Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi kinuaa lasta hoitoon - Meidän pitäisi lähteä pois miehen..

Vierailija
28.06.2020 |

Kaipailisin vertaistukea tilanteeseen..
Meillä on vuoden ikäinen lapsi ja anoppini on kinunut synnytyslaitokselta lähtien, että haluaa hoitaa lastamme. Kun lapsemme oli 2kk niin anoppi olisi halunnut yökylään lapsen ja meni oudoksi, kun sanoin, että ei käy.
Nyt anoppi on taas alkanut käskyttämään, että meidän pitäisi mieheni kanssa lähteä, että saadaan muka kahdenkeskeistä aikaa miehen kanssa. Oikeastihan syy, miksi hän haluaa meidän pois lapsen luota on se, että hän haluaa hoitaa lasta yksin.
Mä en itse pidä siitä, että käskytetään eikä kysytä edes, että ” haluaisitteko mennä” tai ” saisinko hoitoon” .
Onko tuo teidän mielestä loukkaavaa, että ajetaan vanhemmat pois kotoa, että päästään lapsen lapsensa kanssa olemaan kahdestaan? Onko kenellekään sattunut vastaavaa? En haluaisi olla tyly, mutta en tiedä haluanko antaa lasta hälle hoitoon. Asia olisi eri, jos hän aidosti haluaisi auttaa, mutta tuo, että halutaan hoitaa yksin lasta ja käskytetään pois on erikoista.

Kommentit (254)

Vierailija
161/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppisi vaikuttaa ahdistavalta. On ok ilmaista, että vauva on hänellekin tärkeä, ja mielellään hoitaa jos joskus haluatte hoitoon antaa, mutta kaikanlainen päällekäyvä ahdistaminen ja vaatiminen sekä vauvan omiminen takaa vain sen, että lapsen vanhemmat perääntyy eikä halua lasta hoitoon antaa. Kyseessä ei ole mikään ”eri tyyli kommunikoida” vaan selkeä rajojen ja käytöstapojen puute.

Se, antaisinko itse lasta anopille hoitoon riippuisi seuraavista seikoista:

- minkä ikäinen lapsi on ja minkä pituisesta hoitoajasta puhutaan (vauvalle pari tuntia ok, yökyläily ei).

- onko anoppi luotettava, noudattaako vauvan aikatauluja, ruokavalioa ym. vai onko sellainen tyyppi joka saattaa jättää lapsen ilman valvontaa, antaa allergiselle jotain sopimatonta tai ei muuten välitä vanhempien ohjeista ja tekee mitä haluaa, koska ”tietää paremmin” miten lasten kanssa ollaan.

- minkä verran anoppi on lasta hoitanut, eli onko hän lapselle tuttu. En antaisi vauvaa kenellekään hoitoon jos kyseessä olisi vauvalle vieras ihminen. Jos anoppi ja lapsi näkevät säännöllisesti ja usein, niin sitten voisin lapsen jättää pariksi tunniksi hoitoon. Yökylään vasta isompana.

- jokainen vanhempien komentaminen tai muu tunkeileva käytös ja päsmäröinti lykkäisi vain hoitoon antamista kauemmaksi.

Samat säännöt pätevät myös omaan äitiin, ei ainoastaan anoppiin.

Oma anoppini on meidän perheessä tärkeä, myös lapsen hoitajana. Ennen lasta meillä oli hieman muodolliset välit, mutta lapsen syntymän jälkeen ollaan tavattu paljon useammin. Anoppi on alusta asti osoittanut kiinnostusta vauvaa kohtaan, sanonut että hoitaa mielellään jne. mutta ei ole ollut ahdistava sen suhteen. Nähdään kerran-pari viikossa, ja lapsi on usein pari tuntia anopin kanssa kahdestaan, sylivauvana vähemmän, nyt taaperona enemmän. Luulisin että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä tilanteeseen.

Miksei voi olla eri tyyli kommunikoida? Voihan ihan hyväntahtoisesti käskyttää esim. ” menkääs käymään kaupungilla , niin voin hoitaa vauvaa” voihan tuonkin ottaa käskytyksenä jos haluaa. Onko tuo sinusta käskytys?

Jatkuva käskytys ei ole millään mittapuilla hyväntahtoista.

Vierailija
162/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi aloitti saman valitusvirren lapsen ollessa 2 kk. Älä anna hoitoon ennen kuin olet itse valmis. Kyllä sekin aika tulee sitten luonnostaan! 2-3-vuotiasta aloin itse antaa hoitoon mielelläni, pienemmän kanssa ei vain tuntunut hyvältä. Mitä pahaa siinä on, että vanhemmat haluavat hoitaa omaa lastaan!

Ei mitään. Nyt on teidän vuoro saada hoivavietille tyydytystä.

Anoppi ottakoon sitten kun ei lapsi huoli enää hyysäystä.

Mitä vit...??? Pieni vauva tarvitsee hoivaa ennen kaikkea vanhemmiltaan.

Niin? Yleensä pieni vauva ei kuulu joukkoon "ei huoli enää hyysäystä".

Vauvan tarpeista huolen pitäminen ei ole hyysäystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi antoi oikein lapulle kirjoitettuna nimen, joka lapselle PITÄÄ antaa. Sanoimme, että olemme jo päättäneet hänen nimensä. Anoppi ei tullut sitten edes ristiäisiin.

Me ei kerrottu nimeä, ja tämä oli paha. Kun ristiäisissä selvisi, että lapsen toinen nimi tulee minulle tärkeältä isovanhemmalta, niin sehän oli vielä pahempi. Myös etunimi oli huono ja miksi miehen toinen nimi ei kelvannut lapselle? Tätä kysyttiin minulta, mies itse inhoaa toista nimeään, eikä halunnut sitä taakkaa lapselleen. Toinen lapsi sitten saikin toisen nimensä miehen isältä, ja tämäkin oli väärin. (anoppi eronnut apesta aikoja sitten). Miksi, oi MIKSI hänen suvustaan ei huolittu nimiä meidän lapsille. Mikä vääryys!

Mun anoppi oli salaa toivonut, että lapsellemme tulee hänen äitinsä nimi. Emme edes tienneet tästä toiveesta. Kun nimi tuli minun suvun puolelta (ja oli itseasiassa miehen ehdotus), niin anoppi vetäytyi ristiäisissä itkemään toiseen huoneeseen nimen kuultuaan.

On vaikeaa ymmärtää, kuinka aikuinen ihminen voi olla niin lapsellinen ja itsekäs.

Naiset usein ovat. Ei täällä apeista paljon valiteta muissakaan ketjuissa.

Appi ei elämäämme haudan takaa puutu.

Vierailija
164/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte yökylään asti antaa, mutta käytte miehen kanssa vaikka leffassa tai syömässä.

Olen sitä mieltä, että isovanhemmat jotka haluavat tutustua lapseen kannattaa ehdottomasti sisällyttää mukaan lapsen elämään ja antaa heille siihen mahdollisuus. Antaa heille lasta hoitoon ja miten he haluavatkaan osallistua, siitä se suhde kehittyy.

Ei tietenkään pidä antaa kävellä yli tms. , mutta teidän tyly kohtelu voi vieraannuttaa isovanhemman lapsesta ja luontevaa isovanhempi - lapsenlapsisuhdetta ei pääse syntymään.

Eli käykää nyt vaikka parin tunnin kävelyllä.

Vierailija
165/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte yökylään asti antaa, mutta käytte miehen kanssa vaikka leffassa tai syömässä.

Olen sitä mieltä, että isovanhemmat jotka haluavat tutustua lapseen kannattaa ehdottomasti sisällyttää mukaan lapsen elämään ja antaa heille siihen mahdollisuus. Antaa heille lasta hoitoon ja miten he haluavatkaan osallistua, siitä se suhde kehittyy.

Ei tietenkään pidä antaa kävellä yli tms. , mutta teidän tyly kohtelu voi vieraannuttaa isovanhemman lapsesta ja luontevaa isovanhempi - lapsenlapsisuhdetta ei pääse syntymään.

Mitä ihmettä tämä tällainen on, että ulkopuolelta tullaan sanekemaan kahden aikuisen ajankäyttöä?

Vierailija
166/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä tämä tällainen on, että ulkopuolelta tullaan sanekemaan kahden aikuisen ajankäyttöä?

sanelemaan*

Vierailija
167/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Miksei se isovanhempi voi vaan opetella käyttäytymään ja olla perheen kanssa normaalisti?

Vierailija
168/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi antoi oikein lapulle kirjoitettuna nimen, joka lapselle PITÄÄ antaa. Sanoimme, että olemme jo päättäneet hänen nimensä. Anoppi ei tullut sitten edes ristiäisiin.

Me ei kerrottu nimeä, ja tämä oli paha. Kun ristiäisissä selvisi, että lapsen toinen nimi tulee minulle tärkeältä isovanhemmalta, niin sehän oli vielä pahempi. Myös etunimi oli huono ja miksi miehen toinen nimi ei kelvannut lapselle? Tätä kysyttiin minulta, mies itse inhoaa toista nimeään, eikä halunnut sitä taakkaa lapselleen. Toinen lapsi sitten saikin toisen nimensä miehen isältä, ja tämäkin oli väärin. (anoppi eronnut apesta aikoja sitten). Miksi, oi MIKSI hänen suvustaan ei huolittu nimiä meidän lapsille. Mikä vääryys!

Mun anoppi oli salaa toivonut, että lapsellemme tulee hänen äitinsä nimi. Emme edes tienneet tästä toiveesta. Kun nimi tuli minun suvun puolelta (ja oli itseasiassa miehen ehdotus), niin anoppi vetäytyi ristiäisissä itkemään toiseen huoneeseen nimen kuultuaan.

On vaikeaa ymmärtää, kuinka aikuinen ihminen voi olla niin lapsellinen ja itsekäs.

Eikä meidän.

Kaikkien apet on kuollut, sehän on tilastollinen fakta että naiset elää pidempään.

En tiedä ketään jolla appi olisi ollut elossa lasten synnyttyä joten ihmekös ei kukaan valita.

Vierailija
169/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoisin oman hyysättävän, mutta pistää miettimään onko sen arvoista, jos joutuu sitten kestämään tuollaista. Mutta niin hirvee tarve olisi :/ Eikä ole mahdollista kysyä siltä tulevalta lapselta haluaako se kuolla. Äh.

N28

Vierailija
170/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä meidän.

Kaikkien apet on kuollut, sehän on tilastollinen fakta että naiset elää pidempään.

En tiedä ketään jolla appi olisi ollut elossa lasten synnyttyä joten ihmekös ei kukaan valita.

No eihän ole. Hirviöappi on käsite.

Aina emät saavat taistella appien kanssa siitä kuka pääsee leikkimään uudella lelulla.

Vierailija
171/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppisi vaikuttaa ahdistavalta. On ok ilmaista, että vauva on hänellekin tärkeä, ja mielellään hoitaa jos joskus haluatte hoitoon antaa, mutta kaikanlainen päällekäyvä ahdistaminen ja vaatiminen sekä vauvan omiminen takaa vain sen, että lapsen vanhemmat perääntyy eikä halua lasta hoitoon antaa. Kyseessä ei ole mikään ”eri tyyli kommunikoida” vaan selkeä rajojen ja käytöstapojen puute.

Se, antaisinko itse lasta anopille hoitoon riippuisi seuraavista seikoista:

- minkä ikäinen lapsi on ja minkä pituisesta hoitoajasta puhutaan (vauvalle pari tuntia ok, yökyläily ei).

- onko anoppi luotettava, noudattaako vauvan aikatauluja, ruokavalioa ym. vai onko sellainen tyyppi joka saattaa jättää lapsen ilman valvontaa, antaa allergiselle jotain sopimatonta tai ei muuten välitä vanhempien ohjeista ja tekee mitä haluaa, koska ”tietää paremmin” miten lasten kanssa ollaan.

- minkä verran anoppi on lasta hoitanut, eli onko hän lapselle tuttu. En antaisi vauvaa kenellekään hoitoon jos kyseessä olisi vauvalle vieras ihminen. Jos anoppi ja lapsi näkevät säännöllisesti ja usein, niin sitten voisin lapsen jättää pariksi tunniksi hoitoon. Yökylään vasta isompana.

- jokainen vanhempien komentaminen tai muu tunkeileva käytös ja päsmäröinti lykkäisi vain hoitoon antamista kauemmaksi.

Samat säännöt pätevät myös omaan äitiin, ei ainoastaan anoppiin.

Oma anoppini on meidän perheessä tärkeä, myös lapsen hoitajana. Ennen lasta meillä oli hieman muodolliset välit, mutta lapsen syntymän jälkeen ollaan tavattu paljon useammin. Anoppi on alusta asti osoittanut kiinnostusta vauvaa kohtaan, sanonut että hoitaa mielellään jne. mutta ei ole ollut ahdistava sen suhteen. Nähdään kerran-pari viikossa, ja lapsi on usein pari tuntia anopin kanssa kahdestaan, sylivauvana vähemmän, nyt taaperona enemmän. Luulisin että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä tilanteeseen.

Miksei voi olla eri tyyli kommunikoida? Voihan ihan hyväntahtoisesti käskyttää esim. ” menkääs käymään kaupungilla , niin voin hoitaa vauvaa” voihan tuonkin ottaa käskytyksenä jos haluaa. Onko tuo sinusta käskytys?

Riippuu kontekstista. Toisen sanomana voi olla hyväntahtoinen kehotus, mikä tarkoittaa että ”jos haluatte käydä jossakin, hoidan vauvaa mielelläni”. Käskyttäjän ja päsmäröijän sanomana voi tarkoittaa, että ”en välitä siitä mitä te haluatte, minä haluan omia vauvan itsekkäitä tarkoitusperiäni varten, ja te olette olette minun tielläni jos ette häivy jonnekin, estätte minua leikkimästä äitiä, vaikken lapsen äiti olekaan”. Voi olla myös jotain tuolta väliltä.

Kokonaisuus ja historia seka yleinen kommunikaatiotapa ratkaisee miten käskymuodon voi tulkita, onko hyväntahtoinen vaiko eikö.

Missään tapauksessa ei ole tervettä tai hyvien tapojen mukaista vaatia vastasyntynyttä yökylään. Jos vaatiminen ja komentelu on jatkunut lapsen syntymästä alkaen, niin eiköhän se kerro kaiken oleellisen anopin rajattomuudesta.

Vierailija
172/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsi on vuoden vanha, ettekä ole olleet missään miehesi kanssa kahden koko vuonna?? Ehkä anoppi ajattelee ihan teidän parisuhdetta. Jos kerran mahdollisuus on, niin kerran kuussa treffeille ja kun lapsi kasvaa, niin yöksi hotelliin kahdenkeskeisestä ajasta nauttimaan.

Vierailija
173/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis lapsi on vuoden vanha, ettekä ole olleet missään miehesi kanssa kahden koko vuonna?? Ehkä anoppi ajattelee ihan teidän parisuhdetta. Jos kerran mahdollisuus on, niin kerran kuussa treffeille ja kun lapsi kasvaa, niin yöksi hotelliin kahdenkeskeisestä ajasta nauttimaan.

Ei se yksi pieni lapsi estä kahdenkeskiatä aikaa.

Ja sen hoitajan voi ihan itse valita. Ei sitä anoppi määrää. EikÄ määrää parisuhteestakaan.

Vierailija
174/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä meidän.

No en puhunutkaan muusta kuin omasta tilanteesta. Muiden appi-suhteisiin en ota kantaa.

Vierailija
175/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä meidän.

No en puhunutkaan muusta kuin omasta tilanteesta. Muiden appi-suhteisiin en ota kantaa.

Tosi paljon olet aloittanut ketjuja.

Vierailija
176/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se anoppi nyt on ihan tolkun ihminen niin miksi lasta ei voi hänen seuraansa jättää edes pariksi tunniksi? Ihan periaatteessa vaan pitää vastustaa vaikkei mitään syytä ole?

En kyllä ymmärrä. Yleensä täällä valitetaan sitä, ettei kukaan auta, ei ole omaa aikaa, ei jaksa enää ja sitten toisaalta kun apua tarjotaan niin sitä ei sitten tarvitakaan.

Vierailija
177/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä mies on?

Niinpä. Jännä ettei miehen mielipidettä koskaan mainita näissä yhteyksissä.

On kysytty ja mies sanoi, että äitinsä ei ala meitä määräämään. Sanoi, että lapsi on meidän.

Ap

Kerrankin mies, jolla on selkärankaa. Hyvä.

En kyllä ymmärrä tällaisia mummoja. Onko aikoinaan jättänyt omat lapsensa hoitamatta ja kuskannut ne äitinsä katsottavaksi? Tämä taisi olla melko yleistä ainakin vielä 70-luvulla. Yrittävät nyt sitten elää menetettyjä vuosia uudelleen lastenlasten kautta. Outoahan se on. Ja rajatonta käytöstä!

Ne 70-luvulla mummolaan kuskatut lapset alkavat itse olla tämän päivän mummoja...

Olen syntynyt -78 ja kuopukseni on 7kk.

Niin? Lisääntymisikä on paisunut molemmista päistä. Suomessakin on 90-luvulla syntyneitä isoäitejä.

Vierailija
178/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se anoppi nyt on ihan tolkun ihminen niin miksi lasta ei voi hänen seuraansa jättää edes pariksi tunniksi? Ihan periaatteessa vaan pitää vastustaa vaikkei mitään syytä ole?

En kyllä ymmärrä. Yleensä täällä valitetaan sitä, ettei kukaan auta, ei ole omaa aikaa, ei jaksa enää ja sitten toisaalta kun apua tarjotaan niin sitä ei sitten tarvitakaan.

Eipä vaikuta tolkun ihmiseltä.

Ja miksi sen just anoppi pitää olla ”apuna”? Ja miksei anoppi voi seurustella koko perheen kanssa???

Vierailija
179/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei sellaista kahdenkeskistä aikaa tarvita. Hyvä olla näin. Mies on päivätöissä ja minä kotiäitinä. Ollaan kaikki ajat yhdessä, eikä tarvita mitään treffejä, eikä hotelliöitä. Miehellä on nyrkkikyllikki, jos haluaa joskus seksiä ja muuta

Vierailija
180/254 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin myös hyvin kiinni lapsessani tämän ollessa vauva, enkä halunnut koskaan tätä hoitoon. Mutta on sitä nyt kyllä iloinen, kun liki viisivuotiaallani on hyvä suhde myös mummonsa ja tietää, että mummolaan pääse liki milloin vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan