Tuihan se Alppilan opettajan erottamisen syy:
hän poisti oppilaan ruokalasta käyttäen väkivaltaa rankaisukeinona, ei suinkaan "vaarallisen oppilaan poistamiseksi". Lisäksi hän oli vetänyt oppilasta kaulaliinasta eli suomennettuna yrittänyt kuristaa. Lisäksi hän toimi täysin ohjeiden vastaisesti eli hänen olisi pitänyt poistaa oppilas yhdessä toisen opettajan kanssa, ei yksin tönien!
Opettaja puhui televisiossa koko ajan vaarallisesta tilanteesta, joka oikeastaan oli sitä, että oppilas vaati opettajaa pyytämään anteeksi tönimistään! Mistä lähtien satakiloinen mies on pelännyt anteeksipyyntöä?
Kommentit (215)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 21:54"]
mä kaipaisin syyn siihen miksi oppilas oli pakko saada pois ruokalasta? Sen perusteella, mitä videossa näkyi, oppilas tuli urputtamaan aiemmasta tilanteesta, että ope oli käyttäytynyt törkeästi. Totta tai ei, tavoitteena tahallaan ärsyttää opettajaa tai taustalla todellinen kokemus siitä, että aikuinen on epäoikeudenmukainen, miksi ei ope sanonut: "mä huomaan, että sulla on jotain hampaan kolossa, mennään pihalle keskustelemaan tää asia halki, mä haen mun takin, tavataan siellä?" Koska selvästi kyse oli siitä, että ko. oppilas halusi urputtaa kyseiselle opettajalle, jos oppilas piti saada pois ruokalasta (sillähän perustellaan sitä tönimistä), niin miksi opettaja ei kävellyt vaan pois ruokalasta, oppilashan olisi seurannut urputuksineen perässä. Ja ennen kaikkea, miksi ei opettaja voi sanoa edes: mielestäni en ole toiminut väärin, mutta olen pahoillani, jos joku on sen näin kokenut. Toki parempi olisi myöntää, että ehkä tuli vähän suutahdettua ja käytettyä valtaa tarpeettomasti.
T. Ope itsekin
[/quote]
Oliko opettaja ruokalassa valvojana? (En siis itse tuota tiedä.) Valvova opettajahan ei voi lähteä esim. ruokalasta pois kesken valvontavuoronsa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:53"]
Syödäänkö teidän apinaperheessä pipot ja huput päässä yhteisellä aterialla? Joo varmaan jos olette jotain Klu Klux klaanilaisia...
[/quote]
Tässäpä kaunistapainen perinteitä kunnioittava yksilö.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 21:52"]
Kaikkihan lähti hupun päässä pitämisestä. Sen ei pidä kuulua kenellekään, minkälaista vaatetusta pitää, joten pelle tuo mies.
[/quote]
No ei kuulu, jos ei liiku ihmisten ilmoilla. Sosiaalisissa yhteiskunnassa on sen yksilöille hyvin monenlaisia sääntöä. Niitä harjoitellaan koulussakin, ja yksi harjoitus on "syödään ilman päähinettä".
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 21:50"]
No jos on ankeat taustat, ei se silti oikeuta aukomaan päätä.---
Olen kyllästynyt tähän syyllisten paapomiseen. [/quote]
Mielestäni tässä ei ole oleellista se, mitä oppilas on tehnyt. Kysehän on siitä mitä OPETTAJA on tehnyt.
Kyllähän oppilas voi aukoa päätään, haistatella tai näyttää vaikka takapuoltaan opettajalle, mutta eihän opettaja voi käyttäytyä takaisin yhtä huonosti. Opettajan pitää olla se aikuinen, joka hillitsee itsensä, vaikka toinen provosoisikin. Ei helppo tehtävä, mutta välttämätön. Suurin osa opettajista tähän onneksi pystyy.
On ihan oikein maltillisesti taluttaa riehuva oppilas pois luokasta tai ruokalasta. Tämä oppilas tosin ei riehunut, ainoastaan provosoi ja soitti suuta.
Ongelma tässä on se, että opettajalta selvästi meni MALTTI. Se ei ole ok. Jos isokokoinen mies tönäisee edestäpäin, niin toinen voi horjahtaa takaraivo edellä porrasta tai lattiaa päin.
Ja vaikkei mitään onnettomuutta nyt käynytkään, niin opettaja ei vain saa menettää malttia.
Sairaaloissa on potilaita, jotka käyvät käsiksi ja jopa SYLKEVÄT hoitajien päälle. Olisiko OK, jos hoitajatkin kävisivät potilaisiin käsiksi ja sylkisivät takaisin?
Tietyissä viroissa olevilta ihmiltä nyt vain vaaditaan enemmän malttia eikä siinä ole kysymys kenenkään paapomisesta.
Totta kai huonosti käyttäytynyttä oppilastakin pitää rangaista, mutta ei fyysisesti.
[/quote]
Hoitajana olen miettinyt tätä samaa eli saanko työntää kiroilevan vanhuksen portaikkoon, koska vanhus ei noudata sääntöjä? Tai saako kätilö sanoa kipua itkevälle synnyttäjälle, että mene ulos, aiheutat häiriötä osastolla?
Hoitaja ei saa menettää malttiaan, vaikka humalainen asiakas kusisi päälle. Opettaja sen sijaan saa käydä käsiksi, jos oppilas vaatii pyytämään anteeksi.
[/quote]
Kokeile. Meneppä pankiin huutamaan ja haistattelemaan niin katsotaan miten käy.
Huivi on osa kampausta, samoin kuin panta tai lettinauha. Jos päähine peittää koko pään ja sitä pääasiassa käytetään ulkovaatteena, kuten pipoa, se ei kuulu sisätiloihin eikä etenkään ruokailuun esimerkiksi hygieniasyistä. Pipo- ja huppukielto koskevat kaikkia, niin tyttöjä ja poikia kuin opettajiakin. Joku veti tähän vielä mummot huiveineen - menepä kysymään joltain mummolta, onko erinomaista käytöstä mättää ruokaa napaansa pipo päässä.
Jos oppilas olisi kysynyt rauhallisesti opettajalta syitä tämän aiempaan käytökseen, opettaja olisi vastannut rauhallisesti. Oppilas sen sijaan riehui ja käyttäytyi erittäin sopimattomasti ja häiritsi koko muuta ruokailuväkeä. Oli oikein, että hänet poistettiin tilasta.
Antti Korhonen sai rehtorilta pikapotkut, koska heidän välillään oli aiempaa skismaa. Korhonen oli aiemmin puhunut rehtorin käytöksestä luottamusmiehen kanssa, koska rehtori ei ollut antanut hänelle lain määräämiä tietoja niistä oppilaista, joiden kanssa hänen tuli päivittäin toimia, eikä ollut antanut hänelle perehdytystä työhön, joka rehtorin olisi myös ollut lain mukaan tehtävä työn alkaessa viime syksynä. Rehtori oli suivaantunut tästä Korhosen ja luottamusmiehen välisestä keskustelusta ja luottamusmiehen käskystä antaa Korhoselle hänen tarvitsemansa tiedot. Ruokailujupakka tuli kuin taivaan lahjana rehtorille, tässäpä oiva syy savustaa ulos talosta mies, joka oli astunut hänen varpailleen.
Jos te menette vaikka yökerhoon ja siellä alkaa joku jannu riehua, koska hänelle ei enää myydä kaljaa, ajatteletteko te vain, että hyvä kun tuo mies tuolla ilmaisee mielipiteensä? Vai ajatteletteko te, että missä helvetissä on järjestyksenvalvoja, tuo tyyppi pitää saada pihalle täältä, ennen kuin alkaa tuolit lennellä ja rikkinäinen pullo viuhua?
Sairaalassa hoitaja voi kutsua vartijan taltuttamaan riehuvan potilaan. Potilaalle voidaan antaa rauhoittava piikki ja hänet voidaan laittaa lepositeisiin.
Kouluissa ei vartijoita ole, ei piikkejä eikä lepositeitä. Kouluissa on vain ja ainoastaan opettajat, joiden tehtävä on opettaa, kasvattaa yhteiskunnan käytössääntöihin ja pitää huolta turvallisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:03"]
Jos te menette vaikka yökerhoon ja siellä alkaa joku jannu riehua, koska hänelle ei enää myydä kaljaa, ajatteletteko te vain, että hyvä kun tuo mies tuolla ilmaisee mielipiteensä? Vai ajatteletteko te, että missä helvetissä on järjestyksenvalvoja, tuo tyyppi pitää saada pihalle täältä, ennen kuin alkaa tuolit lennellä ja rikkinäinen pullo viuhua?
Sairaalassa hoitaja voi kutsua vartijan taltuttamaan riehuvan potilaan. Potilaalle voidaan antaa rauhoittava piikki ja hänet voidaan laittaa lepositeisiin.
Kouluissa ei vartijoita ole, ei piikkejä eikä lepositeitä. Kouluissa on vain ja ainoastaan opettajat, joiden tehtävä on opettaa, kasvattaa yhteiskunnan käytössääntöihin ja pitää huolta turvallisuudesta.
[/quote]
Ongelma nyt vaan on että se oppilas ei riehunut. Paikalla olleita on kuultu ja ainut joka muka tunsi olevansa uhattu on Korhonen. Muiden mielestä tilanne EI ollut uhkaava eikä kukaan riehunut. Asiasta on keskusteltu paikalla olleiden oppilaiden ja opettajien kanssa. Juuri tämän takia se opettaja sai potkut, tilanne oli suukopu joka johti käsiksi käymiseen. Perusopetuslaki ei salli käsiksikäymistä tilanteessa jossa ei ole uhkaa, vain sanallista riitelyä. Tämä tässä on ydin, opettaja ylitti toimivaltansa. Kouluvirasto ei enää luota häneen, sillä opettaja ei edelleenkään tajua tehneensä mitään väärää. Eivät uskalla päästää kyseistä opettajaa kouluun, sillä tilanne voi toistua ja silloin kouluvirasto on se jonka pää on pölkyllä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 11:57"]
Huivi on osa kampausta, samoin kuin panta tai lettinauha. Jos päähine peittää koko pään ja sitä pääasiassa käytetään ulkovaatteena, kuten pipoa, se ei kuulu sisätiloihin eikä etenkään ruokailuun esimerkiksi hygieniasyistä. Pipo- ja huppukielto koskevat kaikkia, niin tyttöjä ja poikia kuin opettajiakin. Joku veti tähän vielä mummot huiveineen - menepä kysymään joltain mummolta, onko erinomaista käytöstä mättää ruokaa napaansa pipo päässä.
Jos oppilas olisi kysynyt rauhallisesti opettajalta syitä tämän aiempaan käytökseen, opettaja olisi vastannut rauhallisesti. Oppilas sen sijaan riehui ja käyttäytyi erittäin sopimattomasti ja häiritsi koko muuta ruokailuväkeä. Oli oikein, että hänet poistettiin tilasta.
Antti Korhonen sai rehtorilta pikapotkut, koska heidän välillään oli aiempaa skismaa. Korhonen oli aiemmin puhunut rehtorin käytöksestä luottamusmiehen kanssa, koska rehtori ei ollut antanut hänelle lain määräämiä tietoja niistä oppilaista, joiden kanssa hänen tuli päivittäin toimia, eikä ollut antanut hänelle perehdytystä työhön, joka rehtorin olisi myös ollut lain mukaan tehtävä työn alkaessa viime syksynä. Rehtori oli suivaantunut tästä Korhosen ja luottamusmiehen välisestä keskustelusta ja luottamusmiehen käskystä antaa Korhoselle hänen tarvitsemansa tiedot. Ruokailujupakka tuli kuin taivaan lahjana rehtorille, tässäpä oiva syy savustaa ulos talosta mies, joka oli astunut hänen varpailleen.
[/quote]
Kaksinaismoralismia, tiedät den itsekin. Päänpeitto, kuin päänpeitto. Asuun se pipokin kuuluu, tai huppu.
Mä veikkaan, että opettajan puolella olevat eivät vaan jaksa enää vaivautua avamaan näitä ketjuja. Olen aivan varma, että näitä jatkuvia opettajan haukkumis aloituksia tekee teinit. Näissä toistuvasti valitetaan sitä, että päähineet pitää poistaa ruokalassa päästään. On todella vaikea kuvitella, että jollekin aikuiselle tuo asia on NIIN kauhea ongelma. Sillä ollaanhan me jo koko kulunut elämämme noudatettu tuota sääntöä. Eiköhän näitä aloituksia ja opettajan haukkumis posteja siis kirjoita tänne ihan teinit vaan urakalla. Juuri ne häiriköt jotka ei käy oppitunneilla vaan surffaa netissä kaikki päivät. Aivan kun opettajalle ei olisi tehty kiusaa jo tarpeeksi???
Ps. Minun 7v, 5v ja 2v pojat osaa jo itse automaattisesti poistaa hatun päästään ruokspöydässä. Luulisi, että ei ole niin vsikea sääntö noudattaa teini-ikäisenkään, jos on älyltään normaali.
Korhonen on noin nelikymppinen mies, jolla ei ole virkaa eli jotain outoa on opettajassa, joka ei saa pysyvää työsuhdetta. Juu, ihan turha sanoa, että työpaikkoja on vaan ei virkoja. Olen itse opettaja ja tiedän, että viides vuosi ilman virkaa alkaa olla se ratkaiseva, siinä vaiheessa kouluviraston tiedossa on se, millainen työntekijä olet.
[/quote]
Ja kun opettaja riehuu, ei hänkään saa rauhoittavaa piikkiä vaan hänet erotetaan oppilaiden turvallisuuden vuoksi. Ihan samoin kuin asiakkaita hakkaava portsari saa potkut, irtisanotaan myös opettaja, joka ei hyväksy koulun sääntöjä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:17"]
Mä veikkaan, että opettajan puolella olevat eivät vaan jaksa enää vaivautua avamaan näitä ketjuja. Olen aivan varma, että näitä jatkuvia opettajan haukkumis aloituksia tekee teinit. Näissä toistuvasti valitetaan sitä, että päähineet pitää poistaa ruokalassa päästään. On todella vaikea kuvitella, että jollekin aikuiselle tuo asia on NIIN kauhea ongelma. Sillä ollaanhan me jo koko kulunut elämämme noudatettu tuota sääntöä. Eiköhän näitä aloituksia ja opettajan haukkumis posteja siis kirjoita tänne ihan teinit vaan urakalla. Juuri ne häiriköt jotka ei käy oppitunneilla vaan surffaa netissä kaikki päivät. Aivan kun opettajalle ei olisi tehty kiusaa jo tarpeeksi???
Ps. Minun 7v, 5v ja 2v pojat osaa jo itse automaattisesti poistaa hatun päästään ruokspöydässä. Luulisi, että ei ole niin vsikea sääntö noudattaa teini-ikäisenkään, jos on älyltään normaali.
[/quote]
On erittäin hyvä, että koulu ja opettajat opettavat lapsille hyviä tapoja. Ja minusta lakki todellakin otetaan pois päästä ruokaillessa. Mutta edelleenkään mä en käsitä sitä, että opettajalla olisi mikään oikeus käydä käsiksi lapseen vain sen takia että tällä on pipo/huppu päässä. Tai ettei opettaja voi ensin sanoa lapselle ihan rauhallisesti ja asiallisesti, että otatko sen hupun pois. Eikä niin, että sanoo ota se huppu pois tai heitän sut ruokalasta ja sitten todellakin käy oppilaaseen kiinni jos se huppu ei heti lähde pois. Pipo/huppu päässä EI ole peruskoululain mukainen syy käydä käsiksi. Pipo tai huppu päässä ei uhkaa kenenkään turvallisuutta. Rankaisemiseen on ihan muut keinot.
Kun minä opetan lapsille käytöstapoja kertaan niitä vaikka miljoona kertaa, toistan toistan ja toistan. En opeta niitä käymällä lapseen käsiksi. Jos opettaja ei pysty opettamaan hyviä tapoja muuten kuin käsiksi käymällä niin kannattaa harkita alanvaihtoa. Kyllähän se samojen asioiden jatkuva toisto välillä vituttaa, mutta ei silti anna oikeutta käydä käsiksi.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:24"]
Toivottavasti tulis yksityiskoulut ennen kuin omat lapset menee kouluun. Ei tarvis noiden häirikkökakaroiden kans mennä samaan kouluun.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Tämä hemmetin sosiaalidemokraattien luoma hyvinvointivaltio ja kakaroiden vapaa kasvatus on ihan peestä. Mietimme kyllä muuttoa esim. Tukholmaan, jossa lapset saisi kouluun, jossa on KOULURAUHA ja mahdollisuus opiskella ilman joidenkin "ongelmanuorten" häiriötekijöitä.
Pipo on tässä ihan sivuseikka. Onneksi nyt alkoi keskustelu siitä, että saavatko oppilaat ja heidän vanhempansa pahoinpidellä opettajia henkisesti (ja joskus ruumillisestikin). Miksi meidän "hyvinvointivaltion" muksut voivat henkisesti niin huonosti. Olisiko aika vanhempien katsoa peiliin?
Ihan sama mitä pisat kertoo, meidän lapset ovat kärjessä henkisen pahanolon listalla. Ja lääkkeitä vedetään puolet enemmän kuin muissa Pohjoismaissa. Missähän vika? Onneksi syntyy keskustelua tosiaan ihan muusta kuin piposta ja työntämisestä "väkivalloin".
Opettajan tehtävä on pääsääntöisesti käsittääkseni OPETTAA. Toki siinä sivussa tulee jonkin verran kasvatustakin. Kyllä KOTONA pitäsi kuiteskin kasvatus hoitaa (jos resurssit ei riitä, niin sitten yhteiskunnan hoiviin). Olisin äärimmäisen pettynyt, jos omat teinini käyttäytyisivät noin. Ja yläkoulussa... Surullista.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:27"]
[/quote]
Ja kun opettaja riehuu, ei hänkään saa rauhoittavaa piikkiä vaan hänet erotetaan oppilaiden turvallisuuden vuoksi. Ihan samoin kuin asiakkaita hakkaava portsari saa potkut, irtisanotaan myös opettaja, joka ei hyväksy koulun sääntöjä.
[/quote]
Opettaja ei riehunut. Hän koetti saada häirikön ulos tilanteesta ensin puhumalla, ja kun se ei auttanut, hän työnsi oppilaan ulos. Kyse ei edes ollut häirikön omasta piposta vaan toisen oppilaan, ja tämä häirikkö alkoi mekkaloida siitä asiasta.
Nyt kun tuollainen kuria pitävä opettaja on poissa kuvioista, saavat siellä oppilaat olla kukkona tunkiolla ja tehdä mitä haluavat. Koulun säännöt on muutenkin ihan turhia. Kyllä halutessaan saa kulkea mistä ovesta haluaa tai vetää röökiä koulun pihassa alaikäisenä tai polttaa koulukirjat ostamatta uusia tai viillellä puukolla pulpettia tai toisen fillarin kumit. Anarkia voittoon! Suomi pelastukseen!
Tämän jälkeen varmaan rehtori itse pitää kuria tarkkislaisille ja näyttää, miten homma toimii.
mä kaipaisin syyn siihen miksi oppilas oli pakko saada pois ruokalasta?
[/quote]
Huono käytös, mutta ennen kaikkea tottelemattomuus. Jos ei tottele poistumismääräystä, ei voi jättää asiaa sikseen ja antaa kaverin jäädä käyttäytymään ruokalaan huonosti. Muiden ruokarauha saatiin palautettua heti, kun tuo kaveri poistettiin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:03"]
mä kaipaisin syyn siihen miksi oppilas oli pakko saada pois ruokalasta?
[/quote]
Huono käytös, mutta ennen kaikkea tottelemattomuus. Jos ei tottele poistumismääräystä, ei voi jättää asiaa sikseen ja antaa kaverin jäädä käyttäytymään ruokalaan huonosti. Muiden ruokarauha saatiin palautettua heti, kun tuo kaveri poistettiin.
[/quote]
Ongelma: ruokarauha oli kaikilla ennen kuin opettaja tuli siihen vierelle ilmoittamaan, että heittää oppilaan ulos, jos ei totella eli ruokarauhaa ei vienyt oppilas vaan uhoava opettaja, joka tuli paikalle vain ja ainoastaan haastamaan riitaa (eikä ensimmäistä kertaa). Oppilailla on oikeus saada syödä rauhassa!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:14"]
Ongelma nyt vaan on että se oppilas ei riehunut. Paikalla olleita on kuultu ja ainut joka muka tunsi olevansa uhattu on Korhonen.
[/quote]
No jos olet kuullut paikallaolleita, silloin voit laittaa suorat tai vähintään epäsuorat lainaukset, mitä muut opettajat ovat sanoneet. Minä luin sen rehtorin haastattelun ja siitä ilmenee, että oppilaita on uskottu, eikä opettajia.
Juttu meni eteenpäin, ja syyte voidaan nostaa, valtakunnansyyttäjänvirasto tutkii asian.