Voisiko koulutuntien kuvaaminen olla ratkasu?
Opettajat valittavat, että lapsilla ei ole kunnioitusta. Siis jotkut opettajat. Tai joissain kouluissa.
Miksi ei alettaisi videoida koulutunteja? Sieltähän sitten näkevät oppilaiden vanhemmat ja tarvittaessa koulun johto ihan selkeästi, missä mennään ja mitä tapahtuu ja mitä tapahtui ennenkuin tapahtui.
Tämä suojelisi opettajia. Ja yhtä lailla suojelisi oppilaita häiriintyneiden opettajien kiusaamiselta. Sillä niitäkin on.
Ei pitäisi olla nykytekniikalla mikään vaikea asia järjestää.
Takuuvarmasti saataisiin näin koulurauha pitkälti taattua!
Kommentit (62)
Hohhoijaa, vai että kuvausta. Nekin rahat voisi käyttää ryhmäkokojen pienentämiseen ja/tai lisöhenkilöstön palkkaamiseen. Ainoa keino mikä oikeasti auttaa, on se, että on riittävästi aikuisia suhteessa lapsimäärään. Ei niiden kaikkien tarvitsisi olla opettajia, voisihan siellä olla esim avustajia, nuorisotyöntekijöitä, lastenhoitajia pienemmillä alakoululaisilla yms. Silloin voitaisiin ennaltaehkäistä moni konflikti, rauhoitella lapsia, ja antaa opettajalle rauha keskittyä opettamiseen.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 20:45"]
Minusta ne jotka vastustavt kameravalvontaa ovat niitä joille se toisi ns. "kusiset paikat".
Itse olen ollut oikeudessa todistamassa täysin tuntemattomaan kohdistunutta pahoinpitelyä. Soitin polisiit paikalle ja olin järkyttynyt siitä ettei ison kaupungin ihan keskustan liepeillä ollut kameravalvontaa, jos olisi ollut, juttu olisi siitä nähty.
Minusta jokainen rehellinen ihminen voi 100% kannattaa kameroiden tulemista kaduille ja kouluihin, koska ainoa joille niistä olisi haittaa on ne varkaat ja häiriköt jotka jäisivät teoistaan kiinni. Yleiseen jakoon en noita päästäisi, mutta poliisit/rehtorit saisivat noista näyttää rikollisille/häirikköjen vanhemmille mitä he itse(kultamussukat ovat tehneet.
Ihan samaan tapaan meitä valvotaan jo esim. kaupoissa, en näe asiassa mitään pahaa koska itseäni ei haittaa vaikka minua tarkkailtaisiin kauppareissun aikana. Sitä varasta joka nappaa mummon lompakon kärryissä olevasta laukusta toki saattaa harmittaa, kun hänet saadaan tuomiolle ja vastuuseen videon perusteella.
[/quote]
Et taida olla kauhean fiksu? Kai sä ymmärrät että viranomaisiin tai yrityksen omistajiin (tai vastaavaan) ei voi luottaa? Suomessakin on tullut hyvin paljon ilmi tapauksia missä ollaan levitetty yksityisiä tietoja. Luuletko oikeasti että joku tuollainen pysyy salassa? Jopa vartijoita jotka katselee turvakameroita on saatu kiinni siitä että ne seurailee mm. naisia sieltä. Sitäkö haluat? Että kun liikut ulkona niin joku seurailee sua kameran kanssa?
Voi kulta pieni sinä joka täällä ahukut ihmisiä TYHMÄksi ja epäilet toisten fiksuutta:
Olisiko Steen Rasmussenia saatu kiinni, jos ei olisi ollut niin hotelli Palacessa turvakameraa ja myös hänen pakoreitillään. Olisiko sitä Herttoniemen kioskiryöstäjää saanut kiinni, jos ei hänestä olisi saatu kuvaa.
Mutta "rikollisten" kiinnisaamisestahan tässä ei ole kyse vaan siitä, että videoinnin - ei siis vain kuvan vaan tietenkin myös äänen avulla saadaan tilanne kouluissa rauhoittumaan.
Moni opettaja on ottanut ehdotuksen positiivisena vastaan, sillä sehän auttaa opettajaa hänen joutuessaan nyt inttämään sana vastaan sana-tilanteissa.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 00:32"]
Minusta ne jotka vastustavt kameravalvontaa ovat niitä joille se toisi ns. "kusiset paikat".
Itse olen ollut oikeudessa todistamassa täysin tuntemattomaan kohdistunutta pahoinpitelyä. Soitin polisiit paikalle ja olin järkyttynyt siitä ettei ison kaupungin ihan keskustan liepeillä ollut kameravalvontaa, jos olisi ollut, juttu olisi siitä nähty.
Minusta jokainen rehellinen ihminen voi 100% kannattaa kameroiden tulemista kaduille ja kouluihin, koska ainoa joille niistä olisi haittaa on ne varkaat ja häiriköt jotka jäisivät teoistaan kiinni. Yleiseen jakoon en noita päästäisi, mutta poliisit/rehtorit saisivat noista näyttää rikollisille/häirikköjen vanhemmille mitä he itse(kultamussukat ovat tehneet.
Ihan samaan tapaan meitä valvotaan jo esim. kaupoissa, en näe asiassa mitään pahaa koska itseäni ei haittaa vaikka minua tarkkailtaisiin kauppareissun aikana. Sitä varasta joka nappaa mummon lompakon kärryissä olevasta laukusta toki saattaa harmittaa, kun hänet saadaan tuomiolle ja vastuuseen videon perusteella.
[/quote]
Et taida olla kauhean fiksu? Kai sä ymmärrät että viranomaisiin tai yrityksen omistajiin (tai vastaavaan) ei voi luottaa? Suomessakin on tullut hyvin paljon ilmi tapauksia missä ollaan levitetty yksityisiä tietoja. Luuletko oikeasti että joku tuollainen pysyy salassa? Jopa vartijoita jotka katselee turvakameroita on saatu kiinni siitä että ne seurailee mm. naisia sieltä. Sitäkö haluat? Että kun liikut ulkona niin joku seurailee sua kameran kanssa?
[/quote]
Taidat olla vainoharhainen?
Taidat luottaa vain itseesi?
Sua lohduttaakseni voin sanoa, että kameroita on nykyään kaikkialla. Perhana, kulut taitaa olla ainoita paikkoja, joista ne uupuu - ilmankos siellä melskaavat niin opettajat kuin koululaisetkin.
"Kai sä ymmärrät että viranomaisiin tai yrityksen omistajiin (tai vastaavaan) ei voi luottaa? Suomessakin on tullut hyvin paljon ilmi tapauksia missä ollaan levitetty yksityisiä tietoja. Luuletko oikeasti että joku tuollainen pysyy salassa? Jopa vartijoita jotka katselee turvakameroita on saatu kiinni siitä että ne seurailee mm. naisia sieltä. Sitäkö haluat? Että kun liikut ulkona niin joku seurailee sua kameran kanssa?"
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 01:25"]
Voi kulta pieni sinä joka täällä ahukut ihmisiä TYHMÄksi ja epäilet toisten fiksuutta:
Olisiko Steen Rasmussenia saatu kiinni, jos ei olisi ollut niin hotelli Palacessa turvakameraa ja myös hänen pakoreitillään. Olisiko sitä Herttoniemen kioskiryöstäjää saanut kiinni, jos ei hänestä olisi saatu kuvaa.
Mutta "rikollisten" kiinnisaamisestahan tässä ei ole kyse vaan siitä, että videoinnin - ei siis vain kuvan vaan tietenkin myös äänen avulla saadaan tilanne kouluissa rauhoittumaan.
Moni opettaja on ottanut ehdotuksen positiivisena vastaan, sillä sehän auttaa opettajaa hänen joutuessaan nyt inttämään sana vastaan sana-tilanteissa.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 00:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Naurettava selitys. Yksityisyyttä ei voi ottaa pois turvallisuuteen vedoten. Muutenhan olisi hyvä kun kameroita laitettaisiin kuin DDR:ssä ikään.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 01:27"]
Sua lohduttaakseni voin sanoa, että kameroita on nykyään kaikkialla. Perhana, kulut taitaa olla ainoita paikkoja, joista ne uupuu - ilmankos siellä melskaavat niin opettajat kuin koululaisetkin.
"Kai sä ymmärrät että viranomaisiin tai yrityksen omistajiin (tai vastaavaan) ei voi luottaa? Suomessakin on tullut hyvin paljon ilmi tapauksia missä ollaan levitetty yksityisiä tietoja. Luuletko oikeasti että joku tuollainen pysyy salassa? Jopa vartijoita jotka katselee turvakameroita on saatu kiinni siitä että ne seurailee mm. naisia sieltä. Sitäkö haluat? Että kun liikut ulkona niin joku seurailee sua kameran kanssa?"
[/quote]
En ole vainoharhainen. Totuus on että ihminen ei todella voi luottaa kuin itseensä. Kemroissa on myös toinenkin ongelma. Ne ei käy suoran todisteeksi. Kameran kuvaa voidaan käsitellä ihan miten halutaan. Joten siinä voidaan saada näkymään mitä halutaan.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 01:27"]
[/quote]
Ymmärrätkö mitä tarkoittaa yksityisyys? Haluaisitko oikeasti että joku kuvaa sinua kamerallaan ja katselee sinua kotona?
Olisitko valmis siihen että kaikki sinua kuvanneet kameroiden kuvat tulisivat julkisuuteen? Haluaisitko oikeasti että ihmiset voisivat katsoa mitä olet tehnyt jaa missä liikkunut? Koska niitä on tullut hyvin paljon julkisuuteen maailmalla. Jokainen asia missä on ihmisisä voi vuotaa julkisuuteen.
Missä menee raja? Ruvetaanko laittamaan vessoihin ja suihkuihin kameroita? Kuvataanko sovituskoppeja? Kuvataanko yksityisiä alueita?
Minusta ehdotus on varteenotettava. Uskon, että se rauhoittaisi koulun ilmapiiriä ja poistaisi turhan vastakkaisasettelun.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:48"]
Mikä ettei! Kaupoissa on turvakamerat, eli sielläkin kuvataan, eli mikä salainen sessio tuo koulutunti olisi?
Tykkäisitkö itse, että sun työntekoa koko ajan kuvaisi kamera siellä jossain niskasi takana?
[/quote]
[/quote]
No mun työpaikalla kuvataan koko ajan eli työnantaja pystyy tallenteista katsomaan, mitä töitä on päivän aikana tehty. (kaupan ala)
Uskon että niin oppilaat kuin opettajatkin tottuisivat videointiin hyvin nopeasti. Ja sitten spontanius taas palaa takaisin.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:53"]
se olisi mahdollisuus, mutta jokin spontaanius siitä opetustilanteesta väistämättä katoaisi.
[/quote]
Olen opettaja ja toivotan tervetulleeksi videovalvonnan ja ääninauhoitukset.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:51"]
Auttaisi kun vanhemmat opettaisivat kakaroitaan, eivät kuvittelisi että meidän pikku Nicsu saa tehdä ihan mitä vaan. Tai ainakin luottaisivat opettajan ammattitaitoon. Jos pässikakaroihin ei mikään sana tehoa niin minun puolesta saisi vaikka roimia karttakepillä.
[/quote]
Onko enemmänkin isojen koulujen ongelma? Toivoisin niin kovasti, että käytösongelmat ovat harvinaisempia pienissä kouluissa, missä opettajat tuntevat kaikki oppilaat.
Oma lapsi aloittaa koulunsa syksyllä, pieni kyläkoulu kyseessä. Siksi tämä toive :)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:46"]
Höpö höpö, suurin osa virastoista ja yrityksistä nauhoittaa puhelinkeskustelut "palvelumme parantamiseksi". Siellä ne ovat tallella, jos tulee inttämistä, että joku virkailija on sanonut yhtä ja virkailija väittää, että asiakas on sanonut toista. Ja ihan samalla tavalla tuo toimisi koulussakin.
Mitä sinä pelkäät että tulisi esille sinusta?
[/quote]
Miksi luulet, että olen opettaja? Eikö sun kanssasi voi olla mistään eri mieltä, ilman että alat heti venkoilla tuolla lailla?
Asiakkuus on vähän eri kuulepa vaikka silloin, kun soitat puhelinyhtiöön ja tilaat palveluita tai asioit veroviranomaisen kanssa. Voi tosiaan ollakin tarve todistaa jälkikäteen, mitä on sovittu tai kerrottu.
Oppitunnit ovat aivan eriluontoista toimintaa. Lapsilla pitää olla oikeus kysyä vaikeita ja vähän nolojakin juttuja omalta opettajaltaan ilman, että pelkäävät olevansa jossain arkistossa seuraavat 20 vuotta kenen tahansa katseltavina.
Se, että vastustaa isoveli valvoo -järjestelmää EI TARKOITA, ETTÄ ON JOTAIN SALATTAVAA ITSELLÄÄN.
Kommenttisi muuten on ihan samaa kategoriaa kuin George "Dabljuu" Bushilla oli, kun ihmisoikeusjärjestöt kehtasivat kritisoida Yhdysvaltain terrorismin vastaisen sodan varjolla lisäämää kansalaisvalvontaa. "Mitä, onko teillä sitten jotain salattavaa? Oletteko te terroristeja?"
-2-
Huh, oletpa sinä kiivas.
On hienoa, jos opettaja ja oppilaat voivat keskustella keskenään luottamuksellisesti vaikeistakin aiheista, mutta onko opettajalle tullut mieleen, että luokassa istuu parikymmen-kolmikymmenpäinen joukko oppilaita, jotka itse kukin yhdessä ja erikseen saattavat "vuotaa" juuri näiden luottamuksellisten keskustelujen sisältöä, nolojakin kysymyksiä ja niiden pohdintaa, ulos luokasta. Ne voivat värittyä ties minkälaisiksi matkan varrella.
Joten se siitä luokan sisäisen tiedon säilymisestä.
En usko, että on mitään syytä säilyttää videotallenteita vuosikymmeniä, sillä niiden olemassaolo yksin jo tukee niin opettajaa työssään rauhoittamalla oppilaita kuin myös antaa oppilaille varmuuden siitä, että opetus sujuu asiallisesti ilman opettajien turhia ylilyöntejä.
Tiedän siis nyt, mitä mieltä olet USA:n entisestä presidentistä, mutta ehkä tuo vertauksesi on lähinnä asiaton.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 20:57"]
Huh, oletpa sinä kiivas.
On hienoa, jos opettaja ja oppilaat voivat keskustella keskenään luottamuksellisesti vaikeistakin aiheista, mutta onko opettajalle tullut mieleen, että luokassa istuu parikymmen-kolmikymmenpäinen joukko oppilaita, jotka itse kukin yhdessä ja erikseen saattavat "vuotaa" juuri näiden luottamuksellisten keskustelujen sisältöä, nolojakin kysymyksiä ja niiden pohdintaa, ulos luokasta. Ne voivat värittyä ties minkälaisiksi matkan varrella.
Joten se siitä luokan sisäisen tiedon säilymisestä.
En usko, että on mitään syytä säilyttää videotallenteita vuosikymmeniä, sillä niiden olemassaolo yksin jo tukee niin opettajaa työssään rauhoittamalla oppilaita kuin myös antaa oppilaille varmuuden siitä, että opetus sujuu asiallisesti ilman opettajien turhia ylilyöntejä.
Tiedän siis nyt, mitä mieltä olet USA:n entisestä presidentistä, mutta ehkä tuo vertauksesi on lähinnä asiaton.
[/quote]
Vitsit sä olet TYHMÄ. Mä jo sanoin, etten ole opettaja. Eikö mene jakeluun, mitä?
On, on siellä niitä muitakin kuulijoita, mutta joskus keskustelut menevät silti aika luottamuksellisiksi siinä mielessä, ettei niitä haluaisi arkistoida muille aikuisille katsottavaksi.
Tai minä en ehkä vanhempana halua, että lastani kuvataan ja se säilötään määrittelemättömäksi ajaksi. Kukaan ei oikeasti voi olla varma, miten eri kouluissa niitä nauhoituksia säilytetään, kuka niitä pääsee OIKEASTI katsomaan. Kyllä niissä opettajissakin saattaa olla jollakin tapaa vinksahtaneita, soitapa vaikka Laviaan ja kysy...
Vertaukseni oli erittäin osuva. Sinulla oli ihan täsmälleen sama lyttäystapa kuin Bushilla, kun hänelle esitettiin validi huoli kansalaisoikeuksien polkemisesta valvonnan lisääntyessä.
Luuletko ihan oikeasti, että esim. henkilörekisterilaki ja tietosuojavaltuutettu ei olisi ollenkaan kiinnostunut tästä "uudistuksesta"?
Luuletko, että nekin ovat ihan "asiatonta" ja turhan vuoksi laadittu/perustettu?
Videovalvontaan pitää olla joku syy, esim. varastelu työpaikalla tms. Normaaliopetustilanne ei vaadi securitaksen valvontaa. Mitä videokuva auttaisi? Kuka sitä katsoisi? Mitä työpaikkoja tämä koskisi muutenkin?
"Pitää myös muistaa, että henkilökuntaa on oltava riittävästi. Pelkillä teknisillä ratkaisuilla kuten valvontakameroilla, vartijoilla ja hälytyslaitteilla turvallisuus ei lisäänny".
Näin sanoi työntekijä mielisairaalssa. Siellä jos missä on enemmän uhkatilanteita päivittäin kuin kouluissa.
Kameravalvonta olisi vain yksi menoerä lisää vaikka samaan aikaan Alppilassakin leikattiin yksi erityisopettajan työpaikka vuonna 2013 Helsingin kaupungin säästäessä. "
"Se merkitsisi ilman muuta lisää levottomuutta luokkaan, kun yksi ylimääräinen aikuinen on luokasta pois", rehtori Aarniokoski sanoo."
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/helsinki_karsii_opetuksesta/
43, niinpä. Tuokin on tärkeä pointti. Kuka niitä katsoisi ja missä tarkoituksessa? Jos tarkoitus on hankkia kaikkiin Suomen tuhansiin luokkiin ihan vaan yhtä "alppilatapausta" varten kamera, että opettaja saisi todisteita mahdollista väärinkäytössyytöstä vastaan, ammutaan tykillä kärpästä.
Jos taas halutaan kerätä evidenssiä pikku-gansterien rötöksistä, siihen on tähän asti riittänyt ihan se opettajan sanakin. Että "Nico-Petteri kiroili tunnilla, annan sille jälki-istunnon". Tarvitaanko siihen muka oikeasti tallentava videojärjestelmä?
Minkä lisäksi ratkaistavaksi tulisi kysymyksiä siitä, kuka pääsee niissä kaikissa Suomen luokissa katsomaan niitä tallenteita ja miten kauan ne säilytetään.
Jos jollain on oikeasti hyviä ehdotuksia noista ratkaisuista ja siitä, mistä kaivetaan tuo miljoonainvestointi, niin ei siinä mitään, antakaa kuulua.
Mutta erittäin noloa mennä heittelemään tuollaisia, että "sulla on jotain salattavaa, kun et tahdo tulla kuvatuksi!"
-42-
Videotallenteita säilytettäisiin luultavasti ainakin kymmenen vuotta, koska lain mukaan ihmisellä on kymmenen vuoden ajan oikeus nostaa syyte koulua vastaan siellä kokemistaan vääryyksistä (esim. todistusarvostelu, kiusaaminen). Kaikilta huoltajilta sitä paitsi kysytään syksyisin, saako lasta kuvata (jos kouluun tulee vaikkapa joku toimittaja tekemään juttua) tai saako lapsen kuvan ja nimen julkaista koulun nettisivuilla johonkin tapahtumaan liittyen, ja aina on useita oppilaita, joiden kotoa tällaista lupaa ei anneta. Miten kameravalvontaa koulussa pystyttäisiin hoitamaan niin, että jotkut lapset eivät näy kamerassa?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:48"]
Mikä ettei! Kaupoissa on turvakamerat, eli sielläkin kuvataan, eli mikä salainen sessio tuo koulutunti olisi?
Tykkäisitkö itse, että sun työntekoa koko ajan kuvaisi kamera siellä jossain niskasi takana?
[/quote]
[/quote]
No mun työpaikalla kuvataan koko ajan eli työnantaja pystyy tallenteista katsomaan, mitä töitä on päivän aikana tehty. (kaupan ala)
[/quote]
Eikä voi. Se on laitonta. Kameroita ei saa käyttää työntekijöiden valvomiseen. Se kielletään laissa