Listataan rasittavia kliseitä, mitä kuulee aina vanhempien ihmisten suusta
"Kyllä se mieli muuttuu, ja haluat lapsia heti kun tapaat jonkun ihanan miehen!"
"Mummona sinä kadut varmasti noita tatuointejasi! Saisiko niitä poistettua?"
Muita?
Kommentit (122)
Tietokoneet (tai tietojenkäsittely) , se on tulevaisuuden ala.
Tädit ja sedät jaksoi tuota toistaa kun tuli puheeksi mitä opiskelin vuosikymmeniä sitten.
Varmaan myöhemmillä vuosikymmenillä sama toistui nuoremmilla sukupolvilla.
"Niin se vain on."
Silloin kun joku kiven kovaan väittää jotain ihan ihmeellistä, mutta ei osaa perustella.
Ei kaikesta kannata välittää, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Pirjo nyt vaan on luonteeltaan tuollainen, ei se pahaa tarkota!
Äitini on tällainen rasittava huomauttelija, ja vaikka häntä kovasti rakastankin, en halua kutsua häntä kotiini. Joka asiassa on jotain huomautettavaa, miten HÄN olisi tehnyt paremmin ja eri tavalla.
"En minä vaan olisi hankkinut pyöreää keittiön pöytää, kauhea tilanviejä"
"En minä vaan pitäisi parvekkeen ovea auki, jos naapuri tupakoi"
"Kyllä minulla oli tuossa iässä jo sitä, tätä ja tuota"
"En minä ole koskaan kipeä, sinun pitäisi syödä terveellisesti"
Kerran minulta kaatui piimälasi kun hän paukkasi yllättäen käymään. Menin tietysti avaamaan oven ennenkuin oli aikomus pyyhkiä se piimä. Eiköhän äiti marssinut keittiöön ja tokaissut "Kyllä tuollainen sotku kannattaisi siivota" IHANKO TOTTA??
No, ehkä joskus kun häntä ei enää ole, tulen kaipaamaan tuotakin.
"Se on hyvä mies, ei polta eikä juo." "Lääkäreissä ei ole työttömiä." "Itku pitkästä ilosta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vanhuus ei tule yksin."
Sanovat ikänsä terveinä olleet yli 70-vuotiaat, kun kävelyvauhti hiukan hiipunut. Lähipiirissä kuitenkin jo lapsesta lähtien kroonisesti, vakavasti sairaita, joita sairaudet -hoidettuinakin- rajoittaneet elämää työkyvyttömyyteenkin asti.
Ihan hullua
kyllä se vanhuus tulee, olipa sitä yksin tai kaksin tai kimpassa
Sanonta tarkoittaa, että vanhetessa ihmiselle tulee vaivoja, kaikille. Vanhuutta ei voi olla ilman vaivoja. Ei siis, onko jonkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikesta kannata välittää, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Pirjo nyt vaan on luonteeltaan tuollainen, ei se pahaa tarkota!
Sen oppii kyllä huomaamaan milloin joku on nyt vain sosiaalisesti vähän epäpätevämpi ja sanoo mitä mieleen juolahtaa ja milloin kyseessä on oikeasti pahantahtoinen ihminen. Onnetonta hölöttäjää nyt vielä pieninä annoksina kestää, mutta ilkeämielisten seuraa kannattaa vain välttää, vaikka olisi sukulainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Lä kirjoitti:
”Luet itsesi merkonomiksi, niin pääset töihin ihan mihin haluat”.
Tämä on kuultu 70-vuotiaan äitini suusta, joka meni 60-luvun lopulla merkonomin papereilla (tai se tutkinto taisi olla silloin merkantti) pankkiin töihin, ja teki siellä keskeytymättömän ja nousujohteisen työuran eläkkeelle jäämiseen asti. Nykyään merkonomin papereilla ei pääse edes kaupan kassalle.
Ihmisillä tuppaa nuo ajatukset rajoittumaan oman navan ympärille. Ei jakseta tai olla kiinnostuneita havainnoimaan mitä ympärillä tapahtuu, ei osata ajatella kriittisesti eikä pysyä ajan tasalla. Ainoastaan ne omat rajoittuneet kokemukset vuosien takaa merkitsevät ja ovat heille kiveen hakattu totuus. Tämän takia monen vanhemman ihmisen neuvot ovat täyttä pask**. Viisaus ei asu kaikissa.
Täysin tonttu tuskin viisastuu koskaan, mutta ymmärtäväisestä nuoresta ja sovinnollisesta aikuisesta voi tosissaan tulla viisas vanhus (kovia kokeneestakin voi tulla, mutta heitä ei pidä sekoittaa niihin, jotka ovat katkeroituneet ajattelemaan aina pahinta kaikesta ja kaikista).
Vierailija kirjoitti:
Ihmettely siitä, mikä jossakin ihmisessä on vikana, kun on irtisanottu töistä. Koska yksilön vikahan se on, jos on yt:t ja säästötoimenpiteet ja työt siirtyy halpatuotannon maihin. Kyllä jämpti on näin. Laiskat makaa laakereillaan.
Ja tuo tosiaan, että pitäisi mennä vaan johonkin töihin. Tuosta noin vaan ja hommiin, kyllä töitä tekevälle löytyy. Niih. T. Jorma ja Irmeli, 54v.
Jorma ja Irmeli ovat 74-vuotiaiden tai vanhempien nimiä, ja tuollaista me 54-vuotiaatkin olemme saaneet kuulla.
Vierailija kirjoitti:
"Ilo ilman viinaa on teeskentelyä". Typerää suurten ikäluokkien alkoholismin puolustelua.
Vain viinaveikkojen perinnesanonta.
Typerää väittää,että sitä milloinkaan kaikki ihmiset olisivat käyttäneet .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettely siitä, mikä jossakin ihmisessä on vikana, kun on irtisanottu töistä. Koska yksilön vikahan se on, jos on yt:t ja säästötoimenpiteet ja työt siirtyy halpatuotannon maihin. Kyllä jämpti on näin. Laiskat makaa laakereillaan.
Ja tuo tosiaan, että pitäisi mennä vaan johonkin töihin. Tuosta noin vaan ja hommiin, kyllä töitä tekevälle löytyy. Niih. T. Jorma ja Irmeli, 54v.
Jorma ja Irmeli ovat 74-vuotiaiden tai vanhempien nimiä, ja tuollaista me 54-vuotiaatkin olemme saaneet kuulla.
Ei noissa kummassakaan sinänsä mitään vikaa ole.
Vikaa on vain niihin suhtautumisessa.
”Ei haukku haavaa”, kun juurikin korostetaan henkisen väkivallan vaikutuksia ja pahoitetaan mieli joka asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain nykyisen työpaikkani soittamalla. Soitin suoraan firman pomolle, kysyin töitä, laitoin perään sähköpostia. Jonkin ajan kuluttua ilmoitti sähköpostilla, että nyt olisi työntekijä haussa, soitin ja sain kutsuin haastetteluun ja työpaikan. Eikä edes mistään hanttihommista ole kyse.
Tätähän se työnhaku on. Et kuitenkaan olisi saanut töitä mikäli firmassa ei olisi palkattu uusia. Eli se, että käy koputtelemassa firman oveen tai laittaa sähköpostia, ei todellakaan takaa mitään. Aiemmin yrityksiin oikeasti palkattiin niitä ihmisiä, jotka vaan ilmoittautuivat työvoimaksi. Ei se nykyään enää niin mene.
Ei ennenkään ns. liikoja työntekijöitä palkattu vaan tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
”Ei haukku haavaa”, kun juurikin korostetaan henkisen väkivallan vaikutuksia ja pahoitetaan mieli joka asiasta.
”Ei haukku haavaa tee” oli tarkoitus kirjoittaa.
'Mikä ei tapa,se vahvistaa'.
(...mutta kyllä tämän sanonnan typeryys on tajuttu jo kauan)
Ex-anoppi kun siltä kysyi ohjetta miten joku asia tehdään: "Opettele, niin minäkin olen ITSE opetellut!"
Sitten kun kys. henkilöllä oli jotakin mitä ei osannut (esim. kännykän käyttö), niin oli hirveällä
huudolla vaatimassa opetusta kun "MINÄ EN OSAA, EIKÄ KUKAAN AUTA!" Ja itki tuota ympäri kyliä.
Huoh...
Vierailija kirjoitti:
Olen useasti kuullut, että "köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostakaan".
Oikeastihan sananlasku kuuluu, että "hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan". Suomalaisessa herravihassa se vaan on kääntynyt siihen, että köyhä olisi automaattisesti hyvä, ja rikas paha. Oma kokemukseni puhuu kyllä jotain ihan muuta...
Hyvä antaa vähästään, rikas paha ei paljostaankaan.
Tai hyvä antaa vähästänsä, paha ei paljostansakaan.
Tämä.
Minut on jättänyt nykyään suurimmaksi osaksi rauhaan mutta on sen sijaan aina "vähän sanomassa" jotain veljelleni. Kohtelee kolmekymppistä miestä kuin aivotonta pikkulasta, huomauttelee ulkonäöstä ym. siihen malliin, että joskus vielä sanon hänelle, että yleensä normaalit äidit eivät puutu aikuisten lastensa ulkonäköön tuolla tavoin. Sitten on loukkaantunut, kun veli ei jaksa puhua hänen kanssaan ja silloin, kun puhuukin, vastaukset ovat yksisanaisia. "Musta tuntuu että te kaikki vaan vihaatte mua!", no ehkä pahimmassa tapauksessa aletaan vihaamaankin, koska kohtelet aikuista lastasi niin törkeän rajattomasti. Ja välillä muitakin läheisiäsi.
Boomereille muuten on niin tyypillistä tuo itsereflektion puute ja uhriutuminen. Koskaan ei hetkeksikään pysähdytä miettimään, voisiko "kaikkien" niin "töykeä" käytös johtua boomerin itsensä käyttäytymisestä? Muita ollaan sättimässä ja arvostelemassa kuin paraskin tapakouluttaja mutta oma hyvä käytös ja kanssaihmisten arvostaminen on jäänyt matkasta ajat sitten. Jos niitä koskaan olikaan.