Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Vierailija kirjoitti:
Menaiset ja iltasanomat tehnyt jutun tästä ketjusta. Helppoa on toimittajan työ nykyään. :D
Tästäkö toimittajille maksetaan palkkaa, että kopioi juttuun vauvapalstan keskestelun? Taidan lopettaa tänne kirjoittelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menaiset ja iltasanomat tehnyt jutun tästä ketjusta. Helppoa on toimittajan työ nykyään. :D
Tästäkö toimittajille maksetaan palkkaa, että kopioi juttuun vauvapalstan keskestelun? Taidan lopettaa tänne kirjoittelun.
Niinpä!!! Tekivät kirjankin! Boikottiin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.menaiset.fi/artikkeli/lifestyle/koti/tavalliset-suomalaiset…
Korkeatasoinen meriittilistasi kohosi taas, kun yksin kirjoittamasi ketju pääsi me naiset lehteen. On se upeaa!
Hei, kaipaisin vinkkejä kuinka säilyttää vaatteet raikkaina! Minulla on t-paidat ja yökkärit ja alusvaatteet lipaston vetolaatikoissa, mutta erityisesti t-paidat alkavat haista lipastolle, eli hieman ummehtuneelle puulle vaikka ne olisi juuri pesty!
Onko lipastonlaatikoihin saatavilla jotain raikastimia vai pitäisikö muka kaikki vaatteet tuulettaa kerran viikkoon? Vai onko haju merkki siitä että vaatteita on liikaa ja siksi ne alkavat haista?
Kadehdin ihmisiä joiden vaatteet tuoksuvat aina raikkaalle pyykinpesuaineelle :(
Korkeatasoinen meriittilistasi kohosi taas, kun yksin kirjoittamasi ketju pääsi me naiset lehteen. On se upeaa!
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole aina tavaran määrän ratkaisemissa vaan asenteesta tavaroiden paikalle laittamisessa.
Vaikka on kenkäkaappi, niin silti ne kengät jäävät sikin sokin eteisen lattialle, takit eivät osaudu naulakkoon, pipot ja hanskat lipaston päälle eikä sinne lipaston laatikoihin, eikä ole todellakaan liikoja noita edellä mainittuja. Mieheni heittää vaatteensa nojatuolin selkänojalle, keittiön tuolille, likavaatteet eivät mene pyykkikoriin vaan sen viereen. Kun otetaan jotain toimistotarviketta, jota ei olisi kuin nitoja, paperi ja lävistin, niin ne eivät mene paikalleen ellei niistä erikseen sano. On aika turhauttavaa.
Tässäkin ja monessa perheen sotkuongelmassa voi olla kyse erilaisista organisointitavoista. Youtubessa clutterbug - kanavalla on tästä paljon juttua, mutta pääpiirteissään ihmisillä on erilaiset tavat organisoida. Jos koti on sinun tavalla laitettu ja muu perhe "ei osaa" tätä tapaa, niin sotkua syntyy. Siellä esitetyt tavat ovat yhdistelmä sitä onko
1. tavarat piilossa (esim. kaapissa/laatikossa) vai esillä (avohylly /koukku) ja
2.kaikki yhdessä "korissa" (asusteet) vai tarkemmin (hatut, tumput, käsineet, huivit, kaulaliinat).
Ja valitettava fakta on, että me piilossa ja pikkutarkasti järjestäjät joudumme taipumaan, jos perheessä näitä muita on. Lapset on lähes aina esillä ja yhdessä korissa - tyyppejä. Pitää olla lähes kaikki esillä ja isoissa koreissa, jos halutaan, että muukin perhe osallistuu. Kaikkeen kannattaa laittaa etiketti, jos ei suoraan näe, mitä kaapissa tai korissa on. Tai sitten järjestellä aina itse ja antaa muille imurointi tyyppisiä vastuita, jos haluaa tip top tasot ja komerot. Aina vika ei olekaan laiskassa perheessä, vaan sinun organisaatiotyyli ei osu yksiin muiden kanssa.
Me ollaan saatu sovittua, että pienessä eteisessä kengät, laukut, ja takit yms. laitetaan koko perhe heti kotiin tullessa paikalleen. Sopimuksen pysymistä auttoi, kun aluksi muutaman kerran sanomisen jälkeen kaikki nämä löytyivät aamulla hangesta oven edestä. Nyt omaa laukkua saa vahtia, ettei unohdu olkkariin, lapsi kiikuttaa sen heti sateeseen :D Samoin ollaan sovittu, että tuvan (=avokeittiö+olohuone) siivoajalla on oikeus heittää kaikki sinne kuulumaton roskiin. Lapsi 10v. pitää huolta omasta huoneesta = ei siivoa, mutta jos haluaa kavereita yöksi pitää olla imuroitu ja tavarat paikoillaan. Muuten saa olla niin kuin haluaa, joskus pyytää apua oman huoneen siivouksessa, niin autamme. Lapsella on myös viikkorahaa vasten omat vastuut kotitöistä ja osallistumispakko yhteiseen siivoukseen. Miehen osalta olen luovuttanut :). Yleistä siisteyttä hän pitää onneksi jotenkin yllä ja osallistuu yhteissiivoukseen. Yhdessä meillä yleensä siivotaan ainostaan, jos on tulossa vieraita ja joskus tupa pääsee repsahtamaan niin se laitetaan ojennukseen.
Lähes kaikki pyykin pesu, pölyjen pyyhkimiset, järjestelyt, kaappien/ovien pesut, verhojen pesut, patjan imuroinnit, listojen pyyhkimiset, kellarin siivoukset yms. on minun hommaa. Nyt kevään olen ollut poissa töistä ja hän töissä, niin myös imurointi, lattian pesu, keittiön siivous ja vessan pesu on minun vastuulla, ennen nuo oli ne puoliksi tehtävät. Mutta hän tekee paljon sellaisia omakotitalossa pakollisia töitä, joita itse osaa tai halua tehdä, kuten nurmikon leikkuu, lumityöt, puuhommat, autojutut, ikkunoiden pesu, puutarhan hoito. Aina on myös jotain remonttia, josta hän tekee suurimman osan, autan toki niissä mitä pystyn. Jos pitäisi arvioida niin on miehellä saman verran hommaa, ellei enemmänkin. Ja se onko pölyjä pyyhitty tällä viikolla näkyy paljon vähemmän arjessa, kuin se onko laminaatti laitettu koko huoneen leveydeltä, niin hänellä on enemmän aikataulua ja nalkutusta, jos työ jää kesken.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun on kirjoittanut useampi henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa perustelusi tuolle väittämällesi YKSIN KIRJOITTAMASI KETJU?!
Pidetäänkö ketju positiivisena, jos tästä vielä jatketaan, vaikka ketju onkin päässyt iltasanomiin, toimittaja tienannut kirjoittajien kustannuksella rahansa ja ties kuka kuseksii ukonkin lisäksi nyt milloin mihinkin ja joku peräti väittää yhden henkilön kirjoittamaksi ketjuksi tätä? Todella hyviä vinkkejä ja ohjeita täällä on ollut. ap
Ap raportoi: mä olen kyllä nyt ryytynyt, vaikka olenkin niin super tyytyväinen. Uus sohva on mahtava ja nyt paikallaan olkkarissa ja tv-taso myös ja noi on niin UPEET, noi molemmat. Kannatti lähtee aamusta hakee ne. Mä aattelin että joku jousi ois kuitenki puhki tai kangas irvistää kunhan nähdään sohva paikan pääl, mutta kyllä se vaan hyväkuntoinen on. Uskomaton muodon muutos tapahtui kerralla olkkarissa! :) Vanha sohva lähti kaatikselle ja se ruokaryhmä ukon kaverin tutulle. En mä ymmärrä miten se sen kelpuutti, ehkä se maalaa sen. Tv-taso lähtee johonki kierrätykseen, ehkä joku ottaa sen vaikka kukka tasoksi.
Uuden keittiön hankkimista me päätettiin siirtää ens kesään. Sen asentamiseen menee kuitenki aika paljon aikaa. Seinien maalausta aloitellaan ehkä ens viikolla, tai aloitetaan jos jaksetaan. Loput noi tavaralaatikot ainaki pitää jonnekin vielä viedä ja osa laittaa myyntiin. Varasto saa nyt olla, onhan toi kuin joku tornado ois siellä käyny. Hyvä idea saada nää näkyvät tilat kuntoon ensin. Viikonloppuna mä vaan makaan tossa sohvalla ja me rentoudutaan. Ukko pääsee grillaamaan ja tekeen ruokia välillä, se grilli on sille luvattu. :) ap
Tää kesäaika me syödään tossa ulkona piharyhmässä. Se ruokaryhmä oli niin karsee, että päätettiin että lähtee samaan syssyyn samoilla kyydityksillä, muuten se olis jäänyt tohon pyörimään vaa. Nyt on hyvä etsiä uutta ruokaryhmää. :) ap
Vierailija kirjoitti:
Eipä tainnut ap arvata ketjua aloittaessaan ja muut aktiivit sitä osaltaan jatkaessaan, että ketju päätyisi osittain vielä lehtiin :)! Ilahduin huomatessani Ilta-Sanomista suosikkiketjuni. Mutta siinäpä tuli hyvää tietoa & inspiraatiota siivouksesta ja järjestämisestä muillekin kuin palstalaisille.
Sanomat saa näköjään välillä tältä palstalta materiaalia lehtiinsä, vaikka todennäköisesti palstan ylläpitokulut ovat kuitenkin suuremmat. Ja näkeehän palstalta, mikä ihmisiä puhututtaa ja mitä ajassa liikkuu.
Tsemppiä ap:lle ja muille ahkeroitsijoille edelleen!
No nyt, olin pessyt kylppärin kaakelit normi kaakelipesulla, lähti likaa. Pesin uudelleen cillit bang kylppäripesulla, lähti lisää likaa. Vielä päätin kokeilla cillit bang bleachia, ja vieläkin irtosi likaa. Nyt on ultrapuhdasta! Viimeisessä oli pakko avata ikkuna, oli niin kova kloorin katku. Vähän jännitti että miten sitä pitäisi käyttää, kun oli niin raju käry, mutta ainakin kaikki lähti lopultakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa perustelusi tuolle väittämällesi YKSIN KIRJOITTAMASI KETJU?!
On täällä jokunen muukin kirjaimia järjestykseen näpytellyt.
Kerrostalossa, jossa on jätteenkeräys kaikelle, on varmasti paras viedäkin roskat aina kun menee ulos.
Meillä omakotitalossa näin voi tehdä vain sekajätteelle. Keräyspisteeseen on kaksi kilometriä, ja pyörällä on hankala lähteä kasseja erikseen viemään, täytyy viedä silloin kun on auto käytössä.
Toivottavasti näitä jätepisteitäkin tulisi tiheämpään, niin olisi helpompi kierrättää. Nythän niitä on minimi, kun pakkausten tuottajat eli kauppaketjut tekevät vain sen mitä on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat niin laiskoja etteivät kerää edes joulukoristeita pois kesäksi.
Ne otin, mutta sekä talvitakit että kengät esillä. Kohta taas niitä tarttee.
Miksi tiski ei tule kirkkaaksi tiskikoneessa? On sameaa ja pisaran jälkiä.
minäkin ihmettelen, miksi lakanat alkavat ajan kanssa haista kaapissa? Myös kotonani jossa on myös melamiinikaapit, ovat aina haisseet samalle, jos ovat kauan pinon alla. Eri talo, eri pesuaine, eri aikakauden lakanat ja koneet, tarkempi ja siistimpi emäntä siellä. Silti täsmälleen sama haju. Mistä se tulee?
Meidän lapsi purki tehokkaasti kaikki laatikon tavarat jossain ikävaiheessa, mutta ei enää. Jossain vaiheessa huomasin, että kappas lapsi ei enää tutkikaan mitä kaapit ovat syöneet. Legot me säilytimme lakanan sisällä, niin ei levinnyt kaikki legot pitkin kotia.