Pyöräilijä osaatko liikennesäännöt?
Tiedätkö, ettei suojatielle voi ajaa noin vain ja autoilijoiden ei kuulu sinua väistää jos sitä ei ole erikseen liikennemerkein osoitettu ja tämän väistämisvelvollisuuden varmistaminen on pyöräilijän velvollisuus? Mikäli et osaa liikennesääntöjä ymmärrät varmaan, että silloin et voi pyöräillä yleisillä teillä. Olethan opettanut lapsillesikin.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäthän autoilija ettei sinulla ole yliajo-oikeutta? Näin ainakin minulle autokoulussa opetettiin.
Pyöräilijät tulevat yleensä niin nopeasti tien yli paikoissa jossa niiden kuuluisi pysähtyä, ettei niihin ehdi reagoida.
Suurin osa pyöräilijöistä ajaa hitaammin kuin autot. Autot ehdit kuitenkin huomaamaan?
Mä oon jokusen vuoden harrastanut rakasta lähimmäistä-autoilua. Eli annan aina tietä suojatien käyttäjille, ennakoin ja tarkistan. Se vie vähän enemmän aikaa ja vaatii keskittymiskykyä liikenteeseen. En haaveile, juorua enkä puhu puhelimessa autoillessa.
Ei mulla oo ollut mitään ongelmaa kenenkään muun tienkäyttäjän kanssa, kun muutin sitä kuuluisaa ”omaa asennetta”.
Hyväksyn että muutkin käyttävät yhteisillä verovaroilla maksettuja teitä, pyöräilijät ovat myös maksaneet niistä.
Tulevaisuudessa pyöräily on kasvavassa roolissa ihmisten liikkumisessa, joten kannattaa itsekin jo aloittaa hyväksyvä suhtautuminen lajiin.
Siirtymällä itse pyöräilijäksi pystyy kyseenalaistamaan omia tapoja toimia autoilijana.Osa meistä olemme saaneet ajokortin vuosikymmeniä sitten ja olemme koko ajan tottuneet siihen että seuraamme liikennettä tiellä ja kadulla, emme kevyen liikenteen väylän tapahtumia. Jotkut ilkeät nuoret aikuiset kutsuvat tätä tunnelinäöksi, mutta meillä on tällainen ikärajoite joka kaikille joskus tulee.
Jos jalankulkija selvästi odottaa kadun reunassa pääsyä kadun yli suojatien kohdalla niin pysähdymme. Mutta jos pyöräilijä tulee yli 10 m päässä kovaa aikeessa ylittää katu jalankulkijoille tarkoitetulla suojatiellä niin ei voi aina luvata että ehtii pysähtyä.
Tässä voisi nyt olla oman asenteen tarkastelun paikka. Sinä kuljetat tonnin painoista metalliesinettä, ja havaintokyky ei muka riitä 20 km/h fillarin havaitsemiseen.
Totuttele seuraamaan kaikkea liikennettä. Sinun kuuluu seurata sekä ajoradan että kevyen liikenteen väylän tapahtumia, erityisesti risteyksessä jossa voit olla väistämisvelvollinen.
Ja tietenkin sen polkupyöräilijänkin täytyy tehdä näin, mutta mikä helvetin asenne tämä on, että vanha autoilija on joskus päättänyt ettei kevyestä liikenteestä tartte välittää, niin ei sitten vaan välitä? Saako rekkakuski päättää, että seuraa vaan omaa kaistaa, ei viereistä (vaikka vaihtaisi sille?) On niin vaikea nähdäkin viereiselle kaistalle ja henkilöauto voi liikkua niin nopeasti...
En ole sanonut että kevyestä liikenteestä ei tarvitse välittää, kyllähän minä liikennesäännöt tiedän, mutta jos kevyt liikenne ei pysy sille tarkoitetulla paikalla ja yrittää päästä omia sääntöjä tulkiten ajoradan yli, niin onko se minun vika jos tulee mälli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa pyöräilijöistä ajaa hitaammin kuin autot. Autot ehdit kuitenkin huomaamaan?
Autotielle on paljon parempi näkyvyys kuin kevyen liikenteen väylälle ja siksi siellä liikkuva on helpompi huomata. Kevyen liikenteen väylät ovat usein kapeita ja esim. aivan talojen nurkissa kiinni. Lisäksi kevyen liikenteen väylät ovat monesti molemmilla puolilla autotietä, eli suuntia mitä pitää risteyksessä tarkkailla on tuplasti enemmän kuin autoteiden osalta.
Tämä teksti kertoo paljon. Autot vaan näkee paremmin kuin jalankulkijat ja pyöräilijät! Joko on pahasti vikaa liikennesuuunnittelussa tai liikenteessä kulkevissa autoilijoissa!
Minä kävelen, pyöräilen ja autoilen. Pyöräreitilläni töihin on kaksi risteystä, joissa toisessa minun pyöräilijänä pitää väistää, toisessa tuoilijan. Melkein aina käy niin, että risteyksessä, jossa minulla on väistämisvelvollisuus, auto antaa tietä. Sen sijaan seuraavassa risteyksessä annan nykyisin aina tietä (vaikka siis olen lain mukaan etuajo-oikeutettu), koska autot lähinnä kiihdyttävät tässä risteyksessä. Eli ei ole kaikilla autoilijoillakaan selvillä säännöt.
Lasten koulutaipaleella taas on risteys, jossa kevyellä liikenteellä ja risteävillä autoilla palaa samanaikaisesti palaa vihreät valot. Tämä risteys hirvittää erityisesti, koska moni autoista noteeraa vain oman vihreänsä. On vaikea neuvoa lapsille, että tästä risteystä ei kannattaisikaan ylittää vihreillä! Ei näytä autoilijat tässä risteyksessä tuntevan sääntöjä laisinkaan. Joskus olen saannut käsimerkkiä, kun olen rempseästi vain mennyt omalla vuorollani vihreällä yli - lasten kanssa tämä on tietysti vielä ikävämpää! Voisin luonnollisesti opettaa lapset käyttämään toista reittia, joka lisää koulumatkaan kilometrin, mutta eivätköhän lapset alkaisi oikoa ja mennä nopeampaa reittiä.
Autoilijana pyrin ottamaan liikenteessä muut huomioon, koska olen silloin vahvin menijä. Tätä voisivat aika monet suomalaisautoilijat miettiä. On myös hassua, miten suomalaisia kiitellään niin kovin lainkuuliaisiksi. Näyttää ennemmin siltä, että maan tapa on mennä autolla ylinopeutta ja käyttää vahvimman oikeutta härskisti hyväksi. Paitsi pari viikkoa sen jälkeen, kun taas sattuu jokin paha ja uutisoitu yliajo... Ja sitten palataan taas normaaliin.
Onneksi on kuitenkin niin että talvella on huomattavasti vähemmän pyöräilijöitä kuin kesällä, mutta jotkut tulee silloinkin hieman varomattomasti lumivallin takaa. Syyspimeällä on vaarallisinta ja sen tiedän pyräilessäni kanssa, vaara on suurin törmätä toisiin pyöräilijöihin jotka eivät käytä valoja.[/quote]
Jos tulette autolla paikkaan, jossa pitää väistää, pysähtykää! Olen ajanut Helsingissä vuosikymmeniä. Ei edes läheltä piti -tilanteita. Miksi? Osaan säännöt, noudatan niitä JA tarkkailen liikennettä. Näen kyllä päivittäin tilanteita, joissa auto vähän hidastaa ja jatkaa matkaa - eikä näe pientä jalankulkijaa tai ihan aikuista pyöräilijää. Helppo on syyttää muita, mutta voisiko hoitaa oman tonttinsa ensin oikein.
Polkupyöräilijöiden asemaa ja turvallisuutta heikentävä polkupyöräilijän erityiskohtelu laissa on merkillinen asia, jossa ei ole päätä eikä häntää. Heikommassa asemassa autoilijoihin nähden olevaa jalankulkijaa pyritään suojelemaan suojatiellä ja autoilijoille sälytetyllä väistämisvelvollisuudella, mutta polkupyöräilijää ei – tai sanotaan, että jalankulkijoista poiketen polkupyöräilijää suojeleekin polkupyöräilijälle sälytetty väistämisvelvollisuus, joka vieläpä on käytännössä sidottu jalankulkijaan, koska polkupyöräilijä ei väistä jo jalankulkijaa suojatiellä väistävää autoilijaa. Aivan järjetöntä. Samalla toki heikennetään jalankulkijoidenkin turvallisuutta, koska jalankulkijoiksi luetaan kulkuneuvoja ja tielläliikkujia, joita autoilijoista kaikki eivät jalankulkijoiksi ymmärrä tai muun kevyen liikenteen joukosta havaitse. Esim. sähkölaudat. Sen lisäksi, että laissa on käytönnön liikennetilanteissa epämääräisiä määritteitä, kuten kääntyvä ja suoraa ajava autoilija ja määritteitä, joista yhtämieltä oleminen liikenteessä edellyttää kykyä lukea ajatuksia, kuten pysähtynyt väistävä pyöräilijä ja suojatielle pyörää taluttamaan pyrkivä jalankulkija. Ei taida yhdistelmärekka kääntyä ihan samalla matkalla kuin henkilöauto. Siinä kohtaa, kun yhdistelmärekasta puolet on vielä kääntymättä, henkilöauto on ajanut jo metritolkulla suoraa. Tuleeko pyöräilijän väistää kyseisessä tilanteessa henkilöautoa, muttei yhdistelmärekkaa? Laki nykyisellään mahdollistaa melko vinhoja tilanteita liikenteeseen, kun kääntyvä autoilija voi olla väistämisvelvollinen pyörätienjatkeelle pyrkivään pyöräilijään nähden, mutta polkupyöräilijä on väistämisvelvollinen toisella kaistalla suoraa ajavaan autoilijaan tai useampaan nähden.
Ongelmallista, kun osa autoilijoista ja osa pyöräilijöistä ei tiedä koska heidän tulisi väistää. Toki saattavat osittain olla samoja ihmisiä, jotka liikkuvat eri tavoin eri hetkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autotielle on paljon parempi näkyvyys kuin kevyen liikenteen väylälle ja siksi siellä liikkuva on helpompi huomata. Kevyen liikenteen väylät ovat usein kapeita ja esim. aivan talojen nurkissa kiinni. Lisäksi kevyen liikenteen väylät ovat monesti molemmilla puolilla autotietä, eli suuntia mitä pitää risteyksessä tarkkailla on tuplasti enemmän kuin autoteiden osalta.
Tämä teksti kertoo paljon. Autot vaan näkee paremmin kuin jalankulkijat ja pyöräilijät! Joko on pahasti vikaa liikennesuuunnittelussa tai liikenteessä kulkevissa autoilijoissa!
Minä kävelen, pyöräilen ja autoilen. Pyöräreitilläni töihin on kaksi risteystä, joissa toisessa minun pyöräilijänä pitää väistää, toisessa tuoilijan. Melkein aina käy niin, että risteyksessä, jossa minulla on väistämisvelvollisuus, auto antaa tietä. Sen sijaan seuraavassa risteyksessä annan nykyisin aina tietä (vaikka siis olen lain mukaan etuajo-oikeutettu), koska autot lähinnä kiihdyttävät tässä risteyksessä. Eli ei ole kaikilla autoilijoillakaan selvillä säännöt.
Lasten koulutaipaleella taas on risteys, jossa kevyellä liikenteellä ja risteävillä autoilla palaa samanaikaisesti palaa vihreät valot. Tämä risteys hirvittää erityisesti, koska moni autoista noteeraa vain oman vihreänsä. On vaikea neuvoa lapsille, että tästä risteystä ei kannattaisikaan ylittää vihreillä! Ei näytä autoilijat tässä risteyksessä tuntevan sääntöjä laisinkaan. Joskus olen saannut käsimerkkiä, kun olen rempseästi vain mennyt omalla vuorollani vihreällä yli - lasten kanssa tämä on tietysti vielä ikävämpää! Voisin luonnollisesti opettaa lapset käyttämään toista reittia, joka lisää koulumatkaan kilometrin, mutta eivätköhän lapset alkaisi oikoa ja mennä nopeampaa reittiä.
Autoilijana pyrin ottamaan liikenteessä muut huomioon, koska olen silloin vahvin menijä. Tätä voisivat aika monet suomalaisautoilijat miettiä. On myös hassua, miten suomalaisia kiitellään niin kovin lainkuuliaisiksi. Näyttää ennemmin siltä, että maan tapa on mennä autolla ylinopeutta ja käyttää vahvimman oikeutta härskisti hyväksi. Paitsi pari viikkoa sen jälkeen, kun taas sattuu jokin paha ja uutisoitu yliajo... Ja sitten palataan taas normaaliin.
Tottakai autoilija autot näkee paremmin – etenkin bussit, kuorma-autot ja rekka-autot – koska niiden eteen henkilöautolla törmätessään käy autoilijalle itselleen huonosti.
En ole minäkään saanut sakkoja enkä aiheuttanut sellaisia onetomuuksia että olisin jonkun päälle ajanut. Mutta mulla on näkemäesteitä sekä auton typerän A-pilarin vuoksi että siksi että iän myötä katse seuraa ensisijaisesti vain tietä enkä ehdi katsella maisemia sivusta. Ja minä EN pysähdy jos selvästi vähintän teini-ikäinen pyöräilijä yrittää tulla jalankulkijoille taroitetulla suojatiellä tien poikki polkemalla. Tiedän kyllä että kääntyessäni pitää varoa mutta suoralla tiellä autolla on etuajo-oikeus muihin ajoneuvoilla liikkuviin nähden ellei ole kolmiolla toisin merkitty.