Lastensuojelun sosiaalityöntekijä vastailee hetken kysymyksiin
Kommentit (74)
Tekikö sosiaalityöntekijä mielestäsi virheen Erikan tapauksessa?
Kuinka monta lasta jonottaa tukiperhettä kuntasi alueella tällä hetkellä?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 18:30"]
Olen opettaja, joka on tehnyt lastensuojeluilmoituksia kahdelta eri alueelta eli toinen on ollut ns. huonomaineinen alue ja toinen ns. hyvämaineinen alue. Samankaltaisista tilanteista olen ottanut yhteyttä eli esimerkiksi siitä, että lasta ei saada kouluun.
Miksi ns. hyvällä alueella kukaan ei lastensuojelusta ole yhteydessä meihin koulussa ja tiedota meitä mitenkään. Miksi käytte vain kerran kotona ja uskotte, että kun akateemiset vanhemmat sanovat, että kaikki muuttuu? Käytännössä jäämme koulussa täysin ilman apua ja oppilaita ei saada kouluun ja heitä vaan pitää jättää luokalle tai pitää päästää säälivitosilla läpi.
Huonommalla alueella koin todella, sai todella apua lastensuojelusta.
[/quote]
Näinhän ei tietenkään pitäisi olla. Itse luotan siihen, että oman kuntani alueella ilmoitukset käsitellään tasapuolisesti huolimatta siitä, mitä vanhemmat ovat ammatiltaan ja minkälaisella alueella perhe asuu. Tee uusi ilmoitus, mikäli koet että ensimmäinen ilmoitus ei vielä tuonut apua tilanteeseen. Työssäni olen törmännyt siihen, että yhteistyökumppanit ajattelevat, että kun yhden ilmoituksen on tehnyt, se riittää. Huolimatta siitä, vaikka ilmoitus olisi tehty vuonna 2003. Ei se niin ole. Uusi ilmoitus johtaa asian uudelleenkäsittelemiseen ja uusi ilmoitus on viesti siitä, että aikaisemmin tehty interventio ei ole ollut riittävä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 18:41"]
Millä perusteella lapset lähetetään narkkari vanhemmalle takaisin kuntouttamaan vanhempaa? Miten siinä tapahtuu muka lapsen paras?
(Ja tämä on tosi juttu eikä urbaani legenda)
[/quote]
Näillä tiedoilla on mahdotonta ottaa kantaa tapaukseen.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 18:47"]
Mikä sinua motivoi vastailemaan kysymyksiin täällä palstalla?
Ihmettelee kollega
[/quote]
Hyvä kysymys :) Varmaan se, että lastensuojeluun liittyy niin paljon virhellisiä olettamuksia ja uskomuksia, joita tahdon omalla pienellä panoksellani oikaista.
Mielestäni aiheettoman lastensuojeluilmoituksen tulisi olla rikos samalla tavalla kuin aiheeton ilmianto poliisille on rikos, jotta vältyttäisiin kiusanteon/koston vuoksi tehdyiltä ilmoituksilta. Aiheettoman ilmoituksen aiheuttama vahinko perheelle voi olla suurikin, esimerkiksi jos se tehdään vakavasta mutta hankalasti todistettavasta asiasta (esim. pedofilia).
Mitä mieltä olet tästä?
Millaisia avohuollontukitoimia teillä on tarjota apua tarvitseville perheille?
Tein viime vuonna huhtikuussa uuden ilmoituksen, mutta kun oli kyseessä ysiluokkalainen nuori, niin jälkimmäisestä ei ollut mitään hyötyä enää peruskouluaikana. Lopputulos oli se, että koska aikaisemmin tehtyyn ilmoitukseen ei tullut mitään apua niin opplas sai sellaisen todistuksen, jolla ei pääse minnekään opiskelemaan. Kymppiluokalle meni luultavasti syrjäytymään lisää, en usko, että käy sielläkään. Kiitos sen, että vanhemmat on akateemisia ja asuvat hienossa omakotitalossa ja osasivat sanoa ysin syksyllä, että "tottakai asiat muuttuu".
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 18:49"]
Tekikö sosiaalityöntekijä mielestäsi virheen Erikan tapauksessa?
[/quote]
Pelkästään median tarjoamien tietojen varassa tapausta ei voi objektiivisesti arvioida. Lähtökohtaisesti ajattelen, että virhe on täytynyt tapahtua, jos lapsi kiduttamalla tapetaan omaan kotiinsa, vaikka lastensuojeluilmoituksia on tehty 11. Ja vaikka selvää virkavirhettä ei olisikaan tapahtunut, on lastensuojelu joka tapauksessa epäonnistunut jos lopputuloksena on kuollut lapsi.
Minä olen nyt hakemassa sosionomiksi opiskelemaan ja sitä kautta haluaisin joskus töihin lastensuojeluun.
Mutta pelkään että oma henkeni on siinä uhattuna?
Miten yleistä se on ja millaisissa tilanteissa täytyy pelätä henkensä puolesta?
Onko sosiaalityöntekijöillä mielestäsi realistinen käsitys lastensuojeluperheiden arjesta?
Itse perhetyöntekijänä usein mietin sitä, koska mehän oikeasti ollaan niitä, jotka sinne perheen arkeen sitten mennään. Sossut istuu pöytänsä takana, tekevät ehkä yhden kotikäynnin, mutta se varsinainen työ jää meille. Välillä tuntuu, että sosiaalityöntekijät eivät vaan ymmärrä, mitä me yritämme kertoa siitä, millaista perheen arki oikeasti on.
Toisaalta sosiaalityöntekijöillä on niin vähän kokemusta kotikäynneistä ls-perheissä, että ovat usein aika järkyttyneitäkin ja tarvitsevat heti työnohjausta ja terapiaa, kun hetken näkevät sitä arkea, mitä me kohdataan päivittäin eli lasten pahoinvointia, kotien likaa ja kaaosta, vanhempien uhkailuja ja väkivaltaa, huumevanhempien välinpitämättömyyttä jne.
Vähän on jäänyt epäselväksi milloin kannattaa tehdä ilmoitus? Tein naapurista ilmoituksen, koska äiti oli humalassa päivittäin ja vanhemmat tappelivat joka yö. Muut naapurit olivat kuunnelleet tuota jo kymmenen vuotta ja heidän mielestä oli aiheeton ilmoitus.
Toisesta naapurista olen miettinyt ilmoitusta. 4 -vuotias lapsi on aina päivät yksin taloyhtiön pihalla niin, ettei vanhempien asunnosta näe alueelle. Välillä poistuu kokonaan taloyhtiön alueelta, kun lähtee seuraamaan esim meidän perhettä. Lapsi oli yksin pihalla jo vuosi sitten. Onko aiheellinen ilmoitus vai aiheeton?
Mitä siihen lomakkeeseen oikeastaan pitäisi kirjoittaa?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 19:00"]
Mielestäni aiheettoman lastensuojeluilmoituksen tulisi olla rikos samalla tavalla kuin aiheeton ilmianto poliisille on rikos, jotta vältyttäisiin kiusanteon/koston vuoksi tehdyiltä ilmoituksilta. Aiheettoman ilmoituksen aiheuttama vahinko perheelle voi olla suurikin, esimerkiksi jos se tehdään vakavasta mutta hankalasti todistettavasta asiasta (esim. pedofilia).
Mitä mieltä olet tästä?
[/quote]
Esim. seksuaaliseen hyväksikäyttöepäilyyn liittyen aiheeton ja kiusantekona tehty ilmoitus aiheuttaa edottomasti kohtuutonta haittaa ja stressiä. Lastensuojelun kun on joka tapauksessa kaikkiin ilmoituksiin reagoitava. Se, että ylittyykö tutkintakynnys poliisilla on oma lukunsa. Yleensä näin ei tapahdu, jos ilmoittaja on nimetön ja ilmoituksen sisältökin epämääräinen.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 19:04"]
Minä olen nyt hakemassa sosionomiksi opiskelemaan ja sitä kautta haluaisin joskus töihin lastensuojeluun.
Mutta pelkään että oma henkeni on siinä uhattuna?
Miten yleistä se on ja millaisissa tilanteissa täytyy pelätä henkensä puolesta?
[/quote]
Kyllä nämä tällaiset ovat ehdottomasti poikkeustilanteita ja harvinaisia sellaisia. Toki turvallisuusseikkoihin täytyy aina kiinnittää huomiota ja tilanteita täytyy osata ennakoida. Esim. kotikäynneille ei mennä yksin, uhkaavien asiakkaiden kanssa pidettäviin neuvotteluhin pyydetään vartija paikalle jne.
Miksi poliisi ilmoittaa lastensuojeluun tapauksia joissa kotiolot kunnossa ja kyseessä vain nuoren hölmöilyt ja pelleilyt??? Poliiisihan rankaisee jo sakottamalla 15-17 vuotiasta. Ymmärrän kyllä alle 15 vuotiaiden kohdalla, koska he eivät itse ole vastuussa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 19:00"]
Millaisia avohuollontukitoimia teillä on tarjota apua tarvitseville perheille?
[/quote]
Mm. perhetyötä, ammatillista tukihenkilötomintaa, tukiperheitä. Ostopalveluna on myös mahdollista tilata perheille sellaisia tukipalveluita, mitä perheet tarvitsevat.
Tarkoittaako perhetyö samaa kuin entisajan kodinhoitajat?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 19:15"]
Vähän on jäänyt epäselväksi milloin kannattaa tehdä ilmoitus? Tein naapurista ilmoituksen, koska äiti oli humalassa päivittäin ja vanhemmat tappelivat joka yö. Muut naapurit olivat kuunnelleet tuota jo kymmenen vuotta ja heidän mielestä oli aiheeton ilmoitus.
Toisesta naapurista olen miettinyt ilmoitusta. 4 -vuotias lapsi on aina päivät yksin taloyhtiön pihalla niin, ettei vanhempien asunnosta näe alueelle. Välillä poistuu kokonaan taloyhtiön alueelta, kun lähtee seuraamaan esim meidän perhettä. Lapsi oli yksin pihalla jo vuosi sitten. Onko aiheellinen ilmoitus vai aiheeton?
[/quote]
Ilmoitus on aina aiheellinen, jos vilpittömästi olet huolissasi lapsen turvallisuudesta ja/tai lapsen olosuhteista kotona.
Mikä sinua motivoi vastailemaan kysymyksiin täällä palstalla?
Ihmettelee kollega