Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Palapeleille saa alustoja, jonka kanssa ne voi kääriä sivuun keskeneräisinä jos pöytää tarvitaan väliaikaisesti muuhun. Itse varmaan hommaisin läksyntekijälle hyvän valon ja ehkä ns kirjoitusalustan jollekin toiselle työpöydälle sitä kerran kuussa tapahtuvaa läksyntekoa varten. Nyt etätöiden aikaan netissä on ollut paljon vinkkejä, ja ikeassa ja jyskissä kauniita sivupöytiä jotka sopii satunnaisiksi työpöydiksi. Myös klaffipöydät ja - piirongit on tähän kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pesen esim puseron joka käytön jälkeen, kestävät ihan hyvin.
Farkut ripustan illalla henkarin poikkipuulle rekkiin ja aamulla päälle. Mieluummin pesen vaatteen vähän käytön jälkeen ja jopa vajaan koneellisen, kuin tuskailen enää puolipitoisten kanssa. Jos yksin hoitaa neljän- viiden ihmisen talouden päivätyön päälle, ihan kaikkea ei voi optimoida vaan täytyy priorisoida. Minä priorisoin sitä siisteyttä ja järjestystä.
Ihan pakko kysyä mutta eikö sitä puseroa voisi ripustaa samaan rekkiin odottamaan seuraavaa päivää? Jos toimistotöissä ei hikoile tai jos puseroa käyttää vain työmatkalla (ja töissä vaihtaa työasuun) niin eikö sitä voisi käyttää useampana päivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta että lattiat, seinät, kalusteet, ovet ja karmit pitää olla myös todella siistit ja puhtaat.
Yleensä uusi näyttää puhtaalta.
Pelkkä järjestys ja tavarat piiloon ei riitä
Eli unohdan.Mitenhän onnistuisi sellainen helppo pintaremontti? Oisko kellä vinkkejä tohon?
No vaikka itse maalaamalla seinät, jos ovat esim. kellastuneet.
Vierailija kirjoitti:
Mihin voisi myydä nykytaiteilijan taulun? Ei sovi enää meille.
Yrittäisin varmaan tarjota myyntiin johonkin galleriaan, tai tori.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pesen esim puseron joka käytön jälkeen, kestävät ihan hyvin.
Farkut ripustan illalla henkarin poikkipuulle rekkiin ja aamulla päälle. Mieluummin pesen vaatteen vähän käytön jälkeen ja jopa vajaan koneellisen, kuin tuskailen enää puolipitoisten kanssa. Jos yksin hoitaa neljän- viiden ihmisen talouden päivätyön päälle, ihan kaikkea ei voi optimoida vaan täytyy priorisoida. Minä priorisoin sitä siisteyttä ja järjestystä.Ihan pakko kysyä mutta eikö sitä puseroa voisi ripustaa samaan rekkiin odottamaan seuraavaa päivää? Jos toimistotöissä ei hikoile tai jos puseroa käyttää vain työmatkalla (ja töissä vaihtaa työasuun) niin eikö sitä voisi käyttää useampana päivänä?
Tottakai, itse olen kainaloista ja selästä hikoavaa sorttia, joten mulle itselle se ei käy. Jos paita on ollut päällä vain työmatkan, jopa minä laittaisin sen vaan henkariin, ei tietysti puhtaiden sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta että lattiat, seinät, kalusteet, ovet ja karmit pitää olla myös todella siistit ja puhtaat.
Yleensä uusi näyttää puhtaalta.
Pelkkä järjestys ja tavarat piiloon ei riitä
Eli unohdan.Mitenhän onnistuisi sellainen helppo pintaremontti? Oisko kellä vinkkejä tohon?
No vaikka itse maalaamalla seinät, jos ovat esim. kellastuneet.
Itse on loppujen lopuksi helppo maalata. Rautakaupasta myyjä neuvoo kun kysyt mikä maali sopii sun tapaukseen, ja opastaa sopivan telan ja pensselin ostossa.
normi seinän maalaus ei ole ihme juttu, muistaa vaan suojata lattian. Ja maalarinteipillä listat.
Yhdessä viikonlopussa helposti tekee yhden mskuuhuoneen. Maalaaminen ei vie kuin päivän
Miksi puolipitoista vaatetta ei voi laittaa takaisin kaappiin puhtaiden joukkoon? Jos se on niin puhdas, että sitä voi käyttää uudelleen, niin eihän siitä silloin niihin puhtaisiin vaatteisiin mitään tartu. Jos siinä taas on jotain "aistittavaa" likaa, joka voisi tarttua puhtaisiin, niin ei kai sellaista ilkeä enää uudestaan käyttää?
Mitä tehdä, kun on vaikea luopua lasten leluista! Lapset ovat jo isoja, eivätkä itse välitä säikyttää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puolipitoista vaatetta ei voi laittaa takaisin kaappiin puhtaiden joukkoon? Jos se on niin puhdas, että sitä voi käyttää uudelleen, niin eihän siitä silloin niihin puhtaisiin vaatteisiin mitään tartu. Jos siinä taas on jotain "aistittavaa" likaa, joka voisi tarttua puhtaisiin, niin ei kai sellaista ilkeä enää uudestaan käyttää?
Kai me ollaan niin etilaisia, mun ei t tarvi kun sovittaa paitaa vähän aikaa ja siihen tarttuu deodorantin haju
Heippa!
Aloitin itse vastaavan urakan viime kesänä ja nyt vihdoin ollaan loppusuoralla. Välissä on ollut toki kuukausien ja viikkojen taukoja ja oon jatkanut aina kun elämäntilanne on sallinut. Tästä ketjusta oon saanut taas intoa tähän loppusuoralle!
Elikkäs päätin käydä kaikki mahdolliset tavarat läpi, säästää vain ne mistä oikeasti tykkään ja kaikki rikkinäiset ja epämiellyttävät pois. Ja järjestää jäljellejäävät siististi omille paikoille. Lähtötilanteena ollaan miehen kanssa muutettu opiskeluaikana yhteen eli asunnossamme oli kummankin sinkkuaikojen sekalaisia astioita ym ja kirpputorilta haalimiamme kalusteita sekä myös isoäidiltäni tulleita hänen muuttaessaan hoitokotiin. Asunto tuntui siis sekavalta ja nuhjuiselta. Anoppi on myös kova ostelemaan ja tuo matkoilta erilaisia kirjavia matkamuistoja.
Päätin järjestelyn edetessä kirjoittaa listaa kaikesta mitä uutta kotiimme pitää hankkia ja päätin että mitään listan ulkopuolelta ei saa ostaa vaan shoppailuhimon iskiessä esim alennusmyynneistä tai kirpputoreilta saan ostaa vaan listalla olevia asioita ja silloinkin mahdollisimman laadukasta. Järjestelyn edetessä moni listalla olevista asioista löytyikin jo kotoamme olemassa olevista tavaroista.
Lopulta sisustukseen ei ole tarvinnut tehdä montaa uutta hankintaa vaan kun kaikki epämiellyttävät esineet poistui niin jäljelle jäävät sopivatkin yhteen ja kalusteet jotka ennen näyttivät tunkkaisilta ovatkin muuttuneet kauniiksi. Ja sitä mukaa oma sisustustyyli on alkanut kirkastua ja on helpompi hankkia sopivaa eikä huteja tule tehtyä. Myös astioista kun poisti kaikki rumat ja rikkinäiset niin jäljelle jäävät ovat muodostaneet nätin kokonaisuuden.
Tästä lähin kun vaikka jokin pyyhe tai astia pitää uusia, aion hankkia aina jonkin laadukkaan ja kauniin tilalle. Täällä onkin mainittu jo että siivousvälineisiin kannattaa panostaa, myös säilytysratkaisuihin, silloin kodista on kiva pitää huolta. Ylimääräistä tavaraa olen myynyt itsepalvelukirppiksellä, todella halvalla että pääsen eroon, jonkun kympin olen kuitenkin niistäkin saanut. Osan olen toimittanut keräyksiin tai hyödyntänyt vanhoja vaatteita siivousrätteinä tms.
Mutta nyt projektin loppusuoralla huomaan, kun kaapit ei pursuaa tavaraa, kaikelle on oma paikkansa ja sisustus miellyttää silmää niin tuntuu kuin asunto pysyisi siistinä itsestään! Ennen tuntui että koti oli jatkuvassa kaaoksessa ja aina piti raivata ensin tilaa jos jotain halusi tehdä. Eli oikeasti tämä kannattaa vaikka tuntuisi raskaalta. Tähän kannattaa myös käyttää aikaa. Sen ajan minkä nyt käyttää huolella tähän säästää seuraavina vuosina. Tämä on vaikuttanut myös mieleen ja siihen että nykyään kotona on kiva olla ja viettää aikaa.
Lapsen vaatteet ja lelut on mulle kans ollut vaikeimmat. Pakkasin ne varastoon, vasta viiden vuoden poissa silmistä poissa mielestä jälkeen pystyin laittaa kirpparille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai me ollaan niin etilaisia, mun ei t tarvi kun sovittaa paitaa vähän aikaa ja siihen tarttuu deodorantin haju
Onko siitä deodorantin hajusta vaatekaapissa jotain haittaa? Minun logiikalla se haju tarttuu puhtaaseen vaatteeseen joka tapauksessa, kun puet sen päälle, niin mitä se haittaa, jos viereisessä vaatteessa on se sama tuoksu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pakko kommentoida sivusta, että raivausurakka helpottuu ihan huomattavasti, jos nyt tekisit periaatepäätöksen, että vaikka kesäloman loppuun saakka yhtään uutta tavaraa ei talouteen tule. Älä katsele tarjontaa, koska ”tarpeita” kyllä ilmenee, kun vähän kaikki näyttää kivalta, vaan keskity nyt siihen ulosmenevään virtaan. Kun raivaus etenee, huomaat luultavasti, että pärjäät paljon pienemmällä tavaramäärällä kuin luulit ja koska kerran sanoit, että kaapeissa on jo vaikka mitä kivaa, tunnista sieltä ne aarteet, jotka haluat säilyttää. Voit laatia ostoslistaakin samalla, mutta kirjaa vain havainnot ylös, ne tavarat, joita nyt luulet tarvitsevasi tai haluavasi. Kokoa samanlaiset tavarat yhteen ja päätä, mikä niitä on sopiva määrä. Kerää vaikka kaikki pyyhkeet yhteen, laita yhteen kasaan ne joista pidät ja toiseen ne, joita et millään haluaisi käyttää. Uusia ei osteta, ennen kuin niille ei-mieluisille on suunniteltu kierrätys ja voi olla, että niitä ihan kivoja onkin jo tarpeeksi monta.
Ehdottomasti samaa mieltä!
Huomasin tämän itse esikoista odottaessani. Ostin perusvauvantarvikkeet (turvaistuin, yhdistelmärattaat, manducan, vaatteita koossa 56-68cm, pinnasängynja lakanat, syöttötuolin, hygieniajuttuja, pyyhkeen, harsoja, joitakin leluja) etukäteen melkein kaikki fb-marketplacen kautta. Samalla tein listaa, mitä muuta "pitäisi" ostaa tai olisi kiva olla, mutta jotka eivät olleet mitenkään välttämättömiä. Tästä listasta vinkkasin jonkun jutun, jos joku kysyi halutaanko lahjaksi jotain. Vauvan synnyttyä ja nyt jo kasvettua taaperoksi olen tyytyväinen siihen, että ostin vain perusjuttuja. Ja nyt kun katson tuota listaa, niin siinä on vaikka mitä muka tosi käteviä juttuja, joita ilman pärjäämme vallan mainiosti (esim olin vakuuttunut että rattaisiin tarvitsee sellaisen pienen pussukan lompakolle ja avaimille, joka kiinnitetään työntöaisaan).
Nykyään ostan tosi vähän mitään, koska vähällä pärjää (myös lapsiperheessä). Paras vinkkini onkin, että pidä ostolakko. Ja jos ostolakon aikana huomaat, että joku esine helpottaisi arkea ihan oikeasti, osta se. Mutta luultavasti huomaat, että ilmankin pärjää tai keksit korvaavan jutun jo omistamistasi tavaroista. Malttia on valttia tässäkin asiassa. Maailmasi ei kaadu siihen, jos et heti omista täydellistä harmonista astiastoa. Tarpeita ja varsinkin "tarpeita" tulee lisää kokoajan. Varo ajattelumallia "sitten kun omistan tavarat x ja y, niin kotini on valmis ja olen täydellisen tyytyväinen elämääni".
Kirjoituksessasi on relevantti pointti, mutta on myös syytä muistaa, että nimenomaan sillä, että kaikki tavarat ovat mieleisiä ja laadukkaita, vapautuu ostamisen ikeestä ja tavaravirrasta. Kun kerralla laittaa kaunista ja kunnollista, ei tarvitse enää uhrata ajatustakaan kyseiselle tavararyhmälle.
Eli ostamattomuus EI myöskään ole synonyymi ihan kivoihin eriparitavaroihin tyytymiseen.
Olen samaa mieltä siitä, että turhuuksia tai krääsää ei kannata hankkia, mutta lienee selvää, että aloittajan mainitsemat arkiastiat ja pyyhkeet ovat tarpeellisia ja käytössä päivittäin.
Kiva kun kommentoit viestiini. Hyvä huomio! En siis ole täysin ostamista vastaan. Selvästi ap ilahtui ja sai lisämotivaatiota pyyhkeistä, joten silloin se oli varmasti fiksu hankinta. Sen sijaan en uusisi kerralla kaikkea, varsinkaan huonekaluja ennen kuin näkee, miltä koti oikeasti näyttää kun tavaraa on vähemmän. Kaaoksessa voi olla vaikea hahmottaa esim säilytystilan määrää. Samoin jos oma tyyli on vielä etsinnässä ei kannata rynnätä ostamaan samoja tavaroita kuin unelmakodissa oli. Ajan kanssa voi huomata, ettei se sittenkään ole se ihan oma maku.
Tässä on varmasti kyse myös luonne-eroista. Itse olen tällainen harkitseva pohtija, enkä osaa tehdä useita asioita samaan aikaan. Toisaalta siedän hyvin keskeneräisyyttä. Tuntuisi kuormittavalta saman päivän aikana päättää sekä mitä säilytetään ja mitä ei, ja mihin ne säilytettävät laitetaan ja ei-säilytettävät viedään että samalla ostaa uusia tavaroita. Liikaa päätöksiä pienelle mielelle. Suosittelenkin järjestystä 1) karsi 2) siivoa koti lattiasta kattoon 3) järjestä kotiin jääneet tavarat jokainen omalle paikalleen 4) hienosäädä eli osta jos jotain oleellista puuttuu.
Numero 613: Tää on meilläkin lähtötilanne. Asunto on ollut viimeksi tip top siisti joskus 2000-luvulla, mutta sen jälkeen on tullut useita muuttoja ja tavaroita edesmenneiltä vanhemmilta ja sisaruksilta.
Havahduin tällä viikolla huomaamaan, että alueella tosiaan toimii oma Facebook-ryhmä, jossa voi antaa tavaroita ilmaiseksi. Nimittäin myyntipalstalla ei tavara oikein liiku. Päätin nyt luovuttaa suosiolla isot astiat, joita en jaksa alkaa myymään, ja joilla ei ole tunnearvoa tai isohkoa arvoa.
Astioiden hilloaminen on ihan perua 6 vuoden takaisesta muutosta. Silloin muutto piti tehdä todella nopealla aikataululla ja ystäväni oli mukana auttamassa. Hänellä oli silmää nähdä, mihin tavarat laitetaan keittiössä, koska itse oli muuttanut niin monta kertaa. Ainut ongelma vaan, että juuri mitään ei tullut heitettyä pois. Säästin osan tavaroista pojalleni, joka ottikin osan, muttei näitä vanhoja kultareunaisia astioita.
Nyt on tullut aika luopua niistä ja tehdä kaappeihin tilaa. Mitään en aio hankkia tilalle, koska en yksinkertaisesti tarvitse mitään.
Siistissä kodissa yhdistyy kaksi asiaa: koti on hyvin järjestetty ja koti on puhdas. Tiedän itsekin yhden tällaisen kodin. Voin vakuuttaa, että jos astuisin sinne juuri nyt, niin koti olisi siisti. Lisäksi tämä talo on kodikkain, jonka tiedän. Kyseessä on ystäväni lapsuudenkoti ja olen käynyt siellä usein ihan ilmoittamattakin, eikä minua varten ole todellakaan siivottu. Perheessä on monta lasta ja molemmat vanhemmat tekevät normaalia työviikkoa. Eli kyllä näitäkin löytyy.
Ensimmäinen askel: kodin järjestäminen (tai konmaritus, raivaus, mitä nimeä nyt sitten haluaakaan käyttää). Tavarapaljous-ketjusta löytyy tähän urakkaan lukuisia hyviä vinkkejä. Itse ole huomannut, että tämä on pitkä prosessi ja tekemällä oppii. Esim kun kävin vaatteet läpi ensimmäisen kerran, jäi paljon myös sellaista, josta ihmettelin seuraavalla kerralla, että miksi säästin tämän. Tärkeintä on rajoittaa sisääntulevan tavaran määrää. Jos ei osta ja samalla poistaa jo omistamaansa niin kyllä se tavaran määrä vähenee.
Toinen askel: siivousrutiinit. Tämä on itselläni työnalla. Tuossa kodissa, jonka mainitsen viestini alussa tehdään kahdesti vuodessa suursiivous (siivotaan ihan joka ikinen seinä, katto, kolo, taso, laite ja jokainen talon tavara, samalla laitetaan pois tavarat, joita ei enää tarvita), kerran viikossa tehdään viikkosiivous (imurointi, moppaus, mattojen tamppaus, pölyjen ja tasojen pyyhintä ja vessan siivous, petivaatteiden vaihto jne) ja tästä neljän päivän päästä pienempi viikkosiivous (imurointi, vessan siivous). Päivittäin siivotaan omat jäljet esim ruuanlaiton ja ruokailun jälkeen keittiö siivotaan ns. nollatilaan. Eli aina on siistiä. Tähän kun itsekin pääsisi! Tuossa kodissa kaikki osallistuvat ja siivous on niin rutinoitunutta, että se sujuu nopeasti ja helposti. Toki siivoukseen käytettävä aika on jostain muusta pois, mutta aika moni meistä varmasti voisi ihan vaan netissä hillumista rajoittamalla saada kotinsa siistimmäksi.
Kiitos kivasta ketjusta, itsekin inspiroiduin!
Impulsiivisuus johtaa harvemmin kovin yhtenäiseen ja ajattomaan sisustukseen. On mielenkiintoista, jos on kerroksia eikä vain ostettu kaikkea kerralla. Ehkä jos on reilusti rahaa, varma maku ja/tai ammattilainen apuna lopputulos on hyvä. Kun olen sisustuslehtiäkin aikanaan paljon lukenut, niissä pitämissäni kodeissa on haastateltu sisustaja saattanut mainita, että on odotettu pitkään, joskus jopa vuosia, että sopiva kaluste tulee vastaan. Blogikodit ovat erilaisia, eivätkä yleensä kovin kiinnostavia. Kannatan ehdottomasti järjestystä karsi - siivoa - löydä loogiset paikat kaikille tavaroille - listaa, mitä puuttuu - ole kärsivällinen siinä, että kaikki uusi mitä kotiin tulee miellyttää sinua pitkään ja sopii siihen tavoittelemaasi tyyliin.
Tutulta kuulostaa. Aloitin oman raivausprojektini pari kesää sitten, koska taloyhtiöömme on tulossa iso, evakkoa vaativa remontti lähiaikoina (näillä näkymin 2021) ja samassa kodissa on asuttu yli kymmenen vuotta eli pari ikävaihdetta: parikymppisenä opiskelijana ja kolmekymppisenä työssäkävijänä. Tavaraa sen mukaisesti, kun alussa sai sukulaisilta jne., lukioaikainen huone tyhjennettiin täysin ja sitten oma maku muuttunut aikuistumisen mukana, jolloin on tullut ostettua uutta.
Autottomana tavarasta eroon pääseminen on muuten yllättävän vaikeaa! Repullisen tai kassillisen saa kulkemaan itsekseenkin vaikkapa kierrätyskierrokseen tai ruokakauppakäynnillä läheisen pesulan tekstiilinkeräykseen, mutta mistään "veinpä juuri autokuormallisen pois ja nyt lastataan seuraava" -määristä ei voi haaveilla kuin jos erikseen sovittu jonkun autollisen kanssa. (Ajokorttiakaan ei siis löydy, joten pakettiauton vuokraaminen myös pois laskuista.)
Rauhassa olen siis edennyt, ja osassa "kohteita" (esim. vaatekaappi, astiat ja kirjahylly) olen suosiolla ajatellut, että tehdään 2-4 kierrosta: ensimmäisellä lähtee lähinnä roskiskuntoiset ja sitten tilan saamisen jälkeen aletaan pohtia, mitkä voisivat mennä kierrätyskeskukseen jne. Esimerkiksi kirjoissa lähdettiin paristakymmenestä metristä liikkeelle, ja tässä on nyt menossa kolmas karsintakierros tämän projektin aikana. Pari metriä taas lähdössä.
Aikaisemmin oli puhetta Pinterestistä jne., ja tälle kyllä vahva suositus! Minulla on erikseen "mood boardeja" (mikä yksinkertaisesti vain näyttää kivalta - samaan tapaan kuin kampaajalla sisustus- ja muotilehtiä selatessa) ja sitten sellainen aivan erillinen boardinsa "Oikeaan kotiin", jonne olen luonut omat alaboardinsa esim. keittiölle, olohuoneelle jne. ja kerännyt ne OIKEAT ajatukset, mikä voisi itsellä toimia omassa elämäntyylissä ja suomalaisittain. Hyvin siellä nousee tietyt teemat, ja hitaasti olen niitä sitten karsimisen yhteydessä toteutellut. (Tyylillisesti ollut hassua huomata, että eipä ole maku paljoa muuttunut tässä kymmenessä vuodessa, jonka olen ollut Pinterestissä. Hieman jalostunut, mutta yleistyyli koko ajan säilynyt samana.) Avainasemassa kuitenkin ensin saada tavaran määrä selvästi alemmas, ennen kuin alan miettiä, miten ja missä jäljellejääviä säilytetään. Alussa tosin oli "keräilyvateja ja -koreja" siellä ja täällä niissä paikoissa, jonne raivatessa esiintulleet tavarat luonnostaan jäivät pyörimään, mutta niitäkään ei ole enää kuin pari jäljellä. Kyky kestää keskeneräisyyttä on kyllä todella tullut tarpeeseen tässä projektissa............
Tsemppiä ap:lle ja muillekin raivaajille!
Tai oikeastaan jatkanpa vielä: Uusien tavaroiden ostamisessa en ole itse laittanut täyttä jarrua näiden parin vuoden aikana, mutta olen erityisesti panostanut sellaisiin "jokapäiväisiin arjenharmistuksiin". Esimerkiksi aterimeni olivat todella vanhat, pulleat muovikahvat lähteneet halkeilemaan ja muutoinkin olleet hyvin uskolliset. Pikkulusikoita ei ollut kuin kaksi eriväristä mutta veitsiä oli parikymmentä. Laitoin vielä ehjät kierrätyskeskukseen, huonot roskikseen ja ostin uuden slimmin sarjan. Nyt on tusina pikkulusikkaa ja saman verran muitakin aterimia, ja koska ovat kapeita, mahtuvat jopa ongelmitta aterinlaatikkoon. Meni tosin päälle puoli vuotta mieleisen setin löytämisessä (muotoilu, materiaali, käsituntuma, hinta), eli 619:n kanssa samoilla linjoilla, että uusien tavaroiden kanssa kannattaa käyttää harkintaa, jotta ei tule hankittua "ihan kiva, mutta..." -kategoriaa, joka taas helposti päätyy raivattavien listalle.
t. 620
Kannattaa päättää tietyt sarjat esineille, esim tietyn brändin pyyhkeet, astiat jne, ja värit. Ei niillä kymmenellä hienolla pyyhkeellä saa aikaan nättiä lopputulosta, jos ne ovat ihan erilaisia eivätkä sovi yhteen. Koti näyttää paljon suunnitellunmalta, jos esineet käyvät yhteen muotokielen ja värien puolesta.
Itselläni on myös tietyt merkit ja värit päätetty vaatteisiin - musta, valkea, ja kaksi tehosteväriä. Kaikki vaatteeni ovat tämän värisiä, eli aivan kaikki sopii yhteen. Minulla on myös sääntöjä, kuten esim vain nahkakenkiä (pl lenkkarit), vain tietyn merkin sukkia ja alusvaatteita, jne.
Myös meikit ja kosmetiikka ostetaan aina täsmälleen samat, hyväksi havaitut tuotteet.
Kaikki tämä
A- saa kodin ja oman ulkonäön vaikuttamaan aina yhteensopivalta
B- poistaa kaiken random shoppailun ja helpottaa tarpeeseen etsimistä, kun ei tarvitse aina miettiä että mitä saippuaa sitä ostaisi, tai mikä väri sopii vaatekaappiin. Jos esim etsin uutta mekkoa, ei minun tarvitse käydä läpi koko valikoimaa vaan vain ne tietyt värit oikeassa koossa. Vähentää samalla virheostoja, kun ei kokeile "olisko tää máscara ok", kun ostaa sitä mitä ennenkin.
Ainoa keino, jolla itse olen saanut kodin pysymään siistinä, on kaiken ylimääräisen tavaran karsiminen. Eli meillä toimii että kaikki tilpehööri pois, hyvät säilytyskalusteet ja päivittäin siivotaan enimmät sotkut.
Jokainen myös siivoaa omat jälkensä. Lapsetkin ovat tämän vihdoin sisäistäneet.