Eroon etanoista?
Mikä on ollut paras tapa päästä eroon puutarhan vallanneista kotiloetanoista tai ainakin vähentää määrä minimiin? Harkitsin jo puutarhan muuttamista japanilaiseksi kivi-hiekka-puutarhaksi.
Kommentit (15)
Ei meilläkään mitään syötävää yritetä kasvattaa, etanoille menisi kaikki. Tänä aamuna olen kerännyt puutarhasta satoja etanoita, huomenna uusi kierros :(
Onko vinkkejä kasveista, joista kotiloetanat eivät pidä?
Voit laittaa puutarhaan etanakarkoitetta (suhteellisen kallista tosin), mutta tärkeintä on kerätä kaikki (pienimmmätkin) kotilot pois, sillä ne lisääntyvät yksineuvoisesti ja jos jätät tappamasi kotilot puutarhaan, toiset etanat syövät kuolleet ja saavat niistä lisäenergiaa lisääntyä.
Kerää kotilot esim. vanhaan nestemäiseen pesuainepulloon tms. jossa on etikka-vesiseosta, tämä tappaa etanat heti. Kun pullo on riittävän täynnä, laita korkki tiukasti kiinni ja hävitä sekajäteen mukana. Myös naapureita on "koulutettava" tästä ongelmasta ja heidänkin olisi erittäin tärkeää lähteä etanatalkoisiin, kotilot leviävät nopeasti laajalle alueelle.
Puutarha on hyvä rakentaa niin, että etana ei siellä viihdy (ei kosteita, varjoisia alueita) ja istuttaa kasvit riittävän harvaan sekä pitää kasvien maaraja hengittävänä ja ilmavana, näin kotiloille ei niin helposti löydy majapaikkaa.
Ehdin jo suunnitella puutarhan pistämistä kuntoon, kunnes tänään aamusta käväsin pihalla ottamassa mittoja... oli sen verran paljon noita kotiloita, että ei paljoa enään puutarhahommat kiinnosta.
Etanat kiipeävät olut- tai viinisyöttiin helposti. Minulla kasvaa syötävää maan tasalla, tuttu ongelma. Varhaisina kesäaamuna etanat ovat liikkeellä ja niitä on nopeaa poimia. En laittaisi mitään myrkkyjä pihaan, joissa on leikkiviä lapsia.
Mäkin taistelin noiden kanssa aikani, kun en halunnut myrkkyä laittaa maahan, mutta tein sitten lopulta radikaalista ja myrkytin (en muista mikä oli aineen nimi, sellaisia sinisiä rakeita, joita sirotellaan penkkiin..) Oli tehokasta, ei ole etanoita näkynyt sen jälkeen.
Numero 6, puhutko nyt kotiloista vai tavallisista etanoista? Kotiloita on ainakin pääkaupunkiseudulla jo niin paljon ja ne ovat kasvaneet jo niin suuriksi paikoitellen, että niille tarvitsee jo kohta oluttynnyrin, jos aikoo niitä tuollaisilla ansoilla pyydystää, valitettavasti. Ja silti kotilot on hävitettävä vastuullisesti (kaatopaikalle sekajätteen mukana, poltettava tai haudattava riittävän syvälle maahan), muuten hävittämisestä ei ole mitään hyötyä, koska ovat kannibaaleja.
Tuo etanakarkoite on myrkytöntä kaikille muille eläimille ja ihmisille (googlaa), joten sitä voi kyllä laittaa pihaan, jossa lapsetkin leikkivät.
kotilosota on hävitty ainakin täällä pk-seudulla. Olen nyt 6 vuotta koittanut päästä niistä eroon eri keinoilla, mutta ei onnistu. Tällä hetkellä maksan lapsille etanarahaa per pakastepussillinen etanoita ja lisäksi levitän tärkeimpinä pitämiin kukkapenkkeihin myrkkyä (niitä sinisiä rakeita, nimeltään Ferramon etanasyötti tms.)
Ruusut ovat meillä saaneet kasvaa rauhassa, samoin havupuut. Myös kukkivat pensaat ovat pärjänneet. Lähes kaikki perennat menevät paempiin suihin ja etanat syövät ne ihan rei'ille. Komea maksaruoho on monena vuonna syöty ihan kaljuksi :-(
Kauhukseni näin viime kesänä läheisessä puistossa sellaisen tappajaetanan. Se luikerteli esiin kaupungin vastaistuttamista taimista. Joten varmaan nekin ovat kohta riesanani.
Tampereella ei ollut kotiloita meillä vielä 8 vuotta sitten. Tuli valtavasti mansikoita ja niitä söimme. Sitten en viitsinyt enää mansikkamaata hoitaa.
Viime vuonna istutin uudet taimet ja odotin hyvää satoa. Kotilot söivät ihan kaikki. Yhtään mansikkaa ei saatu. Taimet olis tänä vuonna parhaassa terässään. turha niitä on enää hoitaa, kun etanat kumminkin kaiken syö.
Ei niistä kotiloista pääse koskaan eroon. Enää tällä tontilla ei voi koskaan pitää mansikoita.
Japanilainen puutarha ei ole tyhmempi ajatus.
Mulla on taimille kasvatuslaatikot, joiden reunat olen päällystänyt ruskealla hiekkapaperilla. Ei kovin kestävää tai kaunista, mutta helppo nitoa. Lisäksi kerään niitä ja kylvän Ferramolia. Nilviäisistä ei pääse eroon, jos koko naapurusto ei osallistu myrkytys- ja keräystalkoisiin. Jos teillä on paikallinen omakotiyhdistys, niin ottakaapa puheeksi siellä. Meillä ei ole edes sitä :(
Tontin reunat pitäisi ehkä jotenkin rajata etanatulvalta, keksisi vaan miten.
Ennen neuvottiin, etteivät kotilot ylitä hiekkapolkuja tai vastaavia. Nykyään nekään eivät pidättele etanoita, vaan ne punnertavat itsensä hiekkakenttienkin yli.
Töitä on tehtävä paljon, jos pihaa yrittää ylläpitää kotiloiden hyökkäyksessä: on kerättävä kotiloita, suunniteltava kasvusto oikein ja myrkytettävä.
Ferramol on sen myrkyn nimi ja on tehokasta.
Moikka!
Itse ostin sellaisen muurahaiskarkoitteen markkinoilta, joa lupasi häätää myös etanat. Hyvä aine!
Meille myrkyttömyys oli ehdoton edellytys kun on lapsia ja lemmikeitä! Tosi riittoisa purkki on ollut, ei ole tarvinnut tilata lisää, vaikka myyjä sitä lupasikin lähettää lisää kun vain soittaa.
Jos joku tarvitsee niin suosittelen! Myyjä oli EHKT Oy 0400273663
Vierailija kirjoitti:
Ennen neuvottiin, etteivät kotilot ylitä hiekkapolkuja tai vastaavia. Nykyään nekään eivät pidättele etanoita, vaan ne punnertavat itsensä hiekkakenttienkin yli.
Töitä on tehtävä paljon, jos pihaa yrittää ylläpitää kotiloiden hyökkäyksessä: on kerättävä kotiloita, suunniteltava kasvusto oikein ja myrkytettävä.
Nurmikon leikkuun jälkeen kasvaa uusi rehevä nurmi ja se on varsinaista herkkua kotiloille. Linnut ovat oppineet käyttämään etänoita ravinnoksi ja nurmikolle ilmestyykin viimeistään seuraavana päivänä leikkuun jälkeen lintuja nauttimaan etanaravinnosta.
Rastaat ja kottaraiset näyttää olevan tehokkaita tonkijoita, kun varikset ja harakat ja myös lokit syö ne mitkä ovat selvästi näkyvissa. Näyttäisi siltä että varikset ja harakat ruokkisivat kotiloilla poikasiaankin , ainakin sen näköisiä palloja näyttää roikkuvat aika useinkin niiden nokassa. Useampi vesilintulajikin näyttää nousevan rannan tuntumassa olevalle nurmikolle ja oletan että kotiloita nekin sieltä etsii, tonkiihan vesilinnut pohjamudasta ja yleensä pohjastakin ravinnokseen erilaisia nilviäisiä. Olettaisi niille kelpaavan nurmikoiden kotilotkin.
Rehevä juuri leikattu nurmikko kasvattaa nopeasti uutta mehevää kasvustoa kotiloiden ruhtinaalliseksi herkkuravinnoksi.
Tuo Ferramol etanasyötti on kyllä tehokas. Meillä on vaan ongelmana paikallinen harakka, joka vetää syöttirakeet nokkaansa ennen kuin etanat ehtivät. Luulee kai niitä ruuaksi.
Mä oon vaan kerännyt kaikki pois mitä oon nähnyt. Ei kai ne sillä lopu, mutta ehkä vähenee. Mulla on onneksi vaan kukkapuutarha eikä mitään syötäviä siellä, joten myrkky on harkinnassa jos tulee kovin kauheesti etania tänä kesänä... Murkut on jo myrkytetty.