Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Vierailija kirjoitti:
Sain viimeinkin koottua pussiin vanhentuneita lääkkeitä ym, jotka vien apteekkiin hävitykseen. Osa niistä on odottanut jo kuukausia (!) vientiä.
Mulla on roikkunut pussi eteisessä kolme vuotta. :D
Ihana ketju, kiitos tästä :) En ole loppuun ehtinyt vielä lukeakaan, jatkan ajan kanssa. Kerron tähän väliin muutaman oman ajatukseni. Itse oikeastaan pidän enemmän sellaisesta jonkun mielestä ehkä nuhjuisesta tyylistä, jossa tavarat käytetään loppuun eikä tarvitse olla samaa väriä. Minusta on hauska käydä supersiistissä valkoisessa kodissa, mutta en ikinä jaksaisi siellä itse asua. Minusta myös ei niin fiinin näköisen kodin voi saada siistiksi, jos niitä tavaroita ei ole hujan hajan kaikkialla, eikä likaa ja pölyä ole. Toki nämä ovat makuasioita. Sisustustyyliini sopivat hyvin osin itse aikanaan tekemäni räsymatot. Niiden etu on siinä, että kun eivät ole kovin pitkiä, ne ovat kevyitä ja puistelen ne ulkona viikkosiivouksen yhteydessä. Inhoan ajatustakin kantaa painavia mattorullia telineelle, tätäkin on joskus harrastettu. Mielestäni imurilla ei saanut niitä mattoja riittävän pölyttömiksi. Ja näin jonkun kyselemä lattioiden pesu mopilla on myös helppoa, kun mattoja ei tarvitse väistellä. Ne odottavat kasassa verannalla pääsyä takaisin lattialle. Meillä on myös kissa, joka oksentelee joskus ruokiaan ("löytökissasyndrooma" eli ahmii helposti liikaa, kun ruokaa on tarjolla) ja matot ovat niin kevyitä, että niitä voi pestä myös pyykkikoneessa.
Pääseekö robotti-imuri kynnyksen yli? Meillä on nyt vihdoin se tilanne että lapset on niin isoja että osaa pitää tavaransa paikoillaan, joten lattiatilat olisi vapaina robotille, mutta meillä on aika sokkeloinen koti ja paljon kynnyksiä, niin en tiedä onko siitä meillä hyötyä?
Noista elokuvista, levyistä ym. Meillä osoitettiin yksi makkari puolison työhuoneeksi. Siellä hän on herra omassa valtakunnassaan. Hommattiin ikeasta hyllyt kaikille levyille ja työpöytä tietokoneelle, vuodesohva. Nyt olkkarissa ja keittiössä kasoja ja johtoja, ja on paikka minne viedä tavarat jotka häneltä jää kuljeskelemaan. Oikeasti hän pystyy jättämään muovikassin keskelle eteisen käytävää, ja astumaan mennen tullen sen yli kaksi viikkoa. Sitten kysyy minulta, minne joutuivat ne hänen rautakaupasta ostamat tavarat. Jos laitan ne siitä jonnekin, hän jupisee että olen taas piilottanut hänen tavarat. Tuommoinen mancave voisi olla myös takkahuone tai autotalli tai tilava lämmin varasto. Sitten keittiö ja olkkari on kaikkien yhteistä tilaa. Tämä nyt vain pohdintana tuosta kompromissista ja ideana miten se meillä ratkaistiin. Vaatii tietysti sen yhden oman huoneen toiselle aikuiselle ja hänen harrastuksille, ja kaikilla sitä tilaa ei niin ole.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö robotti-imuri kynnyksen yli? Meillä on nyt vihdoin se tilanne että lapset on niin isoja että osaa pitää tavaransa paikoillaan, joten lattiatilat olisi vapaina robotille, mutta meillä on aika sokkeloinen koti ja paljon kynnyksiä, niin en tiedä onko siitä meillä hyötyä?
Mun Roomba menee sujuvasti kynnysten yli. Kannattaa tarkistaa mallin tiedot ennen ostoa, niissä pitäisi lukea kuinka korkean esteen yli pääsevät. Rakastan mun robottia enkä enää haluaisi olla ilman!
