Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Olen lukenut 12 sivua, ja kiva ketju! Toivottavasti henki pysyy hyvänä lopuissakin viesteissä.
Haluan kertoa, miksi meillä EI ole siistiä. Liikaa tavaraa, huonot säilytystilat, paljon harrastuksia ( mielestäni tämä on oikea järjestys). Kaksi vähän laiskaa ihmistä, itse pesen innolla pyykkiä ja mies siivoaa lattioita, muu onkin sitten kaaosta. Keittiön nurkassa lojuu kylmälaukku joka ei mahdu mihinkään. Kaappitilaa niin vähän, ettei kaikki tarvittava mahdu sinne piiloon, joten tasoilla lojuu mortteli, vedenkeitin, hedelmäkori, tomaattiastia, leipäpussit, leivänpaahdin, teekannu, kahvipannu jne. Kaikki tavarat käytössä, mutta vie koko tilan ja tekee leivänmurujen ym pyyhkimisen vaikeaksi. Matalan kaapin päällä toinen hedelmäkori, pilttipurkkeja, käsipyyhkeitä. Olohuoneessa lattialla radio, kaiuttimet, joku laatikko jossa miehen harrastusvälineitä (käyttää jatkuvasti , eikä niille ole paikkaa), lapsen lelulaatikko, joogamatto, leikkimatto. Näille ei ole omaa paikkaa, mihin ne piilottaa. Vaatehuoneesta tilan vie harrastukset, miehen ja ja vauvan tavarat. Häkkivaraston täyttää renkaat, harrastusvälineet ja jotain sekalaisia laatikoita, jotka pitäisi käydä läpi. Yhdessä laatikossa on esim korkeita kynttilänjalkoja, joita ei koskaan käytetä, sillä olemme kömpelöitä ja korkeus pelottaa. Puoliso ei anna hävittää niitä, sillä ne on lahjaksi saatu. Eteistä en jaksa edes käydä läpi, enkä makkaria. Arvaatte varmaan loput 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puolipitoista vaatetta ei voi laittaa takaisin kaappiin puhtaiden joukkoon? Jos se on niin puhdas, että sitä voi käyttää uudelleen, niin eihän siitä silloin niihin puhtaisiin vaatteisiin mitään tartu. Jos siinä taas on jotain "aistittavaa" likaa, joka voisi tarttua puhtaisiin, niin ei kai sellaista ilkeä enää uudestaan käyttää?
Kevyessäkin käytössä irtoaa aina jonkin verran ihosolukkoa, hikeä ja ulkoa kosteutta ym, ettei se ihan yhtä puhdas ole kuin pesusta tullut. Menee vielä käytön tai kaksi, mutta jos jää kaappiin pyörimään olisi hyvä heittää pesuun jossain vaiheessa, koska menee tunkkaiseksi nopeammin kuin täysin puhtaat.
Tästä tulikin mieleeni, että miten muut toimitte juhlavaatteiden kanssa? Minä olen käytön jälkeen vain tuulettanut ja laittanut takaisin kaappiin... Pari kertaa on käytetty pesulassa oikein hikisen juhlapäivän jälkeen, mutta pesettekö muut joka käytön jälkeen?
Muistelen, että joku kysyi aiemmin minkä väriset pyyhkeet on käytössä? Meillä on harmaat yksiväriset.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä pyykinpesuaineiden valintaan ja säilytykseen? Montako eri putelia teillä on kotona? Painaako valinnassa eniten hinta, pesutulos, käytön kätevyys vai joku muu?,
Nestemäinen marseillesaippua on ihan yliveto pyykkietikan kanssa käytettynä. Olen kokeillut ainakin 20 erilaista pesuainetta. Pesutulos ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä pyykinpesuaineiden valintaan ja säilytykseen? Montako eri putelia teillä on kotona? Painaako valinnassa eniten hinta, pesutulos, käytön kätevyys vai joku muu?,
Minä olen tykännyt Serton nestemäisistä ja niitä löytyykin varmaan kaikki mahdolliset (valko, kirjo, musta, sport, silkki&villa). Tykkään, kun ovat suht tuoksuttomia, zeoliitittomia ja usein tarjouksessa. Eniten käytetyt + pyykkietikka ovat muovikorissa kylppärin allaskaapissa, harvemmin käytettävät ovat siivouskomerossa. Laitoin (tämän ketjun innoittamana :)) tuonne allaskaappiin kaksi koria, toiseen nuo pyykinpesutarvikkeet ja toiseen kaikki vessanpesuaineet ja -siivousvälineet. Tavaraa on täsmälleen sama määrä kuin ennenkin, mutta kaappi näyttää heti siistimmältä ja tyhjemmältä.
Vierailija kirjoitti:
Sadepäivä. Tekee mieli siivota jotain kun tämä ryhmä on niin mainio. Aloittaisinko kylpyhuoneen kaapista vai astiakaapista? Pakastin pitäisi sulattaa mutta se ei nyt innosta. Kellarissa on onneksi yksi tyhjä pesty pakastin odottamassa marjasatoa.
Mä siivosin äsken vaatekaapin ja sieltä lähti jätesäkillinen vaatetta.
Siitä tulikin mieleen yksi vinkki, nimittäin aina vaatekaappia siivotessa on pino vaatteita mistä en ole ihan varma, että käytänkö niitä enää, joten laitan sen pinon aina kaapin alimmalle hyllylle odottamaan. Seuraavalla kerralla kun siivoan kaapin, heitän pois ne mille ei ole käyttöä ollut ja taas siirrän sinne odottamaan ne mistä en ole ihan varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tykännyt Serton nestemäisistä ja niitä löytyykin varmaan kaikki mahdolliset (valko, kirjo, musta, sport, silkki&villa). Tykkään, kun ovat suht tuoksuttomia, zeoliitittomia ja usein tarjouksessa. Eniten käytetyt + pyykkietikka ovat muovikorissa kylppärin allaskaapissa, harvemmin käytettävät ovat siivouskomerossa. Laitoin (tämän ketjun innoittamana :)) tuonne allaskaappiin kaksi koria, toiseen nuo pyykinpesutarvikkeet ja toiseen kaikki vessanpesuaineet ja -siivousvälineet. Tavaraa on täsmälleen sama määrä kuin ennenkin, mutta kaappi näyttää heti siistimmältä ja tyhjemmältä.
Meillä myös sertot. Mahtuvat just sopivasti peilikaapin hyllylle. Ainoa pulma on opettaa mies ja lapset laittamaan tarpeeksi vähän pesuainetta. Ruokalusikallinen tai pari riittää koneelliseen. Huuhteluainetta ei olla köytetty moneen vuoteen. Sertolla pestyt vaatteet eivät kaipaa sitä.
Pyykinpesuaineistä älkää ostako edullista WAU! Color pyykinpesunestettä. Sillä ei lähde veritahrat pois pyykistä.
Hyvä pesutulos tulee BioLuvil Classic tai Rainbow Color pyykinpesujauheilla.
Noiden ekologisuuteen ei ole perehtynyt.
Suosin myös sertoa, tosin jauhetta, voi käyttää myös korkeammissa lämpötiloissa, sekä pyykkietikkaa. Nestemäinen Marseille myös hyvä.
Moi kaikki!
Me tarvittaisiin kotiin laadukkaat pyyhkeet! Onko kellään ehdotuksia? En jaksaisi heittää niitä vähän väliä kotieläimille.
Meillä on Finlaysonin pellavapussilakanat ja teineillä Finlaysonia (puuvilla) myös. Niitä ei tarvitse vaihtaa, tuntuvat vaan pehmenevän ja parantuvan pesussa.
Onko näin laadukkaita pyyhkeitä edes olemassakaan?
Ehkä sellaiset hamam-pyyhkeet?
Ne on kyllä tosi ohuet!
Vierailija kirjoitti:
Moi kaikki!
Me tarvittaisiin kotiin laadukkaat pyyhkeet! Onko kellään ehdotuksia? En jaksaisi heittää niitä vähän väliä kotieläimille.
Meillä on Finlaysonin pellavapussilakanat ja teineillä Finlaysonia (puuvilla) myös. Niitä ei tarvitse vaihtaa, tuntuvat vaan pehmenevän ja parantuvan pesussa.
Onko näin laadukkaita pyyhkeitä edes olemassakaan?
Finlaysonilla on tosi monen laatuisia ja hintaista pyyhkeitä. Kalleimmat on tosi hyviä ja kestäviä mutta keskihintaisissakim on tullut pettymyksiä. Familon?
Kuinka monta pyyhettä teillä on per henkilö? Meillä on jokaiselle 2 kylpypyyhettå ja 2 kösipyyhettå. Lisäksi on muutama ylimääräinen käsipyyhe vieraita varten. Samoin lakanoita on kahdet jokaiselle. Tyynyliinoja on ylimääräisiä.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta! :)
Voi elämä tänää se alkaa, lattiaremppa! Pitäkää peukkuja!
Kattelin tota meidän aikansa elänyttä keittiööki illalla ja kyl sekin tartteis päivityksen. Mä kattelin tos aamupalalla keittiökaluste myynti ilmoituksii, ehdotan ukolle keittiön uudistamistaki! Ostettais halvalla joku käytetty keittiö ku kohdalle sattuis. Ukon kaveri osaa laittaa ja ukko ois apuna. Mäkin voin jotain häärärä ja höslätä siel. Keittiön kaapiston vois saada jopa ilmaiseks, keittiökalusteissa on myös annetaan ilmoituksii. Sillain että ottais vaik osan niistä kaapeista meidän keittiöön ja täydentäis jollain lipastolla, avo hyllyillä, liitumaali taululla, isolla peilillä tms jos mitat ei mee ihan nappiin. Toi vanha suoraan kaatopaikalle. Tota varten tarttee kans vähä rahaa. Kyl me saadaan toikin. Keittiön lattiaa ei varmaan kannata ihan viel laittaa uusiks ku ideoin ny tän keittiöjutskan.
