Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?
Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.
Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?
Kommentit (649)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kannattaa aloittaa itsestään ja laihduttaa! Jaksaa paljon paremmin ;)
Helteitä (+25C) Suomessa on ani harvoin. Jos +14 astetta on liikaa, kannattaa ihan oikeasti mennä itseensä ja pysyä siellä hetki.
Me sitten varmaan asutaan ihan eri suomessa kun viime vuosina helteitä on alkanut putkahtelemaan ihan huhtikuussa ja jatkuu koko kesän.ha!(etelä/länsi) Kannattaa muistaa ettei koko suomi ole hyytävää pohjois-suomea tai jotain perähikiää..
Todella kummallista jos ulkolämpötila +20c ei muka riitä, aivan palellaan villapaidoissa. Kannattaa käydä siellä lääkärissä..
Perähikiäläiset maakellareissä elävät voisivat jättää sen alapeukuttamisen vähemmälle kun puhutaan ihan faktoja. Kai nyt järkikin sanoo ettei muualla suomessa ole samanlaista kuin jossain perähikiällä ja sieltä maakellarista ei oikein pääse kokemaan helteitä samalla tavalla;)
Terve ihminen ei palele +20c lämmössä eikä kukaan vielä kymmen vuotta sitten itkenyt jos oli +20 että kuinka kyl-määää..mitä helkkaria populalle on tapahtunut tässä välissä?
Ulkona on tällä hetkellä aurinkoista, lämpötila +20 ja tuulta ilmatieteenlaitoksen mukaan 5 m/s. Kyllä siellä ainakin minulle tulee sortseissa ja hupparissa kylmä heti jos varjossa oleilee. Ja olen täysin terve.
Missä.päin Suomea on +20? Pääkaupunkiseudulla on +18 ja kylmä tuuli. Kun menee pilveen lämpötila laskee 16 asteeseen. Onhan tuo nyt villatakkikeli. Lämpimästä puhutaan, kun on yhtä lämmintä kuin sisätiloissa eli varjossa +21.
Se kuumuus ja lämpö on ihanaa. Sisällä voi viilentyä jos tulee liian kuuma.
Vihdoin voi uida, veneillä, istua terassilla, käydä rannalla, syödä ulkona, tehdä pihahommia, nauttia valosta. Ihmiset kömpivät koloistaan ja kaikki ovat hyvällä tuulella.
Se valon ja lämmön tunne on aivan huumaava pitkän, kylmän ja pimeän talven jälkeen.
Samasta syystä matkustamme; maihin jossa on lämpöä ja valoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vasomotorinen nuha eli 10-11 kuukautta vuodesta räkä valuu aina ulkona. Jossain +23 ja lämpimämmässä säässä se loppuu, eikä tarvitse koko ajan niistellä. Ihanaa.
Eikä palele. Yleensä palelee aina ja sisällä on liian kylmä. Pohjoiseen päin ikkunat ja paksut seinät.
Toinen nuhanenä moi ja sympatiat sinne. Itsellä raja vaihtelee, on jotain 10-15 asteen tuntumassa. Ei ole ikävä nenäliinavaraston pakonomaista ylläpitoa. Syksyn rahanmenoa odotellessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kannattaa aloittaa itsestään ja laihduttaa! Jaksaa paljon paremmin ;)
Helteitä (+25C) Suomessa on ani harvoin. Jos +14 astetta on liikaa, kannattaa ihan oikeasti mennä itseensä ja pysyä siellä hetki.
Me sitten varmaan asutaan ihan eri suomessa kun viime vuosina helteitä on alkanut putkahtelemaan ihan huhtikuussa ja jatkuu koko kesän.ha!(etelä/länsi) Kannattaa muistaa ettei koko suomi ole hyytävää pohjois-suomea tai jotain perähikiää..
Todella kummallista jos ulkolämpötila +20c ei muka riitä, aivan palellaan villapaidoissa. Kannattaa käydä siellä lääkärissä..
Perähikiäläiset maakellareissä elävät voisivat jättää sen alapeukuttamisen vähemmälle kun puhutaan ihan faktoja. Kai nyt järkikin sanoo ettei muualla suomessa ole samanlaista kuin jossain perähikiällä ja sieltä maakellarista ei oikein pääse kokemaan helteitä samalla tavalla;)
Terve ihminen ei palele +20c lämmössä eikä kukaan vielä kymmen vuotta sitten itkenyt jos oli +20 että kuinka kyl-määää..mitä helkkaria populalle on tapahtunut tässä välissä?
Ulkona on tällä hetkellä aurinkoista, lämpötila +20 ja tuulta ilmatieteenlaitoksen mukaan 5 m/s. Kyllä siellä ainakin minulle tulee sortseissa ja hupparissa kylmä heti jos varjossa oleilee. Ja olen täysin terve.
Missä.päin Suomea on +20? Pääkaupunkiseudulla on +18 ja kylmä tuuli. Kun menee pilveen lämpötila laskee 16 asteeseen. Onhan tuo nyt villatakkikeli. Lämpimästä puhutaan, kun on yhtä lämmintä kuin sisätiloissa eli varjossa +21.
Helsingissä oli tänään aikaisemmin, nyt on tosiaan pari astetta viileämpää. Tuuli on ilman liikettä, joten sen "lämpötila" on sama kuin ilman. 20 asteinen tuuli ei tosiaan tunnu lämpimältä, vaan viileältä.
Rakastan kesää mutta inhoan hellettä. Tuskastuttavaa sitten kun helle alkaa pakkautua sisätiloihinkin, varsinkin nukkuminen käy mahdottomaksi. Kaikilla ei ole varaa tai mahdollisuutta ilmanlämpöpumppuun.
Lämpö. Minä nyt vain yksinkertaisesti pidän siitä. Minua ei hikoileminen ja sen takia juomaan joutuminen haittaa yhtään. Ja jos sitä jatkuu pidempään, silloin jopa Suomessa saattaa olla muutama päivä kesässään, kun vesi järvissä on niin lämmintä, että oikeasti kärvistelemättä voi nauttia uimisesta. Tätä ei tapahdu edes joka vuosi.
Pakkasta ja kylmää minä vihaan enkä pysty mitenkään käsittämään sitä, miten kukaan voi siitä nauttia. Minusta siinä ei ole mitään hyvää.
Vaihdevuodet ja mulla on hiki koko ajan, yötä päivää. Köyhäkin oon ja kuumuus ahdistaa tässä kerrostaloputkassa. Onneksi kesä on lyhyt. En kestä aurinkoa, enkä pidä uimisesta. Parasta kesässä on se, että sen jälkeen tulee syksy.
Palelen aina. Jo lapsesta asti. Kilpirauhanen ok ja muutkin veriarvot.
Ilmeisesti satuin syntymään väärään maahan? Olen nyt asunut etelässä yli 15 vuotta ja täälläkin tarvitsen väliin lisävaatetta.
En hikoile, en edes saunassa.
Lämpö ja aurinko ja valo pohjolassa. Harvinaisuus.
Montako hellepäivää meillä on vuodessa? 20-30? Arvio vain.
Itse nykyään tykkään helteistä, kiitos reuman. Kostealla ja matalapainekelillä olen kipeä, maitohapoilla ja uupunut. Helteellä olen kunnossa ja se olo menee sen helteen edelle. Sama kuin talvella, kunnon pakkasille olo on hyvä. Vanhemmiten alkanut kyllä turhauttaa kun sää sanelee mikä on olo, se reaktio on niin voimakas. Mies kuvailee minua sadesäällä ihan zombiksi, en jaksa seisoa ja puhekkin saattaa sammaltaa, se uupumus on niin voimakasta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinulla on tuollaisia ongelmia helteen kanssa. Olen aika varma, että ihmiset jotka kokevat helteet kuten sinä, eivät niitä kaipaa. Mutta Suomessakin on paljon ihmisiä, ketkä nauttivat helteistä eikä koe niitä tuolla tavalla kuten sinä. Sekin vielä juuri, että kun Suomessa niistä pääsee niin harvoin nauttimaan.
Jaksan aina ihmetellä näitä tyyppejä, ketkä kyselevät mikä siinä ja siinä on kivaa, hyvää, minusta... Eikö oikeasti voi käsittää sellaista asiaa että muut voivat olla eri mieltä ja ajatella asioista eri tavalla?
Minä en pidä talvesta, se on tosi epämukavaa aikaa minulle. Ymmärrän kuitenkin että moni nauttii pakkasesta, lumesta, talviurheilusta yms. Niin me olemme erilaisia.
Ja sit ku se on semmosta ihmeellistä, että kun joku ei tykkää jostakin, niin sitten siitä ei saisi muutkaan tykätä. On vaan joillekin liian vaikeaa ymmärtää erilaisuutta ja sitä, että ihmiset pitävät erilaisista asioista.
Helle on hyvä tekosyy kännätä terassilla.
Kyllä se on varmaan naisten minihameet ja bikinit ja seksi helteet. Oi kesä on ollut todella antoisa
Oisko se lämpö? Ei tarvii laittaa montaa kerrosta vaatteita tai lähteä etelään lämpöä hakemaan.
En itsekään helteistä hirveästi piittaa mutta jos pitää valita 25 pakkasen ja 25 asteen lämmön väliltä niin lämpö voittaa.
Minulla on fyysisesti hyvä olla sellaisessa 25-27C lämpötilassa. En tiedä syytä tähän, minut on vain rakennettu näin.
Tarkenen mukavasti sortseissa ja topissa silloin ja oloni on hyvä. Pystyn tuolloin vielä kävelemään reippaasti ja touhuamaan kevyitä askareita ilman läkähtymistä, kunhan muistan juoda vettä. Pidän siitä, että ei tarvitse pukea paljoa päälle taretakseen olla ulkona.
Yli 35C on kyllä jo ehdottomasti liian tukala, silloin ei jaksa muuta tehdä kuin istua varjossa.
Olen syntynyt varmasti väärään maahan.
Helle, ihanaa.
Talvi ja syksy ihan peestä.
Ai vitsi, kun joku 30⁰C lämmintä ja lähdet fillaroimaan, hikihän siinä tulee, muttei haittaa. Juoda tietysti täytyy, tulisipa joku kuukauden hellejakso, yöllä voisi sataa ripsotella, ettei kasvit kuihdu.
.
Lisäisin ap:n tekstiin vielä että itse sain melanooman.
Koskaan en ole ollut solariumissa ja jossain aurinkorannallakin vain kerran. En ole palanut nilkasta, johon se tuli. Lapsena juossu paljain jaloin ja aikuisena shortseissa ja hameissa.
Lääköri sano, että kumuloituu iän myötä (olin itse 44v että on sitä eletty, mutten mikä.n vanhus ole), että iho "muistaa" lapsuudesta asti kaiken saamansa auringon ja on tosi tosi tärkeetä suojata vauvat ja pikkulapset koko ajan. Muuten hankkii lapselleen tosi hyvät mahdollisuudet aikuisiän melanoomaan ja muihin ihosyöpiin.
Vihaan uuvuttavaa hellettä, hikoilua, hiusten kärähtämistä kuiviksi, kasvojen ihon läikittymistä (40-vuotiaasta alkaen), punkkien mahdollisuutta ja sitten tota, että voin kuolla, jos tauti uusii. Ja kaikki stressi miten asuntoa pitää tuulettaa öisin yms kikkailu ettei paistu kotona.
Olispa taas kaunis, ihana valkoinen huurre puissa ja ihana, elimistölle vaarattomampi talvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että helteessä viehättää se mieletön vastakohta maamme tavanomaiseen säähän. eli tappokuuma ja epätodellisen lämmin. Hietsussa maatessaan voi kuvitella olevansa Sardiniassa lomailemassa, tämä sen täytyy olla.
Mun ongelma on vaan se, etten halua olla siellä Sardiniassa tai muualla etelässä. :D Mä haaveilen Pohjois-Norjasta, Islannista ja Ruotsin Lapista. Muutin pohjoisempaan osin ilmaston takia ja mieleni halajaa tällä hetkellä tuuliselle avotuntureille. -ap
Minäkin muutan pohjoiseen heti kun pääsen eläkkeelle. Tänään aamulla töihin mennessä oli raikas ilma, 12 astetta lämmintä ja tuulta. Se tuntui tosi hyvältä. Ensi viikko stressaa jo valmiiksi kun katsoo sääennusteita.
Onhan se mukavaa kun saa nauttia tästä lyhyestä hetkestä kun on lämmintä. Suomen kesä on niin lyhyt ja hellettä vain satunnaisesti. Elämä on vain kesällä helpompaa. Ei tarvitse montaa kerrosta vaatteita että tarkenee, on valoisaa ja olen paljon aktiivisempi kesällä kuin syksyllä ja talvella. Syksy ja talvi pimeydessä ja kylmyydessä on ahdistavaa aikaa. Minua ei haittaa vaikka soijaa pukkaa. Lämpö on ihanaa.
No se juttu, että kerrankin on lämmin, eikä kylmä. Ei tarvii jäätyä eikä hytistä.