Mitä se ylipaino kertoo ihmisestä?
Tuolla jälleen joku valopää väläytti, että ylipaino kertoo ihmisestä paljon, niin tässä minä olen, 159cm/120kg, antakaahan palaa, mitä tuo painoni minusta kertoo?
Kommentit (234)
Sinusta en tiedä, mutta itsestäni ylipaino kertoo sen etten voi hyvin enkä ole voinutkaan hetkeen. Nyt voin toki paremmin, mutta se vahinko mitä itselleni olen vajaan kymmenen vuoden "hälläväliä"-jakson aikana aiheuttanut ei korjaannu ihan hetkessä jos ikinä. Enkä siis puhu vain ylimääräistä kiloista vaan näiden kilojen hankkimiseen johtaneesta erittäin epäterveellisestä elämäntavasta ja ruokavaliosta joka valitettavasti näkyy nyt jo terveydessäkin.
Sinänsä kyllä erikoista, että anorektikkoa voi/saa (ja jopa pitääkin) pitää sairaana, mutta yhtä paljon ylipainoista ei. Ehei, ylipainoista ei vaivaa yhtään mikään vaan ihan on täydellisen terve niin fyysisesti kuin henkisestikin ja on suorastaan loukkaus muuta edes epäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiska, impulssien vietävissä, muutenkin huonot ja epäterveet elämäntavat, matala ÄO.. nämä minulle tulee lihavasta mieleen, ennenkuin tutustun paremmin.
Väärin, oikein, väärin, erittäin väärin.
Minulla on ADHD, ja se kyllä aiheuttaa impulsiivisuutta. Mutta kaikki muu on aivan pielessä. Sinunkin kannattaisi korjata asennettasi, aika törkeitä ennakkoluuloja.
Kysyttiin mitä tulee mieleen. Nämä tulee mieleen. Kuitenkin jokainen lihava on itse syönyt itsensä lihavaksi ja tietää sen olevan haitallista niin kuinka voisi erityisen viisas olla? Sama esim tupakoijilla.
Syöt vääränlaista ruokaa ja liian isoja annoksia. Ei itsekuria, vääristynyt mielikuva nautiskelusta. "Herkkusuu" joka ei tiedä hyvästä ruuasta mitään, lautasella rasvaa ja sokeria.
Ei arvosta itseään eikä läheisiään (jos sellaisia on)
Selittää kaiken syömishäiriöllä vaikka syy on joko opitussa tai opetellussa väärässä mallissa.
Tämä sopinee 99 /100 muuhunkin ylipainoiseen ihmiseen
Vierailija kirjoitti:
Olet joskus syönyt runsaasti liikaa enemmän kuin kulutat. Noin vaikean ylipainon tautalla on useimmiten jotain tunnesäätelyn ongelmia, jotka toki voi olla jo jollain tasolla käsiteltyjä ja et vain ole kyennyt laihtumaan tai edes yrittänyt. Minullakin on ollut syömishäiriö, vaikka painan vain 55 kg ja ymmärrän, että ruuan ahmiminen ja/tai juopottelu ovat keinoja helpottaa omaa oloa ja paeta ahdistavaa elämäntilannetta. Se kertoo siitä, ettei aina ole ollut toimivia välineitä käsitellä omaa pahaa oloa sen ruuan lisäksi.
Ei se sinänsä kerro ihmisen itsekurista, päämäärätietoisuudesta tai mistään muustakaan mitään näin yleisellä tasolla. Monet lihavat ihmiset ovat myös esim. työnarkomaaneja ja voivat olla erittäinkin pedantteja jollain elämänsä osa-alueella. Mutta kyllä tuolla BMIllä usein taustalla on todella häiriintynyt suhde ruokaan ja omaan kehoon. Sitten kun lihoo noin valtavasti, laihtuminen on jo todella vaikeaa ja aikaa vaativaa puuhaa.
Tämä on monelta osin osuva analyysi.
Mutta en mä ole koskaan lihonut valtavasti. Mun ylipaino on kertynyt n. 30 vuoden aikana, jatkuvasti jojoillen. En mä ole missään kohtaa ( paitsi raskausaikoina) lihonut edes kymmentä kiloa vuodessa. Päin vastoin, se jojoliike on ollut aika maltillista ja tasaista, ja ehkä keskimäärin paino on noussut n 2 kiloa vuodessa, ja ehkä pikemminkin 6 kiloa joka kolmas vuosi, jos on ollut jotain erityisen suurta muutosta tms.
Ap
Ylipainoisista ajattelen, että tee jotain ennen kuin on liian myöhäistä. Oma läheiseni on vielä vähän enemmän ylipainoinen kuin sinä ja olen valtavan huolissani hänen ylipainostaan. Mikään ei tunnu auttavan siihen, että hän söisi terveellisemmin ja laihtuisi. Vielä pari vuotta sitten hän pystyi vielä tekemään töitä, mutta ei enää. Hän on saanut kaikenlaisia liitännäissairauksia ja pelkään, että hänen terveytensä romahtaa kokonaan. Mitä jos hän ei voi enää asua yksin? Kuka hänestä huolehtii? Nuori ihminen, jonka elämä menee hukkaan. Hän olisi tosi liikunnallinen, mukava, älykäs, kivaa seuraa, mutta kaikki hautautuu ylipainoon ja jaksamattomuuteen.
Kertoo sen että ihmisellä on huonot ruokailutottumukset, eikä hän huolehdi itsestään niin paljon kuin pitäisi, vaan prioriteettilistalla on muita asioita esim. työ tai perhe. Jos ihminen näyttää muutenkin huolittelemattomalta tai huonosti voivalta tulee mieleen onko taustalla masennusta tai sairauksia. Jos ylipainoa alkaa olla sairaalloisesti mielenterveysongelmien todennäköisyys kasvaa.
Lievä kohtuullinen ylipaino on hyvin yleistä ja johtuu prosessoidun ja liian energiatiheän ruuan syömisestä ja kertoo mielestäni enemmän länsimaisten ruokailutottumusten ja elämäntavan ongelmallisuudesta kuin yksilön heikkoudesta.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kun minuun sopii moni piirre, mm elämänhallinnan ja itsekurin puute ja psyykkiset ongelmat, mutta vakuutan idiootit painamalla vain 53 kg. :D jotain hyötyä teidän lapsen tasoisista ennakkoluuloista on sentään joillekin.
No mutta tämäpä juuri :D
Ap
Toista ihmistä täytyy kunnioittaa ja jokainen ihminen on arvokas ja hyvä. Mitä kertoo ihmisestä pahansuopaisuus ja alaspäin katsominen?
Onnea ja iloa kaikille ylipainon kanssa eläville, olette mahtavia ihmisiä!
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikille
Meillä on yksilapsinen perhe ja minua on alkanut vaivaamaan, että millaisen kuvan aikuiset naiset antavat pienille juuri puhumaan oppineille lapsille. Käymme aika usein uimassa ja lastamme selvästi hämmentää hänen nähdessään lihavia naisia ja äitejä. Onneksi on niin fiksu, ettei sano mitään, mutta selvästi hän kummastelee, miksi suurin osa rannalla olevista naisista ja äideistä ovat niin valtavan lihavia.
Arvaisiko sitä jotenkin hienovaraisesti pyytää ylipainoisia naisia positumaan tai jotenkin peittämään liikakilojaan? Pelkään, että lapsi voi jotenkin traumatisoitua. Olen nyt huomannut, että lapsemme on uintireissujen jälkeen jotenkin paljon enemmän läheisyydenkipeä ja hakeutuu kummankin kanssa ihokosketukseen ja minusta tuntuu, että hän on onnellinen omista hyvävartaloisista vanhemmistaan.
VMP, keksi parempia juttuja, olet näköjään sama idiootti joka keksii näitä aloituksia tänne päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki reagoi stressiin ja murheisiin syömällä, minulta menee stressaantuneena ruokahalu.
Minulle ylipaino kertoo että jostain syystä tämä ihminen jossain vaiheessa ei ole välittänyt omasta hyvinvoinnistaan riittävästi. Ja toivottavasti aikoo jatkossa pitää itsestään parempaa huolta, jos ei jo tee niin.
Tutkitusti kovaan stressiin ihmiset reagoi seuraavalla tavalla: 40% paino nousee, 40% paino laskee ja 20% ei vaikuta painoon.
Ja vaikka palstamölöt mitä selittäisi, niin noihin lukemiin ei voi itse vaikuttaa, ne eivät ole omia valintoja.
sitten tuohon hyvinvoinnista välittämiseen. Tämä on tosi ongelmallinen juttu, koska sehän on oman tilanteeni ydin: minä todella olen yrittänyt ja välittänyt ja tehnyt kaikkeni. Mutta kun taustalla on sairaus, jota ei ole asianmukaisesti hoidettu eikä tunnistettu, niin kaikki on mennyt vaan huonompaan suuntaan. Kun niin kauan kuin olen yrittänyt " välittää hyvinvoinnistani= laihduttaa", se on ollut suoraan bensaa liekkeihin syömishäiriölle. Se kun on niin pirun kavala sairaus.
Ihan jokaisen syömishäiriön hoidon ensimmäinen askel on tämä: Lopeta laihduttaminen. Valitettavasti vaan ympäristö ei sitä halua hyväksyä lihavan syömishäiriöisen kohdalla, vaan aina vaan kuvitellaan että terveemmäksi voisi tulla sillä laihduttamisella. Minun, ja lukemattomien muiden syömishäiriöisten lihavien kohdalla asia ei kertakaikkiaan ole niin.
AP.
Että yleensä lihava ihminen on keksinyt itselleen jonkin syyn, josta lihavuus johtuu. Syy ei ole lihavassa itsessään ja ylensyömisessä, vaan jossain muussa, mihin ei voi lihavan mielestä mitenkään vaikuttaa.
Lihava on melkein aina epärehellinen itselleen syömisistään, väittää syövänsä minimaalisen vähän, vaikka on aivan järkyttävä ylipaino.
Ylipainon syynä on psyykkinen ruokariippuvuus tavalla tai toisella, lihava ei hanskaa ongelmiaan muuta kuin syömällä, vaikka tietenkään syöminen ei millään tavalla ratkaise psyykkisiä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kun minuun sopii moni piirre, mm elämänhallinnan ja itsekurin puute ja psyykkiset ongelmat, mutta vakuutan idiootit painamalla vain 53 kg. :D jotain hyötyä teidän lapsen tasoisista ennakkoluuloista on sentään joillekin.
No mutta tämäpä juuri :D
Ap
Mitä sitten? Tässähän kysyttiin mitä tulee mieleen. Mitä sinulle tulee mieleen jos näät ihmisen jolta puuttuu käsi? A) häneltä puuttuu käsi ehkä onnettomuuden seurauksena. B) kiellät koko asian, HÄNELTÄ EI PUUTU KÄTTÄ. Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kerro oikeastaan mitään, mutta ylipaino liitetään nopeasti sairauksiin, huonoon itsehillintään ja elämänhallintaan, laiskuuteen ja siihen, ettei välitä pitää huolta itsestään, jotka taas mielletään epäedullisiksi piirteiksi ihmisessä.
Yhtä epäedullista on arvottaa ihmisiä ennakkoluulojen perusteella, mutta on tilanteita, joissa on pakko toimia niin.
"There's no such thing as love at first personality."
Aika moni netissä syttynyt rakkaustarina on kyllä juuri tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiska, impulssien vietävissä, muutenkin huonot ja epäterveet elämäntavat, matala ÄO.. nämä minulle tulee lihavasta mieleen, ennenkuin tutustun paremmin.
Väärin, oikein, väärin, erittäin väärin.
Minulla on ADHD, ja se kyllä aiheuttaa impulsiivisuutta. Mutta kaikki muu on aivan pielessä. Sinunkin kannattaisi korjata asennettasi, aika törkeitä ennakkoluuloja.
Kysyttiin mitä tulee mieleen. Nämä tulee mieleen. Kuitenkin jokainen lihava on itse syönyt itsensä lihavaksi ja tietää sen olevan haitallista niin kuinka voisi erityisen viisas olla? Sama esim tupakoijilla.
Kaltaisistasi kommentoijista taas tulee mieleen, että heillä elämän ainoa saavutus on se, että on normaalipainoinen. Oli siinä sitten omaa ansiota mukana tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Sinusta en tiedä, mutta itsestäni ylipaino kertoo sen etten voi hyvin enkä ole voinutkaan hetkeen. Nyt voin toki paremmin, mutta se vahinko mitä itselleni olen vajaan kymmenen vuoden "hälläväliä"-jakson aikana aiheuttanut ei korjaannu ihan hetkessä jos ikinä. Enkä siis puhu vain ylimääräistä kiloista vaan näiden kilojen hankkimiseen johtaneesta erittäin epäterveellisestä elämäntavasta ja ruokavaliosta joka valitettavasti näkyy nyt jo terveydessäkin.
Sinänsä kyllä erikoista, että anorektikkoa voi/saa (ja jopa pitääkin) pitää sairaana, mutta yhtä paljon ylipainoista ei. Ehei, ylipainoista ei vaivaa yhtään mikään vaan ihan on täydellisen terve niin fyysisesti kuin henkisestikin ja on suorastaan loukkaus muuta edes epäillä.
Katsohan...:-)
MInusta kertoo sen että tykkään ruoasta, minulla on istumatyö, enkä harrasta liikuntaa. Erikoista lukea monista vastauksista että monet olettavat minun olevan tyhmä vain painoni takia.
164/68 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi kertoa:
-sinulla ei ole itsekuria
-et ole tavoitteellinen/määrätietoinen vaan pyrit vain hetken nautintoon
-sinulla on elämäntilanteen takia niin paljon masennusta/stressiä että ruoka on ainoa pieni helpotus
-0,01% tapauksessa kyse voi olla myös sairaudesta/lääkkeestä joka lihottaa
Ai että mua aina korpeaa toi itsekuri-asia. Ihanko oikeasti elämässä AINOA asia, mikä kuvastaa itsekuria, on paino? Kuinka tyhmiä ovat ihmiset, jotka ajattelevat noin?
Entä sairaudet, onko ihmiset, joilla on sairaus ( minun tapauksessani parin vuosikymmenen syömishäiriö) siis itsekurittomia? Ajatteletko, että anorektikoilla sitten puolestaan on itsekuria, ja ylenpalttinen laihuus johtuu siitä?'
Palataan vielä itsekuriin: Olen itsenäisesti opetellut säännöllisellä harjoittelulla silloinkin kun ei ole huvittanut soittamaan pianoa niin, että pystyn ottamaan haltuun erittäin vaikeitakin kappaleita ( Yö Meren rannalla, The heart asks pleasure first mm.), sekä lisäksi kaksi vierasta kieltä, joita en ole opiskellut kouluissa. Oletko sinä tehnyt näin? Etkö? Miksei sinulla siis ole itsekuria? Sama pätee varmasti tavoitteellisuuteen, miten ihmeessä syömiskäyttäytyminen olisi se ainoa tavoitteellisuuden mittari? Varsinkin kun veikkaan, että olen omalla alallani työmaailmassa merkittävästi korkeammassa asemassa kuin sinä omassasi.Stressiä on, mutta ei masennusta sitten nuoruusvuosien. Ja ei, lääkkeet eivät ole syy lihavuuteeni, mutta sairaus ja pari altistavaa tekijää siinä vielä mukana.
En ole opetellut vieraita kieliä tai soittamaan pianoa, mutta sen sijaan olen itseoppinut koodari ja piirtäjä. Miksi sinä et ole? Jokaisella on omat mielenkiinnon kohteensa eikä niitä voi verrata tähän. Jokaisen tulee syödä. Jokaisen ei tarvitse osata soittaa tai koodata. Lihomisessa pääsyy on se, että syö enemmän kuin kuluttaa. Hyvin harvoissa tapauksissa taustalla on jokin sairaus, minkä johdotsa lihavuus ei johtuisi tuosta. Se kuuluisa "lääkkeet lihottaa" johtuu siitä, että ruuansulatus hidastuu, mutta ei tajuta vähentää omaa syömistä samaan tahtiin. Ikääntyessä tapahtuu samaa.
eri
Entä jos ihmisen mielenkiinnon kohde ei ole normaalipainossa pysyttely? Miksi se nimenomaan olisi jokin itsekurin mittari, kun monissa muissa asioissa ihminen voi osoittaa ihan käsittämätöntä itsekuria?
Lisäksi kuvitelma, että hoikat ihmiset olisivat sitä itsekurinsa takia on ihan tutkitustikin kertakaikkisen väärä. Kas kun me ei millään mittareilla lähdetä painonhallintaan samalta viivalta, ja tutkitusti siinä hommassa parhaiten pärjää ne, joiden ruokasuhde on terve, jotka syövät intuitiivisesti eivätkä rajoita syömisiään väärällä tavalla. LÄhes aina tähän tilanteeseen on johtanut se, että ihminen on saanut syödä rauhassa lapsesta asti ilman että häntä on läskitelty, yritetty rajoittaa, tehty syömisestä häpeällistä jne. Puhumattakaan sitten ihan oikeista syömishäiriöistä.
Lisäksi geeniperimällä on valtavan suuri merkitys, vaikka sitäkään ei haluttaisi millään myöntää. Tästä selvänä näyttönä on se, että eripainoisia identtisiä kaksosia on äärimmäisen vaikea löytää. Epäidenttisissä kaksosissa painonvaihtelu sen sijaan on ihan samanlaista kuin muussa väestössä.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
MInusta kertoo sen että tykkään ruoasta, minulla on istumatyö, enkä harrasta liikuntaa. Erikoista lukea monista vastauksista että monet olettavat minun olevan tyhmä vain painoni takia.
164/68 kg
Onhan se äkkiseltään ajateltuna tyhmää päästää itsensä lihoamaan, kun tiedetään miten negatiivisena piirteenä ylipainoa pidetään. Minkälainen ihminen tekee itselleen tahallaan hallaa?
Itse en kuitenkaan pidä lihavia tyhminä, vaan asia on paljon monimutkaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Ainakun näen keski-ikäisen naisen/miehen, jolla kunnon vatsamakkarat, ajattelen, että hän tekee varmasti toimistotyötä/muuta istumatyötä, syö iltaisin karkkia tvtä katsellen ja lenkki rajoittuu koiran kusettamiseen korttelin ympäri.
Teen osittain toimistotyötä, aiemmin söin iltaisin karkkia paljon, mutta koiran kanssa käyn kyllä päivittäin vähintään 5km lenkillä.
Ap
Samalla tavalla esim. anoreksia ja bulimia ovat yhteydessä riippuvuuksiin. Joku voi oikeasti olla riippuvainen laihduttamisesta ja laihduttamisen tuomasta hyvänolontunteesta.
Tiedän, kun olen oman kierteeni selättänyt.