Nyt mä tajuun, että pelkillä koriste-esineillä ja päiväpeitteil ei saa aikaan sitä mitä saa pintojen uudistamisella saa. Mä oon tavaralla varmaanki yrittäny piilottaa noi, mitä oiski pitäny vaihtaa, rempata ja korjata.
Mut nyt lattia huomion keskipisteeks anyways. ap
Jos saatte ilmaiseksi keittiön, niin sehän on kaikkein edullisinta :). Jos ei löydy mieluisaa mallia, niin kohtuubudjetilla selviätte vaihtamalla keittiön kaappien ovet ja ehkä astiankuivausritilän, jos se ei ole enää pinnaltaan siisti. Tämä tietysti siinä tapauksessa, että keittiön kaappien kunto sisäpuolelta ei ole huono.
Olen sisustuslehdistä lukenut, että monesti käy juuri niin, että kun yhtä kohtaa kodista alkaa uudistaa, niin muu osa huoneesta tai kodista alkaa näyttää kulahtaneelta ja remontointi jatkuu.
Ethän vaan väsytä itseäsi liikaa, ap! Mutta kun en tunne sinua, niin toisille sopii tehdä kertarysäyksellä, kun on inspiraatio päällä. Toivottavasti ehdit levätä myös ennen töihinpaluuta. Aikuisena ihmisenä tiedät itse rajasi :).
Kiitos vielä piristyksestä, ap ja muut, en ole vakiokävijä palstalla mutta tämä on ollut yksi mukavimpia ja järkevimpiä ketjuja täällä vähään aikaan. Olen myös ihaillut ap:n positiivista tapaa reagoida pariin ikävämpään kommenttiin, et ole provosoitunut. Yritän ottaa mallia. Ja kiitos myös hyödyllisistä kodinhoitovinkeistä!
Serton lisäksi käytössä on nestemäinen Erisan. Se käy Normaalin pyykin lisäksi myös Silkille ja villalle, joten ei tarvitse erikseen niille pesuainetta. On myös tuoksuton, toisin kuin yleensä herkkien materiaalien pesuaineet.
Vierailija kirjoitti:
Serton lisäksi käytössä on nestemäinen Erisan. Se käy Normaalin pyykin lisäksi myös Silkille ja villalle, joten ei tarvitse erikseen niille pesuainetta. On myös tuoksuton, toisin kuin yleensä herkkien materiaalien pesuaineet.
Nestemäinen Erisan on muuten Ok mutta liian korkea meidän peilikaappiin. Ja kun asutaan kerrostalossa eikä ole kodinhoitohuonetta niin tämä on tärkeä pointti. Myös Erisanin pakkaus tuntuu vähän vanhahtavalta. Muuten ok kotimainen muistaakseni ja taitaa olla myös ympäristömerkitty.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sellaiset hamam-pyyhkeet?
Ne on kyllä tosi ohuet!
Meillä on muita pyyhkeitä enää vierasvarana, en ole käyttänyt froteista kylpypyyhettä enää sen koomin, kun noita kokeilin.
Vierailija kirjoitti:
Pesutulos ja monikäyttöisyys ratkaisevat mutta hintatietoisesti. Meillä tärkein puhdistusaine on Lidlistä saatava "ikkunanpesuaine" (W5 Window & Glass Cleaner), jolla putsataan keittiötasot, ikkunat, pöytätabletit, lavuaarit, peilit jne. mutta myös maalatut puupinnat (ovenkarmit jne.). Toiseksi tärkein on Tolu, jolla käydään pääasiassa puupinnat (maalaamattomat huonekalut, parketti) mutta tästä saatan luopua putelin tyhjennettyä. Kolmantena eläintarvikeliikkeistä saatava Simple Solutionin Extreme Strain & Odour Remouver, jolla saa oksennustahrat tekstiileistä, veret, hajut ja muut kaikkein pinttyneimmät ja hankalimmat tahrat. Lisäksi käytössä astianpesuaine, astianpesutabletit, pyykinpesuaine, huuhteluaine, vessanpesuaine ja käsisaippua sekä huonekaluöljy, Marseille-saippua, mehiläisvaha ja sappisaippua. Ei-käytössä mutta kaapissa myös monenlaista parkettipuhdistusainetta jne. mutta ovat jääneet seisomaan, kun ei parkettia juuri matoilta näe tai ovat muutoin liian yksikäyttöisiä.
Niin ja tuosta pyyhkeiden määrästä, käsipyyhkeitä, keittiöpyyhkeitä ym. on ihan liikaa, mutta kun kaikki ovat mieleisiä ja käytössä niin onpa pyyhkeitä loppuelämäksi. Eivät vie tilaa ja yksiäkään en ole saanut rikki. Hamam-pyyhkeitä on vain kaksi per henkilö, ja näköjään se riittää ihan hyvin. Jotain yllättävää tarvetta varten siis on kaapeissa lisääkin. Kaipa sitä hätätilassa kuivaisi vaikka käsipyyhkeellä itsensä.
Ota se mikä innostaa eniten just nyt.