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju, kiitos tästä :) En ole loppuun ehtinyt vielä lukeakaan, jatkan ajan kanssa. Kerron tähän väliin muutaman oman ajatukseni. Itse oikeastaan pidän enemmän sellaisesta jonkun mielestä ehkä nuhjuisesta tyylistä, jossa tavarat käytetään loppuun eikä tarvitse olla samaa väriä. Minusta on hauska käydä supersiistissä valkoisessa kodissa, mutta en ikinä jaksaisi siellä itse asua. Minusta myös ei niin fiinin näköisen kodin voi saada siistiksi, jos niitä tavaroita ei ole hujan hajan kaikkialla, eikä likaa ja pölyä ole. Toki nämä ovat makuasioita. Sisustustyyliini sopivat hyvin osin itse aikanaan tekemäni räsymatot. Niiden etu on siinä, että kun eivät ole kovin pitkiä, ne ovat kevyitä ja puistelen ne ulkona viikkosiivouksen yhteydessä. Inhoan ajatustakin kantaa painavia mattorullia telineelle, tätäkin on joskus harrastettu. Mielestäni imurilla ei saanut niitä mattoja riittävän pölyttömiksi. Ja näin jonkun kyselemä lattioiden pesu mopilla on myös helppoa, kun mattoja ei tarvitse väistellä. Ne odottavat kasassa verannalla pääsyä takaisin lattialle. Meillä on myös kissa, joka oksentelee joskus ruokiaan ("löytökissasyndrooma" eli ahmii helposti liikaa, kun ruokaa on tarjolla) ja matot ovat niin kevyitä, että niitä voi pestä myös pyykkikoneessa.
Kuulostaa kodikkaalta, ja tuo mattoratkaisu oli hyvä idea. Päädyin samaan vessan ja kylppärin maton kanssa, heitän ne pesukoneeseen samalla kun vaihdan pyyhkeet.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tavara laitetaan paikoilleen heti, kun on sitä käyttänyt.
Hyvät ja toimivat säilytystilat.
Jokaiselle tavaralle oma paikka.
Esillä harkitusti tavaraa.
Kaapeissa säilytyksessä vain tarpeellinen. Turha pois kirppareille!
Keittiö siivotaan heti, kun siihen tulee käytettyjä astioita.
Imurointi kerran päivässä.
WC:n pesu useita kertoja viikossa. Pyyhkeet vaihdetaan kerran päivässä.
Pedin petaus heti aamusta.
Petivaatteet vaihdetaan kerran viikossa. Tunkkaiset petivaatteet lemuavat koko kotiin.
Siistit seinä- yms pinnat kodissa.
Muuten hyviä ohjeita mutta eikö imurointi riitä kerran viikkoon? En alkaisi kaivamaan imuria esille joka päivä :D sitä varten on rikkalapio jolla saa näkyvät muruset hetkessä pois roskiin. Kukin tyylillään toki.
Kodissa pitää näkyä elämisen jälki. Mutta jos on siivousintoilija ja siitä tykkää, niin mikä nottei. Mutta jos se on pakkomielle ja pakottaa muutkin osallistumaan siihen, niin ei ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petivaatteet vaihdetaan kerran viikossa. Tunkkaiset petivaatteet lemuavat koko kotiin.
Muuten hyviä ohjeita mutta eikö imurointi riitä kerran viikkoon? En alkaisi kaivamaan imuria esille joka päivä :D sitä varten on rikkalapio jolla saa näkyvät muruset hetkessä pois roskiin. Kukin tyylillään toki.
Sama, ihmettelen imurointia kerran viikossa ja vessan pesua useita kertoja viikossa. Eikös ne vessat paskaannu helpommin eli mielummin niiden kevytsiivous kerran päivässä ja imurointi noin kerran viikossa. Varsinkin, jos ei ole lemmikkejä, niin kerran päivässä on ihan liikaa.
Lähdenpä tämän ketjun innoittamana tästä tokmannille etsimään niitä kuitupyyhkeitä ja vileda magicia. Helpompi saada teinikin siivoamaan vessa, allas ja tasot, kun sanoo että pyyhi näillä.
Minulla oli samsntyyppisiä joskus, ja niillä oli helppo myös pyyhkäistä vessan lattiaa usein, samalla kerätä irtohiukset. Pitkätukkaisen ongelmia, on kuin parturin lattia aamuisin hiusten harjauksen jälkeen.
Mulla oli naapuri jolla ihan oikeasti oli asuntoesittelysiistiä aina. Tiedän kun piipahdeltiin toisillamme ilman eri sopimisia. Heillä ei ollut koskaan kasoja ja tiskejä tai muutenkaan epäsiistiä. Oli valkoinen laattalattia ja valkoiset seinät.
Heillä oli myös kissa ja kaksi teiniä, ei puhettakaan mistään kenkävuorista eteisessä tai kissan raapimista huonekaluista. Molemmat olivat vielä vaativissa päivätöissä. Uskomaton juttu.
Mahtava ketju! Täälläkin kaappien sisustat on menneet uuteen uskoon ja useampi kassi roinaa lähdössä pois tämän innoittamana. Pyrkimys siihen, että jokaiselle tavaralle on paikkansa!
Tän ketjun kiitokset kuuluu kaikille teille ihanille kommentoijille. :) Tää ketju on pysynyt tosi mukavana ketjuna. On ollut tosi kivaa lukee, kun muutkin on innostuneet mukaan! En olisi uskonut tätä ketjua aloittaessani että tästä on tullut näinkin suosittu. Todella hyviä ideoita ja vinkkejä ollut koko ajan. Kiitos paljon! :)
Mä olen tänään saanut jotain jo vietyä pois, naapuri tuli urkkimaan ja halusi ottaa pari laatikkoa suoraan. Enimmäkseen mä olen tänään käynyt vaatteitani läpi ja tsekkasin vähän varaston puolelle ja pyhä sylvi sentään sitä tyylien kirjoa tavaroissa, ei voi muuta mainita. Kaikki mahdolliset tyylisuuntien tavarat on meillä, ihan taatusti! Löytyi jo loftin betonisia ym rouheaa, vanhaa arabiaa, vintagea, jotain kai antiikkiakin. Käsityöläistä, oma tekemää, räsymattoperinnettä, kaikkee retroista moderniin, maalaisromanttiseen, pitsiä ja pelkistettyä. Enimmäkseen 90-lukua. Tää projekti tuntuu ihan hullulta, on niin paljon läpikäytävää, mutta kyllä mä tän teen. Vaatteista lähtee varmaa yli puolet. Huonokuntoiset vaatteet menee roskiin, suurin osa mistä luovun niin kirpparille, kenkiä ihan älytön määrä. Joulukoristelaatikoita ainaki 5.
Mä olen tehnyt myös sisustustuunnitelmaa. Mä yritän sen kautta selkiinnyttää mitä kannattais säilyttää ja mitä ei, etten hävittäisi sentään ihan kaikkee kuten jo mielessä kävi tai vastaavasti etten säilyttäisi liikaa, kun aloin miettiin että entä jos tuunkin kaipaamaan jotain. En olisi koskaan uskonut tollaista sisustussuunnitelmaa tekeväni, koska oon ollut sellaisilla nopeilla inspiraatioilla menevä aina ollut, ihastunut heti johonkin satasella ja innostunut kaikesta satasella.
Nyt kahvitauko ja illalla jatkuu. :)
Vierailija kirjoitti:
Mahtava ketju! Täälläkin kaappien sisustat on menneet uuteen uskoon ja useampi kassi roinaa lähdössä pois tämän innoittamana. Pyrkimys siihen, että jokaiselle tavaralle on paikkansa!
Kiva kuulla, voi miten upea juttu! :) ap
Meillä on niin vähän tavaraa, että helppo pitää siistinä ja puhtaana. Eletään tosi minimalistisesti. Äitini aina ihmettelee, miten pärjätään niin vähällä ja yrittää ostaa meille muka tarpeellisia tavaroita. Meidän tämän hetkisessä kodissa on liikaa säilytystilaa ja osa kaapeista täysin tyhjänä. Eli karsi tavaraa. Tosi vähällä pärjää.
Peitä se jolle et voi muuta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on varsi-imuri seinässä kiinni. Aina valmis käyttöön. Tosi näppärä. Inhosin ennen imurointia, mutta tuolla imuroi ihan vahingossa.
Mulla ei niinkään ole ongelmana tavaran paljous, vaan se etten osaa sisustaa... Asun kahdestaan koiran kanssa melko uudessa kerrostaloasunnossa, jossa on vaalea lattia ja valkeat seinät. Keittiö ja vessa ovat harmaavalkoiset. Tuntuu jotenkin kolkolta, just sellainen hotellifiilis. Olen selaillut eri huonekalukauppojen sivuja ja sielläkin on enimmäkseen harmaata, valkoista tai mustaa. Tai sitten jos jostain löytyy jotain vähän värikkäämpiä tai ei niin pelkistettyjä huonekaluja, niin en tiedä yhtään mikä tänne sopisi tai miten yhdistellä niitä. Tykkään sellaisesta klassisesta, vähän koristeellisesta tyylistä. En edes tiedä miksi sellaista virallisesti kutsutaan:D
Itsekin olin aiemmin muuten todella laiska siivoamaan. Edelleenkin vihaan imurointia ja varsinkin moppausta, mutta kun tekee sen säännöllisesti niin seuraava kerta on aina helpompi. Kuten täällä on jo monta kertaa mainittukin, kannattaa joka päivä siivota vähän. Mulla oli aiemmin tapana tehdä viikonloppuna suursiivous, mutta huomasin että on paljon mukavampaa kun siivoilee pitkin viikkoa niin voi vapaapäivän käyttää johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä otan pois esillä olemasta KAIKKI sisustustavarat ja viherkasvit makkarista. Niitä on paljon! Joitakin on sellaisia, josta tykkään tosi paljon ja joista en halua vielä luopua. Laitan yhteen laatikkoon varastoon ne sisustusesineet, jotka haluan vielä pitää. Osa tavaroista kuuluu kaappiin tai lipastoon, ei esille ENÄÄ. Ehkä joskus otan esille noita säilytykseen meneviä tavaroita, kuten jouluksi tai keittiön pöydälle; esim yksi maljakko. Suurin osa makkarin kamasta lähtee suoraan pois kierrätykseen. Vaateläjä pesuun.
Taitaa olla uuden päiväpeitonkin osto edessä ja varmaankin muutama pellavanvärinen tai harmaa koristetyyny voisi tuoda kivaa tunnelmaa. Mitä sanotte? ap
Sanoisin, että tavaran määrä ei vähene eikä ongelma poistu sillä, että rahtaat kotiin uutta tavaraa.
Vanha päiväpeittomme on karsea kuvioinen! Petivaatteet vuodelta 2005. Pyyhkeet eri paria, lahjaksi saatuja, pari aina kerrallaan. On ihan perusteltua hankia yhtäläiset. Päiväpeitto on kaikkea muuta kuin siisti! Sillä ei saa hyvää yleisilmettä aikaan, vaikka kääntäisi sen nurinpäin.
Vierailupaikassa oli muuten pelkistetty makkari ilmeeltään, mutta parisängyllä oli kaunis päiväpeitto ja neljä tyynyä päällä. Kaksi tyynyä vierekkäin ja sillain ne kaksi sitten päällekäin. Sillain näytti kyllä niin tosi hyvältä. Makkaritila jäisi ehkäpä armeijankolkoksi, jos ei laittaisi koristetyynyjä. ap
Osta vain ap, uudet tyynyt ja päiväpeite. Uusi lookki on varmasti kiva ja tulee itselle parempi fiilis kun on kiva "uusi" petaus. Vanhat kiertoon (kirppis, roskalava, esim. eläinsuojat ottavat vastaan peittoja) ja vanhat tyynyliinat voi käyttää vaikka siivousliinoina.
Mä en jaksa siivota. Kauheasti pölyä, pitäis kai aloittaa imuroinnilla, mutta sitä ennen kerätä kamoja ja laittaa ne johonkin. Paikkoja ei ole ja tavaraa on liikaa. Kaikki kuitenkin tuntuu tarpeelliselta. Mistä tiedän mikä on tarpeetonta!