Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä se ylipaino kertoo ihmisestä?

Vierailija
28.06.2020 |

Tuolla jälleen joku valopää väläytti, että ylipaino kertoo ihmisestä paljon, niin tässä minä olen, 159cm/120kg, antakaahan palaa, mitä tuo painoni minusta kertoo?

Kommentit (234)

Vierailija
81/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on viisi sisarta, ikäjakauma 60-75 v. Eikä kukaan meistä ole ylipainoinen. Äitini ja isäni menivät hoikkina hautaan. Voisiko olla perinnöllistä?

Minä olen 69 v ja olen painanut 52 kg koko aikuisuuden. Pituus 167 cm

Raskausaikana lihoin 9 kg, kilot katosivat alle kuukaudessa.

Ap. Voiko kyseessä olla peritty taipumus ylipainoon.

Lähden nyt muihin hommiin, mutta usein olen ajatellut, että olen saanut valitettavasti oikein täyskäden lihavuuteen altistavissa tekijöissä.

- lihava suku molemmilta puolilta

- ADHD

- huono puuttuminen syömiskäyttäytymiseen lapsena, sekä jatkuva kehon arvostelu jo lapsesta lähtien ( en ollut lapsena lihava)

- seksuaalinen hyväksikäyttö lapsuudessa ( tutkitusti vaikuttaa painoon)

- syömishäiriö

Jokainen järkeään käyttävä varmasti ymmärtää, että tällaisella combolla ongelmat ei ratkea PT:n ruokavalio& treeniohjeilla. Ja kyllä, kokeiltu on, ja monta kertaa. Kuten sanottu,vasta nyt hyvin pitkällä aikuisuudessa saan oikeanlaista apua, joka on muuttanut elämääni valtavasti.'

Tästä kaikesta huolimatta olen aina ollut ahkera, älykäs ja aikaansaava ihminen. Vuosiansioni on 6-numeroinen summa ja läheisiä ihmisiä on ihanasti ympärillä. Ehkä tuo ADHD on tuonut mukanaan myös sellaisen omaehtoisuuden ja itsepäisyyden, että ikinä en ole suostunut olemaan painoni ja kehoni vanki, vaan aina tehnyt ja tavoitellut asioita joita olen halunnut tehdä. Ja sitä suosittelen ihan jokaiselle muullekin lihavalle ihmiselle.

Kuntoni on myös hyvä. Olen aina liikkunut paljon, ja liikun edelleen. Se on paljon merkittävämpi tekijä toimintakyvyssä ja ainakin omalla kohdallani terveydessäkin kuin paino. Siinäkin on tärkeää, ettei anna häpeän ottaa valtaa, vaan menee ja harrastaa juuri sellaista liikuntaa mitä itse haluaa, välittämättä siitä nauraako joku.

Tässä kohtaa toivotan hyvää kesää kaikille keskusteluun osallistuneille, ja lähden koirien kanssa pihalle.

Ap.

Vierailija
82/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo,että on ylipainoa.Ei muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava nainen haisee, on pistävä hiki, punottava helakka naama, tyhmät aivot ja liikkuu hitaasti.

Vierailija
84/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on hyvin yleistä ja se yleistyy koko ajan. Niinpä lihavuus ei loppujen lopuksi kerro ihmisestä paljoakaan. Itse olen ollut lapsena, nuorena ja aikuisena muutamaan otteeseen normaalipainoinen. Nyt riesana on merkittävä ylipaino.

Olenko tyhmä? En. Olen älykäs, hauska, luova, keskustelutaitoinen, herkkä, ystävällinen mutta tarvittaessa ärhäkkä visuaalisen alan ammattilainen, jonka työtä moni ihailee. Minäkin ihailen 😁 Mutta ruoka tahtoo maistua liikaa ja ajat, jolloin tein töitä aamusta iltaan ja oli pieniä lapsia, lihottivat. Olin väsynyt, unenpuute vaivasi ja ainoa lohtu tuntui olevan nopeat herkkupalat. Samaan aikaan aloin arvottamaan itseäni ennen kaikkea saavutusten kautta ja ulkonäkö menetti merkitystään.

Nyt olen kiinnostunut ulkoisesta olemuksesta ni uudestaan ja terveyssyytkin ovat laittaneet ponnistelemaan laihtuakseni. Laihduttaminen on hyvin vaikeaa. Ei teknisesti mutta käytännössä. Aniharva onnistuu pysyvästi.

Vierailija
85/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiska, impulssien vietävissä, muutenkin huonot ja epäterveet elämäntavat, matala ÄO.. nämä minulle tulee lihavasta mieleen, ennenkuin tutustun paremmin.

Väärin, oikein, väärin, erittäin väärin.

Minulla on ADHD, ja se kyllä aiheuttaa impulsiivisuutta. Mutta kaikki muu on aivan pielessä. Sinunkin kannattaisi korjata asennettasi, aika törkeitä ennakkoluuloja.

Miksi? 

Vierailija
86/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa kun minuun sopii moni piirre, mm elämänhallinnan ja itsekurin puute ja psyykkiset ongelmat, mutta vakuutan idiootit painamalla vain 53 kg. :D jotain hyötyä teidän lapsen tasoisista ennakkoluuloista on sentään joillekin.

No mutta tämäpä juuri :D

Ap

Mitä sitten? Tässähän kysyttiin mitä tulee mieleen. Mitä sinulle tulee mieleen jos näät ihmisen jolta puuttuu käsi? A) häneltä puuttuu käsi ehkä onnettomuuden seurauksena. B) kiellät koko asian, HÄNELTÄ EI PUUTU KÄTTÄ. Niinpä.

En tajua tätä vertaustasi, mutta nähtävästi kaltaisiasi on palsta täynnä, joiden mielestä oikein osuvaa.

Tossa kyllä olisi myös vaihtoehto vaan todeta, että jaa, käsi puuttuu, ja olla sen enempää tekemättä arvioita siitä että miksi. Kas kun niitä syitä on ihan valtavasti enemmänkin kuin onnettomuus. 

Mutta jotenkin tuo yleistyhmyys tulee esiin tuossa B) vaihtoehdossasi. Miksi asia pitäisi kieltää? Kun olennaisinta on, että ei tee ihmisestä sterotyyppisiä päätelmiä sen takia, että käsi puuttuu. Ei oleta että ihminen on kykenemätön toimimaan itsenäisesti tms. Sen puuttuvan käden takia. Kohtelee ihan vaan ihmisenä, ja antaa toiselle tilaa tarvittaessa pyytää apua tms. Ei myöskään oleta, että se käden puuttumisen syy pitäisi kertoa kaikille. Tai että se olisi jotenkin oma syy, että käsi puuttuu, ja siksi pitää syrjiä ja asettua yläpuolelle.

Ap

Selvästi et ymmärrä lukemaasi. Varmasti sinulle tulee joku skenaario tai ajatus mieleen miksi joltain puuttuu käsi tai miksi muuten näyttää poikkeavalta. Se, sanooko ajatuksiaan ääneen taas kertoo sivistyksestä ja muiden huomioimisesta. Turha moralisoida ihmisten ajatuksia ja niitähän tässä kysyttiin.

Vierailija
87/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta vaikka ap tienaisi tsiljoonan ja olisi mikä miljardiperijätär, hänestä oikein paistaa läpi se tursuava läskiys ja siihen liittyvä typeryys ja kapea-alainen ajattelu.

Hän ei edes kykene laaja-alaiseen ajatteluun vaan näkee kaikkialla syntipukkeja ja ulkoisia syitä siihen, miksi hän on vaan niin laiska, mukavuudenhaluinen ja saamaton.

Surullinen otus.

Vierailija
88/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiska, impulssien vietävissä, muutenkin huonot ja epäterveet elämäntavat, matala ÄO.. nämä minulle tulee lihavasta mieleen, ennenkuin tutustun paremmin.

Minulla on ADHD, ja se kyllä aiheuttaa impulsiivisuutta. Mutta kaikki muu on aivan pielessä. Sinunkin kannattaisi korjata asennettasi, aika törkeitä ennakkoluuloja.

Kysyttiin mitä tulee mieleen. Nämä tulee mieleen. Kuitenkin jokainen lihava on itse syönyt itsensä lihavaksi ja tietää sen olevan haitallista niin kuinka voisi erityisen viisas olla? Sama esim tupakoijilla.

Kyllä tyhmyys näyttäytyy juuri sinun kirjoittamiesi viestien kautta. Kyvyttömyys nähdä vähän suurempia kokonaisuuksia ja niihin vaikuttavia asioita. 

Kuten kyvyttömyys ymmärtää mitä on SAIRAUS. Pidät siis varmaan anorektikkojakin vain umpityhminä? Jokainen kuitenkin tietää, että äärimmäinen laihuus on nopeammin tappavaa ja pahempia pysyviä vahinkoja aiheuttavaa kuin lihavuus.

Ap.

Kannattaako sinun keskustella täällä jos et hermostumatta siihen pysty? Kyllä tiedän mitä on sairaus, se ei kuitenkaan ole ensimmäinen ajatukseni lihavista koska 95% on ihan vaan syönyt itsensä lihavaksi.

Vierailija
89/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi kertoa:

-sinulla ei ole itsekuria

-et ole tavoitteellinen/määrätietoinen vaan pyrit vain hetken nautintoon

-sinulla on elämäntilanteen takia niin paljon masennusta/stressiä että ruoka on ainoa pieni helpotus

-0,01% tapauksessa kyse voi olla myös sairaudesta/lääkkeestä joka lihottaa

Monet ylipainoisten haukkujista unohtaa tuon 3. kohdan. Eivät tajua että jollakin voi olla asiat niin huonosti että herkuttelu on ainoa pieni helpotus jatkuvaan stressiin/ahdistukseen/masennukseen. Koska näillä haukkujilla ei ole itse kovaa stressiä, kuvittelevat ettei muillakaan voi olla. Siksi matalin ÄO on monella ylipainoisten haukkujilla.

Entisen ylipainoisen mielestä päinvastoin.

Kyllä se oli enemmän välinpitämättömyyttä ja jopa itserankaisua kuin helpotusta. Luulin että itsensä ähkyyn ahtaminen oli hemmottelua ja palkitsemista, vaikka siitä tuli samantien fyysinen ja henkinen paha olo.

Mulla oli henkinen stressi, ja myös keho huusi stressaantuneena apua. Kun en osannut kuunnella mitä tarviin.

Nyt en hae ruuasta niin usein helpotusta, enkä palkitse itseäni ruualla, josta tulee huono olo. Yritän tehdä sellaisia valintoja joista tulee hyvä olo.

En edelleenkään hauku ylipainoisia (tai normaalipainoisia tai laihoja) ja koetan olla ruoskimatta itseänikään.

Mulla on pääsääntöisesti hyvä olo. Myös vaatekaupassa, koska mahtuu normaalikokoiset vaatteet. Se on sivuseikka, mutta lisää hyvää mieltä. Mun ei tarvii enää miettiä, "miksi isokokoisille ei tehdä nättejä vaatteita", eikä tarvii ottaa sitä mikä mahtuu päälle.

Nyt voin valita, sekä vaatteet että sen mitä syön. Syön hyvin ja paljon, mutta mun herkut on muuttuneet. Syön edelleen kaikkea, mutta perusravinto ei ole rasvainen ja makea, jota oli ennen "pakko saada".

Mulla ei ole ollut mitään lääkitystä, joka nostaisi painoa. Mun painoa nosti kierre: masennus - väärä ravinto - huono nukkuminen - vähäinen liikunta.

En tiedä miten pääsin siitä takaisin omaksi itsekseni mutta pitkään se kesti. Aloitin sillä, että söin väkisin kasviksia ja toivoin, että vääriä juttuja mahtuu vähemmän. Nyt pystyn liikkumaan niin paljon, että siitä tulee hyvä mieli ja uni maistuu.

En hauku ylipainoisia enkä pidä tyhmänä, laiskana ja saamattomana. Mulle vaan tulee surullinen ja myötätuntoinen olo, mutta yritän olla näyttämättä sitä. En kaivannut itse toisten sääliä sen paremmin kuin irvailuja, mutta apua olisi ollut tavallaan kiva saada. En tiedä mitä se apu olisi voinut olla? Kai ihmisen pitää itse tajuta se tilanne ja tehdä sille jotain, mutta ei se helppoa ole. Asian ympärillä on liikaa stigmoja ja tabuja.

Paljon auttaisi siihenkin jos vaan pystyttäis olemaan ihmisiä toisillemme.

Vierailija
90/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt vääränlaista ruokaa ja liian isoja annoksia. Ei itsekuria, vääristynyt mielikuva nautiskelusta. "Herkkusuu" joka ei tiedä hyvästä ruuasta mitään, lautasella rasvaa ja sokeria.

Ei arvosta itseään eikä läheisiään (jos sellaisia on)

Selittää kaiken syömishäiriöllä vaikka syy on joko opitussa tai opetellussa väärässä mallissa.

Tämä sopinee 99 /100 muuhunkin ylipainoiseen ihmiseen

Hmmm... Kyllä, varsinkin aiemmin kaksi ensimmäistä piti tosi hyvin paikkansa. Itsekuri-puhe on tylsämielisten  itsetuntoaan nostattavaa paskaa, mutta vääristynyt mielikuva nautiskelusta on täysin totta. Tai onko se sitten sitäkään... kun miettii alkoholisteja, niin vaikka se pakkomielle saada viinaa on kova, harva kuitenkaan ajattelee heidän nyt nautiskelevan ihanasta alkoholistaan.

Muuten viesti on taas ylimielistä paskaa. Ihan kuin syömishäiriöinen/lihava olisi täysin irrallaan kaikesta muusta, ja pelkästään mättäisi sokeria ja rasvaa. Todellakin tiedän mitä on hyvä ruoka, ja osaan siitä nautiskella ( koko ajan enemmän) niin arjessa kuin juhlassa. Läheisiä on, ja veikkaan että paljon enemmän kuin sinun kaltaisellasi ihmisellä, ja todellakin heitä arvostan, kuten myös itseäni. 

Kirjoittajan henkisistä kyvyistä kertoo eniten tämä: "Selittää kaiken syömishäiriöllä vaikka syy on joko opitussa tai opetellussa väärässä mallissa."

No saatana noitahan se syömishäiriö nimenomaan sisältää. Ja jos nyt vähän käyttää järkeä, niin harva jotenkin tahallisesti opettelemalla opettelee huonoja toimintatapoja. Tämän ymmärtää varmasti jokainen normaaliälyinen.

Mutta kun niitä huonoja malleja on oppinut ja rakentunut mieleen jo lapsuudesta lähtien vuosikymmenien ajan, niin ei ne myöskään hetkessä sieltä mielestä katoa ja parannu,  varsinkin kun niin moni ulkopuolelta tuleva ajatusmalli ja painostus vahvistaa niitä koko ajan.

Ap

Kysyit mitä tulee mieleen ja vastasin. Olen itsekin ollut 3 kiloa ylipainoinen joten tiedän miten helposti paino nousee. Enkä voi tai yritä syyttää ketään muuta. Mutta olen myös laihduttanut sen pois koska viihdyn paremmin normaalipainon keskivaiheilla.

Toisin kuin epäilet minulla on suuri perhe, läheinen suku ja paljon ystäviä. Tapaamme kerran pari kuukaudessa hyvän ruuan parissa. Silti kukaan ei ole lihava.

On kroonisesti sairaita, kymmeniä vuosia stressaantuneita ja unettomia, nuoria ja vanhoja, paremmista ja huonommista lähtökohdista lähteneitä. Ylikilot parilla henkilöllä alle 5 kg.

Emme todellakaan ole mitään yli-ihmisiä mutta tiedostamme mitä syömme ja miten paljon parempaa elämämme on ilman ylipainoa. Mikään ruoka-aine ei ole kiellettyä mutta jos syön vaikka litran jäätelöä kerralla en ota samalle päivälle pizzaa. Lapsetkin oppivat hyvän syömisen mallin jo vauvasta

Vierailija
91/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiin mitä tulee mieleen. Nämä tulee mieleen. Kuitenkin jokainen lihava on itse syönyt itsensä lihavaksi ja tietää sen olevan haitallista niin kuinka voisi erityisen viisas olla? Sama esim tupakoijilla.

Kaltaisistasi kommentoijista taas tulee mieleen, että heillä elämän ainoa saavutus on se, että on normaalipainoinen. Oli siinä sitten omaa ansiota mukana tai ei.

Se on sinun oikeutesi ajatella niin, aivan sama minulle.

Vierailija
92/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska

Vierailija
93/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa kun minuun sopii moni piirre, mm elämänhallinnan ja itsekurin puute ja psyykkiset ongelmat, mutta vakuutan idiootit painamalla vain 53 kg. :D jotain hyötyä teidän lapsen tasoisista ennakkoluuloista on sentään joillekin.

No mutta tämäpä juuri :D

Ap

Mitä sitten? Tässähän kysyttiin mitä tulee mieleen. Mitä sinulle tulee mieleen jos näät ihmisen jolta puuttuu käsi? A) häneltä puuttuu käsi ehkä onnettomuuden seurauksena. B) kiellät koko asian, HÄNELTÄ EI PUUTU KÄTTÄ. Niinpä.

En tajua tätä vertaustasi, mutta nähtävästi kaltaisiasi on palsta täynnä, joiden mielestä oikein osuvaa.

Tossa kyllä olisi myös vaihtoehto vaan todeta, että jaa, käsi puuttuu, ja olla sen enempää tekemättä arvioita siitä että miksi. Kas kun niitä syitä on ihan valtavasti enemmänkin kuin onnettomuus. 

Mutta jotenkin tuo yleistyhmyys tulee esiin tuossa B) vaihtoehdossasi. Miksi asia pitäisi kieltää? Kun olennaisinta on, että ei tee ihmisestä sterotyyppisiä päätelmiä sen takia, että käsi puuttuu. Ei oleta että ihminen on kykenemätön toimimaan itsenäisesti tms. Sen puuttuvan käden takia. Kohtelee ihan vaan ihmisenä, ja antaa toiselle tilaa tarvittaessa pyytää apua tms. Ei myöskään oleta, että se käden puuttumisen syy pitäisi kertoa kaikille. Tai että se olisi jotenkin oma syy, että käsi puuttuu, ja siksi pitää syrjiä ja asettua yläpuolelle.

Ap

Selvästi et ymmärrä lukemaasi. Varmasti sinulle tulee joku skenaario tai ajatus mieleen miksi joltain puuttuu käsi tai miksi muuten näyttää poikkeavalta. Se, sanooko ajatuksiaan ääneen taas kertoo sivistyksestä ja muiden huomioimisesta. Turha moralisoida ihmisten ajatuksia ja niitähän tässä kysyttiin.[

Tottakai tyhmiä ja ennakkoluuloisia ajatuksia saa moralisoida, aina.

Vierailija
94/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-ongelmista johtuvat elämänhallinnalliset ongelmat tulevat mieleen. Laihtuminen oli minulle ainakin mahdotonta ennen kuin paneuduin niihin juurisyihin, joiden vuoksi elämästäni tuli sellaista kuin tuli.

Vierailija
95/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaltaisistasi kommentoijista taas tulee mieleen, että heillä elämän ainoa saavutus on se, että on normaalipainoinen. Oli siinä sitten omaa ansiota mukana tai ei.

Kyllä se nykyaikana alkaa olemaan jo saavutus pysyä normaalipainoisena tai peräti laihana. Valtaosa kanssaeläjistä on kuin turvonneita pullasorsia. Eipä teistä ylipainosistakaan valtaosa saavuta elämässään mitään.

Vierailija
96/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta vaikka ap tienaisi tsiljoonan ja olisi mikä miljardiperijätär, hänestä oikein paistaa läpi se tursuava läskiys ja siihen liittyvä typeryys ja kapea-alainen ajattelu.

Hän ei edes kykene laaja-alaiseen ajatteluun vaan näkee kaikkialla syntipukkeja ja ulkoisia syitä siihen, miksi hän on vaan niin laiska, mukavuudenhaluinen ja saamaton.

Surullinen otus.

Saitko oikein mehevän orkun kun luulit pääseväsi olemaan oikeiiiiiin ilkeeeeeä, ja ihan hetken kuvittelit olevasi Edes vähän edes jotakuta parempi?

Säälittävä otus

Vierailija
97/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino kertoo sen, että sinulla on liikaa elopainoa.

Vierailija
98/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni se yleensä kertoo lapsena opituista syömistottumuksista, huonosta impulssikontrollista tai elämäntilanteen aiheuttamasta stressisyömisestä. Voi siihen kai olla geneettistä taipumustakin.

Noin muuten aihe on hankala ottaa puheeksi, mutta aika harvoin kyllä on tarvettakaan. (Puolisoilla ja lääkäreillä on paremmat lähtökohdat nostaa kissa pöydälle.)

Muiden painoon tulee arjessa kiinnitettyä huomiota, ellei kyse ole sairaalloista ylipainosta, mutta ellei kyseessä ole tosi hyvä ystävä, pidän suuni kiinni.

P.S. Vaikka lihavuus altistaakin sairauksille, en saa galvaanista ihoreaktioita aina muistaessani, että minun veroeurojani menee lihavuudesta aiheutuvien harmien hoitoon. Veroja täällä maksetaan kaikki, ja paheeton heittäköön ensimmäisen kiven.

Vierailija
99/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet syönyt enemmän kuin kulutat siis lihonut. Tai sairas/lääkitys aiheuttanut lihomisen.

Vierailija
100/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ylipainoinen, menet aina sieltä mistä aita on matalin. Lohdutat itseäsi ruoalla koska et vain ole koskaan viitsinyt yrittää mitään. Helpompaa tunkea pullaa suuhun ja ynistä onnesta. Kannatat plus-koon malleja ja sitä ajatusmaailmaa joka menee tyyliin "ei saa sanoa, tulee paha mieli". Tämä siksi että saisit itsellesi enemmän oikeutusta tunkea liikaa safkaa suuhusi.