Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi kinuaa lasta hoitoon - Meidän pitäisi lähteä pois miehen..

Vierailija
28.06.2020 |

Kaipailisin vertaistukea tilanteeseen..
Meillä on vuoden ikäinen lapsi ja anoppini on kinunut synnytyslaitokselta lähtien, että haluaa hoitaa lastamme. Kun lapsemme oli 2kk niin anoppi olisi halunnut yökylään lapsen ja meni oudoksi, kun sanoin, että ei käy.
Nyt anoppi on taas alkanut käskyttämään, että meidän pitäisi mieheni kanssa lähteä, että saadaan muka kahdenkeskeistä aikaa miehen kanssa. Oikeastihan syy, miksi hän haluaa meidän pois lapsen luota on se, että hän haluaa hoitaa lasta yksin.
Mä en itse pidä siitä, että käskytetään eikä kysytä edes, että ” haluaisitteko mennä” tai ” saisinko hoitoon” .
Onko tuo teidän mielestä loukkaavaa, että ajetaan vanhemmat pois kotoa, että päästään lapsen lapsensa kanssa olemaan kahdestaan? Onko kenellekään sattunut vastaavaa? En haluaisi olla tyly, mutta en tiedä haluanko antaa lasta hälle hoitoon. Asia olisi eri, jos hän aidosti haluaisi auttaa, mutta tuo, että halutaan hoitaa yksin lasta ja käskytetään pois on erikoista.

Kommentit (254)

Vierailija
101/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä mies on?

Niinpä. Jännä ettei miehen mielipidettä koskaan mainita näissä yhteyksissä.

On kysytty ja mies sanoi, että äitinsä ei ala meitä määräämään. Sanoi, että lapsi on meidän.

Ap

Kerrankin mies, jolla on selkärankaa. Hyvä.

En kyllä ymmärrä tällaisia mummoja. Onko aikoinaan jättänyt omat lapsensa hoitamatta ja kuskannut ne äitinsä katsottavaksi? Tämä taisi olla melko yleistä ainakin vielä 70-luvulla. Yrittävät nyt sitten elää menetettyjä vuosia uudelleen lastenlasten kautta. Outoahan se on. Ja rajatonta käytöstä!

Ne 70-luvulla mummolaan kuskatut lapset alkavat itse olla tämän päivän mummoja...

Vierailija
102/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suositus on, että lasta ei anneta hoitoon pitemmäksi ajaksi kuin yksi päivä per ikävuosi. Alle vuoden ikäistä ei voi jättää yökylään ollenkaan."

Yksi sukulaiseni yritti myös kinuta lapsenlastaan hoitoon jo parin kuukauden iässä, onneksi vaimonsa sentään ymmärsi asioista enemmän. Joidenkin isovanhempien vain täytyy oppia, että vanhemmat ovat vanhemmat, isovanhemmat EIVÄT ole vanhemmat, ja pienen lapsen erottaminen vanhemmista on lapselle todella stressaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mummoiässä, mutta ei ole lapsenlapsia. Ihmetyttää tämä ikuinen jankkaus. Anoppi on kiinnostunut lapsenlapsestaan, parasta mitä hänelle on tapahtunut pitkään aikaan. Sanot ens kerralla että katotaan kun on kuusi kuukautta, vähän on pieni vielä jätettäväksi. Ole iloinen että sinulla on turvaverkkoja, kaikilta ei löydy.

Vierailija
104/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mummoiässä, mutta ei ole lapsenlapsia. Ihmetyttää tämä ikuinen jankkaus. Anoppi on kiinnostunut lapsenlapsestaan, parasta mitä hänelle on tapahtunut pitkään aikaan. Sanot ens kerralla että katotaan kun on kuusi kuukautta, vähän on pieni vielä jätettäväksi. Ole iloinen että sinulla on turvaverkkoja, kaikilta ei löydy.

6 kuukautta? Lapsihan on vuoden.

Vierailija
105/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se on kun tulee keskustelemaan vaikkei mitään tiedä eikä tajua.

Vierailija
106/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas se sama anopista ruikuttaja kuin pari päivää sitten. Huoh.

Vierailija
107/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai mummo haluaa viettää kahdenkeskistä aikaa lapsen kanssa, ja ihan itsekkäistä syistä. Ihan normaalia isovanhemmuutta.

Itse olen ikionnellinen että omat vanhempani ovat luoneet hyvät suhteet omiin lapsiini ja lapset voi jättää heille hoitoon ilman että tarvitsee huolehtia miten pärjäävät. Isovanhemmilla on myös usein ihan "omat jutut" lastenlasten kanssa, sellaisia joihin vanhemmilla ei ole asiaa. Tämäkin on hyvä, näistä jää kauniita lapsuusmuistoja lapsille.

Ei kannata olla liian herkkähipiäinen ja omia lasta, kyllä lapsellakin on oikeus viettää laatuaikaa isovanhemman kanssa. Monet väsyneet pikkulasten äidit antaisivat onnen kyyneleitä nieleskellen lapsen "päsmäröivälle" mummolle että saisivat hiukan omaa aikaa. Käyttäkää tilaisuus hyväksenne, herran jumala, lapsi on jo vuoden, on jo aikakin hengähtää hetki. Parisuhde ainakin kiittää.

Hengähtää hetki? Mistä?

Kun meillä lapsi meni mummolaan 9 kk iässä, niin mies lähti kalaan ja minä Tallinnaan ostoksille. Varsinaista laatuaikaa parisuhteelle!

No todennököisesti anoppisi onkin lapsellenne tuttu hoitaja. En pidä mummoa vastuullisena siintä mitä teette kun saatte omaa aikaa.

Vierailija
108/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"parasta mitä hänelle on tapahtunut..." Ja lapsenlapsen tapaaminen vanhempiensa kanssa ei riitä syystä että...?

Turvaverkkoja? No pyytäkööt AP ja miehensä hoitoapua sitten kun sitä tarvitaan. Ja lapsen ikään nähden sopivaksi ajaksi. Jos lapsi on nyt vuoden, tämä on ihan ensimmäisiä aikoja kun lapsen edes voisi jättää yökylään, vaikka mummi kuinka olisi kinunnut jo lähemmäs vuoden.

Se lapsenlapsi on ihminen, ei mikään "paras mitä isoäidille on tapahtunut".

Vierailija
109/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on takertuva äiti ja tunkeva tallaava sisko. Ei he ole koskaan tuntuneet turvaverkoilta.

Turvaverkko on maksetut hoitajat ja lasten kaverien vanhemmat. Heiltä saan apua asiallisesti.

Vierailija
110/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, multa jäi ikä lukematta. Lapsistaan tulisi ensinnäkin tehdä lentovalmiita maailmalle. Sosiaalisia taitoja on hyvä opetella. Lapsen kehitykselle ei ole hyväksi tämmöinen eristäminen. Varmaan tapahtuu muittenkin suhteen kun anopin.

Vierailija
111/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä munkin anoppi tokaisi monta kertaa, että menkääs nyt jonnekin ja jättäkää lapsi hoitoon. En jättänyt ja mäkätin miehelle kotona asiasta. Ärsytti.

Lopulta sitten suostuin ja sen jälkeen lapsi on ollut hyvinkin usein hoidossa anopin luona. Myös yökylässä. Ei hän ole mikään narsisti tai mielisairas vaan ihan tavallinen ihminen, mitä nyt sattui olemaan vähän liian innokas ja minä ehkä olin vähän liiankin kiinni vauvassa, koska nyt koko tappelu tuntuu aivan absurdilta kun lapsi on jo 10-vuotias ja viettää päiväkausia anopin kanssa mökillä.

Voi siis olla ihan mahdollista sekin, että mummo on vain yli-innokas eikä ymmärrä sitä itse.

Näin just! Usein kyse on myös siitä, että miehen äiti puhuu eri kieltä kuin oma äiti. Siis suomea, mutta eri tyyli ym. Joku mikä tuntuu töksähtävältä ja loukkavalta anopin suusta onkin vain erilainen tapa ilmaista asia. Eli tarkoitus ei ole loukata, mutta omissa korvissa kuulostaa loukkaavalta. "Menkääs nyt" voi olla tosi lempeästi sanottu sen lisäksi, et voi olla tosi törkeästikin sanottu.

Siksikin vinkkaan ihan meille kaikille miniöille: mieti kaksi sekuntia ennenkuin raivostut tai loukkaannut! Kyse ei välttämättä ollut ilkeilystä, vaan todennäköisimmin väärinkäsityksestä ja -ymmärryksestä. 

nim.mer. Been there ;)

Tässä nyt ei ole pelkästään kysymys käskyttämisestä, vaan myös siitä, että anoppi on halunnut lasta hoitoon heti synnytyslaitokselta lähtien melkein. Mun mielestä se, että hokee lasta yökylään lapsen ollessa melkein vastasyntynyt kertoo siitä, ettei äitinä kunnioiteta pätkääkään. Oli sitten yli-innokas tai ei, mutta joskus voisi hiukan ajatella asioita. Ei kaikkea voi laittaa innokkuuden piikkiin. Ja tuo kädet ojossa lapsen hakeminen, mistä mainitsin on myös ollut asia, jota en missään nimessä ole hyväksynyt. Kyllä mulla on kokonaisvaltaisesti välillä sellainen tunne ettei minua kunnioiteta lapsen äitinä.

Ap

"Mun mielestä se, että hokee lasta yökylään lapsen ollessa melkein vastasyntynyt kertoo siitä, ettei äitinä kunnioiteta pätkääkään."

Siitä se kertoo, ettei _lapsen_ tarpeita ymmärretä pätkääkään! Nämä on näitä isovanhempia, jotka eivät ymmärrä, etteivät ole vauvan _vanhemmat_, tai kuinka stressaavaa niin pienelle on olla erossa vanhemmista. Näille voisi lukea vähän lastenpsykologiaa ja moderneja lapsenhoitosuosituksia. Hohhoijjaa...

Vierailija
112/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä munkin anoppi tokaisi monta kertaa, että menkääs nyt jonnekin ja jättäkää lapsi hoitoon. En jättänyt ja mäkätin miehelle kotona asiasta. Ärsytti.

Lopulta sitten suostuin ja sen jälkeen lapsi on ollut hyvinkin usein hoidossa anopin luona. Myös yökylässä. Ei hän ole mikään narsisti tai mielisairas vaan ihan tavallinen ihminen, mitä nyt sattui olemaan vähän liian innokas ja minä ehkä olin vähän liiankin kiinni vauvassa, koska nyt koko tappelu tuntuu aivan absurdilta kun lapsi on jo 10-vuotias ja viettää päiväkausia anopin kanssa mökillä.

Voi siis olla ihan mahdollista sekin, että mummo on vain yli-innokas eikä ymmärrä sitä itse.

Näin just! Usein kyse on myös siitä, että miehen äiti puhuu eri kieltä kuin oma äiti. Siis suomea, mutta eri tyyli ym. Joku mikä tuntuu töksähtävältä ja loukkavalta anopin suusta onkin vain erilainen tapa ilmaista asia. Eli tarkoitus ei ole loukata, mutta omissa korvissa kuulostaa loukkaavalta. "Menkääs nyt" voi olla tosi lempeästi sanottu sen lisäksi, et voi olla tosi törkeästikin sanottu.

Siksikin vinkkaan ihan meille kaikille miniöille: mieti kaksi sekuntia ennenkuin raivostut tai loukkaannut! Kyse ei välttämättä ollut ilkeilystä, vaan todennäköisimmin väärinkäsityksestä ja -ymmärryksestä. 

nim.mer. Been there ;)

Juuri näin. Ja loukkaantuessa se kannattaa nätisti ja rauhallisesti sanoa ääneen ja selvittää. Että minä en pidä siitä, että/loukkaannun, jos....

Ei ne anopit ole mitään lapsia, vaan aikuisia naisia, jotka kestävät eri mieltä olon ja osaavat ne jopa pyytää tarvittaessa anteeksikin.

59

Et selkeästi omaa kokemusta narsistisidta, rajattomista ihmisistä, ja hyvä niin. Mun anopin naamalle ilmestyy oikein tyytyväinen hymy, kun kertoo hänen sanojen tai tekojen loukanneen. Seuraavaksi hän alkaa sättiä, että olen joko huumorintajuton tai olen ymmärtänyt asian väärin. Ja todellakin on tätä samaa jatkanut 10 vuotta. Myös miehen veljen puolisoehdokkaita on kohdeltu samalla tavalla.

Mun anoppi ei kestä sitä, että ollaan eri mieltä tai jopa uhmataan suoria käskyjä, anteeksi-sanan merkitystä tämä harras uskovainen ei ymmärrä.

Vierailija
113/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, multa jäi ikä lukematta. Lapsistaan tulisi ensinnäkin tehdä lentovalmiita maailmalle. Sosiaalisia taitoja on hyvä opetella. Lapsen kehitykselle ei ole hyväksi tämmöinen eristäminen. Varmaan tapahtuu muittenkin suhteen kun anopin.

Niin varmaan juu. On siinä meillä psykolooki oikein suoraan kyökistä.

Vierailija
114/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesta tulee lentovalmis, kun saa olla mahdollisimman pitkään kiinni vanhemmissaan. Itsenäistyen ja irtautuen pikku hiljaa. Yöhoito ei välttämättä tarvita ollenkaan, riittää kun lapsella on kokemuksia, että on muitakin turvallisia aikuisia, joihin hän voi luottaa ja jotka häntä hoitavat tarvittaessa.

Nyky-yhteiskunnassa lasta ei voi edes eristää. Tulee kerhoa, päivähoitoa, harrastuksia ja koulua. Lapsi alkaa kouluiässä solmimaan ystävyyssuhteita. Opettajista saattaa löytyä tärkeitä aikuisia elämään.

Arviointikyvytön mummo ei välttämättä ole paras tuohon tehtävään. Sitähän voi palkata vaikka ammattilaisen lapsenvahdiksi, jos lähipiiristä ei luotettavaa hoitajaa lapselle aikanaan löydy.

Vierailija
115/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen jankkaava, vain omia tarpeita ajatteleva mummu ei ole turvaverkko.

Vierailija
116/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nim.mer. Been there ;)

Tässä nyt ei ole pelkästään kysymys käskyttämisestä, vaan myös siitä, että anoppi on halunnut lasta hoitoon heti synnytyslaitokselta lähtien melkein. Mun mielestä se, että hokee lasta yökylään lapsen ollessa melkein vastasyntynyt kertoo siitä, ettei äitinä kunnioiteta pätkääkään. Oli sitten yli-innokas tai ei, mutta joskus voisi hiukan ajatella asioita. Ei kaikkea voi laittaa innokkuuden piikkiin. Ja tuo kädet ojossa lapsen hakeminen, mistä mainitsin on myös ollut asia, jota en missään nimessä ole hyväksynyt. Kyllä mulla on kokonaisvaltaisesti välillä sellainen tunne ettei minua kunnioiteta lapsen äitinä.

Ap

Tai sitten hän vain haluaa hiestittää rakastavansa lapselastaan ja patistavansa teitä hyödyntämään hoitoapua.

Tuleeko sulle IKINÄ mieleenkään, että ehkä tulkitset häntä väärin?

Miksi ihmeessä et sano, että koet tuon painostukseksi? Onko tuo sinusta reilua anoppia kohtaan? No ei todellakaan muuten ole.

59

No onko se reilua sitä lasta kohtaan, että hänet napataan mummun terapialeluksi äitinsä luota?

Vierailija
117/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä antanut lapsesi anopille hoitoon synnytyslaitokselta lähtien? Eli lapsi pitää antaa hoitoon heti kun se syntyy tai se on eristämistä. Et oikeasti voi olla tosissasi?! ToIseksi ketään ei käskytetä ja ajeta pois vaan. Kukaan ei tuollaisella lähestymistavalla anna lasta hoitoon. Sitten vielä.. olisiko se sun mielestä mukavaa, että lapsesi haettaisiin kädet ojossa pois sylistäsi?

Vierailija
118/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ketjua ja mietin, että onpa ongelmat. Onneksi ei ole lapsenlapsia.

Sitten muistin, että pahus, onhan se yksi, taitaa olla kohta 2v ikäinen. Ei ole häiritty toisiamme puolin tai toisin.

Vierailija
119/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lta haluaisin kysyä, millainen anoppi on muuten?

Vierailija
120/254 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsella ikää 3v, kertaakaan en ole hoitanut. Pyydetty on, mutta minulla on ollut muuta menoa, jota en ole ryhtynyt perumaan. Toki autan, jos aikataulut antavat myöten, mutta en esim. ryhdy perumaan omaishoidettavan puolison lääkäriaikaa siksi, että miniä menee kampaajalle. Varmaan lapsenlapsen kanssa touhuaminen olisi mukavaa, mutta siksi ajaksi pitäisi saada joku, joka hoitaa puolisoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän