Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa

Vierailija
30.06.2020 |

Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.

Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.

Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.

Kommentit (1330)

Vierailija
361/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tavara laitetaan paikoilleen heti, kun on sitä käyttänyt.

Hyvät ja toimivat säilytystilat.

Jokaiselle tavaralle oma paikka.

Esillä harkitusti tavaraa.

Kaapeissa säilytyksessä vain tarpeellinen. Turha pois kirppareille!

Keittiö siivotaan heti, kun siihen tulee käytettyjä astioita.

Imurointi kerran päivässä.

WC:n pesu useita kertoja viikossa. Pyyhkeet vaihdetaan kerran päivässä.

Pedin petaus heti aamusta.

Petivaatteet vaihdetaan kerran viikossa. Tunkkaiset petivaatteet lemuavat koko kotiin.

Siistit seinä- yms pinnat kodissa.

Eihän sitä muuta sitten ehdikään tehdä.

Ei noihin paljonkaan mene aikaa loppujen lopuksi. Keskimäärin noin tunti- ehkä puolitoista tuntia päivässä riittää, kun säilytystilat ja seinä- yms pinnat on laitettu joskus kuntoon. Päivittäin ei toki tarvitse kirpparia huolehtia, mutta joitakin kertoja vuodessa.

Robotti-imurilla kerran päivään ajelu helpottaa kummasti, kerran viikossa itse imurointi.

Häh? Sä siivoat joka päivä 1-1,5 h???

Minä siivoan tuon verran viikossa.

Vierailija
362/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskään pesuaineita ei tarvitse hamstrata. Hanat eivät todellakaan tarvitse omaa pesuainetta, aivan naurettava idea!!!

Normaaliin kotiin riittää ihan hyvin

- käsitiskiaine, toimii myös yleispesuaineena laimennettuna. Tällä voi pyyhkiä aivan kaiken, myös ne hanat. Sekoituksen voi tehdä valmiiksi suihkepulloon/pulloihin

- etikka jos tarvitsee poistaa kalkkitahroja

- kloriitti vessanpöntön pesuun

- pyykinpesuaine

- konetiskiaine jos on astianpesukone

- käsisaippua

Siinä kaikki. Erikoisaineet ovat vain markkinointikikka, eikä niitä oikeasti tarvitse mihinkään.

Paitsi että mieluummin käyttäisin yleispuhdistusainetta pinnoille, ja sillä myös wc-pönttö. Kloriittia ei kannata kotioloissa käyttää, ainakaan kovin usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä suurin sotkija on ukko.

Meilläkin sekä ukko että teinipoika. Ja kumpaakaan ei meinaa millään ilveellä saada siivoaman. Poika vielä lapsena ja varhaisteininä siivosi aina jälkensä, koska olin kasvattanut hänet siihen, mutta nyt 17-vuotiaana ottaa mallia isästään, eikä meinaa millään siivota edes omaa huonettaan, vaikka on todella kova sotkemaan siellä ja muuallakin kodissamme. Molemmat ovat tottuneet siihen, että lopulta minä siivoilen yksinäni, kun en enää jaksa tapella asiasta niiden kanssa ja vihaan sotkua. Kaiken lisäksi minulla on diagnosoitu sairaus, jonka takia käsivoimani ovat pahasti heikentyneet ja molemmat äijät taas ovat ihan terveitä ja voimissaan. Reilua?

Vierailija
364/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoij, olet saanut jo 18 sivua vastauksia, mutta tässä omani: enpä taida tuntea yhtään perhettä joka ei siivoilisi ainakin vähän kun tietävät että on tulossa vieraita.

Siis: se mitä näet toisen kotiin tultuasi, ei välttämättä vastaa heidän arkeaan.

Vierailija
365/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuden kotini oli sellainen. Jos tein kotitöitä niin äiti tuli perästä ja teki "paremmin". Itse sain pakko-oireita ja huoneestani sanottiin, että on kuin kuolleen lapsen muistohuone. Kärsin edelleen pakko-oireista. Pointti oli, että vanhemmat, ette välttämättä tiedosta millä hinnalla siivoatte hulluina. Itselleni se maksoi mielenterveyden.

Ikävää, että olet menettänyt mielenterveytesi. Koetko, että suurin syy oli se että teillä siivottiin liikaa ja sinun panoksesi ja osaamisesi siisteydessä kyseenalaistettiin ? En oikein ymmärtänyt tuota ” kuolleen lapsen muistohuone” asiaa tässä yhteydessä. Jos perheen lapsi on kuollut niin vanhemmat jättävät huoneen sellaiseksi kuin se lapsen kuollessa oli. Miten tämä liittyy pakonomaiseen siivoamiseen ?

Lapsen huoneessa on yleensä kaikkea pikku tavaraa, osa ei niin ojennuksessa. Tuo on todennäköisesti ollut niin pakkomielteisen siisti ettei siellä kukaan lapsi voi asua.

Vierailija
366/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskään pesuaineita ei tarvitse hamstrata. Hanat eivät todellakaan tarvitse omaa pesuainetta, aivan naurettava idea!!!

- käsitiskiaine, toimii myös yleispesuaineena laimennettuna. Tällä voi pyyhkiä aivan kaiken, myös ne hanat. Sekoituksen voi tehdä valmiiksi suihkepulloon/pulloihin

- pyykinpesuaine

- käsisaippua

Siinä kaikki. Erikoisaineet ovat vain markkinointikikka, eikä niitä oikeasti tarvitse mihinkään.

Muuten olen samaa mieltä, että moni pesuaine on turha, mutta tarkka pitää olla, ettei pilaa esimerkiksi lattiaa väärällä pesuaineella. Olen eri henkilö, sivusta kommentoin.

Vierailija
367/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap!

Minulle tärkeitä oivalluksia ovat olleet:

- säännöllinen siivous, joka päivä vähäsen siistimistä niin ei kerry mitään hirmu-urakkaa

- tavaroiden karsiminen, roskat roskiin ja käyttökelpoiset kirpparille kerran vuodessa

- kaikkien kaappien ja säilytystilojen kriittinen läpikäynti kerran vuodessa

- vaatteiden kausisäilytys, talvivaatteet kesäsäilöön ja päinvastoin

- ostan uutta vain ja ainoastaan tarpeeseen

On helpompi elää, kun ylimääräistä tavaraa ei pyöri tiellä ja koti pysyy siistinä pienellä vaivalla.

Vierailija
368/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- pyykinpesuaine

- käsisaippua

No seon sinun mielipiteesi. Itse en ymmärrä, miksi kukaan kaataisi kotona kloriittia viemäriin.

Vierailija
369/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole koskaan täysin siistiä vaikka kuinks yrittäisi. Siis ei vuorokaudessa vaan riitä tunnit kun käy töissäkin. Vaikka kaikki pyykit saisi pestyä, vessan, kylppärin, saunan, makuuhuoneet, keittiön jne jne siivottua, huomaa viimeistään että pitäisi pyyhkiä seiniä/ovenpieliä, kaapin ovia keittiössä jne jne. En ymmärrä, miten kukaan työssäkäyvä onnistuu.

Lisäksi kun on koiria ja kissoja niin ei koskaan ole karvatontakaan kovin montaa tuntia.

Vierailija
370/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään ei ole oikein tullut tehtyä paljookaan, vaikka aamu näytti tehokkaalta. Mä olen etsinyt netistä niitä sisustuskuvia koko iltapäivän ja lueskellut sisustusartikkeleita ja sisustusblogeja, instaa, kahlannut pinterestiä ym ym. Kai sekin on ihan tarpeellista. Uuvuttavaa toi raivaus. ap

Katso Youtubesta siivousvideoita jos kaipaat motivaatiota. Mulle yleensä riittää pari kymmenen minuutin "Clean with me" -videota ja taas jaksaa moppia ja rättiä heiluttaa vähän aikaa!😁 En tiedä mikä siinä innostaa kun näkee toisen ihmisen siivoavan, mutta mulla tehoaa.

Vierailija
371/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta ap!

Mulla alkoi tavaran karsiminen, kun muutimme pienempään. Sitä ennen oli

a) jatkuva kaaos, koska tavaraa oli liikaa, eikä mikään oikein löytänyt paikkaansa

b) vaikea siivota, kun iso aika meni siihen, että tavaroita piti koko ajan siirrellä paikasta toiseen

c) kaapit täynnä vaatteita, jotka olivat väärän kokoisia, odottivat korjausta tai olivat muuten outoja

d) paljon tarpeetonta tavaraa väärissä paikoissa

Sisustustyyliä ei ole koskaan ollut, mutta ei ole ollut paljon sisustusesineitäkään. Sisustan viherkasveilla, käyttöesineillä ja kauniilla käyttöesineillä. Eriparisilla yleensä. :o

Muuton yhteydessä karsiutui pois paljon roinaa. Ostimme muutaman huonekalun ja järjestin säilytystilaa sille, mitä jäi (kohtuullisen paljon, koska en varsinaisesti konmarita). Huonekaluja on sekä uusia että vanhoja, joten hyvä juttu on se, että "kerroksellisuus" on ihan ok.

Nyt yritän harkita tarkemmin, mitä yleensä tarvitsen, tai mikä tuottaa iloa. Yritän ostaa sellaista, mikä kestää ja on laadukasta. Vaatteiden suhteen se on hankalaa, tuntuu siltä, että se mitä on tarjolla, on melkein kertakäyttökamaa. Paitsi jos maksaa jostain vaatteesta satasia, ja on hyvä tuuri..

Siivous on nykyään paljon helpompaa, eikä siihen mene niin paljon aikaa. Melkein kaikki tavarat ovat löytäneet paikkansa. Siisteyden ylläpito on helppoa.

Ylimääräistä kaappia ei ole puolipitoisille vaatteille, enkä ole keksinyt mitään toimivaa ratkaisua vielä. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että pesen pyykkiä enemmän kuin tarvitsisi.

Tykkään siitä että on siistiä ja tavaroilla on paikkansa. Siisteys ja puhtaus on harmoniaa ja lisää viihtyisyyttä. Huomautan kuitenkin, että täällä ei enää asu pieniä lapsia ja teinejä..sekä siivous että järjestys pysyy paljon helpommin kuin aikaisemmin. :)

Vierailija
372/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin siivosin tän ketjun innoittamana koko kämpän.

Täällä onkin tosi paljon tilaa. Tavarat oli van kaapeissa hujan hajan..

Vierailija
373/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin muutos tuli kun vein lapsen pienet vaatteet varastoon.

En kyllä raatsi laittaa niitä kipparille, nyyh! Tuli ihan tippa silmään kun huomasin taas kuinka paljon se on kasvanut..

Vierailija
374/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuden kotini oli sellainen. Jos tein kotitöitä niin äiti tuli perästä ja teki "paremmin". Itse sain pakko-oireita ja huoneestani sanottiin, että on kuin kuolleen lapsen muistohuone. Kärsin edelleen pakko-oireista. Pointti oli, että vanhemmat, ette välttämättä tiedosta millä hinnalla siivoatte hulluina. Itselleni se maksoi mielenterveyden.

Ikävää, että olet menettänyt mielenterveytesi. Koetko, että suurin syy oli se että teillä siivottiin liikaa ja sinun panoksesi ja osaamisesi siisteydessä kyseenalaistettiin ? En oikein ymmärtänyt tuota ” kuolleen lapsen muistohuone” asiaa tässä yhteydessä. Jos perheen lapsi on kuollut niin vanhemmat jättävät huoneen sellaiseksi kuin se lapsen kuollessa oli. Miten tämä liittyy pakonomaiseen siivoamiseen ?

Lapsen huoneessa on yleensä kaikkea pikku tavaraa, osa ei niin ojennuksessa. Tuo on todennäköisesti ollut niin pakkomielteisen siisti ettei siellä kukaan lapsi voi asua.

Noin minäkin asian ymmärsin. Olen myös käynyt samankaltaisessa lastenhuoneessa. Kaksi sänkyä, pöytä, kaksi tuolia, komerot. Pöydällä poppanaliina ja viherkasvi. Molempien lasten sängyillä kaksi pehmolelua, kuin uusia. Seinillä..tapetti.

Ei lapset eivät saaneet leikkiä olohuoneesa, keittiössä tms. Lasten olemassaolo perheessä näkyi valokuvaamokuvissa kirjahyllyssä.

Vierailija
375/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, taas ihan huippuideoita täällä, kiitos kaikille vinkkien jakajille ja kaikille muillekin muutenkin ketjuun osallistuneille! :)

Mä testasin tänään ruuanlaiton yhteydessä tasojen pyyhkimistä keittiöstä. Suihkepulloon tilkka astianpesuainetta plus vettä ja talouspaperilla pyyhintä. Oli nopee operaatio, vaikka ei mitenkään ekologinen toi talouspaperi. Mä oikeesti inhoon luuttuja ja noita vanhoja rättejä, joita meinasin ottaa siivoukseen mukaan. Niillä voi ehkä pyyhkiä lattioita, joskus sitten. Ei kai maailma kaadu, jos mä käytän joskus talouspaperii....

Äsken otin pölyt tv-tasolta vessapaperilla ja pesusuihkeella. Oli muuten nopeeta sekin. Ei menny taaskaan montaakaan sekuntia. Suurin haaste on ittensä liikkeelle laitto ja liika sohvan mukavuus johon jää löhöömään.

Koti on tällä hetkellä kaatopaikka. Ei enää kierrätyskeskus. Ihan älyttömän paljon laatikoita ja lähtevää joka nurkassa. Illalla sain lisää tohon lähtevien joukkoon ja huomenna kuskaan paljon johonkin. Tv-taso on karsee! Katselin jo Torista ja alta 40e olis yksi hyvännäköinen myynnissä.

Huomenna jatkuu. Hyvää yötä teille kanssasiivoojille! :) ap

Vierailija
376/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upeeta! :) Tällaiset kommentit ilahduttaa mua tosi kovasti, mä jatkan huomenna. Mun urakka on valtava, mutta kyllä tästä mennään vaan! ap

Vierailija
377/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin muutos tuli kun vein lapsen pienet vaatteet varastoon.

En kyllä raatsi laittaa niitä kipparille, nyyh! Tuli ihan tippa silmään kun huomasin taas kuinka paljon se on kasvanut..

Voiii, mäkin ihan liikutun. Entä jos laitat ihanimpia ja lemppareita vaatteita sivumpaan ainaki vähäksi aikaa, jos et henno vielä luopua niiistä. ap

Vierailija
378/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä ketjusta ap!

Mulla alkoi tavaran karsiminen, kun muutimme pienempään. Sitä ennen oli

a) jatkuva kaaos, koska tavaraa oli liikaa, eikä mikään oikein löytänyt paikkaansa

b) vaikea siivota, kun iso aika meni siihen, että tavaroita piti koko ajan siirrellä paikasta toiseen

c) kaapit täynnä vaatteita, jotka olivat väärän kokoisia, odottivat korjausta tai olivat muuten outoja

d) paljon tarpeetonta tavaraa väärissä paikoissa

Sisustustyyliä ei ole koskaan ollut, mutta ei ole ollut paljon sisustusesineitäkään. Sisustan viherkasveilla, käyttöesineillä ja kauniilla käyttöesineillä. Eriparisilla yleensä. :o

Muuton yhteydessä karsiutui pois paljon roinaa. Ostimme muutaman huonekalun ja järjestin säilytystilaa sille, mitä jäi (kohtuullisen paljon, koska en varsinaisesti konmarita). Huonekaluja on sekä uusia että vanhoja, joten hyvä juttu on se, että "kerroksellisuus" on ihan ok.

Nyt yritän harkita tarkemmin, mitä yleensä tarvitsen, tai mikä tuottaa iloa. Yritän ostaa sellaista, mikä kestää ja on laadukasta. Vaatteiden suhteen se on hankalaa, tuntuu siltä, että se mitä on tarjolla, on melkein kertakäyttökamaa. Paitsi jos maksaa jostain vaatteesta satasia, ja on hyvä tuuri..

Siivous on nykyään paljon helpompaa, eikä siihen mene niin paljon aikaa. Melkein kaikki tavarat ovat löytäneet paikkansa. Siisteyden ylläpito on helppoa.

Ylimääräistä kaappia ei ole puolipitoisille vaatteille, enkä ole keksinyt mitään toimivaa ratkaisua vielä. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että pesen pyykkiä enemmän kuin tarvitsisi.

Tykkään siitä että on siistiä ja tavaroilla on paikkansa. Siisteys ja puhtaus on harmoniaa ja lisää viihtyisyyttä. Huomautan kuitenkin, että täällä ei enää asu pieniä lapsia ja teinejä..sekä siivous että järjestys pysyy paljon helpommin kuin aikaisemmin. :)

Tää kolahtaa: Nyt yritän harkita tarkemmin. Kiitos kiitos! :)

Tän ohjeen kirjoitan ihan ylös ittelle muistutukseksi. ap

Vierailija
379/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, ap:n innostus in tarttuvaa! Mulla on ihan siistiä, mut innostuin siivoamaan kylppärin peilikaapin kun oikein mietin, mitä vois siivota :D Kamat ulos, hyllyjen pyyhintä ja järjestely takaisin. Yksi vanhentunut piilarineste meni roskiin.

Vierailija
380/1330 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat siivouslaiskuutta ylläpitävät voimat on sohva ja älypuhelin. Ne magnetisoi muuhun kuin siivoukseen. Onko muut huomanneet samaa? ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän