Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilijä osaatko liikennesäännöt?

Vierailija
29.06.2020 |

Tiedätkö, ettei suojatielle voi ajaa noin vain ja autoilijoiden ei kuulu sinua väistää jos sitä ei ole erikseen liikennemerkein osoitettu ja tämän väistämisvelvollisuuden varmistaminen on pyöräilijän velvollisuus? Mikäli et osaa liikennesääntöjä ymmärrät varmaan, että silloin et voi pyöräillä yleisillä teillä. Olethan opettanut lapsillesikin.

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa liikennesääntöjä ja juuri siksi olen ylivarovainen, pysähdyn aina ennen suoja- tai muunkin tien ylitystä, jos näköpiirissä on yksikin auto. Tiedän että törmäystilanteessa minulle siinä käy huonosti, ei metallikuorensa sisällä turvassa olevalle autoilijalle. Valitettavasti vain hyvin usein ne autotkin pysähtyvät. Olen ymmärtänyt että pysähtyneenä muutun jalankulkijaksi ja autoilijan kuuluu väistää minua. Siinä sitten toljotamme toisiamme joskus pitkänkin aikaa, kun kumpikaan ei uskalla mennä ensin. Ei tunnu kovin järkevältä, mutta minkäs teet.

Vierailija
2/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedäthän autoilija ettei sinulla ole yliajo-oikeutta? Näin ainakin minulle autokoulussa opetettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida ap:lla itsellään ollaan liikennesäännöt hallussa.

Vierailija
4/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti pyöräilijöiltä ei vaadita mitään korttia vaan saavat tuolla liikenteessä rauhassa vaarantaa omansa ja muiden henkiä osaamattomuudellaan. Liikenne nyt vaan toimii sillä, että kaikki osaavat säännöt, se että 95 % pyöräilijöistä ei osaa, vaikuttaa tosi paljon liikenteen sujuvuutteen. Lisäksi vielä kun pyöräilijät näyttävät olevat tosi itsekkäitä luottaen siihen ettei kukaan heidän päällensä aja, tilanne on karmea. 

Vierailija
5/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedäthän autoilija ettei sinulla ole yliajo-oikeutta? Näin ainakin minulle autokoulussa opetettiin.

Taidat kuulua niihin kun ovat opettaneet tuon lapsilleenkin, "kyllä autoilijat väistää". 

Vierailija
6/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap lapsesi jää auton alle... siinä olisi karmaa.

Oletko oikeasti sitä mieltä, ettei pyöräilijöiden tarvitse osata väistämissääntöjä??

Vierailija
7/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmaa? Mitä vit.tua? :D

On ihan itsestäänselvyys että liikennesäännöt pitää osata jos liikenteessä meinaa kulkea.

Vierailija
8/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoilijan on mahdoton ennakoida jostain nopeaan eteen suhaavaa pandexia. Se ei ole yliajo, se on liikenneonnettomuus, joka aiheutui pyöräilijän toimesta.

Vierailija
9/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa liikennesääntöjä ja juuri siksi olen ylivarovainen, pysähdyn aina ennen suoja- tai muunkin tien ylitystä, jos näköpiirissä on yksikin auto. Tiedän että törmäystilanteessa minulle siinä käy huonosti, ei metallikuorensa sisällä turvassa olevalle autoilijalle. Valitettavasti vain hyvin usein ne autotkin pysähtyvät. Olen ymmärtänyt että pysähtyneenä muutun jalankulkijaksi ja autoilijan kuuluu väistää minua. Siinä sitten toljotamme toisiamme joskus pitkänkin aikaa, kun kumpikaan ei uskalla mennä ensin. Ei tunnu kovin järkevältä, mutta minkäs teet.

Oletko ajatellut opetella?

Vierailija
10/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida ap:lla itsellään ollaan liikennesäännöt hallussa.

Taitaa muuten olla.

Vierailija
11/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama periaate liikennesäännöissä kuin koronavirusohjeissa mitä jotkut eivät jostain syystä noudata: Mikäli tapatte itsenne niin se on ihan o.k. mutta se että tapatte muita ei ole.

Vierailija
12/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti sitä mieltä, ettei pyöräilijöiden tarvitse osata väistämissääntöjä??

Vaikka ei osaisikaan väistämissääntöjä, niin ei vaadi mitään erityistä osaamista olla varovainen liikenteessä. Lapsilta en edes vaadi muuta kuin, että heidät on opetettu, ettei säntää ajotielle tosta vaan. Itse annan lapsille tietä, oli ne sitten liikenteessä pyörällä tai jalkasin. Lasten on niin vaikea arvioida, mikä on oikea etäisyys yms. Jos minä en anna tietä, niin seuraavan autoilijan vaikkapa välinpitämättömyys tai kännykän käyttö voi olla sen lapsen kohtalo.

Vierailija
13/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeampi kysymys olisi: välitätkö liikennesäännöistä

Vierailija
14/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeampi kysymys olisi: välitätkö liikennesäännöistä

Näin minäkin ennen luulin, mutta on kyllä tullut selväksi että suurin osa pyöräilijöistä ei ihan oikeasti osaa sääntöjä. Kyse ei siis ole ainakaan pelkästään välinpitämättömyydestä.

Kuten ap sanoi, enemmistössä tapauksista pyöräilijän kuuluu väistää autoa. Pyöräilijät kuvittelevat asian olevan toisin päin. Kun painan tööttiä, yleensä takaisin tulee järkyttynyt ilme, keskaria ja käsien huitomista. Sen merkiksi siis että minä olen ajanut väärin, vaikka pyöräilijä syöksyi eteen omasta väistämisvelvollisuudestaan huolimatta.

/7

Vierailija
15/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ap:lle tiedoksi, että risteyksessä kääntyvä auto on pyöräilijään nähden väistämisvelvollinen. Toki pyöräilijän täytyy noudattaa myös varovaisuutta, mutta niinhän kaikkien pitää joka tilanteessa liikenteessä. Etuajo-oikeus tarkoittaa, että saa mennä ensin, mutta ei se tarkoita sitä, että saa mennä ennakoimatta mahdollisia vaaratilanteita.

Vierailija
16/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi väistää: jalankulkija vai pyöräilijä?

Ainakin Helsingissä jalankulkija väistää pyöräilijää, mutta kumman kuuluisi väistää tilanteessa jossa jalankulkija ylittää pyörätien missä suojatie?

Vierailija
17/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenneopetuksessa tulee hyvin vahvasti esiin kaksi asiaa, jotka tuntuu unohtuvan monelta. Ne on ennakoi ja huomioi (muut tiellä liikkujat). Nämä mielessä vois mennä turvallisuus edellä eikä oma kiire edellä.

Vierailija
18/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingissä jalankulkija väistää pyöräilijää, mutta kumman kuuluisi väistää tilanteessa jossa jalankulkija ylittää pyörätien missä suojatie?

Pyöräilijän tietysti kuuluu väistää, mutta valtaosa ei väistä. Koska eivät joko tiedä tai välitä. Kun jalankulkijoilla on suojatie liikennevaloilla ja vihreä valo Helsingissä, silti useat pyöräilijät tunkevat väliin.

Vierailija
19/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se suojatie on siinä jalankulkijoille, eli pyöräilijän tulee antaa tietä suojatiellä olevalle tai sille aikovalle jalankulkijalle. Ihan samat säännöt kuin muillekin ajoneuvoille, ne koskevat myös pyöräilijöitä.

Vierailija
20/107 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoilijan on mahdoton ennakoida jostain nopeaan eteen suhaavaa pandexia. Se ei ole yliajo, se on liikenneonnettomuus, joka aiheutui pyöräilijän toimesta.

Autoilijoille näyttää olevan mahdotonta myös väistää suojatielle hitaasti käveleviä sekä ajoradalla pyöräileviä joita ohitetaan sentin päästä,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän