan yhtäkkiä asia ratkes: tartun toimeen NYT!
Siivousinto tarttui, sillä se teidän kauttanne yhtäkkiä näyttikin mahdolliselta! Ja niinhän se olikin, eikä mitään supersankarillisia ponnistuksia vaativaa. Kiitos, siskot ja veljet!
Mä olen niin sanaton sun tästä ihanasta kommentista <3 Ihan mahtavaa että sä oot saanut tsempin päälle. :) Mä oon kans niin kiitollinen kaikista täällä olleista vinkeistä ja tsempeistä täällä. Mäkin otin vaan itteeni niskasta kiinni ja päätin että nyt riitti tää likaisuus, kaaos ja törky. Että munkaan ei tarttee enää olla vaan sivusta seuraaja ja kattella toisten kauniita koteja vaan mäkin ja ukkokin pystyy jotain tekeen että meidänkin mörskästä saadaan nätimpi ja puhtaampi. Toi raha jos oltais käytetty lomamatkaan, niin me oltais se matka jo alkulomasta tehty ja koti olis se karmee taas tästäkin eteenpäin. Kyllä tässä kieltämättä on monta kirosanaa, vääntöö ja liikutuksen kyyneltä läpi käyty, mutta kaikki on kyllä kannattanu ja vieny eteenpäin. Kiitos kaikille tsempeistä ja siivoushengessä mukana olleille ja oleville! :) Jatketaan sisukkaasti! :) ap