Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa

Vierailija
30.06.2020 |

Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.

Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.

Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.

Kommentit (1330)

Vierailija
841/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kans yksi vessanpytty aika epätoivoisessa kunnossa. Musta harpic? Onko muita vinkkejä?

Mä nyt kerron, miten mä sen tein. Olen kyllä saanut pyyhkeitä tästä, joten omalla vastuulla ja maalaisjärjellä sitten. Vessanpönttöni oli sekä edellisen asukkaan, että minun omilta jäljiltäni aivan hirveässä kunnossa. En tarkoita irtolikaa, vaan jotain suorastaan pöntön pohjalle kivettynyttä ainesta johon sitten tarttui kaikki kiinni ja se oli aivan värjäytynyt kammottavaksi. No niin:

Ensinnäkin, käytä lämmintä vettä käsisuihkusta. Monet putsaavat pöntön vain sen omalla kylmällä vedellä. Tämä tietysti toimii ihan hyvin ylläpitosiivouksessa, mutta kun kyse on epätoivoisesta pinttymästä, ensin lämmin ja asteittain niin kuuma vesi kuin hanasta tulee. Pese ensin kunnon jäykällä tiskiharjalla irtoava lika kaikkialta millä tahansa pesuaineella. Vessaharja on tähän hommaan aivan liian heppoinen.

Tämän jälkeen tilanne minulla oli hieman parempi, joskin yhä hirveä. Mietin, mikä on kotitalouden kovin myrkky! No, sehän on konetiskiaine.

Ensin sitten käsisuihkulla niin kuumaa vettä kuin tulee. Tätä veden juoksutusta pitää jatkaa niin, että sen pöntön maljaan jäävä vesi on kuumaa. Sitten sinne konetiskiainetta. Minulla ei ollut kuin tabletteja, voi olla, että nestemäinen olisi ollut parempi. Jätin koetiskiaineen likoamaan pönttöön ja lirutin vielä varovasti vedenkeittimellä kiehauttamani veden sinne pönttöön. Tee tämä hiljalleen, ettei pesuliuos valu viemäriin.

Anna vaikuttaa niin kauan kunnes vesi on jäähtynyt. Sitten vain sillä jämäkällä tiskiharjalla jynssäät. Pese, pese ja pese pesimisestä päästyäsi. Toista käsittely. Käytä myös muoviharjan "talttapäätä" kivettymien rapsutteluun. Toista vielä uudestaan. Niin monta kertaa kuin tarve vaatii. Pese oikeasti voimalla. Mikään pelkkä liottelu, harjalla hieraisu ja huuhtelu ei auta. Suojaa silmät.

Oikeasti, näin sain aivan karmaisevassa kunnossa olevan pöntön hohtavan puhtaaksi. Se kimaltelee. Eikä mitään vahinkoa sille tapahtunut. Nyt se pysyy loistavan puhtaana ihan kevyellä ylläpitosiivouksella. Pinta ei kärsinyt, eikä lika tartu.

Kun olen tämän kertonut, olen tosiaan saanut moitteita. Mukamas pinta kärsii, tai pönttö voi haljeta kuumasta vedestä. Kerron nämä varoitukseksi, vaikka minun tapauksessani käsittely onnistui ilman mitään vaurioita.

Tuttavani sai yhden pöntön halki kaadettuaan sinne kuumaa keittoa. Eli EN suosittele.

Kuumalla vedellä suihkuttaen pöntön reunoja pitkin olen siivonnut 28 vuotta. Yksikään pönttö ei ole haljennut. Luulenpa, että ystäväsi on ronskisti kopistellut keittoa.

Hanasta tuleva vesi ei normaalisti ole kiehuvan kuumaa, ellei systeemi ole epäkunnossa. Hanavedellä pöntön halkaisu tuskin onnistuu (ainakaan jos pönttö ei ole todella jääkylmässä paikassa, mutta sellaisessa), mutta kiehuvalla vedellä niin voi käydä.

Vierailija
842/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju. Niin paljon sain inspiraatioya täältä.

Tässä mun vinkit:

Siivouksen ajattelu liikuntana. Se on hyvää arkiaktiivisuutta.

Methodin pesuaineet suihkepullossa keittiöön ja vessaan ja peileille. Siksi koska käteni kestävät ne ilman suojahanskoja (Kiillon pesuaineista meni iho rikki) ja ovat tehokkaita lian poistajia. Suihkautan, annan vaikuttaa hetken ja pyyhin kostealla mikrokuituliinalla.

Vaatehuoneessa on jatkuvasti yksi iso musta jätesäkki, jonne laitan pois annettavaa tavaraa sitä mukaan kuin sitä ilmaantuu. Lapsiperheessä ilmaantuu kyllä, kun vaatteita jää pieniksi yms. Kun säkki on täynnä kiikutan sen Fidalle.

Aina ei huvita siivota vaikka onkin sotkuista. Silloin minua auttaa ajastin-kikka. Esim teen 20 min aikana niin paljon kun ehdin. Tai 5 min per huone. Kun rivakasti kelloa vastaan tekee, niin yllättävän paljon saa aikaan.

Tiskikone aina illalla päälle ja aamulla tyhjennys. Niin saa sitten pitkin päivää likaiset astiat suoraan koneeseen.

Rutiinit. Keittiö siivotaan aina heti kun on syöty. Aluksi piti pakottaa itseä siihen mutta nyt en osaa enää jättää tekemättä. Samoin posti käsitellään heti kun saapuu. Laskut on helppo maksaa heti mobiilisovelluksella ja arkistoitavat paperit mappeihin heti. Lehdet niille varattuun laatikkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita joiden mielestä hieman ahdistava ketju? Että miksi kodin olla edes paikka, jossa on paljon tyhjiä pintoja. Sisustuslehdet on niitä kodin pohjia, vrt asuntonäyttö.

Sellainen koti normisti ei tee suurta vaikutusta minuun.

Ei tyhjyys ole aina sama kuin toimivuus.

Kuinka monta harrastusta ihmisillä on? Entä muita intressejä, menoja, jonkun asian edistämistä päivittäin?

Vierailija
844/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muita joiden mielestä hieman ahdistava ketju? Että miksi kodin olla edes paikka, jossa on paljon tyhjiä pintoja. Sisustuslehdet on niitä kodin pohjia, vrt asuntonäyttö.

Kuinka monta harrastusta ihmisillä on? Entä muita intressejä, menoja, jonkun asian edistämistä päivittäin?

Minustakin runsas sisustus on viehättävä, mutta sen pitäisi tosiaan olla myös toimiva ja helposti siivottavissa. Itse esim. koristelin keittiötä ihan turhaan, kun sitten ei ole työtilaa riittävästi ja sotkua ja ihan sitä likaakin kertyy... Nätimpi nyt vähän tyhjempänä! Mutta vähän pitää olla koristustakin kun ne keittiönkaapit on niin rumat :D

Tykkään olla kotona, harrastuksetkin mulla on kotona tehtäviä, kuten lukeminen, musiikki, piirtäminen jne :) hyvin jää aikaa tässä kesälomalla niillekin, ja ehdin palstallakin hillua ja silti myös siivota! Mutta tosiaan ulkoilmaihminen en ole enkä kovin sosiaalinen, joten siksi kai sitä aikaa tämmöiseen riittää. Eikä ole lapsia.

T. Vuokra-asuja

Vierailija
845/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tähän linkin sisustukseen joka on ollut tällä palstalla ennenkin. Tämän tyyppinen on minun silmääni viehättävä koti. En ehkä aivan kaikesta tietenkään tykkää, vaan tarkoitan kodin tunnelmaa. Ei mikään riisuttu instakoti. Mun oma tyylini on hieman tuonnepäin ja se käy päinsä koska minulla myös on korkeat huoneet vanhassa talossa:

https://www.gloria.fi/artikkeli/sisusta/marmorisia-ikkunalautoja-ja-kor…

Vierailija
846/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä suurin sotkija on ukko.

Mä heitin "isoimman" roskan pihalle:)

Vierailija
847/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien tarvitsekaan elää samalla tavalla, mutta jos suuri tavaramäärä ahdistaa, niin tottakai sille kannattaa jotain tehdä. Jos viihtyy paremmin kodissa missä on enemmän tavaraa niin ei tietenkään kannata heittää niitä pois. Omaan kotiin kannattaa panostaa, ei vieraita vaan itseä varten.

