Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuihan se Alppilan opettajan erottamisen syy:

Vierailija
12.04.2013 |

hän poisti oppilaan ruokalasta käyttäen väkivaltaa rankaisukeinona, ei suinkaan "vaarallisen oppilaan poistamiseksi". Lisäksi hän oli vetänyt oppilasta kaulaliinasta eli suomennettuna yrittänyt kuristaa. Lisäksi hän toimi täysin ohjeiden vastaisesti eli hänen olisi pitänyt poistaa oppilas yhdessä toisen opettajan kanssa, ei yksin tönien!

Opettaja puhui televisiossa koko ajan vaarallisesta tilanteesta, joka oikeastaan oli sitä, että oppilas vaati opettajaa pyytämään anteeksi tönimistään! Mistä lähtien satakiloinen mies on pelännyt anteeksipyyntöä?

Kommentit (215)

Vierailija
21/215 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun seiskaluokkalainen poikani laitettiin ulos luokasta, koska hänellä oli pipo päässä. Siis opettaja käski hänet ulos. Mutta opettaja ei ollut pyytänyt ottamaan pipoa pois!

Lisäksi poika luuli joutuneensa ulos ihan eri syystä. Otin opettajaan yhteyttä ja opettaja kertoi laittaneensa poikani ulos, koska hänellä oli pipo päässä. 

Tällä kyseisellä tunnilla jaettiin kokeessa tärkeä moniste, jota poikani ei saanut ja sai siksi huonon numeron kokeessa. Kokeen palauttamisen yhteydessä opettaja oli kyllä pyytänyt anteeksi, että ei ollut kyseistä monistetta pojalle antanut.

Tässä taas opettajan mielivaltaa.

Vierailija
22/215 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 16:11"]

Ja lässynlässyn. Kukaan ope ei tartu voimakeinoihin kuin äärimmäisessä tapauksessa. Voisitteko häirikön puolustajat kertoa, mitä olisitte tehneet kys. tilnteessa? Keskustelu ja muu lässyttäminen on ihan varmaan jo käytetty.

[/quote]

yhtään mielipidettä ei ole tullut, miten tässä tilanteessa olisi pitänyt toimia toisin?

[/quote]

No kerro nyt vaikka kertauksen vuoksi, miten itse poistaisit luokasta/ruokalasta vihaisen, jopa raivostuneen nuoren (tai edes alakoululaisen), joka pistää kaikin voimin vastaan? Siis miten poistaisit hänet niin, että tilanne näyttäisi täysin rauhalliselta ja hallitulta myös ulkopuolisten silmin?

Vai oletko esim. sinä sitä mieltä, että lapsen/nuoren, joka ei suostu siihen, että hänet poistetaan tilasta rauhallisesti taluttamalla tms., pitää antaa jäädä tilaan jatkamaan showtaan? Vai pitäisikö mielestäsi paikalle soittaa poliisi hoitamaan tilasta poisto?

Tosiasiahan on, että kouluissa on nykyisin oppilaita (joissain kouluissa melko paljonkin), joiden kanssa ei voi selvittää riitatilanteita rauhallisesti puhumalla. Puhumattakaan siitä, että nämä pienet/nuoret oman elämänsä kuninkaat ja kuningattaret poistuisivat luokasta tms. rauhallisesti kädestä taluttamalla tai hartiasta hillitysti työntämällä. Joka ei tätä tiedä tai halua nähdä, on kyllä valitettavan pihalla nykyisestä koulumaalmasta.

[/quote]

Sinähä tässä pihalla olet. Kukaan ei ole osannnut sanoa, miten opettajan olisi pitänyt reigagoida? Sinä varmaan os

aat?

[/quote]

Ok. Olen pihalla. Kerro nyt kuitenkin myös tälle pihalla olijalle, miten tilanteessa olisi pitänyt "reigagoida", jotta esim. sinä olisit tyytyväinen. Jotenkin tuon purkauksesi perusteella voisin kuvitella, että mielestäsi oppilasta ei olisi pitänyt poistaa ruokalasta, kun hän ei kerran itse sieltä halunnut vapaaehtoisesti poistua. vai olenko ihan väärässä?

Samalla kertaa voisit vastata myös tuohon yllä esittämääni kysymyspariin "miten itse poistaisit luokasta/ruokalasta vihaisen, jopa raivostuneen nuoren (tai edes alakoululaisen), joka pistää kaikin voimin vastaan? Siis miten poistaisit hänet niin, että tilanne näyttäisi täysin rauhalliselta ja hallitulta myös ulkopuolisten silmin?"

[/quote]

Tuossa kyseisessä tilanteessa olisin sanonut nuorelle, että mennäänkö keskustelemaan asiasta tuonne äytävän puolelle ja mennyt itse ensin. Luultavammin oppilas olisi seurannut, koska häntähän ei kiinnostanut mikään muu kuin haastaa riitaa kyseisen open kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/215 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuossa kyseisessä tilanteessa olisin sanonut nuorelle, että mennäänkö keskustelemaan asiasta tuonne äytävän puolelle ja mennyt itse ensin. Luultavammin oppilas olisi seurannut, koska häntähän ei kiinnostanut mikään muu kuin haastaa riitaa kyseisen open kanssa."

Mistä tiedät että opettaja ei sanonut 5 kertaa näin ko. oppilaalle? Eikös se roikkunut ovenpielissä?

Vierailija
24/215 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 18:21"]

Ja lässynlässyn. Kukaan ope ei tartu voimakeinoihin kuin äärimmäisessä tapauksessa. Voisitteko häirikön puolustajat kertoa, mitä olisitte tehneet kys. tilnteessa? Keskustelu ja muu lässyttäminen on ihan varmaan jo käytetty.

[/quote]

yhtään mielipidettä ei ole tullut, miten tässä tilanteessa olisi pitänyt toimia toisin?

[/quote]

No kerro nyt vaikka kertauksen vuoksi, miten itse poistaisit luokasta/ruokalasta vihaisen, jopa raivostuneen nuoren (tai edes alakoululaisen), joka pistää kaikin voimin vastaan? Siis miten poistaisit hänet niin, että tilanne näyttäisi täysin rauhalliselta ja hallitulta myös ulkopuolisten silmin?

Vai oletko esim. sinä sitä mieltä, että lapsen/nuoren, joka ei suostu siihen, että hänet poistetaan tilasta rauhallisesti taluttamalla tms., pitää antaa jäädä tilaan jatkamaan showtaan? Vai pitäisikö mielestäsi paikalle soittaa poliisi hoitamaan tilasta poisto?

Tosiasiahan on, että kouluissa on nykyisin oppilaita (joissain kouluissa melko paljonkin), joiden kanssa ei voi selvittää riitatilanteita rauhallisesti puhumalla. Puhumattakaan siitä, että nämä pienet/nuoret oman elämänsä kuninkaat ja kuningattaret poistuisivat luokasta tms. rauhallisesti kädestä taluttamalla tai hartiasta hillitysti työntämällä. Joka ei tätä tiedä tai halua nähdä, on kyllä valitettavan pihalla nykyisestä koulumaalmasta.

[/quote]

Sinähä tässä pihalla olet. Kukaan ei ole osannnut sanoa, miten opettajan olisi pitänyt reigagoida? Sinä varmaan os

aat?

[/quote]

Ok. Olen pihalla. Kerro nyt kuitenkin myös tälle pihalla olijalle, miten tilanteessa olisi pitänyt "reigagoida", jotta esim. sinä olisit tyytyväinen. Jotenkin tuon purkauksesi perusteella voisin kuvitella, että mielestäsi oppilasta ei olisi pitänyt poistaa ruokalasta, kun hän ei kerran itse sieltä halunnut vapaaehtoisesti poistua. vai olenko ihan väärässä?

Samalla kertaa voisit vastata myös tuohon yllä esittämääni kysymyspariin "miten itse poistaisit luokasta/ruokalasta vihaisen, jopa raivostuneen nuoren (tai edes alakoululaisen), joka pistää kaikin voimin vastaan? Siis miten poistaisit hänet niin, että tilanne näyttäisi täysin rauhalliselta ja hallitulta myös ulkopuolisten silmin?"

[/quote]

Tuossa kyseisessä tilanteessa olisin sanonut nuorelle, että mennäänkö keskustelemaan asiasta tuonne äytävän puolelle ja mennyt itse ensin. Luultavammin oppilas olisi seurannut, koska häntähän ei kiinnostanut mikään muu kuin haastaa riitaa kyseisen open kanssa.

