Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Ihan mahtavaa ap että olette saaneet noin paljon aikaan! Kuulostaa tosi kivalta koko projekti ja varmasti saatte palkinnoksi kauniin ja viihtyisän kodin.
Tämä ketju on innostanut minuakin ja olen katsonut kotia ihan uusin silmin ja meilläkin taitaa ensi viikolla alkaa seinien maalaus.
Vierailija kirjoitti:
Perjantai-illan pikaputsaus kohta vessassa: altaan pyyhintä, pöntön pesu ja lattian pesu. Menee muutama minuutti, tulee jo puhtaampaa ja tuoksuki on ihana. ap
Näin minäkin tykkään siivota mieluummin kuin pitää koko päivän siivouspäiviä. Vessan siivoaa nopeasti muutamassa minuutissa ohimennen, ja keittiön pyyhkäisen illalla niin että aamulla on mukava nousta kahvikeittoon siistissä keittiössä.
Eikä tietenkään aina jaksa ylläpitää tätä, kun joskus laiskottaa, mutta ei pidä lannistua jos hetkellisesti kaaos yllättää, vaan sitten taas yrittää palata rutiineihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa päättää tietyt sarjat esineille, esim tietyn brändin pyyhkeet, astiat jne, ja värit. Ei niillä kymmenellä hienolla pyyhkeellä saa aikaan nättiä lopputulosta, jos ne ovat ihan erilaisia eivätkä sovi yhteen. Koti näyttää paljon suunnitellunmalta, jos esineet käyvät yhteen muotokielen ja värien puolesta.
Itselläni on myös tietyt merkit ja värit päätetty vaatteisiin - musta, valkea, ja kaksi tehosteväriä. Kaikki vaatteeni ovat tämän värisiä, eli aivan kaikki sopii yhteen. Minulla on myös sääntöjä, kuten esim vain nahkakenkiä (pl lenkkarit), vain tietyn merkin sukkia ja alusvaatteita, jne.
Myös meikit ja kosmetiikka ostetaan aina täsmälleen samat, hyväksi havaitut tuotteet.
Kaikki tämä
A- saa kodin ja oman ulkonäön vaikuttamaan aina yhteensopivalta
B- poistaa kaiken random shoppailun ja helpottaa tarpeeseen etsimistä, kun ei tarvitse aina miettiä että mitä saippuaa sitä ostaisi, tai mikä väri sopii vaatekaappiin. Jos esim etsin uutta mekkoa, ei minun tarvitse käydä läpi koko valikoimaa vaan vain ne tietyt värit oikeassa koossa. Vähentää samalla virheostoja, kun ei kokeile "olisko tää máscara ok", kun ostaa sitä mitä ennenkin.
Tämä on periaatteessa hyvä idea. Mutta kun elää yli puoli vuosisataa :D (olen 55) ei niitä samoja merkkejä enää ole olemassakaan. Kuoseista puhumattakaan. Kaikki hyväksi havaitut meikitkin on monta, monta kertaa lopetettu ja uusittu. Aina vaan joutuu etsimään sitä uutta lempparia jonka valmistus taas jostain muotioikusta lopetetaan. Päivittäistavaraluottokaupastani lopetettiin jopa palarexona! Tästä marisin ja reilun puolen vuoden katkon jälkeen se palasi valikoimaan. Ärsyttävää, etten sanois.
Toki järkeä saa käyttää ohjeiden noudattamisessakin. Ajattelin että on itsestäänselvyys että jos esim jokin tuote lopetetaan, joutuu etsimään uuden tilalle. Kannattaa tietysti suosia sarjoja, jotka eivät ihan niin paljon tätä harrasta, esim monia meikkejä ja kosmetiikkaa on valmistettu vuosikymmeniä samanlaisina.
No juu, toki. Ei nyt vaan äkkiseltään tule mieleen montaakaan sarjaa. Hygieniatuotteista ehkä Sunlight ja Lux-saippua olivat minun nuoruudessani olemassa. Kumpaakaan en kylläkään käytä. Saman sarjankin tuotteet vaihtuvat tuhka tiheään. Ei Lumenekaan ole enää samaa kamaa kuin aikoinaan.
Kodin sisustuksessa varmaan joku perienglantilainen, kuten Sandersin tapetit on pitäneet pintansa. Vaatteista ei niin mikään.
Siis, vaikka kuinka suosisi jotain sarjaa, ei se kauaa kestä. Tätä vain tarkoitin.
Itse olen sitä ikäluokkaa että käytän mielummin vanhoja, hyväksi todettuja tuotteita ja aina samaa. Useimmat laatutuotteet kyllä kestävät vuosia. Sama ripsiväri on ollut käytössä ainakin viisi vuotta, samaa suihkugeeliä käytin kymmenisen vuotta kunnes se muutettiin sellaiseksi ettei enää itseäni miellyttänyt. Kun näin käy niin etsin taas uuden vastaavan tuotteen tilalle ja alan käyttämään sitä. Eli perustila on se että ostan aina sitä samaa hyväksi koettua, sitten kun käy niin ikävästi että se lopetetaan niin etsin uuden ja jatkan taas sen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki täällä selittää, että tavaramäärä minimiin. Eikö teillä perheellisillä muut valita tästä? Meillä ainakin teinillä on omat juttunsa, on kaikenlaista elektroniikkaa ja kosmetiikkaa ja koruja ja muutama vanha pehmolelu ym sekä hänen hamsterinsa ja sen tavarat.
Hänen pikkusiskonsa ovat leikki-ikäisiä ja heidän yhteisessä huoneessa on paljon leluja, siskon vanhat lelut myös. Kaikki vauvalelut on karsittu, mutta äkkiä pienehkössä huoneessa lelut vievät ison tilan.
Ja sitten on mies, joka on hamstraajaluonne ja harrastaa musiikin tekemistä, eli hänen laitteita ja niihin kuuluvia johtoja on kaikkialla ja hänellä on useamman tuhannen cd-kokoelma ja kirjojakin monta sataa, jotka täyttävät kaikki seinätilamme olkkarissa. Kaiken tämän keskellä oma harrastukseni viherkasvit, joita meillä on lähemmäs sata, niin koti ei vaan koskaan näytä siistiltä. Siivoan päivittäin ja ihmettelen, miten toisilla voi olla niin vähän tavaraa.
Osuipa sopivasti tää kommentti. Ukko jallittaa minkä kerkii, ei laita omiaan kuulemma pois. Vanhat virttyneet t-paidat vm 97, käyttötavaraa vielä kuulemma. Ja sen mielestä pitäis säilyttää lähes koko varaston sisältö ja pennut kaiken omansa. Mä nyt selvittelen nää mitä nyt on ollu esillä ja omat kamani, ne ukko antaa laittaa. Ainaki yleisilme siistiytyy ja nykyaikaistuu. ap
Kaveri on myös tällainen hamstraajaluonne ja hänen vaimonsa taas siisti estetikko. Tekivät jonkinlaisen kompromissin, että on sovitut tilat (tietty kaappi, varasto) minkä toinen sai kasata täyteen romuaan minkä halusi, mutta romu ei saanut kulkeutua näiden ulkopuolelle. Molemmat vaikuttivat olevan tyytyväisiä sopimukseen :)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pesen esim puseron joka käytön jälkeen, kestävät ihan hyvin.
Farkut ripustan illalla henkarin poikkipuulle rekkiin ja aamulla päälle. Mieluummin pesen vaatteen vähän käytön jälkeen ja jopa vajaan koneellisen, kuin tuskailen enää puolipitoisten kanssa. Jos yksin hoitaa neljän- viiden ihmisen talouden päivätyön päälle, ihan kaikkea ei voi optimoida vaan täytyy priorisoida. Minä priorisoin sitä siisteyttä ja järjestystä.
Farkkuja ei oikein kuuluisi pestä joka käytön jälkeen, ne ei kestä sitä kauhean hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puolipitoista vaatetta ei voi laittaa takaisin kaappiin puhtaiden joukkoon? Jos se on niin puhdas, että sitä voi käyttää uudelleen, niin eihän siitä silloin niihin puhtaisiin vaatteisiin mitään tartu. Jos siinä taas on jotain "aistittavaa" likaa, joka voisi tarttua puhtaisiin, niin ei kai sellaista ilkeä enää uudestaan käyttää?
Kevyessäkin käytössä irtoaa aina jonkin verran ihosolukkoa, hikeä ja ulkoa kosteutta ym, ettei se ihan yhtä puhdas ole kuin pesusta tullut. Menee vielä käytön tai kaksi, mutta jos jää kaappiin pyörimään olisi hyvä heittää pesuun jossain vaiheessa, koska menee tunkkaiseksi nopeammin kuin täysin puhtaat.
Wc pesty ja tuoksu tulvii koko kotiin.
Suihkutin wc:n lattialle kylpyhuonesuihketta, viimeks konttasin vessapaperin kanssa lattian pyyhkien, nyt mä kastelin innostuksissani ja höslätessä bidehanalla koko lattian. Mut ei kai tää niin vakavaa oo! Tuli ainaki puhdasta. Hyvää yötä kanssasiivoojille, mä en malta nukkuu. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puolipitoista vaatetta ei voi laittaa takaisin kaappiin puhtaiden joukkoon? Jos se on niin puhdas, että sitä voi käyttää uudelleen, niin eihän siitä silloin niihin puhtaisiin vaatteisiin mitään tartu. Jos siinä taas on jotain "aistittavaa" likaa, joka voisi tarttua puhtaisiin, niin ei kai sellaista ilkeä enää uudestaan käyttää?
Kevyessäkin käytössä irtoaa aina jonkin verran ihosolukkoa, hikeä ja ulkoa kosteutta ym, ettei se ihan yhtä puhdas ole kuin pesusta tullut. Menee vielä käytön tai kaksi, mutta jos jää kaappiin pyörimään olisi hyvä heittää pesuun jossain vaiheessa, koska menee tunkkaiseksi nopeammin kuin täysin puhtaat.
Tästä tiedosta iso kiitos. :) Mun on muutettava tätä tapaani, mä oon laittanu noit käytettyjä aina puhtaiden joukkoon. oumaigaad. ap
Yksinkertaista. Vieraat ilmoittavat tulostaan viikkoa ennen tai isäntäväki kutsuu heidät. Ehtii siivota ja järjestellä.
Oon katsonut Obsessive Compulsive Cleaners -ohjelmaa, ja musta tuntuu, että ne joiden koti on aina kuin esittelykunnossa, käyttävät ihan järjettömiä määriä aikaa ja energiaa siivoamiseen.
Huomenta! :)
Voi elämä tänää se alkaa, lattiaremppa! Pitäkää peukkuja!
Kattelin tota meidän aikansa elänyttä keittiööki illalla ja kyl sekin tartteis päivityksen. Mä kattelin tos aamupalalla keittiökaluste myynti ilmoituksii, ehdotan ukolle keittiön uudistamistaki! Ostettais halvalla joku käytetty keittiö ku kohdalle sattuis. Ukon kaveri osaa laittaa ja ukko ois apuna. Mäkin voin jotain häärärä ja höslätä siel. Keittiön kaapiston vois saada jopa ilmaiseks, keittiökalusteissa on myös annetaan ilmoituksii. Sillain että ottais vaik osan niistä kaapeista meidän keittiöön ja täydentäis jollain lipastolla, avo hyllyillä, liitumaali taululla, isolla peilillä tms jos mitat ei mee ihan nappiin. Toi vanha suoraan kaatopaikalle. Tota varten tarttee kans vähä rahaa. Kyl me saadaan toikin. Keittiön lattiaa ei varmaan kannata ihan viel laittaa uusiks ku ideoin ny tän keittiöjutskan.
Nyt mä tajuun, että pelkillä koriste-esineillä ja päiväpeitteil ei saa aikaan sitä mitä saa pintojen uudistamisella saa. Mä oon tavaralla varmaanki yrittäny piilottaa noi, mitä oiski pitäny vaihtaa, rempata ja korjata.
Mut nyt lattia huomion keskipisteeks anyways. ap
Ku ukko ja kaveri laittaa lattioita, niin mä hankaan kylppärin saumat ja kannan noit laatikoita. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perjantai-illan pikaputsaus kohta vessassa: altaan pyyhintä, pöntön pesu ja lattian pesu. Menee muutama minuutti, tulee jo puhtaampaa ja tuoksuki on ihana. ap
Näin minäkin tykkään siivota mieluummin kuin pitää koko päivän siivouspäiviä. Vessan siivoaa nopeasti muutamassa minuutissa ohimennen, ja keittiön pyyhkäisen illalla niin että aamulla on mukava nousta kahvikeittoon siistissä keittiössä.
Eikä tietenkään aina jaksa ylläpitää tätä, kun joskus laiskottaa, mutta ei pidä lannistua jos hetkellisesti kaaos yllättää, vaan sitten taas yrittää palata rutiineihin.
Minun siisteysniksini on vie mennessäs, tuo tullessas, jolloin huoneesta toiseen lähtiessä mukaan otetaan ne tavarat, jotka kuuluvat toiseen paikkaan. Toinen on juuri tuo, että jos huomaa jonkun tahran tai muun niin ei vain ajattele, että nyt täytyy siivota koko kohde, vaan voin vain poistaa sen yksittäisen tahran. Siivoustarvikkeet kannattaa säilyttää lähellä kohdetta, helposti saavutettavissa ja niitä ei kannata olla liikaa, että joutuu kaivelemaan ne hankalasti kaapista.
Omaan päivärytmiin, virkeystasoon ja ajankäyttöön sopivasti kannattaa miettiä aika ”kierrokselle”. Minulla se on nyt etätyö- ja loma-aikaan ollut aamulla. Kierroksella kuljetaan huoneet läpi, pöyhitään vaikka sohvatyynyt, laitetaan torkkupeitto nätisti, laitetaan tavarat paikoilleen ja pyyhitään keittiön tasot ja pesaistaan kylppärin lavuaari jos on tarvetta (käytän tiskiharjaa). Sellaista pientä kohentelua musiikkia kuunnellen, yhtä automatisoitua kuin hampaiden harjaus. Tähän menee vain muutama minuutti. Sitten erikseen varsinaisena siivouksena eri viikon päivinä imurointi, pölyt, moppaus jne.
Ap, hidasta vähän. Kuulostaa vahvasti siltä että sä yhä jatkat vaan ostelua. Uusia (ihan turhia!!!) pesuaineita vain yhteen tarkoitukseen, uusia sisustusesineitä, uusia huonekaluja... On iso riski että teidän kodin tavaramäärä vain KASVAA, ja holtiton, suunnittelematon ostaminen johtaa virhevalintoihin.
Sinuna laittaisin nyt stopin kaikelle uuden tavaran kotiin kantamiselle. Keskity ensin karsimiseen, jätät vain ne kauniit ja sopivat, ja LOPUSSA katsot mitä OIKEASTI tarvitset uutta. Väitän että säästät huomattavasti rahaa ja lopputulos on parempi, kuin noin lähes maniassa kaiken uuden ostelu.
Ps. Ja usko jo, jokainen kaakelinsauma, hana ja ikkunanPieli EI tarvitse omaa siivousainetta ja -välinettä! Siivous sujuu nopeammin ja on helpompi aloittaa, kun siivouskaappi ei pursua turhakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki täällä selittää, että tavaramäärä minimiin. Eikö teillä perheellisillä muut valita tästä? Meillä ainakin teinillä on omat juttunsa, on kaikenlaista elektroniikkaa ja kosmetiikkaa ja koruja ja muutama vanha pehmolelu ym sekä hänen hamsterinsa ja sen tavarat.
Hänen pikkusiskonsa ovat leikki-ikäisiä ja heidän yhteisessä huoneessa on paljon leluja, siskon vanhat lelut myös. Kaikki vauvalelut on karsittu, mutta äkkiä pienehkössä huoneessa lelut vievät ison tilan.
Ja sitten on mies, joka on hamstraajaluonne ja harrastaa musiikin tekemistä, eli hänen laitteita ja niihin kuuluvia johtoja on kaikkialla ja hänellä on useamman tuhannen cd-kokoelma ja kirjojakin monta sataa, jotka täyttävät kaikki seinätilamme olkkarissa. Kaiken tämän keskellä oma harrastukseni viherkasvit, joita meillä on lähemmäs sata, niin koti ei vaan koskaan näytä siistiltä. Siivoan päivittäin ja ihmettelen, miten toisilla voi olla niin vähän tavaraa.
Luettelet ensin kaiken roinan mitä teillä kerätään, ja sitten kysyt miten toisilla voi olla niin vähän tavaraa? Vähän niinkuin sairaalloisen ylipainoinen luettelisi pitkän listan roskaruokaa ja karkkia joita vaan on pakko saada päivittäin, ja sitten ihmettelisi miten joku muu voi olla hoikka 🙄. Katsos kun kaikille sen ylimääräisen paskan kerääminen kotiin ei ole harrastus!
Vierailija kirjoitti:
Ku ukko ja kaveri laittaa lattioita, niin mä hankaan kylppärin saumat ja kannan noit laatikoita. ap
Mukavaa päivää sinulle ap. Lattiat ja seinien maalaus, siivous ja järjestely on tosi iso asia. Sen jälkeen voi perheen kanssa levätä ja nautiskella vähän aikaa, vetää henkeä ja keskittyä sitten myymään turhia tavaroita, kerätä rahaa ja voimia seuraavaan vaiheeseen (keittiö ja sohva). Itse olen kokenut elämänvaiheen jossa remontoimme kokonaisen talon ja pihan, ihan piha- ja kylpyhuoneremonttia myöten. Pidimme aina vähintään puolen vuoden taukoja eri vaiheiden välillä. Lepäsimme, teimme pikku lomareissuja, kutsuimme kavereita kylään tms ja samalla ideoimme seuraavaa vaihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettelet ensin kaiken roinan mitä teillä kerätään, ja sitten kysyt miten toisilla voi olla niin vähän tavaraa? Vähän niinkuin sairaalloisen ylipainoinen luettelisi pitkän listan roskaruokaa ja karkkia joita vaan on pakko saada päivittäin, ja sitten ihmettelisi miten joku muu voi olla hoikka 🙄. Katsos kun kaikille sen ylimääräisen paskan kerääminen kotiin ei ole harrastus!
Muut keräävät, ei toi kommentoija itse varmaankaan. Onkohan kommentoija tympääntynyt siihen, kun muut keräävät niitä tavaroita saman katon alle missä itse asuu. Minusta sä kyllä kirjoitit viimeisen lauseesi kommenttisi töykeään sävyyn.
Sadepäivä. Tekee mieli siivota jotain kun tämä ryhmä on niin mainio. Aloittaisinko kylpyhuoneen kaapista vai astiakaapista? Pakastin pitäisi sulattaa mutta se ei nyt innosta. Kellarissa on onneksi yksi tyhjä pesty pakastin odottamassa marjasatoa.
Vinkkejä pyykinpesuaineiden valintaan ja säilytykseen? Montako eri putelia teillä on kotona? Painaako valinnassa eniten hinta, pesutulos, käytön kätevyys vai joku muu?,