Äiti tai isä, miksi et siivoa jälkikasvusi sotkuja kun lähdet pois kyläpaikasta?
Ja miksi annat lastesi käpälöidä kaikkea mitä näkevät ja levittää tavaroita ympäriinsä?
Ystäväni oli juuri lastensa kanssa käymässä. Syötiin yhdessä. Noin minuutin päästä ruokailun aloittamisesta kaatui ensimmäinen maitolasi lattialle. Ei siinä mitään, se oli odotettavissa. Mitä toteaa äiti? "Ei hätää, siivotaan kun ollaan syöty." Öhh... Minä en halua maidon mätänevän laminaattilattialla minuuttia kauempaa helteellä. Mielestäni maito siivotaan heti. No, siivosin toki itse samantien, ja seuraavankin maitolasillisen joka kaatui muutaman minuutin kuluttua.
Lapset levittivät kaikki lemmikkini lelut ympäri asuntoa. Siis sellaisetkin lelut joiden en tiennyt olevan olemassa. Pöytä oli aivan täynnä ruokaa, maitoa ja sotkua ruokailun jäljiltä. Eipä mitään, aika lähteä, lapset kengät jalkaan ja moido!
Huh. Jotenkin odottaisin edes jotain pientä pahoittelua siitä että kämppä on kuin pommin jäljiltä vierailun jälkeen.
Onko monilta vanhemmilta yleisestikin peruskäytöstavat hukassa? Tämä ystäväni ei nimittäin suinkaan ole ainut samanlainen tapaus.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Koska olen kylässä. Jos haluaisin siivota, olisin pysynyt kotona.
Okei. Eli ystäväsi kodit ovat sinulle vähän kuin jotain hotellihuoneita, lomapaikkoja joissa ei tarvitse siivota omia jälkiään? Mites töissä tai muualla, jätätkö kaiken p.as.kan muiden harteille?
P.S. Itse kyllä siivoan omat sotkuni myös hotellissa. Siis esim. jos kaadan jotain lattialle. Tuli vaan mieleen.
Ap
Koska käsken lapset siivoamaan sotkunsa ja laittamaan asiat paikoilleen.
Osa ei vaan välitä. Ei oo oma lattia ja ois raskasta joutua puuttuu lasten tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vielä parempi vaihtoehto kuin siivota itse. Peukku tästä. Siis kunhan lapset myös tekevät miten käsketään eli sotkut tulevat siivotuksi.
Ap
Kyse voi olla mistä tahansa; eivät tajua sotkun määrää, eivät kehtaa siivota toisen kotia, jotenkin sulkevat silmänsä kaikelta, ajattelevat vain itseään, haluavat viestittää sillä jotain, .. mitä vaan.
Nykyään on kaikenlaista kulkijaa.
Tämä näyttää olevan nykyajan asenne :) Ei saa kieltää, komentaa, eikä ohjeistaa laittamaan edes karkkipapereita roskikseen yms. Ei kai auta kuin antaa siivousliina mammalle kouraan ja sanoa hieman tiukempaan sävyyn, että meillä ei ole varaa uusia laminaattia. Tai sitten voi olla päästämättä näitä röyhkeitä sotkijoita kotiinsa. Yksi vaihtoehto voi myös olla ulkoruokinta patiolla, kaukana vaaran paikoista. Jonkun vanhan pressun voi myös vetäistä pöydän alle.
Niinhän mökin omistajatkin täällä jatkuvasti kertovat mökkilokkeilijoista, jotka lepäilevät täyden palvelun talossa, syövät, juovat, ja lopuksi pieraisevat lähtiessään. Mukana tuodaan pikkuruinen keksipaketti, minkä ahnaat mukulat syövät itse alkupaloiksi. Näinhän homma näyttäis pääsääntöisesti menevän.
Itsellä kokemuksia myös. Mulle riitti.
Vierailija kirjoitti:
Sä sitten varmaan myös jätät lastesi ja omat jarrujälkesi pyttyyn kyläillessäsi?
Meillä lapsiperheet vierailevat vain keittiössä. Osaan sanoa niin lapsille kuin aikuisille, että muihin huoneisiin ei mennä ja jos joku kuitenkin haluaa päästää kielloistani huolimatta lapsensa muualle, tyhjennän kahvipöydän ja kiitän käynnistä.
Osaan myös olla istumatta muiden seuraksi kahvipöytään, kun se eka maitolasi on kaadettu. Sen jälkeen seison moppi kädessä valmiina siivoamaan ja totean vieraille, että ei hätää, minä olen valmiina.
Koska ei tarvitse. Olen kasvattanut lapseni niin, että he eivät sotke kyläpaikkaa tai muutakaan paikkaa tarkoituksella. Jos levittävät leluja tms., keräävät ne pois ennen kotiinlähtöä.
Mitä kyläilyä se sellainen on, että ollaan vain keittiössä koko aika?
No ei tuo nyt kyllä vaikuta mitenkään erityiseltä sotkulta, että on koiranleluja lattialla ja sotkua pöydässä. Jos on jotain kahvittelijoita käymässä, niin en mä nyt oleta, että he vastaavat kotini järjestyksestä, vaan kyllä mä siivoan pöydät ja panen tavarat paikalleen. Eri asia sitten, kun on vaikka viikonlopun yli lapsia, jotka levittävät leluja, niin sitten ohjaan heitä keräämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Koska ei tarvitse. Olen kasvattanut lapseni niin, että he eivät sotke kyläpaikkaa tai muutakaan paikkaa tarkoituksella. Jos levittävät leluja tms., keräävät ne pois ennen kotiinlähtöä.
No esim. maito- tai mehulasin kaatumiseen ei kasvatuksella oikein voi vaikuttaa. Eli siivoatko lapsesi vahingot, vai jätätkö emännälle? Respectit sulle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsiperheet vierailevat vain keittiössä. Osaan sanoa niin lapsille kuin aikuisille, että muihin huoneisiin ei mennä ja jos joku kuitenkin haluaa päästää kielloistani huolimatta lapsensa muualle, tyhjennän kahvipöydän ja kiitän käynnistä.
Osaan myös olla istumatta muiden seuraksi kahvipöytään, kun se eka maitolasi on kaadettu. Sen jälkeen seison moppi kädessä valmiina siivoamaan ja totean vieraille, että ei hätää, minä olen valmiina.
Saako teillä käydä vessassa, vai miten toimitaan, jos pitää pestä kädet tai hätä yllättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan myös olla istumatta muiden seuraksi kahvipöytään, kun se eka maitolasi on kaadettu. Sen jälkeen seison moppi kädessä valmiina siivoamaan ja totean vieraille, että ei hätää, minä olen valmiina.Saako teillä käydä vessassa, vai miten toimitaan, jos pitää pestä kädet tai hätä yllättää?
Meillä harvemmin lapsiperhe vierailee vessassa, mutta toki sinnekin voin kattaa, jos perhe niin haluaa. Eteinen ja vessa ovat toki muita huoneita, mutta armollisesti annan tulla keittiöön eteisen läpi ja käydä vessassa. Mutta eteisestä ei astuta askeltakaan olohuoneen puolelle tai vieailu päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. maito- tai mehulasin kaatumiseen ei kasvatuksella oikein voi vaikuttaa. Eli siivoatko lapsesi vahingot, vai jätätkö emännälle? Respectit sulle.
Riippuu tilanteesta. Jos istumme pöydän ääressä ja pöydällä on talouspaperirulla, nappaan toki paperia ja pyyhin sotkut. Jos taasen istun siten, että minun on hitaampi päästä pois paikaltani kuin talon asukkaan, on aina käynyt niin, että se lähempänä siivousvälinettä ollut on automaattisesti pyyhkinyt jäljet. Minusta tuo on ihan normaalia ja hieman kummeksun, että tätä pitää edes selittää jollekin. En itsekään vedä hernettä nenään, jos lapsi kaataa mehulasin tms. ja minä "joudun" sen pyyhkimään. Vahinkoja sattuu niin lapsille kuin aikuisillekin ja se on ihan ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä parempi vaihtoehto kuin siivota itse. Peukku tästä. Siis kunhan lapset myös tekevät miten käsketään eli sotkut tulevat siivotuksi.
Ap
Pienestä pitäen oppineet malliin, niin ei ole yllätys. Sama kaiken muunkin kanssa. Jos 10-15 vuotta lapset saa luista kotitöitä, niin ei ihme jos teineinä ei työt maistu. Ihan pienenä ovat vielä innoissaan mukana ja oppivat, että nämä nyt kuuluu omaan rooliin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kyläilyä se sellainen on, että ollaan vain keittiössä koko aika?
En menisi toiste, jos tuollaiseen paikkaan eksyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan myös olla istumatta muiden seuraksi kahvipöytään, kun se eka maitolasi on kaadettu. Sen jälkeen seison moppi kädessä valmiina siivoamaan ja totean vieraille, että ei hätää, minä olen valmiina.Saako teillä käydä vessassa, vai miten toimitaan, jos pitää pestä kädet tai hätä yllättää?
Meillä harvemmin lapsiperhe vierailee vessassa, mutta toki sinnekin voin kattaa, jos perhe niin haluaa. Eteinen ja vessa ovat toki muita huoneita, mutta armollisesti annan tulla keittiöön eteisen läpi ja käydä vessassa. Mutta eteisestä ei astuta askeltakaan olohuoneen puolelle tai vieailu päättyy.
Teillä kyläily kuulostaa tosi mukavalta ja rennolta!