[/quote]

A. Ruokalavalvoja ei voi lähteä kesken valvonnan toiseen tilaan. En kylläkään varmuudella tiedä, oliko Korhonen valvojavuorossa.

B. Minusta kyllä on vaikuttanut siltä (ja nyt todellakin puhun siitä, millaisen kuvan olen ulkopuolisena saanut tuosta tinateesta), että kyseiselle oppilaalle oli hyvinkin tärkeää haastaa riitaa opettajan kanssa ruokalassa, missä hän sai esitykselleen mahdollisimman suuren yleisön.

Yleisellä tasolla olen sitä mieltä, että riehuva/solvaava/muulla tavoin häiritsevällä tavalla toimiva oppilas tulee poistaa yleisestä tilasta (luokasta, ruokalasta tms.) ja tämän jälkeen pyrkiä selvittämään syyt riidan/huonon käytöksen taustalla. Tuon selvitystyön aika ei kuitenkaan ole esim. kesken oppitunnin tai ruokailun, koska silloin muut oppilaat jäävät paitsi sitä apua, opetusta ja huomiota, jonka he ansaitsevat. Selvitystyön paikka ei myöskään ole tilassa, jossa muut oppilaat saavat tai joutuvat toimimaan tilanteen todistajina.

Vierailija
25/215 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisen olemuksesta näkee käyttääkö se voimaa hallitusti vai malttinsa menettäneenä rynnien ja liian rajusti, kuten tässä tapauksessa oli.

Vierailija
26/215 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 17:15"]

"Huonossa jamassa ollaan, jos opettajat ottavat itseensä eivätkä edes myönnä, että överiksi meni." Ja lässynlässyn. Vetäkää vittu päähänne ja kohtu korvillenne, mokuttajafemakot!

[/quote]

Tuo yllä oleva on juuri sellainen tilanne, jossa nimenomaan malttinsa menettäjä ja raivoaja nolaa itsensä alta kaiken tason menevällä käytöksellään. Kuten tekee myös huoritteleva teini tai tönivä opettaja.

Vierailija
27/215 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 17:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 16:44"]

Täällä on jonkun verran noita curlingmammoja, joiden lapset saavat käyttäytyä parhaaksi katsomallaan tavalla. Siis sillä omalla. Kuinka moni olisi valmis kuuntelemaan huorittelua, läskittelyä, rillittelyä ja muuta lokaa? Tuskin kovin moni täällä on yläkoulun ope (huom. siis YLÄkoulun). Pitäisi siinä vaiheessa jo olla jonkinmoiset käytöstavat. Mutta näkeehän noita vapaan kasvatuksen ihmelapsia tuolla kaupungillakin. Surullista.

[/quote]

Pitää olla käytöstavat, myös kurinpitäjällä. Tönimällä (rappujen suuntaan vielä) opettaja menetti kyllä auktoriteettinsa täysin. Ei huonoa käytöstä, loukkaavaa kielenkäyttöäkään, pidä hyväksyä, mutta oikeat kurinpitokeinot ovat jotain muuta kuin tönimistä.

Ja kyllä, kasvattajan psyyken pitää kestää törkeääkin kielenkäyttöä pimahtamatta ja ottamatta sitä itseensä. Oppilashan siinä itsensä munaa, kun käyttäytyy huonosti. Esim. huorittelee tai läskittelee tms.

Huonossa jamassa ollaan, jos opettajat ottavat itseensä eivätkä edes myönnä, että överiksi meni.

[/quote]

Miten se nolaa itsensä? Sinäkin täällä puolustelet tuota paskakasa oppilasta.

Kenenkään ei pidä kestää yhtäkään haukkumasanaa. Yksikin kirosan opettajalle pitäisi olla riittävästi pysyvään erottamiseen oppilaalle. Ainoastaan pohjoismaissa hyväksytään tälläinen toiminta. Muualla maailmassa oppilas sisi kovan rangaistuksen. Nyt tuota oppilasta ei rangaistu mitenkään.

Vierailija
28/215 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 18:19"]

mun seiskaluokkalainen poikani laitettiin ulos luokasta, koska hänellä oli pipo päässä. Siis opettaja käski hänet ulos. Mutta opettaja ei ollut pyytänyt ottamaan pipoa pois!

Lisäksi poika luuli joutuneensa ulos ihan eri syystä. Otin opettajaan yhteyttä ja opettaja kertoi laittaneensa poikani ulos, koska hänellä oli pipo päässä. 

Tällä kyseisellä tunnilla jaettiin kokeessa tärkeä moniste, jota poikani ei saanut ja sai siksi huonon numeron kokeessa. Kokeen palauttamisen yhteydessä opettaja oli kyllä pyytänyt anteeksi, että ei ollut kyseistä monistetta pojalle antanut.

Tässä taas opettajan mielivaltaa.

[/quote]

Jokainen oppilas tietää että pipoa ei pidetä sisällä päässä koskaan. Ei siitä pidä erikseen sanoa. Miten rankaisit poikaasi?

Opettaja oli täysin oikeassa.

Vierailija
29/215 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

aat?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Järjetöntä. Ensinnäkin ei opettajan pidä poistua sen takia että oppilas rupeaa riehumaan. Toiseksi tuon oppilaan ainoa tarkoitus oli aiheuttaa pahaa ja esittää showta. Hän ei olisi lähtenyt sieltä. Et selvästikkään ole tehnyt töitä nuorten kanssa. Moni nuori nauttii pahan teosta. Ainoa tarkoitus heillä on aiheuttaa pahaa.

Vierailija
30/215 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni, joka on opettanut yläasteella jo reilun kymmenen vuotta, sanoi mielestäni tosi järkeen käyvästi, että sellainen häiriköinyt oppilas, joka antaisi opettajan taluttaa tms. itsensä rauhallisesti pois luokasta tai muusta koulun tilasta, poistuu kyllä tilasta jo sanallisestakin käskystä. Kun taas sellainen oppilas, joka jatkaa häiriköintiä ja/tai riehumista, vaikka opettaja olisi pyytänyt häntä poistumaan mahdollisesti jo useamman kerran, lähes aina vähintäänkin rimpuilee vastaan opettajan yrittäessä poistaa häntä tilasta taluttamalla tms. Ja jos/kun oppilas rimpuilee, ei poistaminen välttämättä ulkopuolisin silmin näytä rauhalliselta tapahtumalta, vaikka opettajan hermot olisivat millaista jäätä ja terästä.

Tuntuu, että näillä, jotka kuvittelevat, että opettajan olisi mahdollista rauhallisesti vain taluttaa riehuva oppilas pois luokasta tms., ei ole ihan realistista käsitystä, millä voimalla itsensä oikein kunnon kiukkuun, jopa raivoon lietsonut lapsi tai nuori voi pistää vastaan.

Vierailija
31/215 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://tuuritapio.blogspot.fi/2013/04/alppilan-koulussa-tuulee-kuin.html

Minä luulen, että totuus löytyy tuosta aihepiiristä, mitä entinen demarivaikuttaja Tapio Tuuri blogissaan kertoo. Pojan äiti, Tarja Halonen, rehtori-akselilta kun ruvetaan etsimään syitä niin olemme varmaan aika lähellä totuutta.

Vierailija
32/215 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 10:56"]

http://tuuritapio.blogspot.fi/2013/04/alppilan-koulussa-tuulee-kuin.html

Minä luulen, että totuus löytyy tuosta aihepiiristä, mitä entinen demarivaikuttaja Tapio Tuuri blogissaan kertoo. Pojan äiti, Tarja Halonen, rehtori-akselilta kun ruvetaan etsimään syitä niin olemme varmaan aika lähellä totuutta.

[/quote]

Tuollahan on AV-vihervasurimammakin kommentoinut:

"Anonyymi kirjoitti...
Olen niin onnellinen kun turkkilais-suomalaiset ampuvat kaikkia fasistiopettajia korvaan ennenkuin lehti puissa seuraavan kerran kellastuu.Vielä liehuu islamin lippu opettajainhuoneen ikkunassa.Vielä länsimainen opettajakunta mestataan kokonaisuudessaan ja korvataan todellisilla opettajilla,lopettajilla ja Koraanin tuntijoilla.Ei lukutaidolla mitään tee,antakaa meile koraanikouluja!Impivaaralaiset moukat jotka syövät sikaa tapetaan kaikki.Niiden tyttäret raiskataan toistuvasti.Kärsikää natsipaskat.Kärsikää.Natsipaskat.Kärsikää."

Vierailija
33/215 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:24"]

Toivottavasti tulis yksityiskoulut ennen kuin omat lapset menee kouluun. Ei tarvis noiden häirikkökakaroiden kans mennä samaan kouluun.

[/quote]

Otappa asioista selvää, iloksesi voin kertoa, että Suomessa on toista sataa yksityiskoulua, googlaa vaikka :)

Vierailija
34/215 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:24"]

Toivottavasti tulis yksityiskoulut ennen kuin omat lapset menee kouluun. Ei tarvis noiden häirikkökakaroiden kans mennä samaan kouluun.

[/quote]

Otappa asioista selvää, iloksesi voin kertoa, että Suomessa on toista sataa yksityiskoulua, googlaa vaikka :)

[/quote]

Millaisia yksityiskouluja Suomessa on? Steinerit voi omistaa joku yhdistys, mutta rahoitus ja opetusohjelma jne tulee kunnilta tai valtiolta. Kansainväliset koulut eli noi missä opetetaan englanniksi ovat valtiollisia. Esim Turun kansainvälinen koulu toimii Norssin yhteydessä, joka on ns valtio koulu ja yliopistojen yhteistyökoulu. Oletko nyt varma, että olet ymmärtänyt yksityiskoulun oikein? Englannissa on yksityiskouluja huru mykket, päälle 1000 euroa per kk per lapsi.

Vierailija
35/215 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Koko ajan hoetaan että poistaa poika tilanteesta, mutta vähemmän rajusti. Kerta toisensa jälkeen, ja papukaijat hokee että mitenolisipitänytoimiamitenolisipitänyttoimiamitenolisipitänyttoimia. Montako kertaa se pitää sanoa, auttaisko jos capslockeilla huutais että poistaa voimakeinoilla mutta aikuisena pysyen eikä selvästi kilahtaneena raivokkaasti tönien.

Vierailija
36/215 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:34"]

En puolusta nuorten huonoa käytöstä, mutta kyllä tässä on aivan selvä tapaus, jossa opettaja on mennyt liian pitkälle. Miten kukaan voi väittää mitään muuta? Aikuinen ihminen jättää kertomatta tiettyjä asioita, ylireagoi ja lisäksi valehtelee. Tuommoisia opettajiako toivotte teidän lapsillanne olevan, ihan oikeasti? Millaistahan koulussa mahtaisi olla jos kaikki opettajat käyttäytyisivät samalla tavalla? Luuletteko oikeasti että lievälläkään väkivallalla olisi hyviä seurauksia? Aivan varmasti koulu olisi vielä paljon nykyistä kaaosmaisempi paikka.

Olen kyllä iloinen, että meidän lapsilla on todella ammattitaitoiset ja fiksut opettajat, jotka ihan puhumalla selviävät vaikeistakin tilanteista. Tämän episodin jälkeen osaan kyllä arvostaa heitä vieläkin enemmän kuin tähän asti!

[/quote]

en ota asiaan enempää kantaa, mutta mietipä hetki sitä tosiasiaa, että on ihan oikeasti olemassa nuoria, joihin ei tehoa puhe. Silloin pitää tehdä jotain muuta.

ja yleisesti tästä ketjusta: täällä on ihan hirveitä vastauksia. Toivottavasti näillä vastaajilla ei ole lapsia, tai osaavat olla siirtämättä ulosantinsa lapsilleen. Teidän kielenkäyttö on ihan vastaavaa kuin tässä tapauksessa ruokalasta poistetun nuoren. 

Vierailija
37/215 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on huputtomuus tärkeä asia, nih.

Vierailija
38/215 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

aat?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

jälkiviisaus on paras viisaus

Vierailija
39/215 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 18:25"]

"Tuossa kyseisessä tilanteessa olisin sanonut nuorelle, että mennäänkö keskustelemaan asiasta tuonne äytävän puolelle ja mennyt itse ensin. Luultavammin oppilas olisi seurannut, koska häntähän ei kiinnostanut mikään muu kuin haastaa riitaa kyseisen open kanssa."

Mistä tiedät että opettaja ei sanonut 5 kertaa näin ko. oppilaalle? Eikös se roikkunut ovenpielissä?

[/quote]

Videon mukaan oppilas ei todellakaan roikkunut ovenkarmeissa. Katso se video.

Vierailija
40/215 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 18:25"]

[/quote]

Videon mukaan oppilas ei todellakaan roikkunut ovenkarmeissa. Katso se video.

[/quote]Se oli ennenkuin video alkoi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän