Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
1/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautinto kun muut kärsivät.

Vierailija
2/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tuo on vaan provosoimista ne mitään nauti. Ei kuumissa maissakaan onnesta soikeina keskipäivän paahtessa nautiskella. Ne ihmiset nauttiin kun aurinko painuu mailleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä tuo on vaan provosoimista ne mitään nauti. Ei kuumissa maissakaan onnesta soikeina keskipäivän paahtessa nautiskella. Ne ihmiset nauttiin kun aurinko painuu mailleen.

Varmaan juuri se, että sä voit mennä vielä tähän aikaan hyvinkin pihalle vaikka uittamaan lapsia altaassa, tai iltateelle- palalle tms. Ja silti ei palele yhtään ja on ihan valoisaakin.

Monesti ihmisillä menee päivät töissä ja illalla on jo pimeää ja viileää eikä ulkona ehdi olla tai ainakin se on enimmäkseen kurjaa.

Ja tarkenee mennä uimaan, kun vedet ovat lämpöisiä.

Mutta en todellakaan väheksy heitä joille tämä keli esim. tuo terveysongelmia.

Vierailija
4/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita:

- D-vitamiini

- Rusketus

- Rantailu

- Mökkeily

Ja vielä voi käyttää rentoja vaatteita vapaasti. Ei tuomita minun sandaaleja, seikkailuhattuja tai urheilushorseja ja hihatonta paitaa. Eikä myöskään vaimoni pyllybikinejä.

Vierailija
5/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kerrankin tarkenee. Voi olla vähissä vaatteissa. Sitä paitsi asunnossani on mukavan lämmintä vain helteellä, muulloin joudun aina pitämään sisällä villasukkia ja villatakkia ja nukkumaan pipo päässä.

Vierailija
6/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun kerrankin tarkenee. Voi olla vähissä vaatteissa. Sitä paitsi asunnossani on mukavan lämmintä vain helteellä, muulloin joudun aina pitämään sisällä villasukkia ja villatakkia ja nukkumaan pipo päässä.

Asutko jossain läävässä jossa ei voi säätää asunnon lämpötilaa?

Vierailija
7/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrät kai että kaikki ei koe helteitä tuollaisina? Ei minua ahdista, kuumota, väsytä ja mitä kaikkea tuossa listassasi nyt olikaan. Oikein miellyttävänä pidän lämpöisiä/kuumia kelejä.

Vierailija
8/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yleensä palelen aina, joten nyt nautin kun kerrankin ei ole kylmä! Voi mennä vähissä vaatteissa lenkille illallakin, lämpö hellii paljasta ihoa. Meillä päin ei ole hyttysiä eikä paarmoja, joten siitä ei ole huolta. Iho tottuu nopeasti aurinkoon. Tulee mieleen etelän maat ja elo siellä.

Vierailija
9/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei oikein voi. Talvella patterit ovat kuumat, mutta asunnossa on silti kylmä.

Vierailija
10/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa hyvä ihminen Thermacell. Loppuu se hyttysten pelkääminen.

Vierailija
11/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäminäminä. Kun kaikki ei ole niin kuin sinä.

Vierailija
12/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tänäänkin kaksi yli tunnin kävelylenkkiä. Ei helle sitä estä, pitää vain olla sopiva tahti ja juoda riittävästi. Kotona sitten suihku ja tuulettimet.

Suolaista ruokaa ja lekottelua etätöiden jälkeen.

Nautin.

Vierailija
13/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tykkään helteestä:

1. Kerrankin ei tarvitse palella. Palelen suurimman osan vuodesta sisällä ja varsinkin ulkona, vaikka vaatetta on päällä reilusti.

2. Ulkona on mukavaa, kun ei tarvitse paksuja ja painavia vaatteita.

3. Tarkenee uida rannalla enemmän kuin yhden kerran.

4. Telttaretkelle ja mökille riittää paljon vähäisempi ja kevyempi varustus.

5. Olen jotenkin pirteämpi ja aikaansaavampi, voi tosin johtua enemmän auringosta kuin lämpötilasta.

Vierailija
14/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen luonteenlaatu on sellainen että se muuttuu helteellä rehvakkaaksi. Kuljetaan ilman paitaa ja vedetään kaljaa ja ollaan niin reteitä, ihan kuin jossain Venäjällä. Jos et tykkää helteestä, olet joku nipo. OIkeastihan helteellä on useimmilla aivan kauhea olo. Paras keli on sellainen 22 astetta.

Vierailija
15/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua viehättää se, että voi mennä ulos t-paidassa eikä minkäänlainen tuulenvire ole niin kylmä, että paleltaisi.

Vierailija
16/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on nisäkäs, joka voi parhaiten, kun vuorokauden keskilämpötila on 16-20 astetta. Yleensä jos näin on, helleraja ylittyy päivisin. Minä en ole tuskissani, hikoile liikaa tai ole uneton. Minusta on ihanaa, että kerrankin en palele ulkona edes öisin. On mahtavaa, kun ei tarvitse takkia tai edes housuja tai pitkähihaista paitaa. Minusta tällainen sää on vapautta ja mukavuutta.

Vierailija
17/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä palelen yleensä aina. Muut ihmiset kotona hilluvat t-paidoissa ja kalsareissa ja mulla on villasukat, verkkarit, t-paita ja villapaita. Nyt mullakin on vaan t-paita ja kalsarit, ihanaa. Ja ihan terve, normipainoinen ihminen, ei nyt aleta jänkkäämään ali-, tai ylipainoista. Näin me ihmiset ollaan erilaisia.

Vierailija
18/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että helteessä viehättää se mieletön vastakohta maamme tavanomaiseen säähän. eli tappokuuma ja epätodellisen lämmin. Hietsussa maatessaan voi kuvitella olevansa Sardiniassa lomailemassa, tämä sen täytyy olla.

Vierailija
19/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirissä helteistä valittavat on kaikki ylipainoisia, mistähän johtuu? Muut nauttivat näistä säistä, kun ei tartte palella ja voi mennä vähissä vaatteissa ulos.

Vierailija
20/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No helteessä on kivaa se kun ei jää talveksi varastoon niitä lämpimiä päiviä meitä kiusaamaan. Se taasen ietäisi että ens kesänä on kylmää. Mutta koska nyt on kuumaa, niin tal´lvella kylmää, ja kylmä talvi on hauska vain siksi koska sitä seuraa ylens lämmi kesä