Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta käsipyyhkeet pitää vaihtaa joka päivä. Ei ole liikaa vaadittu kun koko maailmassa jyllää kuolettava koronatauti. Viimeistään tässä vaiheessa pitäisi hoksata.
Tässä kannattaa kyllä mieluummin käyttää tervettä järkeä. Jos yhdessä perheessä on äiti ja kolme alle kouluikäistä lasta kotona ja lisäksi isä joka käy töissä ja kaksi koululaista ja lasten kaverit, niin pyyhkeiden käyttö on vähän eri luokkaa kuin vaikkapa kahden työssäkäyvän aikuisen ja teinin kotona, missä ei kukaan ole edes kotona suurimman osan ajasta käsiään pesemässä.
Tai me, kaksi aikuista etätöissä kotona, käydään ulkona kerran päivässä kävelyllä eikä kosketa mihinkään ulkona. Mistä se korona käsiin lennähtäisi, kun ulkomaailmaan emme koske ollenkaan.
Tämän ketjun innoittamana olen järjestellyt kuntoon liinavaatekaappini.
Neljä rikkinäistä jo kertaalleen parsittua tyynyliinaa lähti sekajätteisiin. Ostin 4 uutta lakanoiden väriin sopivaa tyynyliinaa tilalle.
Ostin lisää NITOR pesukoneväriä. Aion värjätä punaisen helmalakanan mustaksi teinin huoneeseen.
FB kirppiksellä olen myynyt pois tarpeetonta, siitä on tullut rahaa, jolla voi päivittää kodin sisustusta. Kannustan muitakin kanssasiivoojia myymään tarpeetonta astiaa ja tavaraa.
Vessaan ostin ilmanraikastinta ja käsidesiä (olipa muuten kallista). Harkitsen vessaan valkoisen tai harmaan Gantin kylpyhuonematon ostamista. Arveluttaa onko valkoinen liian arka väri. Ja onko se matto oikeasti edes tarpeellinen?
Kun syksy tulee, aloitan uuden isomman sohvan etsinnän. Sohvan väri on jo mielessäni. Vanha sohva kelpaisi itselle mutta ei siihen koko perhe mahdu mitenkään.
On ollut kiva lukea palstalaisten siivousintoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilytysvinkkejä vanhoille paperivalokuville?
Eikö valokuva-albumeja enää myydä?
Vievät tilaa ja kuka niitä jaksaa selata, puhumattakaan paljonko niitä pitäisi ostaa, jos on yhtään enempää kuvia.
Tuleeko niitä selattua sieltä laatikostakaan, jossa kaikki kuvat on samassa pinossa?
Parhaiten kuvat säilyvät albumeissa, sillä laatikossa niitä selatessa ne nuhraantuvat ja käpristyvät. Kun lajittelee kaikki epätarkat ja tarpeettomat pois niin määräkin vähenee. Nyt ehkä tiedätte keitä kuvissa on ja missä ja milloin on otettu, mutta myöhemmin jos esim. lapset katsovat ei enää tiedäkään keitä niissä on. Siksi kirjoittakaa kuvan viereen tiedot siitä. Vuosikymmenien päästä ne ovat vielä tärkeitä, varsinkin ne vanhat mustavalkoiset!
Ei kannata yliarvioida omien muistojen merkitystä jälkipolville. Lapsia ei tasan tarkkaan kiinnosta äitin ja Jannica-tädin baariseikkailut tai interrail vuodelta 2003, mutta kuvissa olijaa ne voivat viihdyttää. Valokuvat on tehty katseltavaksi ja siihen kannattaa valita tapa, joka toimii itselle. Jos kuvien kiinnittäminen albumeihin, albumien säilyttäminen ja niiden hyllystä ottaminen on se oma juttu, jolla kuvia tulee katseltua, kannattaa pitää siitä kiinni.
Mutta jos tilanne on se, että kuvat makaavat pusseissaan jossain hyllynperällä eikä kymmenien ellei satojen eurojen käyttäminen tilaavievien ja hyllyssä pölyttyvien albumien ostamiseen ole kiinnostusta, valokuvat voi saada katseltavaksi myös pienemmällä vaivalla ja rahalla. Kuviin voi niiden taakse kirjoittaa nimet ja paikat.
Nuorempana ei niin ymmärtänyt arvoa, mutta nyt kun ikää on tullut lisää niin valokuvat omien vanhempien nuoruudesta ovat kullanarvoisia aarteita! Voi kun olisi tehty näin, kirjoitettu joka kuvaan ketä siinä on ja milloin otettu.
Minulle jäi vanhempien 40- 50- ja 60- luvun mustavalkoiset valokuvat söpössä vaneriaskissa.
Valitettavasti kuvat on paljon pideltyjä ja käppyräisiä, ihan sekaisin, ja kukaan ei tiedä ketkä niissä on ja minä vuonna.
Muilla on sellaisia tummia pahvisia albumeja, missä kuvat on liimattuna, ja lukee "minä ja Elvi Kolilla 1948". Sellaista voisi pitää vaikka näkyvillä tai teettää jonkun kuvan isoksi. Olisivatpa minunkin vanhemmat olleet enemmän sitä sorttia, mutta muistan kyllä että äiti oli vähän boheemi.
TyyliLyyli_ kirjoitti:
Neljä rikkinäistä jo kertaalleen parsittua tyynyliinaa lähti sekajätteisiin. Ostin 4 uutta lakanoiden väriin sopivaa tyynyliinaa tilalle.Ostin lisää NITOR pesukoneväriä. Aion värjätä punaisen helmalakanan mustaksi teinin huoneeseen.
FB kirppiksellä olen myynyt pois tarpeetonta, siitä on tullut rahaa, jolla voi päivittää kodin sisustusta. Kannustan muitakin kanssasiivoojia myymään tarpeetonta astiaa ja tavaraa.
Vessaan ostin ilmanraikastinta ja käsidesiä (olipa muuten kallista). Harkitsen vessaan valkoisen tai harmaan Gantin kylpyhuonematon ostamista. Arveluttaa onko valkoinen liian arka väri. Ja onko se matto oikeasti edes tarpeellinen?
Kun syksy tulee, aloitan uuden isomman sohvan etsinnän. Sohvan väri on jo mielessäni. Vanha sohva kelpaisi itselle mutta ei siihen koko perhe mahdu mitenkään.
Miksi käsidesi vessaan? Vessakäynnin jälkeen tulee pestä kädet vedellä ja saippualla, käsidesi kannattaa olla jossain sellaisessa paikassa missä ei pääse pesemään käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kellään hyvää niksiä kartonkikeräykseen? Meillä on roskiskaapissa tilaa kolmelle astialle, minne kerätään muovi, bio ja sekajäte, mutta pahvit ei mahdu minnekään järkevästi kun ne vie niin paljon tilaa. Kaappitilat on hyvin rajalliset, enkä haluaisi mitään ylimääräisiä astioita näkyvillekään.
Minä totesin että parasta on kun vie roskat mennessään joka päivä. Sekajätettä saa kertyä pussi täyteen, mutta muovit, pahvit ja Bio-jätteen vien joka aamu koiran kanssa aamulenkille lähtiessä. Ei tarvitse roskille erikseen ostaa tai järjestää lisätilaa / säilytysbokseja kodin nurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään tiedossa esim. blogeja, joissa olisi näistä aiheista myöskin kirjoituksia?
Mä seuraan Oma Koti Valkoista ja tavaran karsiminen ja siivous -tunnisteella merkityistä postauksista saanut inspistä.
https://omakotivalkoinen.casablogit.fi/tag/tavaran-karsiminen/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kellään hyvää niksiä kartonkikeräykseen? Meillä on roskiskaapissa tilaa kolmelle astialle, minne kerätään muovi, bio ja sekajäte, mutta pahvit ei mahdu minnekään järkevästi kun ne vie niin paljon tilaa. Kaappitilat on hyvin rajalliset, enkä haluaisi mitään ylimääräisiä astioita näkyvillekään.
Minä totesin että parasta on kun vie roskat mennessään joka päivä. Sekajätettä saa kertyä pussi täyteen, mutta muovit, pahvit ja Bio-jätteen vien joka aamu koiran kanssa aamulenkille lähtiessä. Ei tarvitse roskille erikseen ostaa tai järjestää lisätilaa / säilytysbokseja kodin nurkkaan.
Mutta missä säilytät niitä sen aikaa, ennen kuin viet ne? Pakkohan niitä on johonkin kerätä, tuskin lähdet jokaista pahvinpalaa viemään heti roskakatokseen.
Minä totesin että parasta on kun vie roskat mennessään joka päivä. Sekajätettä saa kertyä pussi täyteen, mutta muovit, pahvit ja Bio-jätteen vien joka aamu koiran kanssa aamulenkille lähtiessä. Ei tarvitse roskille erikseen ostaa tai järjestää lisätilaa / säilytysbokseja kodin nurkkaan.[/quote]
Mutta missä säilytät niitä sen aikaa, ennen kuin viet ne? Pakkohan niitä on johonkin kerätä, tuskin lähdet jokaista pahvinpalaa viemään heti roskakatokseen.[/quote]
Mutta ei tarvitse kovin isoja kierrätyssysteemejä kotiin, jos vie päivittäin. Huvitti, kun yhdessäkin blogissa rakennettiin valtavat laatikostot verannalle kierrätettäville roskille. Kaunis varanta on nyt siis roskien säilytystä varten!
Tavoitteena siisti koti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään tiedossa esim. blogeja, joissa olisi näistä aiheista myöskin kirjoituksia?
Mä seuraan Oma Koti Valkoista ja tavaran karsiminen ja siivous -tunnisteella merkityistä postauksista saanut inspistä.
https://omakotivalkoinen.casablogit.fi/tag/tavaran-karsiminen/
Ostolakossa on hyvä. Valikossa oma kategoria minimalismi.
Hienoa että ihmiset jaksavat siivota ja sisustaa omaa kotiaan. Joku pesee varmaankin ikkunoitakin vuosittain. Jossakin talouksissa monet huoneet näyttävät lähinnä varastoilta .
Jotkut ovat niin laiskoja etteivät kerää edes joulukoristeita pois kesäksi.
TyyliLyyli_ kirjoitti:
Neljä rikkinäistä jo kertaalleen parsittua tyynyliinaa lähti sekajätteisiin. Ostin 4 uutta lakanoiden väriin sopivaa tyynyliinaa tilalle.Ostin lisää NITOR pesukoneväriä. Aion värjätä punaisen helmalakanan mustaksi teinin huoneeseen.
Minä ostin kylppäriin valkoisen maton hotellitunnelmaa ajatellen, kyllähän siinä lika näkyy aika nopeasti, mutta maton voi kyllä sitten pestä/ ravistaa... pehmeä on .
Menaiset ja iltasanomat tehnyt jutun tästä ketjusta. Helppoa on toimittajan työ nykyään. :D
Vierailija kirjoitti:
Menaiset ja iltasanomat tehnyt jutun tästä ketjusta. Helppoa on toimittajan työ nykyään. :D
Saisitko laitettua linkkiä?
Hyödyllinen ketju kaiken kaikkiaan.
Petauspatjan päällä kannattaa pitää patjansuojusta, joka on paksuudeltaan vain huovan luokkaa. Se kestää 60 asteen pesun ja patjat pysyvät raikkaina, kun esim. helleöinä patjansuojus imee hien. Suoja on kätevä pestä yhtä usein kuin lakanatkin. Itse en enää edes käytä aluslakanaa, vaan pesen patjansuojuksen usein ja ostin sellaisen, jossa on pinta, joka tuntuu kuumalla viileältä ja kylmässä lämpimältä.
Myös tyynyihin on saatavilla suojukset.
Kiva keskustelu! Itse olen kotona kolmen alle kouluikäisen kanssa, joista nuorin on vielä vauva. Siivoamiseen tavallaan on ja ei ole aikaa. Esimerkiksi pyykit tulee pestyä ja rummutettua tehokkaasti, kun kotona ollaan koko ajan ja vaipanvaihdon yhteydessä tulee helposti siinä samalla ladattua kone. Robotti-imurilla imuroidaan viikottain ja varsi-imurilla keittiötä ja eteistä melkein päivittäin. Ongelma ehdottomasti on lasten lelut, askartelutavarat yms. Niitä on niin hirveän paljon ja vaikka kaikelle onkin oma paikkansa, on turhauttavaa, että lelut ehtii levitellä vartin leikissä joka paikkaan, mutta siivoaminen vie puoli tuntia. Vauva vetää muutaman kerran päivässä kengät pitkin eteisen lattiaa. En yleensä kielläkään, kun hän kerrankin viihdyttää itseään. Eiköhän kiinnostus kenkiin mene aikanaan ohi. Isompien lasten leluja karsittiin juuri aika rankalla kädellä varastoon. Keittiössä ongelma on käsintiskattavat astiat, ne pyörivät joskus tasolla pitkäänkin, kun niitä on niin harvoin, ettei muka jaksa pestä. Tietyt siivousjutut on meillä viikottaista rutiinia, kuten imurointi, pyykit ja vessan pesut, mutta harvemmin tehtävät siivoukset esim. jääkaapin siivous jää tekemättä, kun ei ole mitään rutiiniaikaa milloin sellaisia tekisi. Pitäisi olla joku kuukausittainen siivousaikataulu.
Lattia on upee!!! Laatikoita ja roinaa on edelleen paljon, mutta vähemmän kui viikko sitten. Jes! ap