Minä siivosin aamulla keittiön ja tein kaapista tilaa vedenkeittimelle ja leivänpaahtimelle, kun huomasin että ei niitä ole vähään aikaan käytetty. Blenderi, kahvinkeitin ja leipäkori sai jäädä näkyviin, mutta muuten tasot on tyhjät. Tiedän että taas vähitellen tavaraa kerääntyy ja itse sokeutuu sille näkymälle, joten välillä hyvä tehdä perusteellisempi raivaus.

Vierailija
848/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ketjuun kommentoinut jo muutaman kerran mutta tulipa uusi ajatus vielä mieleen.

Opettakaa ja näyttäkää lapsille esimerkkiä miten koti pidetään kunnossa. Minä sain äidiltä neuvot ja opit, en ole koskaan elänyt kaaoksen keskellä. Omat lapset on nyt 7-12 vuotiaita ja heillä käy käden käänteessä siivoaminen. Eivät edes tykkää katsella sotkua. Toki välillä jätetään kivat leikit ja rakennelmat jopa kuukausiksi ilostuttamaan ja tehdessä tulee sotkuakin mutta se on elämää.

Lähipiiriin kuuluu nuori joka elää suorastaan saastassa. Ollaan yritetty auttaa mutta naureskelee vain että eihän tämä mitään. Samoin muukin elämänhallinta on pielessä. Uskon vahvasti että kaikki tämä mikä kotoa ”viedään” mukana kuten kodin ylläpito ja ikävienkin velvollisuuksien hoitaminen auttaa nuoria pitkälle. On oikeasti nuoria jotka ei hoida kotia, hampaitaan, hygieniaa, laskuja ja ylipäätään asioita. Virastoon soittaminen voi olla painajainen.

Kodin pitäisi olla paikka jossa levätä ja rauhoittua, ei paikka joka stressaa eikä työmaa. Ei se ihan vaivatta onnistu mutta kun sen oppii hallitsemaan niin ei se iso työ ole.

Tsemppiä kaikille raivaajille ja siivoilijoille, lopussa kiitos seisoo :) ja tsemppiä myös jatkoon, älkää antako paikkojen enää räjähtää.

Vierailija
849/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä.

Mä sain naapurilta hyvän ovimatto vinkin. Se matto on ostettu Biltemasta ja se on kumia. Helposti putsattavissa eikä kerää kaiken maailman kiviä ja roskia sinne syvälle maton sisään. Mä ostan sellaisen kunhan remppa on ohi. Oispa jo ohi. Se olin mä vuorostaan joka kirosin tänään, että loma pilalla ja miksi pitikään aloittaa tää projekti. Ihan hel----- moinen homma, mut ehkä tästä selvitään.

Ukot likasivat jo pari uutta pyyhettä, eihän toi remppa mitään siistiä hommaa ole. Piti kaivaa vanhoja pyyhkeitä takaisin, onneks en laittanut kaikkia pois. Uusi ovimatto ilmestyy sitten vasta, kun rempat on tehty!

Ukon kaveri on ollut kyllä suurena pelastuksena, ukolla olis varmaankin mennyt kaks kuukautta pelkästään noustessa ylös tuolta sohvan pohjalta, nyt noi ahertaa yhdessä ja ukon kaveri ei ole niin tuhertaja kuin ukko. Ukko ois varmaan laittanut ne laminaatit naulalla kiinni lattiaan ja laudatkin väärinpäin.

ap

Vierailija
850/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä mun vinkit:

Methodin pesuaineet suihkepullossa keittiöön ja vessaan ja peileille. Siksi koska käteni kestävät ne ilman suojahanskoja (Kiillon pesuaineista meni iho rikki) ja ovat tehokkaita lian poistajia. Suihkautan, annan vaikuttaa hetken ja pyyhin kostealla mikrokuituliinalla.

Vaatehuoneessa on jatkuvasti yksi iso musta jätesäkki, jonne laitan pois annettavaa tavaraa sitä mukaan kuin sitä ilmaantuu. Lapsiperheessä ilmaantuu kyllä, kun vaatteita jää pieniksi yms. Kun säkki on täynnä kiikutan sen Fidalle.

Aina ei huvita siivota vaikka onkin sotkuista. Silloin minua auttaa ajastin-kikka. Esim teen 20 min aikana niin paljon kun ehdin. Tai 5 min per huone. Kun rivakasti kelloa vastaan tekee, niin yllättävän paljon saa aikaan.

Tiskikone aina illalla päälle ja aamulla tyhjennys. Niin saa sitten pitkin päivää likaiset astiat suoraan koneeseen.

Rutiinit. Keittiö siivotaan aina heti kun on syöty. Aluksi piti pakottaa itseä siihen mutta nyt en osaa enää jättää tekemättä. Samoin posti käsitellään heti kun saapuu. Laskut on helppo maksaa heti mobiilisovelluksella ja arkistoitavat paperit mappeihin heti. Lehdet niille varattuun laatikkoon.

Todella hyvä vinkkejä, mutta lihavoitua kohtaa en suosittele, jos se siis laitetaan päälle nukkumaan mennessä. Jokainen päällä oleva kodinkone on tulipaloriski, ja niitä tulisi käyttää vain valvottuina.

Vierailija
851/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan tähän linkin sisustukseen joka on ollut tällä palstalla ennenkin. Tämän tyyppinen on minun silmääni viehättävä koti. En ehkä aivan kaikesta tietenkään tykkää, vaan tarkoitan kodin tunnelmaa. Ei mikään riisuttu instakoti. Mun oma tyylini on hieman tuonnepäin ja se käy päinsä koska minulla myös on korkeat huoneet vanhassa talossa:

Mä googletin ton, mä en mennyt suoraan tosta linkistä, mutta luulen löytäneeni saman. On kyllä upee! Kohta mä haluunkin tollasen. :) Mitähän toi ukko sanoisi, jos kertoisinki että katoppa laitettaisiko sittenkin tällain. Voi että kun on niin monta ihanaa sisustustyylisuuntaa. ap

Vierailija
852/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä mun vinkit:

Tän aikarajaidean mä otan käyttöön, kunhan tää tästä normalisoituu! :) ap

Vierailija
853/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä googletin ton, mä en mennyt suoraan tosta linkistä, mutta luulen löytäneeni saman. On kyllä upee! Kohta mä haluunkin tollasen. :) Mitähän toi ukko sanoisi, jos kertoisinki että katoppa laitettaisiko sittenkin tällain. Voi että kun on niin monta ihanaa sisustustyylisuuntaa. ap

Huoh.

Vierailija
854/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä impulsiivinen :D Ei se mitään, meitä on erilaisia. Pidä nyt vaan kiinni siitä "johtotähdestäsi", siitä vierailukodista joka sua miellytti. Tuollainen runsaus tosiaan vaatii ne tilat sille, korkeat huoneet ja vanhan miljöön. Mulla sattuu olemaan perintöhuonekaluja niin on helpompaa. Ei tarvitse antiikkiliikkeissä eikä Bukowskilla vierailla. Vanhat huonekalut ei kuitenkaan aivan pelkästään sovellu nykytarpeisiin, siksi tuossa kodissa minusta onkin hauskasti sekoitettu uutta mukaan, kuitenkin niin, että se sopii kokonaisuuteen. Eikä ole liian ryppyotsaista!

Vierailija
855/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vinkki on SmartStore Collect lajittelusetti, saa jätteet piiloon ja toimii myös istuimena tms.

Vierailija
856/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa siivota. Luen vaan tätä ketjua.

Vierailija
857/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa siivota. Luen vaan tätä ketjua.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Vierailija
858/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se useimmiten vaan on:

- Tyhjät pinnat on helppo pyyhkiä

- Tyhjälle ruokapoydälle on helppo laittaa kattaus

- Tyhjälle keittion tyopoydälle on helppo nostaa ainekset ruokaa laittaessa. Ruoanlaiton jälkeen se on myos helppo putsata.

- Tyhjälle tyopoydälle on helppo nostaa kulloinkin tarvittavat materiaalit, eikä siinä ole huomion vieviä elementtejä.

- Avariin (ts. ei ääriään myoten täysiin) kaappeihin ja laatikoihin on helppo laittaa tavarat, ja sieltä on helppo loytää etsimänsä. Myos esim. tekstiilit pysyvät freshimpinä, kun ne ovat ilmavasti.

- Tyhjään autotalliin on helppo ajaa, ja siellä voi suorittaa auton siivousta ja pientä huoltoa.

jne jne jne

Itseasiassa lähes kaikki arkieläminen kodissa on helpompaa ja siten toimivampaa, mikäli tasot ovat lähes tyhjiä, säilytystilat vain max 70% täynnä, ja kaikelle on oma paikka jonne se mahtuu ja josta se loytyy. Säästää aikaa, rahaa ja hermoja. (Ja se, paikkojen siistinä pitämiseen EI mene aikaa yhtään sen enempää, kun järjestys on kerran luotu)

Vierailija
859/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan eri mieltä siitä että tyhjä koti olisi ankea tai kolkko. Meillä on lämmin ja kotoisa fiilis vaikka kaikki on mietitty aika pitkälti puhtaanapidon kannalta. Värit, tekstiilit, kontrastit, yksityiskohdat ja valaistus merkitsee paljon.

Omaan kotiin olen luonut paljon rauhallisuutta. Olohuone on kuin lämmin pesä mutta kuitenkin avara ja selkeä. Hirsitalossa on helppo sisustaa vaikkakin rajoitteita on. Rakastan sitä tunnetta kun lepään sohvalla ja mikään ympärillä ei häiritse. Vaikka en pidä tavaraa paljoa esillä, rakastun silti tavaroihin ja haluan ne esille. Tähänkin pätee se että yksi sisään yksi ulos, en hamstraa tavaraa. Joskus menee vuosia etten osta yhtään tavaraa kotiin.

Mutta esim juuri keittiön pitää yllä tasoista tyhjä, ihan käytännöllisyyden takia. Ei se näytä tyhjältä vaan juuri hyvältä, niitä koristeita ja asetelmia voi pitää muualla. Keittiön pöydälle voi hommata vaikka astetta upeamman liinan tai maljakon tai seinälle kauniin taulun. Tavaran määrä ei tee mistään kohdasta esteettiseempää.

Vierailija
860/1330 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä.

Mä sain naapurilta hyvän ovimatto vinkin. Se matto on ostettu Biltemasta ja se on kumia. Helposti putsattavissa eikä kerää kaiken maailman kiviä ja roskia sinne syvälle maton sisään. Mä ostan sellaisen kunhan remppa on ohi. Oispa jo ohi. Se olin mä vuorostaan joka kirosin tänään, että loma pilalla ja miksi pitikään aloittaa tää projekti. Ihan hel----- moinen homma, mut ehkä tästä selvitään.

Ukot likasivat jo pari uutta pyyhettä, eihän toi remppa mitään siistiä hommaa ole. Piti kaivaa vanhoja pyyhkeitä takaisin, onneks en laittanut kaikkia pois. Uusi ovimatto ilmestyy sitten vasta, kun rempat on tehty!

Ukon kaveri on ollut kyllä suurena pelastuksena, ukolla olis varmaankin mennyt kaks kuukautta pelkästään noustessa ylös tuolta sohvan pohjalta, nyt noi ahertaa yhdessä ja ukon kaveri ei ole niin tuhertaja kuin ukko. Ukko ois varmaan laittanut ne laminaatit naulalla kiinni lattiaan ja laudatkin väärinpäin.

ap

Hienoa, että ukolla on kaveri jeesaamassa! Silloin tulee tosiaankin ryhdyttyä puuhaan kun eihän siinä voi ruveta laistamaan kun on toinenkin tekemässä. Äläkä sä nyt synkistele, niinhän se vaan on, että rempan ollessa kesken kaikki näyttää vielä enemmän kaaokselta. Pidä tähtäin kirkkaana mielessäsi, se ihana siisti koti häämöttää siellä vaikka välillä taisteluväsymys iskee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan