Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
421/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan uimista luonnonvesissä, ja helteillä sitä saa tehdä mielin määrin ilman että paleltuu.

Vierailija
422/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain laiskat olmit ja teinit nauttivat helteistä, lipsuttelevat jäätelöä sohvalla maaten..normaali ihminen ei tulisesta pätsistä nauti niin kuin ei myöskään eläimet ja luonto. (puhun +28c-> )

Ah, kuinka hyvin kirjoitettu, että vain "laiskat ja... (olmi elää muuten varjossa tai luolissa ja on vitivalkoinen otus). Mutta tiedän muutaman patalaiskan auringonpalvojan. Jokin aivoissa viiraa heillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kannattaa aloittaa itsestään ja laihduttaa! Jaksaa paljon paremmin ;) 

Helteitä (+25C) Suomessa on ani harvoin. Jos +14 astetta on liikaa, kannattaa ihan oikeasti mennä itseensä ja pysyä siellä hetki.

Vierailija
424/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uti kirjoitti:

Ehdottomasti parasta naisilla pyllybikinit rannalla.

Siis sellaiset kankaalla peittettävän koko ahterin, kyllä. Samaa mieltä. Ajatteles, kun lihava 35-vuotias ja selluliittinen takapuoli ja sitten se valtava takapuoli narustringeillä, hohohohoohhhhh

Vierailija
425/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurinko on kuin hymy! Valaisee kaiken, tekee ihmisistä hyväntuulisia ja saa kaikki kömpimään ulos luolistaan. Kaunistaa luonnon, kasvattaa hedelmät ja marjat. Kivut katoaa, murheet unohtuu. Kaapista kaivetaan ulos kauneimmat kesämekot, helmat hulmuten mennään kylillä ja kaupungeissa.

Tarvitseeko jatkaa??

Kysyttiin helteestä...

Mun elämä alka kun lämpöä on 25 astetta. Helle

ed

Vierailija
426/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikainen helle rasittaa kuten kireä pakkanenkin. Se kahlitsee aloilleen. Pieninä annoksina ok.

Yksi mikä ärsyttää on säätiedottajien jatkuva anteeksipyytelevä kommentointi kun kesällä tuleekin vettä! Jatkuva sade on ikävää mutta vettä todellakin tarvitaan.

Luontoa rakastetaan ja palvotaan, ja kuitenkin unohtuu että sekin elää ja tarvitsee siihen ajoittain sadetta.

Vierailija
427/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain laiskat olmit ja teinit nauttivat helteistä, lipsuttelevat jäätelöä sohvalla maaten..normaali ihminen ei tulisesta pätsistä nauti niin kuin ei myöskään eläimet ja luonto. (puhun +28c-> )

Hellepäivinä olen ulkona viimeistään klo 8 tekemässä pihahommia, keksin vaikka tikusta asiaa! Toki aamukahvi on juotu terassilla jo kuuden maissa. Sama tahti jatkuu iltaysiin saakka lukuunottamatta lounaan ja päivällisen valmistusta.

En ole laiska, en olmi, enkä teini vaan 60+ reipas mummo kivuista ja sairauksista huolimatta. Normaali. Ja nautin!

Vierailija
428/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesämekot on tosi mukavia, niiden alla ei tarvi ees olla mitään välttämättä. Ainakin itsellä tulee ulkoiltua paljon enemmän helteillä kun tykkään käydä uimassa. Vaatteiden vaihto on helppoa ja nopeaa kun uikkareiden päälle voi heittää vaan mekon ja sit lähteä liikenteeseen, koska kesä kuivaa.

Vierailija
429/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kannattaa aloittaa itsestään ja laihduttaa! Jaksaa paljon paremmin ;) 

Helteitä (+25C) Suomessa on ani harvoin. Jos +14 astetta on liikaa, kannattaa ihan oikeasti mennä itseensä ja pysyä siellä hetki.

Sinun kannattaa aloittaa itsesi sivistäminen. Moni laiha ja normaalipainoinen kärsii myös helteestä. Täällä on ollut kuumimmillaan 27 astetta. Asunnossa on yli 30 astetta, joten kyllä voidaan puhua helteistä.

ohis

Vierailija
430/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma napa kirjoitti:

Jotkut toivoo helteiden jatkuvan syksyyn asti. Onko se sitten kivaa, kun luonto ja nurmikko kuivuu sekä eläimet kuolee kuumuuteen?

Hyvä olisi välillä sataakin.

Olen tässä omassa okt elämässäni 25v kokemuksella huomannut ertä nimenomaan kesinä jolloin on todella upeat ja pitkät hellejaksot puut ovat vihreämpiä kuin ikinä ja kukat kukkii hulluna (kukinta aika toki lyhyempi mutta 164 lajiketta, joku kukkii aina omassapihassa). Sateisina ja koleina kesinä koivut kellastuu jo heinäkuussa

Vierailija
431/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan uimista luonnonvesissä, ja helteillä sitä saa tehdä mielin määrin ilman että paleltuu.

Hellettä kun jatkuu vähän aikaa, niin luonnonvedet on pilalla sinilevästä.

Vierailija
432/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset alkoivat Euroopan suunnilla asuttaa maata Välimeren seudulla, mistä mahtaa johtua etteivät lähteneet läkähdyttäviä helteitä pakoon härmälään.

Niinpä.

Vierailija
433/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi lisätä vaatteita ulos lähtiessä, voi uida lämpimässä järvessä, voi syödä ulkona, nukkua aitassa, kasvatta ulkona kukat, yrtit ym. Ja tässä vasta muutama syy.

Mikään näistä ei vaadi hellettä. Itse asiassa helle vain huonontaa noita.

Vierailija
434/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sinulla on tuollaisia ongelmia helteen kanssa. Olen aika varma, että ihmiset jotka kokevat helteet kuten sinä, eivät niitä kaipaa. Mutta Suomessakin on paljon ihmisiä, ketkä nauttivat helteistä eikä koe niitä tuolla tavalla kuten sinä. Sekin vielä juuri, että kun Suomessa niistä pääsee niin harvoin nauttimaan.

Jaksan aina ihmetellä näitä tyyppejä, ketkä kyselevät mikä siinä ja siinä on kivaa, hyvää, minusta... Eikö oikeasti voi käsittää sellaista asiaa että muut voivat olla eri mieltä ja ajatella asioista eri tavalla? 

Minä en pidä talvesta, se on tosi epämukavaa aikaa minulle. Ymmärrän kuitenkin että moni nauttii pakkasesta, lumesta, talviurheilusta yms. Niin me olemme erilaisia.

Vierailija
435/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oloneuvoksena ei mitään parempaa kuin lämmin kesä. Ikävää jos joutuu olla jossain töissä missä ei ole ilmanvaihtoa ja joutuu pukeutumaan ehkä johonkin tunkkaisiin työläishaalareihin.

Vierailija
436/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän liikkua aamulla varhain.Loppupäivä sisällä kunnes viilenee ilta.

En ole koskaan kipeä, paitsi helteillä.Nytkin päässä jyskyttää vielä viime viikon kauhut ja uudet vasta edessä, kun joudun menemään mökille. Siellä ei sisällä oleskelua hyvällä katsota :(

Vierailija
437/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvin voisi kysyä että mikä siinä talvessa ja pakkasessa viehättää, kun itse en voi sietää.

Vierailija
438/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on viisautta, että aurinko polttaa myös Peräpohjolassa. Kyllä suomessakin pitää käyttää arasvaa. Mutta täällä se aika vaan on niin samperin lyhyt joten nauttikaa.

Vierailija
439/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

makkaraa haettaessa ei tulekaan e-hikeä vaan ian tosi karpakoita, kuten siellä vasemmiston puhuttelussa.

Vierailija
440/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja ajatuksia monelta, aivan kuin auringosta, lämmöstä ja kesästä ei voisi nauttia ilman helteitä. Minä pidän kesästä, ja Suomen neljästä vuodenajasta. Inhoan kuitenkin ääri-ilmiöitä, ne kun kertovat, että ihmiset ovat mokanneet ja pahasti. En pidä myrskyistä ja trombeista, en yli -30 pakkasista enkä yli 30 helteistä. Ne ovat juuri ääri-ilmiöitä Suomessa, vaikeuttavat normaalia elämistä ja tekevät piikin sairaaloihin. Henkilökohtaisesti ihmettelen, miksi joku voi nimenomaan hyvällä omalla tunnolla nauttia ääri-ilmiöistä, kun tietää, että ne aiheuttavat vakavaa kärsimystä monille.

Pidän kesästä,ja lämmöstä. Sisälämpötila on meillä yleensä +21 ja se on, oikein sopiva lämpötila myös ulos. Viihdyn myös lämpimämmässä esim +24 on loistava uimarantakeli mutta ulkona työskenteleville varmaan jo tukalampaa. Helteellä murehdin 94-vuotiaasta isoäidistäni, joka ei osaa juoda tarpeeksi ja jonka asunnossa on koko ajan yli +30, jos ulkolämpötila on +25 tai yli. Rantakelistä ja auringosta voi nauttia mainiosti vähän maltilisemmassakin lämmössä ja puutarhanhoitajien pitäisi se ainakin tietää. Joitakin vuosia sitten olin kolme viikkoa heinäkuussa Ruotsissa, jossa ei ollut satanut yli kuukauteen ja metsäpaloja roihui ympäriinsä. Kaikki nurmikot, niityt ja viheralueet oli ruskeita, puiden lehdet käpristyneitä ja osa kuolleina maassa aivan kuin syksyllä. Vilja oli kuivunut pelloille. Maisema oli todella ankea, lehdet täynnä huolta eläimistä ja ruoan tuotannosta. Päivittäinen kastelu ei edes riittänyt kun vesi haihtui niin nopeasti. Tuon kokeneena voin sanoa, että kyllä se maltillisuus asiassa kuin asiassa on oleellista ja on tosi itsekästä toivoa hellettä kun se +24 riittää tuomaan ne positiiviset asiat eikä kuitenkaan negatiivisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi