Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, ap:n innostus in tarttuvaa! Mulla on ihan siistiä, mut innostuin siivoamaan kylppärin peilikaapin kun oikein mietin, mitä vois siivota :D Kamat ulos, hyllyjen pyyhintä ja järjestely takaisin. Yksi vanhentunut piilarineste meni roskiin.
Ap kiittää :) Mitähän sä huomenna keksit? ;) Mun ei tarttee ainakaan miettii mitä tekisi kun joka paikassa on jotain tekemistä. Huomenna jatketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa, taas ihan huippuideoita täällä, kiitos kaikille vinkkien jakajille ja kaikille muillekin muutenkin ketjuun osallistuneille! :)
Mä testasin tänään ruuanlaiton yhteydessä tasojen pyyhkimistä keittiöstä. Suihkepulloon tilkka astianpesuainetta plus vettä ja talouspaperilla pyyhintä. Oli nopee operaatio, vaikka ei mitenkään ekologinen toi talouspaperi. Mä oikeesti inhoon luuttuja ja noita vanhoja rättejä, joita meinasin ottaa siivoukseen mukaan. Niillä voi ehkä pyyhkiä lattioita, joskus sitten. Ei kai maailma kaadu, jos mä käytän joskus talouspaperii....
Äsken otin pölyt tv-tasolta vessapaperilla ja pesusuihkeella. Oli muuten nopeeta sekin. Ei menny taaskaan montaakaan sekuntia. Suurin haaste on ittensä liikkeelle laitto ja liika sohvan mukavuus johon jää löhöömään.
Koti on tällä hetkellä kaatopaikka. Ei enää kierrätyskeskus. Ihan älyttömän paljon laatikoita ja lähtevää joka nurkassa. Illalla sain lisää tohon lähtevien joukkoon ja huomenna kuskaan paljon johonkin. Tv-taso on karsee! Katselin jo Torista ja alta 40e olis yksi hyvännäköinen myynnissä.
Huomenna jatkuu. Hyvää yötä teille kanssasiivoojille! :) ap
Käytän keittiössä näitä https://www.tokmanni.fi/kuituliina-20-kpl-bio-6418400097089
Tosi hyvä idea! Kiitos vinkin jakamisesta :) ap
Millä te muut oikein siivoatte tv-tason? Omani on aivan järkyttävä pölymagneetti ja tuntuu, ettei sitä saa millään konstilla puhtaaksi pölystä. Ilmeisesti staattinen sähkö saa pölyn oikein liimaantumaan sen pintaan.
Luovu kaikesta siitä tavarasta, jota et oikeasti tarvitse ja joka ei ole sinulle poikkeuksellisen tärkeä.
Adolfina Mielivalta kirjoitti:
Luovu kaikesta siitä tavarasta, jota et oikeasti tarvitse ja joka ei ole sinulle poikkeuksellisen tärkeä.
Todella hyvä neuvo, kiitos :) ap
Sain viimeinkin koottua pussiin vanhentuneita lääkkeitä ym, jotka vien apteekkiin hävitykseen. Osa niistä on odottanut jo kuukausia (!) vientiä.
Kaunis on aamu aloitella. Into on nyt taas korkeella, mä katselin aamulla jo inspiraatiokuvia aamukahvilla.
Mä viehätyin vierailukodissa upeesta järjestyksestä, siitä ihanasta puhtaudesta ja koko talon linjakkaasta sisustustyylistä. Nyt alkaa hahmottumaan millainen kotimme sisustuslinjaus tulee oleen. Ukko tykkäsi myös, kun näytin kuvia. Jospa sekin nousisi tuolta sohvan pohjalta.
Ihanaa kun ootte jakaneet kokemuksia, vinkkejä ja ohjeita.
Mukavaa päivää kanssasiivoojille! :) ap
Vierailija kirjoitti:
Sain viimeinkin koottua pussiin vanhentuneita lääkkeitä ym, jotka vien apteekkiin hävitykseen. Osa niistä on odottanut jo kuukausia (!) vientiä.
Hienoa! :) Mulla ollut sama vientituska ja vienninvaikeus, puoli vuotta sitten kerätty vanhat lääkkeet eri pussiin. Samassa selvittelyssä kyllä nyt lähtee. ap
Vierailija kirjoitti:
Millä te muut oikein siivoatte tv-tason? Omani on aivan järkyttävä pölymagneetti ja tuntuu, ettei sitä saa millään konstilla puhtaaksi pölystä. Ilmeisesti staattinen sähkö saa pölyn oikein liimaantumaan sen pintaan.
Millaista materiaalia?. Meillä on puinen tv-taso joka on pinnastaan öljyvahatty ja vaikka toki pölyyntyy, en ole huomannut että sitä olisi hankala pyyhkiä.
Minun omakotitaloni on melko lailla tip top kunnossa koko ajan. Sehän on vain iloinen asia, että kodissa on siistiä ja puhdasta.
5 henkisessä taloudessa astianpesukone ja pyykinpesukone ovat käynnissä useamman kerran päivässä.
Ylimääräiset vaatteet ja tavarat on lahjoitettu Hope ry:lle tai myyty nettikirpputorilla.
Kodissa ei ole mitään turhia koriste-esineitä missään. Pinnat on helppo pitää puhtaana.
Kirjat ovat kirjahyllyssä lasiovien takana, ei vät kerää pölyä.
Epämääräisiä lehtipinoja ei ole missään. Kun päivän lehti on luettu, se laitetaan heti paperinkeräysastiaan. Maksetut laskut laitetaan mappiin.
Ruokailun jälkeen jokainen vie omat astiansa astianpesukoneeseen.
Tyhjät vissy- ja limsapullot viedään varastoon ja ne viedään pullokeräykseen seuraavalla kauppareissulla.
Eteisessä ei näy kenkiä tai ulkovaatteita Kengät ja takit ovat eteisessä ovien takana hyllyssä.
Viherkasvit kastellaan kerran viikossa, yleensä perjantaisin.
Jätteet laitetaan roskikseen ja kierrätetään täsmällisesti.
Likaiset vaatteet viedään kodinhoitohuoneessa olevaan pyykkikoppaan.
Nurmikko pyritään leikkaamaan kerran viikossa, yleensä lauantaisin.
Ainoa missä on sanomista, on pihalla olevat rikkaruohot. Niitä varmasti löytyy pihalta. Niiden kokonaan pois kitkemiseen ei oma aika ja mielenkiinto riitä.
Itse kun en katso telkkaria, niin jää aikaa kofin siivoukselle ja järjestelylle.
Adolfina Mielivalta kirjoitti:
Noi sanat: mitä et oikeasti tarvitse ja poikkeuksellisen tärkeä, ne mun pitää yrittää harjoitella. Justiin kattelin että onpa tääkin yksi koristetyynyki niin nätti ja toi yksi viltti, toi huopa, toi maljakko ja noi sata muuta ja niitähän joskus voisi vielä laittaa esille EHKÄ, mutta ei ne niin kovin poikkeuksellisen tärkeitä ole, tosi nättejä kyllä on. Kaapit ja hyllyt on nyt siis vielä täynnä tota nättiä ja kivaa.
Entä se seikka kun on laittanut tavaraa eteenpäin, niin niitä ei koskaan saa takaisin, aika varmuudella eivät tule vastaan, jotkin uniikit? Entä jos joskus haluaisikin vielä käyttää ja sitä ei ittellä enää olekaan. Tää on vaikeeta. ap
Kodin puhtaana pitämisen ensimmäinen askel on luopua turhasta tavarasta.
Tavarapaljoudesta luopuminen voi olla monelle vaikeaa. Myy tai lahjoita vaikka yksi sinulle turha tavara viikossa.
Kun esim. lapsen polkupyörä on jäänyt pieneksi, ota valokuva ja laita pyörä myyntiin tori.fi tai Facebookin nettikirppikseen.
Lahjoittakaa pieneksi jääneet ja tarpeettomat vaatteet Hope ry:lle tai UFF:lle.
Käy kaappi kerrallaan läpi, mitä tarvitset ja mikä on turhaa.
Itse olen värjännyt valkoisia pyyhkeitä mustalla pesukonevärillä ja nyt on wc:ssä tyylikkään mustia käsipyyhkeitä.
Tarvitko edelleen cd-levyjä ja dvd-elokuvia jos sinulla on Netflix ja Spotify käytössä?
Tarvitko oikeasti kaikkia kirjahyllyssäsi olevia kirjoja kun kirjasto on paikkakunnalladi?
Kannustan kanssaSiivoojia lahjoittamaan ja myymään tarpeetonta...
TyyliLyyli_ kirjoitti:
Minun omakotitaloni on melko lailla tip top kunnossa koko ajan. Sehän on vain iloinen asia, että kodissa on siistiä ja puhdasta.
5 henkisessä taloudessa astianpesukone ja pyykinpesukone ovat käynnissä useamman kerran päivässä.
Ylimääräiset vaatteet ja tavarat on lahjoitettu Hope ry:lle tai myyty nettikirpputorilla.
Kodissa ei ole mitään turhia koriste-esineitä missään. Pinnat on helppo pitää puhtaana.
Kirjat ovat kirjahyllyssä lasiovien takana, ei vät kerää pölyä.
Epämääräisiä lehtipinoja ei ole missään. Kun päivän lehti on luettu, se laitetaan heti paperinkeräysastiaan. Maksetut laskut laitetaan mappiin.
Ruokailun jälkeen jokainen vie omat astiansa astianpesukoneeseen.
Tyhjät vissy- ja limsapullot viedään varastoon ja ne viedään pullokeräykseen seuraavalla kauppareissulla.
Eteisessä ei näy kenkiä tai ulkovaatteita Kengät ja takit ovat eteisessä ovien takana hyllyssä.
Viherkasvit kastellaan kerran viikossa, yleensä perjantaisin.
Jätteet laitetaan roskikseen ja kierrätetään täsmällisesti.
Likaiset vaatteet viedään kodinhoitohuoneessa olevaan pyykkikoppaan.
Nurmikko pyritään leikkaamaan kerran viikossa, yleensä lauantaisin.
Ainoa missä on sanomista, on pihalla olevat rikkaruohot. Niitä varmasti löytyy pihalta. Niiden kokonaan pois kitkemiseen ei oma aika ja mielenkiinto riitä.
Itse kun en katso telkkaria, niin jää aikaa kofin siivoukselle ja järjestelylle.
Aivan ihanalta kuulostaa! Teillä on toimiva koti. Miten toi KAIKKI voi olla mahdollista?!!
Meillä:
mä selvitän 95%:sti kaikki astiat, joskus jopa noukin lika-astioita pentujen huoneista, sohvapöydältä, makkarin yöpöydiltä, lattioilta, ukon jäljiltä. Mä en vaan saa tekemään jengiä. Ne tykkää rentoilla.
Vanhoja vaatteita on kaapeissa, en ole jaksanut lajitella kaikkee, osan oon.
Kodissa ei ole NYT enää niitä koriste-esineitä. Ne on pahvilaatikoissa.
Lehtipinoja ei oo, niitä lehtiä tulee niin vähän. Yes, onneksi edes toi täsmää.
Likaiset vaatteet voi jessus, lojuu jengillä missä sattuu, vaikka onkin pyykkikori vessassa.
Ukko leikkaa nurmikon kun se on metrin pituinen.
Laatikossa jätteet, se toimii.
Viherkasvit miten sattuu, silloin ku muistan kastelen.
Muutosta kaipaan... ap
Keiju_ kirjoitti:
Tavarapaljoudesta luopuminen voi olla monelle vaikeaa. Myy tai lahjoita vaikka yksi sinulle turha tavara viikossa.
Kun esim. lapsen polkupyörä on jäänyt pieneksi, ota valokuva ja laita pyörä myyntiin tori.fi tai Facebookin nettikirppikseen.
Itse olen värjännyt valkoisia pyyhkeitä mustalla pesukonevärillä ja nyt on wc:ssä tyylikkään mustia käsipyyhkeitä.
Tarvitko edelleen cd-levyjä ja dvd-elokuvia jos sinulla on Netflix ja Spotify käytössä?
Tarvitko oikeasti kaikkia kirjahyllyssäsi olevia kirjoja kun kirjasto on paikkakunnalladi?
Tosi hyviä vinkkejä. Miten kun ukko haluaa säilyttää vitt kaikki omistamansa dvd:t, kirjat, vanhat lehdet ja cd:t joita kattoo kerran kymmenessä vuodessa. Mä luovun omista cd-levyistä ym noista. Laitanko mäkeen ukon tavarat salaa, jos kysyy niin sanon vaan että ne katosivat tai varas vei ne varmaan? ap
Nyt mä meen, muuten mä olen tässä kirjoittamassa vielä seuraavan kuuden tunnin ajankin ja urakka ei etene. ap
Vierailija kirjoitti:
Keiju_ kirjoitti:
Tosi hyviä vinkkejä. Miten kun ukko haluaa säilyttää vitt kaikki omistamansa dvd:t, kirjat, vanhat lehdet ja cd:t joita kattoo kerran kymmenessä vuodessa. Mä luovun omista cd-levyistä ym noista. Laitanko mäkeen ukon tavarat salaa, jos kysyy niin sanon vaan että ne katosivat tai varas vei ne varmaan? ap
Sä neuvottelet ja teet kompromisseja, koska kyseessä on teidän yhteinen koti.
Kaikki apuvälineet vaan käyttöön.
En ymmärrä miksi joku tiskaa käsin, jos on koneelle tilaa.
Robotti-imuri pyörii 5 x vkossa.
Harvoin pyyhin esim listojen päältä, koska ei pölyä imuroinnin vuoksi ole.
Tavaramäärä on se suurin ongelman tuoja.
Ei rahaa, ei liikaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Keiju_ kirjoitti:
Lämmin varasto olis tuollaiselle tavaralle tarpeellinen. Mä ajattelin tehdä silleen, että kun on dvd-levyjä hirveet määrät ja en halua niistä luopua, (no joitakin karsin joukosta) että kirjaan esim. exceliin mitä elokuvia omistan ja pakkaan leffat siisteihin laatikoihin aakkosjärjestykseen ja vien varastoon. Meillä on siisti ja lämmin varasto, jossa säilyvät kyllä. Sitten kun tulee fiilis, et nyt pitää saada katsoa se ja se leffa, niin ei muuta kuin hakemaan varastosta, kun tietää missä se tarkalleen on. Lista sitä varten, että siitä voi tarkistaa, että omistanko ko. leffan, vai muistelenko väärin. :)
Meillä on oikeasti paikat aina ihan hujan hajan. Ennen vieraita siivoan ja järjestän ja sotkuisten huoneiden ovet laitan kiinni. Yllätysvieraita en ota vastaan.
Toki meillä ihan peruspuhdasta on, mutta esim vierasvessan siivoan aina ennen vieraiden tuloa. Itselläni ällöttää käydä kylässä vessassa, kun ne on välillä tosi ällöttävässä kunnossa. Saippuapullo saattaa olla ihan musta ja käsipyyhe haisee metrin päähän ulolle.
Käytän keittiössä näitä https://www.tokmanni.fi/kuituliina-20-kpl-bio-6418400097089